2014. május 12., hétfő

Göncöl-jelentésre reagál a Jobbik.net

Észrevételek a Gönczöl-munkacsoport jelentésének megállapításaira

|
Mi, alulírott jogászok, a Gönczöl-jelentést gondosan megvizsgáltuk, elemeztük, a rendelkezésünkre álló más adatokkal egybevetettük és számos tekintetben a Bizottságétól eltérő következtetésekre jutottunk. Kötelességünknek érezzük, hogy ezeket a nyilvánossággal is megismertessük.

I.
A kormány 1105/2006. (XI. 6.) határozatával a 2006, szeptember-októberi fővárosi demonstrációkkal, utcai rendzavarásokkal és rendfenntartó intézkedésekkel kapcsolatos eseményeket elemző szakértői munkacsoportot hozott létre. (Elnöke: Gönczöl Katalin, tagjai Csepeli György, Györgyi Kálmán, Halmai Gábor, Kacziba Antal, Ormos Mária, Pataki Ferenc, Tóth Judit, Vörösmarti Mihály voltak.) A központi államigazgatási szervekről, valamint a kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2006, évi LVII törvény 26. §-a alapján hozták létre. A határozat a munkacsoport feladatává tette:
•          az események történelmi, történeti hátterének feltárását.
•          az események társadalmi (tömeglélektani és szociálpszichológiai) előzményeinek, jelenségeinek és következményeinek elemzését,
•          a hatósági fellépés arányosságának vizsgálatát, valamint
•          a hatósági intézkedések alkotmányos, törvényi és egyéb jogi kereteinek értékelését, különös tekintettel az érintettek emberi jogaira.
A jelentés 2007. február 5-en vált elérhetővé az interneten.
Mi, alulírott jogászok, a jelentést gondosan megvizsgáltuk, elemeztük, a rendelkezésünkre álló más adatokkal egybevetettük és számos tekintetben a Bizottságétól eltérő következtetésekre jutottunk. Kötelességünknek érezzük, hogy ezeket a nyilvánossággal is megismertessük. Figyelmünk arra összpontosult, hogy Gyurcsány Ferenc őszödi beszédének ismertté válása – 2006. szeptember 17-e – valamint 2006. november 4-e között Budapesten a tüntetőkkel szemben foganatosított rendőri intézkedések mennyiben voltak:
a) törvényesek (jogszerűek)
b) szakszerűek és
c) arányosak.
Nem tekintettük feladatunknak az időben (1944-2006) és terjedelemben igen tág történelmi háttér, valamint a társadalmi előzmények elemzését. Vizsgálódásaink elsősorban jogi kérdésekre szorítkoztak. Kiindulópontul a Magyar Alkotmány rendelkezéseit választottuk, de figyelembe vettük azoknak a nemzetközi egyezményeknek idevágó szabályait is, melyeknek a Magyar Köztársaság részese, továbbá a rendőrségről szóló törvényt és a rendőrség működését meghatározó egyéb hatályos normákat.
A Gönczöl-jelentésnek a történelmi előzményekről és a társadalmi háttérről szóló fejezetei még csak nem is próbálják leplezni azt a törekvést, hogy a felelősség kérdését minél szélesebb körben szétterítve és elmosva, a jelenlegi „felelős” kormány elnökét mentegessék, és a válságot kiváltó őszödi beszédét „ürügynek” tüntetve fel, csupán kommunikációs hibákat tulajdonítsanak neki.
Mi a Köztársasági Elnök úr ismert nyilatkozatának szellemében óvakodtunk attól, hogy a fentebb említett eseményekért való felelősség kérdését összemossuk az elmúlt tizenhat esztendő, még kevésbé az azt megelőző évtizedek fejleményeinek értékelésével. Nem kell a mohácsi vészig, de Trianonig sem visszamenni, ha valaki a jelenlegi kiélezett tüntetési láz okát keresi, nyugodtan maradhat a huszonegyedik század történeti összefüggéseinél.
Véleményünk szerint a politizálásnak az utcára tolódásában nem az ellenzék, nem is a kellő belátással nem rendelkező tömeg, hanem a kormány és a parlamenti többség pártjainak magatartása hibás.
A demokratikus jogállam jellemzője, hogy az adott helyzetben mindig az uralmon lévő kormány van döntési pozícióban, számára biztosítottak a hatalom eszközei és ezért felelőssége az alapvető, a súlyosabb. Az ellenzék szerepe más, mind céljai, illetve eszközrendszerének tekintetében, mind felelőssége fokában. A jelentés arról ír, hogy a miniszterelnöki beszéd „részlegesen vált ismertté”, „Önmarcangoló hangnemben történt”, „kognitív egyensúlyt sértő módon beszél a hazugságról...”, de arról nem szól, hogy mit mondott valójában a miniszterelnök. Hogy beismerte, tudatosan hazudott, hogy bevallottan ennek felhasználásával történt a választási győzelem, hogy eltitkoltak közérdekű adatokat a választók, a képviselők, a Köztársasági Elnök előtt stb, ami annál súlyosabb hiányossága a jelentésnek, mert végkövetkeztetésként mindenkit felelőssé tesz a Köztársasági Elnöktől a médián át az utca emberéig, de szerinte nincs egyéni felelőssége sem a felelős miniszterelnöknek, sem a kormány tagjainak.
Valójában a folyamatot kiváltó ok és a folyamat megfékezésére igénybe vett eszközök a jogállami gondolkodás hiányára, és az alkotmányos szabadságok és kötelezettségek félreértelmezésére mutatnak. Ezért a politikusok, de a teljes, politikai jogaival élő társadalom részéről is a maga tévedései, mulasztásai miatti felelőssége elemzése, a rendvédelmi szerveknek pedig teljes szereptévesztésük miatti felelősségük tisztázása szükséges.
A közelmúlt történetének folyamata, nem kétségesen, a békés rendszerváltás elnyúló folyamatát meghatározó pártállami beidegződöttségek által befolyásolt. Ezek hatnak oda, hogy, noha az 1989 óta hatályos alkotmány elirányítást és értékrendet ad a közélet és közdolgaink alakítására, mégis az arra felesküdött köztisztséget viselők, az azt elfogadó polgárok egyaránt eklektikusan, a nekik tetsző elemeket kiválogatva tartják csupán be az alkotmányt: úgy vélik, ahol számukra módosítandónak tetszik, ott eleve túl is tehetik magukat rajta.
Ilyen szereptévesztésben van az Országgyűlés, amikor a nemzet képviselete helyett pártok képviselői gyűlésének tekinti magát, és ebben az értelemben tevékenykednek annak tagjai, csoportjai. Ilyen szereptévesztésben vannak a politikai pártok, mikor úgy vélik, a kormányon, hivatalt betöltő tagjaikon, illetve a támogatásukkal megválasztott képviselőkön keresztül jogosultak közhatalmat befolyásolni, sőt gyakorolni. Ilyen szereptévesztésben van a Kormány, mikor megválasztása után mindentől független hatalmi tényezőnek tekinti magát, noha egy – pártok által javasolt és a kormány által megválasztása esetéré vállalt – program végrehajtására kapott a nemzettől megbízást, és a közjólétért, közérdekek kereséséért, a közvagyon hűséges kezeléséért az egész nemzetnek felelős.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnökké nevezése pártjelöltként eleve alkotmánysértő volt, amint azt többen annak idején megírtuk és utóbb az Alkotmánybíróság határozatának indokolása is igazolta. Őszödi beszédében most beismerte, hogy első miniszterelnöksége alatt, a választások megnyerése céljából, mind a gazdaság állapota, mind az európai uniós vállalásaink kényszere miatt megvalósítandó megszorítások mértéke tárgyában ő és kormánya, valamint pártja megtévesztették a közvéleményt. Ennek eredménye, hogy a hamis adatokon nyugvó, és hamis vállalásokat tartalmazó pártprogram a megnyert választások után nem volt betartható.
A szükséges – negatív kihatású – változtatások a saját párthíveket, szavazókat is nyilván fájdalmasan érintik: a kormány többsége, népszerűsége a választók között aligha szerte nem foszlott, s ismét csak egy alkotmányellenes, a miniszterelnöknek pártja részéről szóló, bizalmi szavazás révén volt a megszerzett hatalom legalább is a legalitás halvány látszatába burkolható.
A választási megtévesztés okán az ellenzék joggal veti fel, s a társadalom széles rétegei is láthatják úgy, hogy a Kormánynak meg az általa előre meghirdetett program végrehajtására sincs legitim felhatalmazása. Meg kevésbé van a választóktól felhatalmazása e programtól eltérő, még pedig lényegesen eltérő, tervek keresztülvitelére. Végkép nincs felhatalmazása arra, hogy az alkotmány módosítása nélkül alkotmányos feladatai tejesítését megtagadja, és a költségvetés amúgy is szűkös eszközeit ne elsődlegesen az alkotmány előírta értékek megvalósítására fordítsa. Ezekre a felhatalmazást a megtévesztéssel megválasztott, tehát bár látszat-legalitással, de semmi esetre sem legitimitással rendelkező országgyűlés sem adhatja meg.
A Kormány ebből a zsákutcából csak úgy szabadulhatna meg, ha az egyes tervrészleteket lehető széles társadalmi egyetértéssel, valamint minél nagyobb parlamenti többséggel határozná meg, és annak alapján, azt megkeresve és elérve alakítaná ki. Minthogy azt az ellenzék is tudja, hogy a költségvetésnek európai közösségi vállalásainkkal összhangba hozatala az országnak szükséges, közérdek, mert e nélkül az egyébként várható támogatások nem nyílnak meg, ez az egyetértés megfelelő engedmények árán valószínűleg megvalósítható lenne. A Kormány részéről azonban, a parlamenttől elnyert támogatás okán, nem mutatkozik készség ennek az egyetértésnek elnyerésére. Minthogy az országgyűlés, a mai tárgyalási korlátozások mellett, valójában alkalmatlan arra, hogy a megegyezést nem kereső többséget és annak ellenzékét közös álláspontra hozza, s minthogy a helyi önkormányzati választásokat a Kormány nem fogadta el a közhangulat változását jelzőként, a Kormány felhatalmazás nélküli, sőt alkotmányellenes, elsősorban a szegényebbeket és anyagilag kevésbé tűrőképeseket terhelő „reformjait” ellenzők, el nem fogadók véleményükkel csak a tüntetések, tömegrendezvények során nyilatkozhatnak meg. A sajtó ugyanis, ugyancsak alkotmányellenesen, nem teljesíti kiegyensúlyozott tájékoztatási feladatát.
Ebben rejlik az oka, – és egyúttal az alkotmányos igazolása is – annak, ha a közhangulat megnyilatkozásai az utcákat keresik a tárgyalóasztal helyett. Hiszen a tárgyalóasztalhoz nem ül le a Kormány, még a törvény szabta partnerekkel sem, sem az adóterhek elosztása, sem az egészségügy alakítása, sem a közvagyon felhasználása, sem az oktatás, vagy a kistelepülések és általában a vidék érdekei vizsgálata okán.
Akik alkotmány biztosította véleménynyilvánítási jogukkal 2006 őszétől az utcán éltek, indokoltan tették ezt. Nem volt számukra más, tisztességgel felkínált valós lehetőség. (Ezt az egészségügyi reform kivitelezése napról-napra, napnál világosabban igazolja, bizonyítja.) A közrend fenntartására hivatott államrendőrség e joguk gyakorlását azoknak, akik igénylik, biztosítani, annak gyakorlása során őket megvédeni tartozik.
Hogy mennyire célszerű a polgárok részéről az utcai tüntetések sorozata, más kérdés. A vélemény szabad nyilvánítására, e célból a gyülekezésre és közös megmozdulásokra az Alkotmány nem csak akkor biztosítja a szabadságot, az állammal szemben az alapjogot, ha az célszerű vagy eredménnyel jár. Még csak azt sem kívánja meg e szabadság gyakorlása, hogy az illendő formák, megfelelő hangnem betartásával történjék. Mindennemű ilyen értékítélet veszélyezteti az alapszabadságok érvényesülését, így a demokráciát. Egyedül a jogállami formák megfelelő tartalommal megtöltve alkalmasak más úton levezetni a felhalmozódó elégedetlenséget – és ezek hiányoznak.
A tömegtüntetések alkalmasak arra, hogy oda ne csak véleményt nyilvánítani akaró, hanem rendet bontani kívánó – mellékes, hogy milyen okból és minek az ürügyén – személyek is befurakodjanak.
Ezek ellen a közt, az egyes egyedeket, a semleges lakosságot, de magát a tüntető tömeget is védeni kell. Ez a rendőrség folyamatos kötelessége, függetlenül a rendezvény szervezőinek felelősségétől.
II.
Annak érdekében, hogy a 1105/2006 (IX.6.) Korm. Határozat szóhasználata szerint a ”2006 szeptember-októberi demonstrációkkal, utcai rendzavarásokkal és rendfenntartó intézkedésekkel kapcsolatos intézkedéseket” elemezhessük, át kell tekintenünk a vonatkozó jogszabályokat és mindenekelőtt az életet és az emberi méltóságot biztosító alapvető emberi jogokról szóló rendelkezéseket, amelyeknek elismerése és tisztelete nélkül nincs és nem létezhet jogállam.
Alkotmányunk „elismeri az ember sérthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége”(8.§ 1.), – előírja, hogy „A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges tartalmát nem korlátozhatja.”(2)
„A Magyar Köztársaságban minden embernek veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz, amelyektől senkit sem lehet önkényesen megfosztani.(54.§ 1) Senkit sem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen tilos emberen hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos kísérletet végezni.(2)
A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabadságra és a személyi biztonságra, senkit sem lehet szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott okokból és a törvényben meghatározott eljárás alapján megfosztani.”(55. §.1) Az, aki törvénytelen letartóztatás vagy fogvatartás áldozata volt, kártérítésre jogosult.(3) /1/
Nem kevésbé fontosak az alábbi alkotmányos rendelkezések: „A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű adatokat megismerje, illetőleg terjessze.(61.§. 1) továbbá, hogy „A Magyar Köztársaság elismeri a békés gyülekezés jogát és biztosítja annak szabad gyakorlását.”
Alapvető fontosságú az Alkotmánybíróság 54/2000 (XII. 18.) sz. határozata. Ebben ugyanis kimondta: „Intézkedésük alkalmával a hatóság tagjai nyilvánosan, az állam képviselőiként lépnek fel. A hatóság tagjainak intézkedési jogosultságát egyenruhájuk vagy igazolványuk igazolja. Az egyenruhát viselő hivatásos és szerződéses állomány tagjai azonban tevékenységüket nem arctalan tömegként, hanem a közhatalom gyakorlására felruházott tisztviselőként végzik, akiknek egyedi azonosíthatósága alapozza meg esetleges személyes felelősségre vonásuk lehetőségét. Az intézkedés alá vont állampolgárnak jogos érdeke az, hogy a hatósági fellépés teljes időtartama alatt tisztában legyen a vele szemben intézkedő személy azonosságával, egyediségével. Az állampolgár panaszhoz, jogorvoslathoz való joga ugyanis csak így garantálható.
Az Alkotmány, a Rtv és a Gytv-ben foglaltak alapján megállapítható a Kormány, a miniszter és a rendőrségtől elvárható jogszerű és arányos eljárásának követelményrendszere. A rendőrség feladata kettős: az alapvető jogok érvényesülésének biztosítása, másrészt a bűncselekmény (jogsértés) megelőzése és a bűnüldözés. Az Rtv-ből megállapítható, hogy békés az a rendezvény/tüntetés, felvonulás stb) amely nem fegyveres vagy felfegyverkezett, illetőleg nem támadó. E jogok szabad gyakorlásának biztosítása és védelme az állam alkotmányos kötelezettsége.
Az Rtv szerint intézkedni csak rendőr jogosult. Rendőr az, aki egyenruhát visel, azonosító jellel vagy számmal, és igazolni tudja magát. Ezzel ellentétes – tehát sérti a tv-t – ha gyakorló ruhában, sí-maszkban, viperával, szöges kesztyűkkel, azonosíthatatlanul, vagy nem azonosíthatón civilben intézkedik. Nem mentség, hogy mindezt a rendőrkapitány utasításban rendelte el, mert alkotmányos jogokat gyakorlókkal szemben csak a tv. alkalmazható, és ezt a törvényt nem írhatja felül egy belső utasítás.
Az alkalmazható kényszereszközöket és a tömegoszlatás során alkalmazható eszközöket a Rtv tételesen tartalmazza. Igaz, nem ír elő fokozatosságot, nem differenciál az eszközök használatánál, de alapelvként írja elő az arányosság követelményét.
Az Rtv világosan meghatározza azt a hierarchiát, amelyben a rendőrség működik. A kormány irányítása alatt áll, a miniszter képviseli a rendőrséget a parlamentben és a kormányban. A miniszter hatásköreit tételesen tartalmazza, közöttük meghatározott esetben az egyedi utasítás jogát is, hatáskört azonban nem vonhat el. A következő fokon az ORFK, a BRFK, a helyi kapitányságok, majd a rendőrőrsök állnak. Parancsmegtagadásra joga van az intézkedő rendőrnek, ha az bűncselekményt jelentene. Nem fogadható el a kormány vagy a miniszter álláspontja, mely szerint mindenért a BRFK felelős. Figyelmen kívül hagyja azt a törvényi rendelkezést, mely szerint a törvénysértő utasítást a kormány közvetlenül megsemmisítheti. A rendőrség nem állam az államban, és semmi esetre sem tekinthető annak, ha jogállamról van szó.
Ezzel kapcsolatban ismét utalnunk kell az Alkotmánybíróság egyik megállapítására, miszerint az állami cselekvést meghatározó és viszonylagos stabilitással bíró jog maga az Alkotmány. Ez magában foglalja a szabadságjogok tiszteletét és védelmét, (56/1991, XI. 8.) ,,Egy szabadságjog megsértése ugyanolyan súlyú indok lehet az államszervezet működési zavarának megállapítására, mint az intézmények tevékenységének fennakadása.”(36/1992. VI, 10.)
Az Alkotmányunkban foglaltakhoz hasonló rendelkezéseket találunk az emberi jogokról szóló nemzetközi egyezményekben, amelyeknek Magyarország részese, és amelyek számunkra kötelezettségeket állapítanak meg. A nemzetközi jog nem szabályozza az államok belső rendjét, szerveinek működését, de védelmezi a közös értéknek tekintett alapvető emberi jogokat, tiltja megsértésüket, a kínzást, az embertelen és megalázó büntetések és bánásmód alkalmazását./2/
A vonatkozó rendelkezéseket egyazon felfogás hatja át, megfogalmazásuk azonos vagy legalább is hasonló és ezért viszonylag könnyen összefoglalhatók. Az emberi méltósággal összeegyeztethetetlen a kínzás, a kegyetlen és megalázó, embertelen bánásmód vagy büntetés, amelynek áldozatait kártalanításban kell részesíteni. Mindenkinek joga van a véleménynyilvánításra, információk megszerzésére és a békés gyülekezésre, amely egy demokratikus társadalomban szükségesnek tekintett és részletesen meghatározott feltételek fennforgása esetén bizonyos korlátozásoknak vethető alá. A korlátozások feltételeit igen gondosan, körültekintően állapították meg, nehogy az önkényes kormányzati rendelkezések előtt nyitva hagyják a kapukat.
Az Európa Tanács Emberi Jogok Európai Bírósága számos esetben állapította meg az Emberi Jogi Egyezmény 3. Cikkében foglalt tilalom megszegését – az un, „hagyományos” demokráciákban is! – és gyakorlata az utóbbi években egyre szigorodott./3/
A problémakör kulcskérdésé az eljáró és égy adott személy emberi jogait az illető szerint megsértő közég azonosságának megállapítása és a jogorvoslati eljárás során a szembesítés lehetősége. Grad András a Strasbourgi Emberi Jogi Bíróságról írott kézikönyvében (2005, kiad.) a következőket állapítja meg:
„Többször kerültek a Bíróság elé anonim tanukkal kapcsolatos problémák. E körben sérti a védelem jogát, ha a terhelt előtt ismeretlen személyazonosságú tanúkat a nyomozási eljárás során kihallgatják, majd anélkül használják fel vallomásaikat a bírósági szakban, hogy a védelem lehetőséget kapna ... a kikérdezésükre... A Bíróság több ítéletében hangsúlyozta, hogy a védelem számára valamilyen formában még anonim tanuk esetében is még kell teremteni annak lehetőségét, hogy ezen vallomások hitelt érdemlő voltát érdemben is kétségbe vonhassa.”(343. old.)
Jóllehet a bántalmazott személy elvben panaszt tehet az ügyészségnél..., e vizsgálatok kimenetele meglehetősen kétséges. A nyomozó hatóságok, mindenekelőtt a rendőrség hivatásos állományú tagjai köztudottan nem szívesen tanúskodnak saját kollégáik ellen, így, ha a sértetten nem marad nyilvánvaló bántalmazásból eredő külsérélmi nyom, a bizonyítás szinté lehetetlen ... Aligha véletlen, hogy az érintettek légnagyobb része meg sem kísérel bármiféle eljárást indítani bántalmazás hivatalos eljárásban (Btk 226.§) illetve kényszervallatás (Btk 227.§) miatt”.(Uo.)
Ezek a nehézségek a sértettek, illetve védőik szempontjából változatlanul fennállnak. Nem ártana, ha a rendőrség vezetői az Európai Bíróság gyakorlatát alaposabban tanulmányoznák, hogy nemzetközi kötelességeinknek maradéktalanul eleget tehessünk.
A Magyar Köztársaság demokratikus jogállam. Léteznek a jogszabályok által létrehozott szervezetek, léteznek jogszabályi keretek, léteznek törvények, amelyeknek mindegyike fölött az alkotmányos elveknek érvényesülniük kell. Ha ez nincs így, akkor az – mint ahogyan ez most az események ismeretében felvethető – a demokratikus jogállam működésének komoly zavara. E zavar csak a tiszta fogalmak, tisztázott tények és felelősségek nyomán rendezhető.
A Gönczöl-jelentés szerint a Köztársaság Elnöke szeptember 18-án tett nyilatkozatával túlment jogosítványain, mert morális válságról beszélt. A felelősségnek ez a – bár burkolt – felvetése téves! Alkotmányunk 29. §-ában a mindenkori elnök arra kap felhatalmazást, hogy kifejezze a nemzet egységét és őrködjék az államszervezet demokratikus működése felett. Nem köti meg és nem írja elő számára, hogy mikor, milyen szavakkal és hányszor szólalhat meg, de felhatalmazásából következik, hogy köteles ezt megtenni, ha szakmai tudása, alkotmányos felfogása, lelkiismerete, vagyis egyéni felelőssége alapján azt fontosnak tartja. Egy demokratikus jogállamban azt sem lehet megkérdőjelezni, hogy a politikai szereplőket – nyomatékkal: a hatalmon lévőket – morális felelősség is terheli, ami a tettek miatti megfontolt felelősségvállalás belső kényszerét jelenti. A magyar alkotmány ugyanis értéktartalmú, és az abban foglalt értékek tiszteletben tartása alkotmányos kötelezettség. Az ez irányú érzékenység a társadalomban is jelen van, a jogállami valóság része.
A Köztársasági Elnök tehát nyilatkozatával nem sértett jogot, az ő magatartására káros következmények nem vezethetők vissza. Kérdés azonban, teljesitették-e kötelességeiket, és betartották-e működésük törvényes korlátait a hatalommal rendelkező, ezért elsődleges felelősséget hordozó állami szervek?
III.
Ennek eldöntéséhez a vonatkozó jogszabályok fényében indokolt összefoglalni a 2006. szeptember 17-e és november 4-e közti időszak – vizsgálódásaink szempontjából – releváns tényeit ./4/ Ezt már csak azért is szükségesnek tartjuk, mert a Gönczöl-féle jelentés 105-146 oldalain közölt „kronológia” sajátos szempontok alapján készült, fontos adatokat nem, mellékeseket viszont bőven tartalmazó összeállítás, mely nem ad megfelelő áttekintést a történtekről. Jellemző, hogy a kronológiát követő leíró rész előbb szól az október 23-án történt, mint a szeptember 17-20-a közötti eseményekről, hogy néhány oldal után (ld. 156-165) átfésülve, a kormányfő ízlésének inkább megfelelő formában megismételje.
III/1.
Gyurcsány Ferenc 2006. május 26-i őszödi beszédében – többek között – a következőket mondta:
-„...Nyilvánvalóan végighazudtuk az utolsó másfél-két évet. Teljesen világos volt, hogy amit mondunk, az nem igaz. Annyival vagyunk túl az ország lehetőségein, hogy mi azt nem tudtuk korábban elképzelni, hogy ezt a Magyar Szocialista Part és a liberálisok közös kormányzása valaha is megteszi. És közben egyébként nem csináltunk semmit négy évig. Semmit. Nem tudtok mondani olyan jelentős kormányzati intézkedést, amire büszkék lehetünk azon túl, hogy a szarból visszahoztuk a kormányzást a végére. Semmit...”
A Gönczöl-jelentés erre is talál mentséget és magyarázatot: „A miniszterelnök szenvedélyes fellépése a hazudozás ellen a hazugság szó gazdag jelentéstartalma miatt alkalmas volt a közfigyelem koncentrálására, és a tömegakciók irányának kijelölésére.” (Gönczöl-J. 151) Szerény véleményünk szerint az állítólag gazdag jelentéstartalom dacára a hazugság sohasem volt és nem is lesz az igazmondás szinonimája, és nem volt véletlen az a hatás, amit országszerte kiváltott, és ami akkor sem lett volna kisebb, ha a beszéd szeptember 17-én teljes terjedelmében válik ismertté.
A beszéd a fővárosban és vidéken egyaránt tüntetéssorozatot indított el. A beszéd volt – az Ignácz félé jelentés szerint is – a tüntetések közvetlen, sőt egyedüli kiváltó oka, hiszen egybeesett az életszínvonalat megszorító intézkedésekről szóló hírek elterjedésével.
Akik az Alkotmány biztosította véleménynyilvánítási jogukkal 2006 őszén az utcán éltek, ezt – amint fentebb kifejtettük – indokoltan tették. A közrend fenntartására hivatott rendőrség e joguk gyakorlását biztosítani és ennek során őket megvédeni tartozik.
Szeptember 17-én délután Budapesten a Kossuth-téren tüntetések kezdődtek. A délután még 10-20 fős csoportosulás az esti órákban már több ezer főre duzzadt. Másnap hasonló számban gyülekeztek a tüntetők a Kossuth-téren, illetve a Képviselői Irodaháznál. 20 órakor az ottani műveletekben résztvevő rendőrök száma 378 fő volt. 21,45 körül 30-40 főnyi tüntető az MTV székházának főbejáratához vonult, hogy petíciójukat élő adásban beolvastassák, ezt azonban megtagadták. 22 óra után egyre többen indultak a Kossuth-térről a Szabadság-térre az MTV székházhoz. A jelentés szerint a térén lévő „tömeg” nagysága és magatartása a következőképpen alakult:
nagyon kémény, agresszív csoport 50-100 fő
támogató, szándékerősítő mag 100-200 fő
háttérben tartózkodó, bámészkodó, fotózó több ezer fő.
A jelentés szerint viszonylag kis létszámú csoport viselkedett agresszíven, amit a HÍRTV képernyőjén a nézők sokasága is láthatott, és ami megakadályozta, hogy utóbb feldühödött, randalírozó „tömegről” szóljanak. (Jellemző, hogy a műveletirányító rendőr alezredes is a HÍRTV adásán keresztül kísérte figyelemmel az eseményeket.) Ugyanakkor a rendőrség nem tett komoly kísérletet arra, hogy – számbéli fölénye dacára – a rendbontókat megfékezze és ártalmatlanná tegye. (Közöttük volt egy szolgálaton kívüli rendőr is, aki utóbb nem tudta megmondani, mit keresett az erőszakoskodók között.)/5/
A Gönczöl-jelentés a „túlerővel szemben küzdő rendőri egységekről” beszél. 50-100 főnyi agresszív rendbontó állt szemben 378 főnyi rendőrrel szemben! Hol volt a túlerő? 19-én 00:42 órakor az MTV székházában lévő rendőrök a nagy füst, illetve az összegyűlt könnygáz miatt utasításra elhagyták az épületet, (Hogyan és miért gyűlt össze az épületen belül a füst és a könnygáz?) 1-óra 12 perckor a téren tartózkodó tömeg tagjai közül többen, a fosztogatók és a kíváncsiskodók, a barikád mellett a postázó ajtón keresztül bementek a székházba. (Az ott lévő r.alezredes azt tapasztalta, hogy ott 10-15 civil személy mozog ki-be. Tehát meglehetősen kis létszámú csoportról volt szó!) A jelentés azonban a továbbiakban megállapítja, hogy a székház „első emeletén, valamint az épület belsejébe vezető bejáratoknál pajzsos rendőrök álltak, – (Hová lett a füst és a könnygáz, ami miatt – utasításra – el kellett hagyniuk az épületet?) – A lépcső tetején pedig ott tartózkodott polgári ruhában Mittó Gábor r. alezredes, aki átvette a „petíciót” Toroczkai Lászlótól, a tüntetők egyik vezetőjétől.
A tömeg – írja az Ignácz-féle jelentés – létszáma a minimálisra csökkent, (milyen alapon beszélünk akkor „tömegről”?) a Zoltán utcában nagyobb rendőri erő tartózkodott, a betorkoló utcák már rendőri erők által zártak voltak és folyamatosan érkeztek további erősítések a helyszínre. A jelentés nem írja meg, pontosan mikor tisztították meg az MTV épületét a tüntetőktől, de a Gönczöl-jelentésből megtudjuk, hogy nem emelték ki a székház kiürítésekor a tömegből a hangadókat, senkit sem igazoltattak, személyes szabadságot korlátozó intézkedéseket nem alkalmaztak, holott az ORFK tájékoztatása szerint a demonstráció-sorozat résztvevői között „jelentős számban voltak a futballhuliganizmusban aktívan résztvevő ismert elemek”.(Gönczöl J-159. old.) Miért nem? Ostobaságból-e, vagy tudatos mulasztással van dolgunk? A Gönczöl-jelentésből megtudjuk, hogy szeptember 23-án a Ferencváros-Tuzsér mérkőzés után rohamrendőrök kísértek 200 szurkolót a stadiontól a Kossuth-térre, akik azonban ez alkalommal semmiféle rendzavarást sem követtek el.
Az Ignácz-féle jelentés az alábbi következtetéseket vonta le:
„Az irányítás rendje több esetben megbomlott, sokszor az egyes parancsnokok önállóan döntöttek az egységek irányításáról. A Kossuth-téren lévő parancsnoki állomány az MTV székházánál kialakult helyzet során több esetben is kezdeményezte, hogy egysége kerüljön átirányításra a Szabadság-térre, de ez általában elutasítást nyert, vagy később került végrehajtásra. Előfordult, hogy a REBISZ – mint utalt erő – és a BRFK irányító parancsnokai között ellentmondásos parancsok, utasítások keletkeztek.”
Szeptember 18-án 22 órát követően a rendőri szervektől vezényelt megerősítő erők nyilvántartása – mely az x kerületi rendőrkapitányságon történt – elnagyolt, áttekinthetetlen, a rendőri erők irányítása követhetetlen... Az irányítás hiánya miatt az egyes alegységek önállóan tevékenykedtek, egymás tevékenységéről szinte nem tudtak. (Példa: Az MTV lépcsőjén védekező századot az MTV székházból hátulról locsolták.”
A védekező taktika alkalmazása során a helyszíni egységek parancsnokai nem hoztak létre kiemelő és elfogó csoportokat az agresszív támadó, hangadó személyek kiemelésére. E hiányosság következménye az, hogy a vizsgált időszakban mindösszesen 9 fővel szemben került sor személyes szabadságot korlátozó intézkedésre.”
Az összegezés értelmében:
„A bizottság egyhangúlag megállapította, hogy a 2006. szeptember 17-19-ig terjedő időszakban a Kossuth-téren, különösen a Magyar Televízió székházánál történt események során a Rendőrség fellépése törvényes volt. Az alkalmazott rendőri művelet során az irányítás részéről szakszerűtlenségek mutatkoztak. A végrehajtó és alparancsnoki állomány feladatát az adott helyzetben és körülmények között a lehető legjobb tudása szerint hajtotta végre. A személyi állomány felszereltségében mutatkozó hiányosságok, az elmaradt és szakszerűtlen elöljárói intézkedések összességükben járultak hozzá ahhoz, hogy a rendőri tevékenység kudarcot vallott és számos rendőr ennek következtében megsérült.” (Ignácz I. J-13-16) Rendőri körökből származó adatok szerint a TV Székház előtt 216 rendőr sérült meg, köztük 44 súlyosan./6/
Vagyis a rendőrség fellépését maga a jelentés, bár törvényesnek, de szakszerűtlennek minősítette!
„A meghallgatott valamennyi rendőri alegység csapatparancsnoka hiányolta a helyszíni irányítást, folyamatosan kereste a helyszínparancsnokot” (Ignácz II. 5). Ugyanakkor a zavargások idején a helyszínen – vagy annak közelében – tartózkodott Szabadfi Árpád, az országos rendőrparancsnok helyettese, sőt maga Gergényi Péter is. A rendőri tevékenység mégis kudarcot vallott”. Ezt a véleményt elfogadja a Gönczöl-jelentés is, hangsúlyozva mindkét rendőri vezető súlyos felelősségét.
Ami a szeptember 18-i éjjeli eseményeket illeti, meg kell állapítanunk, hogy a jelenlévő rendőri erők nem álltak feladatuk magaslatán. Meg kell állapítanunk, hogy az agresszióba való fordulás elkerülhető lett volna akkor, ha a TV átveszi a beolvasni kívánt nyilatkozatot és beolvassák. Ezzel valószínűleg az erőszakos akcióknak elejét lehetett volna venni, és ugyancsak elejét lehetett volna venni a kialakuló jogellenes helyzetnek az agresszív mag idejében történő elkülönítésével.
Petrétei rendőrminiszter 19-én benyújtotta lemondását, nyilvánvalóan azért, mert felelősnek érezte magát a rendőri akciók kudarcáért. Petrétei lemondását Gyurcsány Ferenc nem fogadta el, amivel – közvetve – tulajdonképpen igazolta a rendőrség előző napok során tanúsított tehetetlenkedését. Vajon az utcai zavargások, az égő MTV-székház rémképével (nem volt igaz!) a polgárokban akartak ijedelmet, félelemérzetet kelteni, hogy a későbbiekben helyeseljék a „kemény kéz” politikáját? A következtetések levonását a jelentések olvasóira bízzuk. Érthető, ha egyesek ezt mintegy központilag provokáltnak tekintik a közelgő ünnepen történő rendőri fellépés igazolására. (Cui prodest?)
Petrétei miniszter lemondásának el nem fogadása azt sugallja, hogy a rendőrök tétlensége nem állhatott messze a kormányfő intencióitól. A politikai felelősség mindenképen az övé!
III/2.
19-ét követően a BRFK feltehetően más – az előzőkkel ellentétes – utasításokat kapott annak érdekében, hogy
a) a rendőrség megtépázott tekintélyét helyreállítsa,
b) a lakosságot megfélemlítse, és a tüntetésektől visszatartsa
c) a kormánykoalíció híveit megnyugtassa, hogy az a hatalmat szilárdan kézben tartja.
Ami ugyanis a következő napok egész eseménysorozatának a lényeges jellemzője, az a fegyveres rendfenntartó testület viselkedése a polgárokkal szemben.
E napot követően az éjszakai razziák során rendőri egységek járták a várost és nemcsak a kis létszámú tüntető csoportokat verték széjjel, hanem békés járókelőket is súlyosan bántalmaztak, velük megalázóan bántak és összeverve rendőrautókba tuszkolták őket. Ezek közül néhány esetet fényképek és filmfelvételek bizonyítanak. Az elfogottak a rendőrőrsökön további megalázásoknak és bántalmazásoknak voltak kitéve. Az ezekkel kapcsolatos felelősség felvetésére az október 23-án tömegesen történt hasonló rendőri eljárásokkal kapcsolatban, együtt térünk ki.
A tüntetések azonban nem szűntek meg. A rendőrség kiszámíthatatlan magatartása és a provokációk veszélye miatt a Fidesz lemondta szeptember 23-ára, a Hősök terére tervezett gyülését.
Az október 1-i helyhatósági választást követően, mely – mint ismeretes – az ellenzék győzelmét hozta, a tüntetések a Kossuth-téren tovább folytatódtak, és rendezettebbé váltak. Említésre méltó rendzavarás nélkül zajlottak le. Szinte az utolsó óráig függőben volt az a döntés, hogy a számos külföldi vendég részvételével tervezett Október 23-i Kossuth téri évfordulós ünnepségen a polgárok – a tüntetők által addig elfoglalt térről – maguk is részt vehetnek-e.
A rendőrség október 23-án hajnalban ürítette ki a teret, arra hivatkozva, hogy a tüntetők nem tartották be a tér átvizsgálásának tűrésével kapcsolatos vállalásukat. A rendőrök állítólag az élet kioltására vagy testi sértés okozására alkalmas eszközöket találtak a tüntetők sátraiban, de nincs adat arról, vajon a fegyvernek minősülő tárgyak birtoklása miatt indult-e valaki ellen büntetőeljárás. (Gönczöl J-72.old.)
III/3.
Október 23-án az 1956-os forradalom kitörésének ötvenedik évfordulójának hivatalos ünnepségei számos magas rangú külföldi vendég jelenlétében és részvételével, teljes rendben folytak le. Csupán a magyar nép hiányzott a Kossuth-térről, amelynek az ünnepség számára igénybe vett részét rendőrkordonok és házfalnagyságú képek zártak el a hívatlan látogatók elől. A külföldi vendégek csupán az Alkotmány-utca elején csoportosulók kiáltásait hallották, amelyek Gyurcsány Ferenc távozását követelték. Az ünnepségek befejezése után – az előzetes megállapodástól eltérően – a rendőrség nem engedte vissza a Kossuth-térre a tüntetőket, hanem a Bajcsy-Zsilinszky útra szorította őket, aminek kisebb csoportok ellenálltak, és ennek következtében többször is tettlegességre került sor. Több ezres tüntetés volt a Corvin-köznél is.
Délután 4-órára hirdette meg a Fidesz az Astoria szálló elé megemlékező nagygyűlését, amelyen a környező, oda torkoló utcákban több mint százezren jelentek meg. Hibás volt a helyszín megválasztása, hiszen az a főváros jelentős forgalmi csomópontja. Rendőri hiba volt – a Gönczöl-bizottság megállapítása szerint is, – hogy a nagygyűlés biztosítását a Deák-tér felőli oldalon elmulasztotta. /8/ E vonatkozásban súlyos felelősség terheli – álláspontunk szerint – a rendőri szerveket! /9/
Még nem fejeződött be a Fidesz gyűlése, amely az előzetes tervek szerint a gyülekezéssel és az elvonulással kb. 15 órától 19 -óráig tartott volna, amikor 18:45-kor – ezt szemtanúként sok ezred magunkkal tanúsíthatjuk – a Madách-tér felől gumilövedékek, könnygázgránátok használatát bizonyító pukkanások hallatszottak. Szó sem volt arról, hogy időt engedtek volna a békésen, fegyelmezetten viselkedő emberek számára – több mint százezer főről volt szó – a hazamenetelhez. Sok békés megemlékező közül, aki történetesen lakása felé, vagyis északi irányban távozott, többeket – időseket, nőket – a rendőrök súlyosan bántalmaztak, megaláztak, és több esetben maradandó sérüléseket okoztak. Ezeket ugyancsak számos fénykép és filmfelvétel tanúsítja./10/
A minden szempontból szomorú képet a Gönczöl-jelentés a következőkkel magyarázza: „A szeptember 18-19-20-as összetűzések az október 23-án sorra kerülő események főpróbájának bizonyultak. E három nap alatt a rendőrség rutinra tett szert a tömegoszlatásban, a velük együtt gyakorlatozó civilek pedig megtanulták, milyen kulcsingerekre reagálnak agresszíven a rendőrök s hogyan vehetik át az irányítást a rendőrök csoportos mozgása felett, anélkül, hogy azok tisztában lennének a pontos szereposztással.” (Gönczöl J-149. old.) /11/
A Gönczöl-jelentés azt, hogy a sérülésekre hogyan kerülhetett sor, a következőképen adja elő: „A rendőrök és a tüntető tömeg közötti konfliktus kialakulásában az ütköző helyzetdefiníciók, a helyszíni észlelési és kommunikációs bizonytalanságok, a tömeghelyzetben szokásosan jelentkező indulatok, az események előreláthatatlansága, kontrollállhatatlansága játszott döntő szerepet.” (Gönczöl J-156.old.) Iskolapéldája ez annak, hogy tudományosnak látszó szövegezéssel hogyan lehet az események tényleges menetét és összefüggéseit elködösíteni és a felelősök kérdését eltüntetni.
Mi történt valójában?
A/ Bene László, és Gergényi Péter egyaránt tagadta, hogy a rendőrség szándékosan terelte volna a tüntetőket a Fidesz nagygyűlés közönségének „hátába” és azt állította, hogy a tüntetők „húzták maguk után a rendőri erőket”. Hasonló értelemben nyilatkozott a parlamenti bizottságok október 31-i ülésen Szilvássy György, a Miniszterelnöki Hivatal vezetője, és ezt visszhangozza a Gönczöl-jelentés is. A Kossuth-térről kiszorított „változó nagyságú tömeg maga után húzta a Belváros különböző részeire a rendőri csapatokat” – írja. A rendőröket maga után húzó tömeg azonban a jelentés szerint egy „kis létszámú aktív csoport volt”, és e körül alakult ki a kollektív erőszak civil és rendőri szereplői között a találkozás – valamint – a legnagyobb ellenzéki párt által tartott 1956-os megemlékezést nagy létszámban látogató békés tömeg között...”. (Gönczöl J-149.old.) A békés tüntetők egy része csapdába esett, mondja a Jelentés, amit megtold azzal, miszerint „A rendelkezésünkre álló bizonyítékok alapján feltehető, hogy a békés tüntetésről távozók és az erőszakos csoportosulások tagjai nem egymástól független események véletlen összjátékaként, hanem a szervezett rendbontó csoportok tervének megfelelően keveredtek össze.” (Gönczöl J- 156.old.)
Jellemző, hogy csak a „feltételezhető” kifejezést használja, ami messze van mindenféle bizonyosságtól. A „rendelkezésre álló bizonyítékokat” a Gönczöl-jelentés épp úgy nem „prezentálta”, mint a parlamenti bizottságok előtt Bene László sem, és épp ezért hiába próbálja a feloszlatás során elkövetett brutalitásokat a „szervezett rendbontó csoportok” állítólagos ördögi tervének tulajdonítani. A békés tüntetőket ugyanis – minden jel szerint – a rendőrség ejtette „csapdába”.
Egy bejelentett békés rendezvény résztvevői nem kerülhetnek az egyik pillanatról a másikra a rendőrség által feloszlatható gyűlés kellős közepébe, ha ők semmi törvényelleneset, semmi szabálytalanságot nem követtek el. Aki csak kissé ismeri Budapest belvárosát, az is tudja, hogy az Alkotmány utca és a Madách-tér között tekintélyes a távolság (kb másfél km), mindkét oldalról több utca is torkollik a Bajcsy-Zsilinszky útba, tehát kisebb rendőri egység is könnyű szerrel elzárhatta volna a tüntetők útját – ha vezetői valóban akarják. Ha akarták volna, de mégsem jártak sikerrel, ugyanazt az alkalmatlansági bizonyítványt állították ki magukról, mint amit szeptember 18-án az MTV székházánál tanúsított magatartásukkal „kiérdemeltek”. Ha mégsem alkalmatlanságról lenne szó, nem juthatunk más következtetésre, mint arra, hogy a tüntetőket szándékosan „nyomták” a Fidesz gyülés békés hallgatóságára, hogy közülük minél többet megfélemlítsenek.
A rendőri szabályzat 291. pontja -felsorolja, mely esetekben kerülhet sor tömegoszlatásra. Ezek közül a Fidesz nagygyűlésén résztvevő tömeg egyiket sem valósította meg. A résztvevők nem fegyveresen vagy felfegyverkezve jelentek meg. Az oszlatás megkezdése előtt a rendőrségnek jól hallhatóan fel kell hívnia a tüntetők figyelmét a távozásra, és ehhez ésszerü időt kell biztosítania számukra. Ez október 23-án nem történt meg, legalább is nem a többség számára hallható módon. A BRFK vezetői az alkalmazott technika fogyatékosságaira hivatkoztak, de ezek miatt semmiképen sem lehet a békés gyűlés résztvevőit büntetni. Tény, hogy a rendőrség nem várta be a megemlékezők szétoszlását, hanem önkényesen – mar 18 óra előtt megkezdte az „oszlatást”, anélkül, hogy a tömeg (a kifejezés itt valóban helyénvaló) erről előzetesen értesülhetett volna.
B/ A rendőrök „nem mindegyike viselt” – a Gönczöl- jelentés megtévesztő fogalmazása szerint – azonosító jelvényt illetve számot. A fényképek illetőleg filmfelvételek tanúsága szerint azonban egyetlen rendőri közeg ruházatán sem lehetett ilyet látni. /12/
Bene László elismerte, hogy az október 23-án eljáró rendőrök az irányadó szabályok dacára nem viseltek azonosító jelvényt vagy számot. Így gyengült a késztetés arra, hogy betartsák a rájuk vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit, hiszen az azonosító jelvény vagy szám nélkül a jogszabályok megsértőinek kiléte nehezen vagy egyáltalán nem állapítható meg, és felelősségre vonásuk is fokozott nehézségekbe ütközik, ha egyáltalán lehetséges. Nem akarjuk feltételezni, hogy a BRFK vezetői ily módon akarták volna közegeik bátorságát és harckészségét növelni, de célszerű lett volna, ha némileg meggyőzőbb érveket sorolnak fel azoknál, amiket elmondtak és a rájuk vonatkozó jogszabályok alaposabb ismeretéről tesznek tanúságot. A Gönczöl-jelentés is hangsúlyozza az azonosító jel viselésének fontosságát, a nélkül azonban, hogy ennek elmulasztását a rendőrség részéről kellő megrovásban részesítené. Holott nyilvánvaló jogszabálysértésről van szó, mely egy alapvető emberi jog gyakorlását nehezíti, illetve akadályozza. Különben – teszi hozzá – ezt november 3-án pótolták.
A Gönczöl-jelentésnek ezt a mulasztását azért is kifogásolnunk kell, mert az elkövetett jogsértésekért való felelősségre vonást nehezíti a mulasztás, a felelősség elkenéséhez ez nyújt segédkezet.
„...a csapaterőben való alkalmazásnak pont az a lényege, – fejtegette Bene László főkapitány – hogy itt a rendőr alapvetően személytelenné válik ... Itt a rendőr személytelen, mert parancsra cselekszik, nem saját elhatározásból. Tehát az egyén azonosításának kisebb a jelentősége, nagyobb annak, hogy a parancsnok tudja azonosítani...” (Okt. 31. ülés j.89. old.)
De tudja-e a sértett a parancsnokot azonosítani? És hogyan állapítja meg a parancsnok, hogy melyik „közege” hányszor rúgott földön fekvő, ellenállásra képtelen emberbe? Része ez a csapaterő” alkalmazásának, vagy megengedhetetlen túlkapás? Mindenesetre említést érdemel, hogy a rendőri vezetők 17 olyan esetet találtak a filmfelvételek átnézésekor, amelyet ki kell vizsgálni, mert jogsértő cselekmény elkövetésének gyanúja forog fenn. Petrétei miniszter úr is elismerte: „Láttam és érzékeltem, hogy egy-egy intézkedés nem helyénvaló.” (Okt. 31. j.11.old.)
A Legfőbb Ügyész 2006. november 14-i tájékoztatója szerint az október 23-i demonstrációkkal kapcsolatban az intézkedő rendőrökkel szemben 64 büntetőeljárás indult. Nyomban hozzátette azonban, hogy „az ügyekben ismert, elkövető ez idáig nincs, erre tekintettel gyanúsítás közlésére, vádemelésre, továbbá bírósági határozat meghozatalára nem került sor.”
C/ Számos alkalommal alkalmaztak a rendőrök tiltott eszközöket vagy használtak megengedett eszközöket tiltott módon:
a/ az un „vipera” azaz rugalmas nyélen mozgó acél(ólom?) fejjel ellátott bot használata./13/ Bene László szerint „... a rendőrségnél az összecsukható rendőrbot rendszeresítve van, de az állomány ezzel széles körben ellátva nincsen ... (egy bot ára 40,000 forint). A lényeg nem is az ára, hanem az, hogy „...ez az eszköz valóban alkalmas arra, hogy nagyon súlyos sérüléseket okozzanak vele másnak, de aki kiképzést kapott képes ezt az eszközt úgy használni, hogy ilyen súlyos sérülés okozására ne kerüljön sor.” (Okt. 31. ülés j.87.old.)
Kaptak-e a rendőrök, akiknél ilyen eszköz látható volt, megfelelő kiképzést? Ha igen, hogyan került sor például Révész Máriusz sérüléseire?
b/ gumilövedék. Az előírások szerint ilyet csak alacsonyan, elsősorban lábra szabad használni. Ezzel szemben tény, hogy ilyeneket, mell- sőt fejmagasságban lévő célokra is kilőttek. Fényképek bizonyítják, hogy rendőrök egyenesen előre, fejekre céloztak. /14/
c/ un. paprika-könnygáz alkalmazásának megítélése sem független a felhasználás módjától. Pl. embernek közvetlen közelből az arcába fújni súlyos fájdalmat, légzési nehézségeket, hányást és látási problémákat okoz. Ez a fajta alkalmazása tehát jogellenes. /15/
Gyurcsány Ferenc október 23-án este, a nemzetbiztonsági kabinet ülése után, – melyet a Gönczöl-jelentés nem tartott fontosnak megemlíteni –, meghallgatva a BRFK beszámolóját az eseményekről, kijelentette, hogy a rendőrség határozottan és törvényesen lépett fel a tüntetőkkel szemben. Hangsúlyozta: sem joguk, sem lehetőségük nincs arra, hogy korlátozzák vagy átvegyék a rendőrséget irányító vezetők döntési jogkörét. Közölte: a nemzetbiztonsági kabinet nem hozhat ebben a kérdésben, azaz a rendőrség hatáskörébe tartozó kérdésekben intézkedéseket.
A vonatkozó alkotmányos szabályokat és törvényes rendelkezéseket már ismertettük. Ezekből egyértelmű, hogy a Kormány felel azért, ha szabadságjogokat, kivált az emberi méltóságot, irányítása alá tartozó hatóságok megsértenek, s az is, hogy az emberi méltóság megsértése semmivel nem menthető és indokolható.
A Parlament bizottságai előtt a rendőrség vezetői először nem voltak hajlandók nyilatkozni, de utóbb mégis választ adtak néhány kérdésre. Ezekből bőven idéztünk is és ezeket csak a következővel egészítjük ki: „23-án beszéltem a miniszterelnök úrral ... arra kértem a helyzetre való tekintettel, ha egy mód van rá, a külföldi vendégek és a közjogi méltóságok ne jelenjenek meg ezeken a rendezvényeken... Petrétei miniszter úrtól közvetlen utasítást arra, hogy hajtsuk végre ezeket a műveleteket, nem kaptam... Mobilon is beszéltünk, természetesen. Rendszeresen beszéltünk mobilon ... pillanatok alatt lehet kommunikálni. Ennek nem az a szándéka, mert el akarunk valamit titkolni.” (Okt 31. ülés j.93.old.)
A „közvetett” utasításokat tehát nem zárta ki és azt sem tudtuk meg, miről kommunikáltak rendszeresen mobilon.
III/4.
A rendőri túlkapásokat – áttételesen – bizonyítják az eljáró bíróságok ezekkel kapcsolatos döntései is. Miként szeptember 18-át követően, október 23-a után is számos személyt vett a rendőrség őrizetbe. A rendelkezésünkre álló adatok szerint a Pesti Központi Kerületi Bíróságon és a Budai Központi Kerületi Bíróságon első fokon összesen 149 esetben rendeltek el előzetes letartóztatást, 6 esetben házi őrizetet, 9 esetben lakhelyelhagyási tilalmat. Az indítványt elutasító határozatok száma 15. A Fővárosi Bíróság katonai Tanácsa első fokon két személy előzetes letartóztatásáról döntött.
A Fővárosi Bíróság, mint másodfokú bíróság a nyomozási bírák által hozott határozatok ellen bejelentett fellebbezések folytán járt el: csak 15 személlyel szemben hagyták helyben az előzetes letartóztatást, 1-1 esetben pedig a házi őrizetet és a lakhelyelhagyási tilalmat. Az indítványt elutasító végzések közül egyet sem változtattak meg.
Az első fokon elrendelt előzetes letartóztatást 115 esetben szüntették meg, ebből 6 személlyel szemben házi őrizet, 24 személlyel szemben lakhelyelhagyási tilalom elrendelésére került sor. 3 személy esetében az első fokú bíróság a másodfokú bíróság jogerős határozatáig fenntartotta a vádlottak előzetes letartóztatását. A másodfokú bíróság az előzetes letartóztatást mindhárom vádlott vonatkozásában megszüntette, 84 esetben pedig a mozgási szabadságot korlátozó kényszerintézkedés az illetők vonatkozásában nem áll fenn.
Nem kívánjuk bírálni az első fokon eljáró bírák döntéseit, de elgondolkoztató, hogy milyen gyorsan, szinte futószalagon hozták meg ezeket – pusztán a rendőrök tanúvallomása alapján – és a másodfokon eljáró bíróságok az első fokon meghozott végzések nagy részét – mint megalapozatlanokat – kénytelenek voltak megváltoztatni. (A 149 esetből mindössze 15-ben hagyták helyben az előzetes letartóztatást, ami alig több, mint 10 százalék). Meggyőződésünk, hogy az emberi jogok védelme terén az igazságszolgáltatásra rendkívül fontos feladatok hárulnak. Reméljük, nemcsak korlátozza majd, de meg is akadályozza a végrehajtó hatalom és egyes szerveinek önkényes lépéseit.
V. Összegezés
A Gönczöl-jelentésnek a 2006 szeptember-októberi rendőri intézkedéseiről tett, részint egyoldalú, ellentmondásos, mindenkit és épp ezért valójában senkit felelőssé tevő megállapításaival szemben meggyőződésünk, hogy a rendőrség fellépése sem szeptember 17-ét követően, sem pedig október 23-án nem volt jogszerű, szakszerű és arányos.
Az Alkotmány mindent megelőző tétele és értéke az emberi személyiség, az emberi méltóság és szabadság hangsúlyozása. Minden állami szerv az emberi méltósággal, személyes szuverénitással rendelkező polgárok közösségétől kapta a maga megbízatását. Átruházott hatáskörben jár el, az Alkotmány, a törvények, egészében a jogrend szabta korlátok között. Az emberhez méltatlan, az emberi méltóságot sérti a személyes szabadság minden korlátozása. A szabadság csak más szabadsága érdekében, a szükséges és arányos mértékben korlátozható. A rendőrség feladata a véleménynyilvánítás szabadságának biztosítása. Ezt szolgálja az a kötelezettség is, mely a gyülekezési jog gyakorlása során a közrendet, a köz és magánvagyont, a gyülekezők egyéni biztonságát védi, szélsőséges esetekben az embert önmaga ellen is védi. A rendőrség ebben a körben szigorúan a törvény és ezen alapuló jogszabályok előírásai szerint járhat el. Megtorlásra, a testi épséget, integritást, méltóságot sértő magatartásra nincs joga, nem is lehet szüksége, sem felhatalmazása, sőt mentsége sem.
Ezzel szemben a vizsgált időszakban – mindenekelőtt október 23-án – a rendőri intézkedések
1/ nem voltak jogszerűek, (törvényesek), mert e fellépések során annyiszor és olyan mértékben sértették meg a vonatkozó hatályos jogszabályokat, hogy ezek miatt a fellépés egésze sem tekinthető jogszerűnek, akkor sem, ha valóban akadtak a tüntetők között rendbontók, akiket kellő időben ártalmatlanná kellett volna tenni, hogy a békés polgárok az Alkotmányban biztosított gyülekezési illetve vélemény-nyilvánítási jogukat gyakorolhassák. Nem volt a fellépés szükségszerű, mert a rendőrök szorították a rendbontók kisebb csoportjait a békés tüntetők tömegéhez, akiknek a feloszlatására viszont egyáltalán nem lett volna okuk. Csupán a személy szerint ellenük vagy hasonlóan békés társaik ellen elkövetett rendőri atrocitások állítottak közülük néhányát szembe a rendőri közegekkel – ahogyan ezt egyébként a Gönczöl-jelentés is elismeri.
Azzal, hogy a rendőrminiszter és az ORFK vezetői 2007. január 29-én bejelentették, hogy a rendőrség tagjai ezentúl azonosító jelvényt fognak viselni, valójában elismerték, hogy előzőleg megsértették a jogszabályokat, amikor közegeik nem használtak azonosító jelvényt. Az utólagos beismerés azonban a jogtalan fellépést nem teszi jogossá. Az jogtalan volt és az is marad. (Egyébként sem látjuk, hogy mulasztásaikat igyekeznének gyorsan pótolni.)
2/ Hogy a rendőrség fellépése mennyire nem volt szakszerű, azt az Ignácz-bizottság, illetve a Gönczöl-szákcsoport jelentésének számos megállapítása bizonyítja. Ezeket bárki ellenőrizheti és ezért feleslegesnek tartjuk megismételni a mar leírtakat.
3/ Hogy az arányosság elvét nem tartották irányadónak, az a beszámolókból ugyancsak kiderül. A TV-Székház előtt a maximum 50-100 fő rendbontó közül mindössze 9 főt „emeltek ki”, a következő éjszakákon viszont válogatás nélkül bántalmaztak agresszív magatartást ki nem fejtő járókelőket, éttermi vendégeket, italozókat stb., néha 8-10-en egy és ugyanazon személyt. Mindez fokozott mértékben vonatkozik az október 23-i békés nagygyűlés résztvevőire, akiknek nem adtak lehetőséget arra, hogy szétoszoljanak.
Említettük, hogy Petrétei rendőrminiszter úr szept, 19-én benyújtotta lemondását, de azt Gyurcsány Ferenc nem fogadta el. Gergényi Péter 2007. január 1-jével nyugdíjázását kérte, amit azonban Petrétei rendőrminiszter nem fogadott el. Ez azt jelentette, hogy a kormányzat vállalta a felelősséget mind a szeptember 19-i, mind az október 23-i rendőri intézkedésekért, mint amelyek megfeleltek saját intencióinak. Kuncze Gábor megjegyezte: „Gergényi tud is, szeret is oszlatni, ha hagyják!” Miután ez a megjegyzés a kormánykoalíció egyik pártjának elnökétől származik, felér egy további hivatalos beismeréssel. A kormány ezúttal „hagyta”, hogy a rendőrség közegei egy békés megemlékezés hallgatóságát verjék szét brutális módon.
Semmi sem indíthat államhatalmi tényezőt arra, hogy a veszélytelen, mert megbilincselt, őrizetbe vett, letartóztatott stb. polgárral szemben durva legyen, megüsse, testi épségét megsértse, emberi méltóságában megalázza. Nincs mentség arra a magatartásra, mellyel bizonyítottan számos esetben a rendőrök nem ellenálló, vagy ellenállásra képtelen polgárokat szabadságukban ok nélkül korlátoztak, illetve bántalmaztak. Ha egy akciónál csak egy ilyen eset hallgatólagos elfogadásra talál a csapaterőben lévő rendőrök, illetve tisztjeik részéről, ez az egész akciót törvénytelenné teszi. /16/
A Gönczöl-jelentés sajátossága és szembeszökő belső ellentmondása, hogy jól lehet a szeptember 17-e és október 24-e közötti rendőri intézkedések helyességét és jogszerűségét próbálja sugalmazni – helyenként bizonyítani –, csupán néhány egyedi túlkapás elkövetését ismerve el, javaslatainak túlnyomó többsége mégis arra irányul, hogy a rendőri intézkedésekkel kapcsolatos szabályozást pontosabbá, áttekinthetőbbé, hatékonyabbá tegye, és a rendőrség ténykedése feletti polgári (civil) ellenőrzést bevezesse. Mi ez, ha nem a közvetett (és kényszeredett) beismerése annak, hogy az említett időszak rendőri intézkedései során számtalan súlyos jogsértést követtek el. Ha minden jogszerű lett volna, miért lenne szükség új szabályozásra vagy a régi kiegészítésére? Őszintébb és következetesebb lett volna, ha ezt a Gönczöl-jelentés nyíltan elismeri.
Nem tekintettük feladatunknak, hogy az új szabályozásra vonatkozó javaslatokkal foglalkozzunk, bár elismerjük, hogy közülük egyesek valóban figyelmet érdemelnek, így a Halmai Gábor különvéleményében foglaltak.
Hangsúlyoznunk kell viszont, hogy a rendőri intézkedések által felvetett kérdések valójában egy sokkalta súlyosabb probléma részei, nevezetesen a pártállami felfogás és szemlélet szívós továbbélése, mind a kormányzati berkekben, mind a rendőrségnek vezetői között, ami a demokratikus jogállam működésének nehézségeit okozza. Köztársaságunk elnöke mondotta: „A beszédmód, a kommunikáció... valóban elválaszthatatlan a tartalomtól. A jogállamnak megfelelő kifejezésmódja is van. Ennek hiánya nemcsak jelezheti a problémákat, de el is mélyítheti azokat... a budapesti rendőrfőkapitány olyan hangot használt október 23-a után, mely a Kádár-rendszer hangja...” (Népszabadság 2006. november 25.) A közelmúlt történéseinek sorát, nem kétséges, befolyásolták a békés rendszerváltoztatás hosszú folyamatában pártállami beidegződések. Ezek hatnak oda, hogy noha az 1989-ben elfogadott alkotmány eligazítást és értékrendet nyújt, az arra felesküdött köztisztviselők, de az azt elfogadó polgárok eklektikusan, a nekik tetsző elemeket kiválogatva tartják be vagy tolják félre az Alkotmány szakaszait.
Az október 23-án a lakossággal szemben fellépő rendőrök magatartását védő magyarázatok a pártállam szemléletét, a Rákosi illetve a Kádár-diktatúra szívósan burjánzó gondolkozásmódját tükrözik. Kádár János nevéhez fűződik az alábbi mondás: „A népbe vetett bizalomra építjük politikánkat”. Valószínűleg eszébe sem jutott, hogy ezzel a demokrácia lényegét tagadja. A demokratikus rendszerekben ugyanis a nép bízik – vagy nem bízik – a vezetőkben, míg a pártdiktatúrákban a vezetők bíznak abban, hogy a nép a sortüzek, kivégzések, börtönbüntetések után nem próbálkozik felesleges ellenállással, vagy azzal, hogy közérdekű ügyekbe avatkozzék.
A Kádár-korszakban felnőtt rendőri vezetőknek, – tisztelet a kivételnek – a gyülekezési jogról az jut az eszébe, hogy milyen szervezeti kereteken és milyen módszerekkel a legcélszerűbb az összegyűlt embereket szétoszlatni és nem az, hogyan lehet alapvető joguk zavartalan gyakorlását biztosítani. Ez vezethette őket ahhoz a választáshoz, hogy október 23-án egy-két tucat rendbontó kiemelése helyett a békés tömeg tagjait félemlítsék meg, verjék össze, súlyos sérüléseket okozva, hogy ily módon elvegyék kedvüket alapvető emberi joguk gyakorlásától.
A Gönczöl-jelentés nem késlekedik a felmentés megadásával „A jogalkalmazás egyik legnagyobb nehézsége, hogy a biztonság és a rend fogalma nem definiálható oly módon, hogy azt a rendőr közvetlenül alkalmazni tudja. A rendészeti jog központi eleme a bizonytalan jogfogalmak sokasága, és a rendőr igen széles mérlegelési joga.” A csapaterős tevékenyég esetében „...a rendőrségi törvény a parancs megtagadását akkor teszi lehetővé, ha nyilvánvalóan törvényellenes. Ezzel próbálta kizárni például azt a lehetőséget, hogy a rendőr lelkiismerete vagy politikai hovatartozás alapján tagadja meg a parancsot” (Gönczöl J-86.old.)
Nem kívánunk politikai rendőrséget és pártkötődések által befolyásoltat sem, de szerintünk nem baj, ha a rendőrnek lelkiismerete van.
Nemcsak erről van azonban szó. Ha egyszer az Alkotmány az ország lakosait megillető „békés” gyülekezés jogáról szól – hasonlóan hatályos nemzetközi egyezmények szóhasználatához –, akkor Bene László főkapitánynak nincs joga azt „jogszerűnek” fordítani, ami számára önkényes értelmezési lehetőséget kínál, hiszen ő jogszerűtlennek nyilváníthat egy gyűlést, és elrendelheti feloszlatását, meg ha annak „békés” jellege nem is változott, (akár hallották a résztvevők az oszlásra való felszólítást akár nem.) /17/
Bene László főkapitány, aki mellesleg jogi doktor, ne tudna a jogszabályok rangsoráról, arról, hogy a törvény nem lehet ellentétben az Alkotmánnyal, a rendelet a törvénnyel, nem is szólva a taktikai utasításokról, tananyagokról stb. stb.
A rendőrség nem állam az államban, nem a szuverén hatalom letéteményese és hordozója, hanem az ország népének, szolgálatában áll. Vezetőinek elsősorban a nép alapvető jogait kell ismerniük, amelyek mind az ő, mind beosztottaik tevékenységét meghatározzák és nem azokat a taktikai utasításokat, hogy kit, hogyan lehet fejbe verni. Az Alkotmányt dr. Bene László altábornagy úr is olvasta, de csak annyit jegyzett meg belőle, hogy a rendőröknek is vannak emberi jogaik. Ezt sohasem vontuk és nem is fogjuk kétségbe vonni, de hangsúlyoznunk kell: A polgári személyeknek, a békésen közlekedő, gyülekező, sőt tüntető egyéneknek is vannak emberi jogaik, amelyeket tiszteletben kell tartani! A 37,000 rendőrnek a tízmillió lakosét! Egy tanuló ország tanuló rendőrségéről beszélt az országos főkapitány. De kik tanítják ezt a 37,000 főt és vajon mire?
A 2006 október 23-i intézkedésekkel kapcsolatos anyagot 80 esztendőre titkosították, vagyis lehetetlenné tették annak komoly és alapos vizsgálatát.
Megtudjuk-e valaha is – kérdezték Petrétei rendészeti minisztertől, hogy kik szervezték a szeptember 18-i és az azt követő, valamint az október 23-i rendbontásokat, kik finanszírozták a szervezést és a végrehajtást, azaz kik állanak az események hátterében?
„Nyilvánvaló – válaszolt a feltett kérdésre a miniszter – hogy Magyarországon korábban nem tapasztalt szervezettségű, mélyen konspirált akciókról van szó. Az elkövetkező időszak egyik legfontosabb feladata a rendőrség, a titkosszolgálatok és a tudományos kutatás számára, hogy feltárjuk az események hátterét. A veszély nem múlt el. Mindenkinek érdeke, hogy mielőbb tisztázódjon, kik ők, kiket képviselnek valójában, és milyen célokat tűztek maguk elé...” (Aktuális 2006. 11.)
Ebben egyetértünk Petrétei miniszter úrral. Szeretnénk, ha nem 80 év múlva, hanem minél előbb fény derülne az említett események hátterére. Egyelőre csak azt tudjuk, hogy Bene László, az ORFK vezetője szerint az október 23-i rendőri intézkedésekről nem készül a szeptember 17-19 – intézkedésekről írott jelentéshez hasonló beszámoló, amit nyilvánosságra hoznának. „Ebben az ügyben ugyanis azt a módszert választották, hogy a fegyelmi osztály kiválogatja azokat az eseteket, amelyek nem állták ki a törvényesség próbáját és ezekről jelentést tesznek az ügyészségnek.” Vagyis a vizsgálatot maga a rendőrség folytatja le, épp úgy, mint az augusztus 20-i katasztrófa ügyében az elsősorban felelős kancelláriaminiszter.
Ezeket a rendőri intézkedéseket akarja igazolni, jogszerűnek, szakszerűnek és arányosnak beállítani a Gönczöl-féle bizottság jelentése. A tények észlelése dacára nem vonja le az ellenkező, a megfelelő következtetést. Mintha a gyülekezési jog gyakorlását szükséges rossznak, a rendőrség megtorló fellépését bocsánatos bűnnek, a jogaival élő polgárt és általában az ellenzéket potenciális ellenségnek tekintené és elfogadná, hogy úgy is kezeljék. Ezzel a felfogással, a fentiek során kifejtettek miatt, nem tudunk egyet érteni, ezt a felfogást nem oszthatjuk, hanem úgy érezzük, ellene tiltakoznunk kell.
Budapest, 2007. február 22.
Herczegh Géza            
Tersztyánszkyné Vasad Éva         
Zlinszky János
A használt rövidítések jegyzéke
Gönczöl J = a Kormány 1105/2006. (XI.6.) határozatával létrehozott szakértői munkacsoport jelentése.
Ignácz I.j. = a szeptember 17-én 12 órától 19-én 12 óráig történt rendőri intézkedések kivizsgálásáról szóló Ignácz István és társai által készített jelentés.
Ignácz II. j . = az Ignácz István és társai által készített jelentésre Gergényi Péter által adott válaszra reflektáló újabb jelentés.
Okt. 31. ülés j. = az Országgyűlés Emberi jogi, Honvédelmi, rendészeti valamint Nemzetbiztonsági bizottságának 2006. október 31-i ülésén készült jegyzőkönyv.
Aktuális 2006. 11. = Fekete Gy. A.: Miért ment volna és miért maradt mégis. Interjú Petrétei József igazságügyi és rendészeti miniszterrel. Aktuális 2006. 11.
Lábjegyzetek
/1/ Az Alkotmánybíróság 47/2003 X. 27 határozata szerint „Az Alkotmány tételes rendelkezéseinek maradéktalanul érvényesülniök kell. A jogi szabályozásnak meg kell felelnie a jogbiztonság, a normavilágosság, a kiszámíthatóság követelményeinek. Az alapjogok korlátozásával kapcsolatban a szükségesség és arányosság követelményeit kell szem előtt tartani és az eljárási garanciákat, valamint a hatályos jogrendben a jogi intézményre vonatkozó normák összhangját.”
/2/ Az ENSZ Közgyűlésének 1948 december 10-én elfogadott az emberi jogokról szóló Egyetemes Nyilatkozatának 5, cikke szerint: „Senkit sem lehet kínvallatásnak, kegyetlen, embertelen, vagy lealacsonyító büntetésnek vagy bánásmódnak alávetni...” ,,Minden személynek joga van a vélemény és a kifejezés szabadságához...” (19. Cikk) „Minden személynek joga van a békés célú gyülekezési és egyesülési szabadsághoz...” (20. Cikk)
A Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya szerint „Senkit sem lehet kegyetlen, embertelen, megalázó elbánásnak, vagy büntetésnek alávetni...” (7. Cikk) „Annak a személynek, aki törvénytelen letartóztatás vagy fogvatartás áldozata volt, kikényszeríthető joga van a kártalanításra.”(9. Cikk, 5. Bek)
Részletesebben kell foglalkoznunk ezekkel a rendelkezésekkel, mert a véleménynyilvánítási-, vagy a gyülekezési jogot korlátozó rendőri intézkedések körében gyakran kerül sor embertelen, megalázó büntetések alkalmazására, amelyek akár a kínzás fogalmát is kimenthetik.
Az Egyesült Nemzetek Szervezete Közgyűlésének XXXIX. ülésszakán elfogadott „A kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó büntetések vagy bánásmódok elleni nemzetközi egyezmény” szerint. Az Egyezmény szempontjából a „kínzás” kifejezés minden olyan cselekményt jelent, amelyet szándékosan, éles testi vagy lelki fájdalom vagy szenvedés kiváltása céljából alkalmaznak valakivel szemben, hogy tőle, illetőleg harmadik személytől értesüléseket vagy vallomást csikarjanak ki, vagy olyan cselekmény miatt büntessék, amelyet ő, vagy harmadik személy követett el, illetőleg amelynek elkövetésével őt vagy harmadik személyt gyanúsítanak, hogy megfélemlítsék, vagy nyomást gyakoroljanak rá, illetőleg, hogy harmadik személyt félemlítsenek meg, vagy hogy harmadik személyre gyakoroljanak nyomást, valamint bármilyen megkülönböztetési normára alapított más okból alkalmaznak, ha az ilyen fájdalmat vagy szenvedést közfeladatot ellátó személy vagy hivatalos minőségben eljáró bármely más személy vagy ilyen személy kifejezett vagy hallgatólagos ösztönzésére vagy ennek hozzájárulásával bárki más okozza.”
Ehhez a viszonylag tágnak tekinthető meghatározáshoz a cikk második bekezdése hozzáfűzi, hogy a cikk nem érinti azokat a nemzetközi szerződéseket vagy belső jogszabályokat, amelyek szélesebb körű (- azaz még tágabb -) értelmezést lehetővé tevő rendelkezéseket tartalmaznak.
Az Európa Tanács által 1950. november 4-én elfogadott Emberi Jogok Európai Egyezménye szerint „Senkit sem lehet kínzásnak vagy embertelen, megalázó bánásmódnak vagy büntetésnek alávetni.”(3. Cikk) „Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához, ez a jog magában foglalja a véleményalkotás szabadságát és az infonnációk, eszmék megismerésének és közlésének szabadságát országhatárokra való tekintet nélkül és anélkül, hogy ebbe hatósági szerv beavatkozhasson...” (10. Cikk. 1 bek). „E kötelezettségekkel és felelősséggel együtt járó szabadságok gyakorlása a törvényben meghatározott olyan alakszerűségeknek, feltételeknek, korlátozásoknak, vagy szankcióknak vethető alá, amelyek szükséges intézkedéseknek minősülnek egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság, a területi sérthetetlenség, a közbiztonság és a zavargás vagy bűnözés megelőzése, a közegészség vagy az erkölcsök védelme, mások jó hírneve vagy jogai védelme, a bizalmas értesülés közlésének megakadályozása vagy a bíróságok tekintélyének és pártatlanságának fenntartása céljából.” (2. bek) „Mindenkinek joga van a békés célú gyülekezés szabadságához és a másokkal való egyesülés szabadságához ...(11. Cikk, 1, bek) A 2. bekezdés némileg rövidítve megismétli a az előző cikk 2. bekezdésében foglalt rendelkezést.
3 Ebből kitűnően
a/ A kínzás súlyos és szándékos kegyetlenséggel járó komoly testi-lelki sérülések okozása. (Az un. öt technika: alvásmegvonás, élelemmegvonás, állandó erős zaj, órákig tartó falhoz állítás, a fej zsákban tartása nem minősül kínzásnak, de alkalmazása a 3. Cikk rendelkezéseibe ütközik. Az ír Köztársaság pl. több pert indított az Egyesült Királyság ellen ilyen módszerek alkalmazása miatt, amelyek – sajnos – nálunk sem ismeretlenek.
b/ az embertelen bánásmód lényege, hogy az érintetteknek, ha nem is feltétlenül testi sérülést, de mindenképen erős testi és lelki szenvedést okoz, míg
c/ a megalázó bánásmódé, hogy az áldozatban olyan erős félelmet, lelki gyötrelmet és alsóbbrendűségi érzetet kelt, ami alkalmas arra, hogy megtörje testi és erkölcsi ellenállását.
A tilalmat a hatóságok semmilyen körülmények között sem sérthetik meg, akkor sem, ha bűncselekmény elkövetésével alaposan gyanúsítható személyt vesznek őrizetbe.(Balogh k. Magyarország -2004 július 20-i ítélet) A hatóságoknak nem csupán maguknak kell tartózkodniuk a 3. Cikkbe ütköző magatartástól, de tevőlegesen meg kell akadályozniuk annak mások által történő kifejtését. Vagyis felelősségük mulasztás esetén is megállapítható.
Az Emberi Jogok Bírósága 2003. november 25-én a Kmetty c. Magyarország ügyben hozott ítéletében megállapította:
„A 3. Cikk a demokratikus társadalom egyik alapvető értékét védelmezi”...”a bántalmazásnak a súlyosság minimális fokát el kell érnie ahhoz, hogy a 3. Cikk hatálya alá essen ... az igazságügyi orvos szakértő csak a jobb oldali felső és a bal oldali mindkét metszőfog meglazulását, csuklótáji horzsolásokat és a hasfal bal oldalának bövérüségét erősítette meg. A bíróság számára azonban e sérülések is elég súlyosak ahhoz, hogy megvalósítsák a 3. Cikk hatálya alá eső bántalmazást.” Méltányossági alapon a Bíróság teljes terjedelmében elfogadta a kérelmező követelését és kártérítést ítélt meg számára az elszenvedett fizikai és lelki sérülések miatt, valamint az eljárással kapcsolatos költségeinek és kiadásainak megtérítését rendelte el.
A gyülekezés szabadságáról szóló 11. Cikk alkalmazása során az Ezelin k. Franciaország (1991, 4, 26.) ügyben a Bíróság kimondta:
,,Roland Ezelin ügyvédet azért szankcionálták, mert nem fejezte ki rosszallását a tüntetők által elkövetett jogtalanságok (egy közigazgatási épület megrongálása) miatt, és a tüntetéstől való elhatárolódás céljából nem hagyta el a felvonulást, továbbá, mert nem egyezett bele a vallomástételbe. A Bíróság szerint – bár az Ezelinre kiszabott fegyelmi büntetés enyhe fokozatú volt, de a békés célú – nem tiltott – tüntetésben való részvétel szabadsága olyan jelentőségű, hogy semmiféle korlátozást sem szenvedhet. A jogsértés tényének megállapítása az ügyvéd számára a Bíróság szerint megfelelő elégtétel, mely költségeinek megtérítése iránti igényének teljességgel helyt adott. A Stankov és Ilinden k. Bulgária (2001, 2, 10,) ügyben a Bíróság többek közt megállapította: ,,...a véleménynyilvánítás és a gyülekezés szabadságára vonatkozó 10. és 11. Cikkekben felsorolt kivételek listája korlátozó (limitatív). E kivételek meghatározása szükségszerűen restriktív és szoros (étroite) értelmezést kíván ...A demokrácia legfontosabb jellemzőinek egyike, hogy párbeszéd útján lehetőséget kínál – erőszak alkalmazása nélkül – olyan problémák megoldására, amelyekkel egy ország találkozik, még ha meg is zavarják. A demokrácia valójában a véleménynyilvánítás szabadságából táplálkozik...”
A Karademirci k. Törökország (2005.1.25.) ügy során hozott ítéletében a Bíróság a véleménynyilvánítás szabadságával kapcsolatban kimondotta, azért hogy a beavatkozás (ingérence) a 10. Cikkel összeegyeztethető legyen, három feltételnek kell megfelelnie: 1/jogi előíráson kell alapulnia (prévue par la loi), a 2/ bekezdésben foglalt jogos célt, vagy célokat kell követnie, 3/ szükségesnek kell lennie egy demokratikus társadalomban az említett cél vagy célok eléréséhez.
A Bíróság hivatkozott állandó gyakorlatára, miszerint a ,jogi előíráson alapul” kifejezés nemcsak azt jelenti, hogy a belső jogon alapul, hanem a kérdéses jogszabály minőségét is jelzi, annak az eljárás alá vont személy által elérhetőnek és előre láthatónak kell lennie. Végül megállapította: „miután a Bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a beavatkozás nem jogi előíráson alapult, nem tartotta szükségesnek a 1 o. Cikk 2. bekezdésében foglalt egyéb feltételek meglétének vizsgálatát.”
A Cetinkaya k. Törökország (2006. 6. 27.) ügyben a Bíróság – többek között – kimondotta „a Szerződő Felek „a közrend védelmére” hivatkozva sem foganatosíthatnak bármely általuk megfelelőnek tartott intézkedést. Radikális intézkedések, amelyek eleve eltörlik a gyülekezés és az erősjakra való uszítás nélküli véleménynyilvánítás szabadságát, vagy a demokratikus alapelvek elvetése, nem használnak a demokráciának, hanem azt veszélybe sodorják...”
/4/ Felhasználtuk a Budapesten szeptember 17-én 12,oo órától szeptember 19-én 12,oo óráig történt rendőri intézkedések kivizsgálásáról szóló Ignácz István és társai által készített jelentést, továbbá Gergényi Péter arra adott válaszát, valamint az Ignácz-bizottság Gergényi véleményére készített újabb jelentését, nem különben az Országgyűlés emberi jogi, kisebbségi, civil-és vallásügyi bizottságának október 13-án tartott üléséről és az Országgyűlés emberi jogi, honvédelmi és rendészeti valamint nemzetbiztonsági bizottságának október 31-i ülésén készült jegyzőkönyveket.
/5/ Miután az Ignácz jelentés neveket nem tartalmazott, csak annyit mondhatunk, X r.alezredes „Y r, dandártábornoktól próbálta kérni, hogy küldjenek megerősítő erőt az MTV székházhoz, azonban a telefonon és rádión történő hívásaira nem reagáltak és nem válaszolt neki senki. Ezt többször is megpróbálta...” (Ignácz 1. J.-9. old.) Figyelmet érdemel a Gönczöl-féle jelentésnek az a megállapítása is, hogy a rendőrség kifejezett utasításra nem oszlatta fel a Szabadság-téri rendezvényt. Az ORFK vizsgálata nem tudta megállapítani, hogy ezt az utasítást kitől kapta az V. kerületi Rendőrkapitányság közrendvédelmi osztályának vezetője, „mert ez utóbbi megtagadta a választ erre a kérdésre.” (Gönczöl J-159.old.) Az Ignácz-bizottság szerint, miután a tüntetők a vízágyút megrongálták „...a tömegből többen közölték a rendőri személyzettel, hogy szálljanak ki, nem esik bántódásuk. Ezután a vízágyú személyzete kiszállt, majd általuk ismeretlen újságírók segítségével az MTV székház-Széchenyi utca sarkáig kisérték őket.”(uo.) (Ez éppenséggel nem arra utal, hogy rendőrellenes agresszív tömegről lett volna szó!)
/6/ Vajon a sérült rendőrök egy része nem azok közül került ki, akiket a TV Székházból hátulról locsoltak?
/7/ Gergényi szerint a 2006. szeptemberi eseményekkel kapcsolatban 204 fő került őrizetbe, majd rendőri eljárásban 68 fő előzetes letartóztatásba.
Dr. Kovács Tamás legfőbb ügyész 2006. november 14-i tájékoztatása szerint a szeptember 18-21 közötti demonstrációkkal kapcsolatban a résztvevőket érintően 98 büntetőeljárás indult, 94 esetben váltak ismertté az elkövetők és 13 vádemelés történt. Ezek az adatok az állítólagos tüntetőkre, vagyis „civil” személyekre vonatkoznak. Az intézkedő rendőrökkel szemben 38 büntetőeljárás indult. „Az ügyekben – mondja a tájékoztató – ismert elkövető ez idáig nincs, erre tekintettel gyanúsítás közlésére, vádemelésre, továbbá bírósági határozat meghozatalára nem került sor”.
/8/ Bámulatos előrelátásra vall viszont, hogy a jóval előbb készített biztosítási terv szerint a Fidesz megemlékezésre három század „tömegoszlató erőt” irányoztak elő. (Vajon miért gondolták, hogy ezekre szükség lesz?) A rendőrségnek ugyanis nem elsősorban az oszlatás, hanem a szabad tűntetés és gyülekezés biztosítása a feladata, saját oszlató intézkedéseivel szemben is.
/9/ A tömeg felett keringő helikopterről a rendőrség pontosan ismerhette a Fidesz gyűlés közönségének nagyságát és elhelyezkedését. Mégis az Alkotmány utcából kiszorított tüntetőket a rendőrök a Madách-tér felé, a Fidesz gyűlés közönségének hátába nyomták.
Petrétei rendőrminiszter úr szerint „Bene László országos rendőrfőkapitány a parlamenti bizottság előtti prezentációja egyértelműen bizonyította, hogy a rendőrök mindent megtettek azért, hogy a két tömeg (?) összekeveredését megakadályozzák. Sajnos, nem sikerült.” (Aktuális 2006 11.sz.) Bene főkapitány azonban a bizottság előtt csak annyit mondott: ,,...15 óra 36 perckor... a biztosítás parancsnoka (úgy döntött), hogy megpróbálja a Deák tér felé vonuló tömeget megállítani azzal, hogy az Arany János utcához egy sorfalat állított fel, azért, hogy a rendbontók ne tudják az utat folytatni a Deák tér irányába. Sajnos a rendőri erők elégtelensége miatt azt a vonalunkat áttörték. Ezt követte 16 órakor a József Attila utca és az Andrássy út vonalában kísérelték meg még egyszer ugyanezt, de itt is áttörték a vonalunkat, nem tudtuk megakadályozni azt, hogy a tömeg a Deák tér irányába folytassa az útját.” (Okt, 31. ülés j. 15)
Ennyi és nem több a miniszter úr által egyértelműnek nevezett bizonyítás, ami már azért sem meggyőző, mert nem derül ki belőle, hogy a Fidesz gyűlésre igyekvőket akarták törekvésükben megakadályozni, vagy azokat, akikkel már az Alkotmány utca – Bajcsy-Zsilinszky út sarkán összecsaptak. Ezek azonban nem alkottak „tömeget”. Magától Bene főkapitánytól tudjuk, hogy az adott napon a Belvárosban 2100 rendőr „dolgozott”, tehát volt elegendő erő, hogy a rendbontóknak útját állják. (Okt, 31. ülés j.85)
/10/ A Gönczöl-jelentés szerint az október 23-án és az azt követő események miatt, demonstrációkban való részvétel miatt nyomozati eljárás indult 69 személy ügyében, gyanúsítottként kezelnek 44 főt, rendőri intézkedés miatt feljelentés érkezett 51 ügyben, gyanúsítottként hallgattak ki 9 főt. Befejezett eljárás nincs.
A Fővárosi Főügyészségen 2007. január 11 -ig 171 rendőr ellen tettek feljelentést hivatalos eljárásban történt bántalmazás, hivatali visszaélés, a személyes szabadság, valamint a gyülekezési szabadság megsértése miatt.
Az Országos Mentőszolgálat tájékoztatása szerint okt. 23-24-én civilt láttak el. 84 embert kórházba szállítottak. Gumilövedék által okozott sérülés miatt 16 súlyos sérültről kellett gondoskodni, ezek között volt mellkasi nyílt seb, a mellkasfalon és a combon okozott lőtt sérülés, , lapockatörés, szemgolyóba behatoló idegen test(lövedék), koponyaboltozati törés stb. A mentőszolgálat által ellátott sérültek között öt külföldi is volt. (G. 166-7)
/11/ Nem kevesebbet állít, mint azt, hogy a rendőrök együtt gyakorlatoztak a civilekkel (akiken a szöveg minden bizonnyal a polgári ruhás rendbontókat érti) és a Jelentésből most már azt is megtudtuk, hogy az utóbbiak az orruknál fogva vezették a rendőröket, akik nem voltak tisztában szereposztásukkal.
/12/ Gergényi nem fukarkodott a magyarázatokkal. Több változatot is adott elő:
a/ voltak, de miután gombostűvel voltak feltűzve, egymás után leestek,
b/ voltak, de a tüntetők dulakodás közben ezeket a rendőrökről letépték,
c/ nem voltak, mert gyakorló öltözetről lévén szó, a Szabályzat értelmében a rendőröknek nem is kellett azonosító számot viselniük.
Bene László szerint „Gyakorlatilag a jelvény jelenlegi formájában arra, hogy ezt egy bevetési ruhára feltűzzék, azon használják, teljességgel alkalmatlan, főleg ha a védő felszerelést viselik a rendőrök, mert a védő felszerelésre ezt feltűzni nem lehet... Eddig ez nem volt probléma...”
/13/ Gergényi tagadta, hogy a rendőrök ilyet használtak volna, de az ellenkezőjét számos fénykép és filmfelvétel bizonyítja. Az, hogy a ,,viperát” a rendőri szaknyelv tomfának, vagy rendőrbotnak nevezi, használatának megítélése szempontjából teljesen érdektelen.
/14/ „Az elvétés lehetősége – védte közegeit Bene László – természetesen megvan ... adott esetben a lövőt magát is az izgalmi állapot és sok minden befolyásolhatja, biztos van önök között olyan, aki vadászik, ezt nálam sokkal jobban tudja...” (86) Egyetlen vadászt sem mentesít az izgalmi állapot, a rossz látási viszonyok vagy más körülmény, ha történetesen a vaddisznó helyett vadásztársát találja el, és annak halálát vagy sérülését okozza!
/15/ Megválaszolatlanul maradt az a kérdés, miért és minek volt muzeális értékű, de üzemképes harckocsi, illetve páncélautó a Városháza kertjében? Hogyan kerültek olyan állapotba, hogy egy állítólagos „tüntető” vagy tüntetők - minden nehézség nélkül elindíthatták? „Nem voltak elektromos vezetékek az indításhoz, nem volt benne akkumulátor. Készültek rá.” -állította Bene László. Kik? Kiknek van módjuk ma Magyarországon ilyen alkatrészek beszerzésére? Megtudtuk azt is, hogy előtte muníciót (ugyan mifélét és honnan), valamint köveket halmoztak fel a harckocsin. Honnan eredt a „muníció”? Feltételezzük, hogy erre a rendőrség is kíváncsi volt. A fényképek tanúsága szerint köveket dobáltak a rendőrök is. Ők vajon ugyanolyan büntetés alá esnek, mint a tüntetők? Nekik ugyanis védőfelszerelésük volt és más fegyverekkel is rendelkeztek.
/16/ Ld. Az RTV-nek a II. részben felsorolt rendelkezéseit.
/17/ „...Önök is – mondotta Bene László október 31-én az Országgyűlés Emberi jogi, Honvédelmi és rendészeti valamint Nemzetbiztonsági bizottságainak együttes ülésén – meg még nagyon sok kollégám ebben a kérdésben (ti. a tömegoszlatás fortélyait illetően ) laikus ... Nem ismeri a törvényi szabályokat, nem ismerik a taktikai utasításokat, nem ismerik a tananyagokat, nem ismerik ennek gyakorlatát. És akkor úgy akarunk megvitatni kérdéseket, hogy valódi ismeretekkel nem rendelkezünk, – még egyszer mondom, mi magunk sem, hanem csak azok a parancsnokok, akiknek ez a feladatuk...” (Ld. 92. oldal)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése