Így „schmittel” a Fidesz a Jobbik programjából
2012, május 3 - 18:55
A barikad.hu csokorba szedte azokat a
fontosabb jobbikos kezdeményezéseket, amelyeket a fülkeforradalmi
kormány valamilyen formában megvalósított. A végeredmény ismeretében
elmondható, hogy a legtöbb esetben mindenki jobban járt volna, ha a
kivitelezést az ötletgazdára bízták volna.
"A Jobbik kottájából játszik a Fidesz" – olvasható a Népszava egy áprilisi összeállításában.
A szélsőbaloldali napilap szörnyülködve állapítja meg, hogy a kormány a
Jobbik szavazóinak átcsábítása céljából adott állampolgárságot a
határon túli magyaroknak, vizsgálta felül a 2006. őszi eseményeket,
sújtotta különadóval a bankokat és a multinacionális cégeket, valamint
távolíttatta el a Károlyi-szobrot.
Portálunk saját összeállítást készített
az elmúlt két év legnagyobb fideszes lenyúlásairól és azok fröccsöntött
formában való piacra dobásáról.
Elszámoltatás és Szent Korona-tan
A sort illik az alkotmánnyal kezdeni. A
Jobbik a kukába dobta volna a rákosista 1949. évi XX. törvényt, és a
Szent Korona-tanra alapuló új alaptörvényt alkotott volna, amely részben
meg is valósult, bár a 2012. január 1-jétől életbe lépett új
Alaptörvény nem ismeri el a Szent Korona-tan részét képező sarkalatos
törvények jogfolytonosságát, csak utal rá. Ennek egyik kellemetlen
mellékhatása, hogy a magyar termőföld és ivóvízkészlet 2014-től szabad
prédájává válik a nyugati befektetőknek, a Jobbik nem is szavazta meg a
törvényt.
A Jobbik a választások előtt hangosan
követelte az országot tönkretevő politikusbűnözők elszámoltatását,
valamint a 2006. őszi rendőri brutalitás felelőseinek rács mögé zárását.
A posztkommunista elit elszámoltatásáért a kormány nem hogy nem tett
érdemben semmit, de meg is akadályozta, hogy napirendre vegyék az
ellenzéki párt törvénymódosítóját, amely kizárta volna a közéletből az
állampárti időkben vezető politikai tisztséget betöltőket. A 2006. őszi
eseményekről ugyan elkészült a Balsai István-féle jelentés, ám a
felelősök továbbra sincsenek rács mögött, sőt, több akkori rebiszes
vezetőt magas beosztásban foglalkoztat a
kormány. (A rendőrterrort levezénylő Dobozi József REBISZ
főparancsnokot a Köztársasági Őrezred parancsnokának nevezték ki, a
Készenléti Rendőrség 2007-2010 közötti vezetője, Papp Károly pedig
jelenleg a Belügyminisztérium helyettes államtitkára.)
Az elszámoltatással ellentétben a
politikusi álláshalmozás terén a kormány a tettek mezejére lépett.
2014-től törvény fogja előírni azt, amit jelenleg csak a Jobbik belső
szabályzata rögzít, vagyis hogy egy személy nem lehet egyszerre
országgyűlési és önkormányzati képviselő, illetve településvezető. Sőt,
ezen túlmenve a politikusok számára – néhány tudományos és művészeti
foglalkozást leszámítva – minden más kereső tevékenység tiltott lesz.
Bankadó és közmunkaprogram
A Jobbik programjában hangsúlyos szerepet kapott
a pénzintézetekre, illetve multinacionális cégekre kivetett adó, melyet
a nemzeti radikális párt a hazai kis- és közepes vállalkozások
megsegítésére fordított volna. A kormány be is vezetette a nagy
nemzetközi felháborodást kiváltó (egyébként inkább jelképes mértékű)
bank-, illetve multiadót, amivel csak három apróbb probléma volt: három
éves átmeneti periódusra szólt, az összeget a bankok tovább terhelték az ügyfelekre, és nem a kkv-k megerősítésére fordították.
Hasonlóképp jobbikos felvetés volt a
magánnyugdíjpénztárak kiskirályságának felszámolása, Vonáék azonban nem
az IMF békekölcsöneinek finanszírozására, hanem a hazai húzóágazatok
felpörgetésére fordították volna az állampolgárok megtakarításait.
A családi adózás régóta kívánatosnak
tartott bevezetése is visszásra sikerült. Miközben érezhető
fizetésemelkedést csak az eddig is tehetős, többgyermekes családok
könyvelhettek el, az alsó- és középosztályok keresete érdemben alig
változott, sőt, sok esetben csökkent is. Az adókedvezmények ráadásul
csak a harmadik gyermeknél „ugranak” nagyot, miközben a legtöbb fiatal
pártnak az első gyermek vállalása (és eltartása) jelenti a legnagyobb
kihívást.
A családi adózás és a fiatalok
kedvezményes lakáshoz juttatása mellett a Jobbik a devizahitel-csapdába
került emberek megsegítésére is programot dolgozott ki, amely szerint a
hitelek forintosítása révén keletkező árfolyamkülönbségeket a bankokra
terhelték volna. A kormánynak mindebből annyit sikerült megvalósítania,
hogy a bajban lévők kérvényezhetik hitelük ötéves befagyasztását, az
uzsorakamat eltörlése azonban a bankok lobbija miatt szóba sem jött,
csupán a kamatos kamat egy részét vállalják (?) majd magukra a
hitelintézetek.
Állami közmunkaprogramok, segélyezés
szigorítása, szociális kártya, harmadik gyermek utáni adókedvezmények –
ezek voltak a jobbik szociális és foglalkoztatáspolitikai programjának
sarokpontjai. Ami ezekből megvalósult: költségvetési fedezet nélküli,
koncepciótlan, statisztikát kozmetikázó közmunkák; a dolgozni akaró, de
munkát nem találó magyarok és az életvitelforma szerűen élősködő
cigányok egyforma büntetése az államilag támogatott álláskeresési idő
csökkentése révén; az alkalmazottakat védő Munka törvénykönyve helyett
hosszabbított próbaidőt és könnyített kirúgásokat tartalmazó „Tesco
törvénykönyve”. Nemrégiben felmerült a segélyek Erzsébet utalványban
folyósítása, amely akár a szociális kártya megvalósítása is lehetne, ha
azzal – a Jobbik eredeti javaslatának megfelelően – nem csak a CBA-ban
és a Tescóban lehetne vásárolni, hanem helyi termelői hálózatra épülő
sarki vegyesboltokban.
Cigánybűnözésből egyenruhás bűnözés
A rendvédelem és közbiztonság
megerősítése a Jobbik prioritásai között szerepelt, melyet kommunikációs
szinten a kormány is átvett, Kontrát Károly belügyi államtitkár a
parlamentben minden héten felmondja a kötelező penzumot: „a magyar állam
nemre, fajra, bőrszínre való tekintet nélkül mindenkit megvéd a
bűnözőktől”. Bár az elmúlt két évben több alkalommal is jelentősen
bővítették a rendőri állományt, ennek látható eredményei nincsenek, a
bűnözési statisztikák tovább romlottak, a kormány a cigánybűnözők
helyett a társadalmi önszerveződés intézményeit (Magyar Gárda, Szebb
Jövőért Polgárőr Egyesület) lehetetleníti el törvényi úton.
Meg kell említenünk még az egészségügyi
és tanári életpályamodellt, amelyet a Jobbik is sürgetett. Míg a Magyar
Rezidens Szövetség csak szabályszerű zsarolások árán tudott ígéretet
kapni visszamenőleges béremelésre, a pedagógusok még csak nem is
reménykedhetnek abban, hogy 2014-ig rendeződjön anyagi helyzetük.
Végül röviden ki kell térnünk a
nemzetpolitikára. A kormány talán e téren „schmittelt” a legtöbbet a
Jobbik választási programjából. A szavazati joggal járó kettős
állampolgárság régi adóssága volt a magyar államnak, és a külhoni
magyarok még úgy is hálásak érte, ha a kellő anyagi és infrastrukturális
háttér hiánya miatt egy év is eltelik honosítási
kérelmük leadása és állampolgári eskütételük között. Szintén jobbikos
javaslat volt a trianoni békediktátum emléknappá nyilvánítása, így lett
június 4-e a Nemzeti Összetartozás Napja. A határon túli
osztálykirándulásokról (egy másik jobbikos ötlet) is elfogadott törvényt
az Országgyűlés, ám a szükséges források és kidolgozott cselekvési terv
ezúttal is elmaradt, így a Fidesz-KDNP most jobb híján most a Csete
Örs-féle Apáczai Közalapítvány tíz éve működő programját próbálja
sajátjaként eladni. A nemzeti radikális párt javaslata volt a
Kárpát-medencei jogsegélyszolgálat felállítása is, amely a költségvetés tervezésekor zöld utat kapott, konkrét lépések azonban egyelőre nem történtek.
barikad.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése