A
napokban jelent meg új könyve Globális válság - magyar válság -
alternatívák címmel, amiben többek között a politikai és gazdasági
vezetők viszonyaival foglalkozik. Kimutathatóak érdemi különbségek a
politikai és az üzleti elit között, amikor a szálak ennyire
összefonódtak?
A
hatalom három szférája a politikai, a gazdasági és a kulturális, és
mindhármat sajátos elit jellemzi, mindháromban sajátos elitek
szerveződnek. A gazdasági elit a nagy tőkekoncentrációval jellemezhető
újkapitalizmusban erősebb a politikai elitnél, ennek döntő forrása az,
hogy szemben a politikai elittel, teljesítményének visszatartásával
jelentős társadalmi konfliktusokat képes előidézni. A politikai elit
konfliktusgeneráló képessége jóval gyengébb, hiszen ha egy politikai
párt megbukik, elég hamar gründolható helyette másik. Kis, nyitott
országokban, mint Magyarország is, mindez hangsúlyozottan igaz, hiszen
egy-egy multicégnek az adott ország gazdaságával összevethető ereje
lehet.
Mennyire tekinthetjük a nyugati demokráciákban általános jelenségnek a gazdasági és a politikai elit összefonódását?
Amióta
liberális demokráciák léteznek, azóta a vezető politikai és gazdasági
körök összefonódása is létezik. Ez mindenhol így van, különbséget csak
az összefonódás mértékében láthatunk. Az erősebb demokratikus
hagyományokkal és függetlenebb kulturális elittel rendelkező nyugati
országokban nagyobb eséllyel lelepleződnek le a korrupciós esetek, mert a
társadalom érzékenyen reagál ezekre a visszásságokra. És a médián
keresztül is gyakorolt társadalmi kontrollnak köszönhetően kisebb maga
az összefonódás is. Erősebb az olyan félperifériás országokban, mint
Magyarország, ahol a demokratikus hagyományok jórészt hiányoznak.
Kutatásaim szerint, a magyar gazdasági elit tagjai különböző
magánügyvédi irodákban gyakran saját maguk alkotják meg azokat a
jogszabályokat, amelyek az ő tevékenységüket hivatottak szabályozni.
A
Transparency International szerint 2010-ben megtört az addigi status
quo, és még a korábbiaknál is jóval korruptabb rendszer alakult ki.
Egyetért velük, vagy a rendszerváltás óta nagyjából egyenletes
folyamatot lát?
Radikális
váltás nem történt, sőt a politikai és gazdasági elit összefonódottsága
már a létező szocializmust is jellemezte. A nagyvállalatok, amelyeket
eredetileg azért hozott létre a pártállam, hogy könnyebben tudja
kontrollálni a gazdasági szereplőket, keményen érvényesítették az
akaratukat az állampárttal, pártállammal szemben. Annak bázisán, hogy
óriásiak voltak, és monopolhelyzetben is voltak. A rendszerváltás után
előbb a külföldi tulajdonú vállalatok, majd a magyar burzsoázia
jelentek meg, mint alkuképes gazdasági szereplők. A beérkező
multinacionális vállalatok általában egyedi alkupozícióba kerültek az
állammal szemben. A kétezres évek elejére megerősödő nemzeti
nagyburzsoázia féltékenyen figyelte ezt. Vagyis, hogy a külföldi
tulajdonú szektor az állami újraelosztás csatornáin keresztül
jövedelmeket csoportosít át önmaga számára, többek között éppen az ő
rovására. Ez volt a döntő oka annak, hogy fokozatosan a Fidesz mögé
sorakoztak fel. A Fidesz populista retorikáját a helyi értékén kezelve a
magyar nagytőkések azt várták, hogy a Fidesz elsősorban az ő pártjuk
lesz, és ezen belül a multikkal szemben is elsősorban az ő érdekeiket
fogja képviselni. És valóban, a jelenlegi kormány egyfelől kifejezetten
nagytőkebarát politikát folytat, másfelől, szemben az MSZP vezette
kormányok időszakával, most nem a külföldi tulajdonú nagyvállalatok
vezérkara, hanem a hazai nagyburzsoázia tagjai az állam legfontosabb
kliensei.
De a jelenlegi kormány se szakított a külföldi nagytőkével, folyamatosan keresik a külföldi befektetőket.
Folyamatosan,
most avatták fel a Mercedes gyárat. Orbán hamar felismerte, hogy
kizárólag a nemzeti nagyburzsoáziától nem várhatja az ország kirántását a
válságból, muszáj nyitottnak lennie a külföldi nagybefektetők felé is. A
kormány jelenleg két vasat tart a tűzben. A nemzeti burzsoázia és a nép
előtt eljátssza azt, hogy szabadságharcot folytat, de közben mindent
megtesz azért, hogy külföldi nagybefektetőket csábítson az országba.
Ez
a kettős beszéd hosszútávon fenntartható? Nem fog a választóknak
előadott szabadságharcos retorika egy ponton szükségszerűen szétesni?
Lehet,
hogy előbb-utóbb szétesik, de a közeljövőben ez nem fog bekövetkezni.
A nacionalizmusnak, amely a jelenlegi politikai hatalom retorikájának
legfontosabb eleme, erős hagyományai vannak a magyar társadalomban. Mint
arra Bibó István rámutatott, térségünkben az elmúlt évszázadokban a
nemzetállamok határai állandóan változtak, és ez mind a mai napig ébren
tartja a konfliktusra való hajlamot a szomszédos országokkal. És ez
egyben nem más, mint a nacionalizmusra való hajlam erős jelenléte is.
Ezzel magyarázható az, hogy nincs pozitív összefüggés az emberek
gazdasági helyzete és a nacionalizmus erősödése vagy gyengülése között.
Nem az a helyes feltételezés, hogy ha majd a magát nemzetinek valló
kormánytól sokat kapnak, akkor még inkább magyarnak fogják magukat az
emberek érezni, hanem inkább ennek az ellenkezője: a várható gazdasági
recesszió következtében minél inkább tovább növekszik az emberek széles
rétegeinek egzisztenciális bizonytalansága, annál inkább vágynak majd
arra, hogy akkor legalább valahova tartozzanak. Az is lehet, hogy
mindez a Jobbik malmára fogja hajtani a vizet, akik mindenért az Európai
Uniót okolják.
A jelenlegi gazdasági helyzetben Magyarország egyáltalán meglehetne az Unió nélkül?
Ha
nem vagyunk az EU védőernyője alatt, akkor 2008-ban államcsőd
következett volna be. Akkor az IMF és az általuk rendelkezésünkre
bocsájtott hitelkeret mentette meg az országot attól, hogy teljességgel
elveszítse a befektetők bizalmát. A globális újkapitalizmus körülményei
között tökéletesen a perifériára sodródhat az az ország, amelyik nem
csatlakozik be egy nagy nemzetközi hálózat védőernyője alá. Ez számunkra
mindenképpen előnyös, még akkor is, ha hosszabb távot tekintve az
Európai Unió valószínűleg többet keresett rajtunk, mint amennyit mi
kerestünk és keresünk az Unión.
Mérhető ez a különbség a befizetői és a kifizetői oldal között? Honnan realizálódik az Unió haszna?
Már
a taggá válásunkat jóval megelőző politikai rendszerváltás előtt az
egyik súlyos túltermelési válságát élte a nyugati világ. A gazdasági
rendszerváltás beindulásával értékesítési piacot szereztek, ezen belül
jó befektetési lehetőséget elavult termelőeszközeik számára. Emellett
jól képzett munkaerő várta az EU-t, és voltak értékes termelői javaink
is. Utóbbit pillanatok alatt fel is vásárolták. Sokszor csak a piacot
vették meg, utána beszüntették a termelést, a cukoriparunk például így
tűnt el. Persze az Unióba való felvételünk után mi is nyertünk,
különböző EU-s alapokból pénzeszközökhöz jutottunk, mindazonáltal
tényleg úgy látom, hogy a kezdetektől tekintve az EU többet nyert az
együttműködésen, mint hazánk. Nem pusztán az EU hatását mutatja,
mindazonáltal tény, hogy a külföldi tulajdonú vállalatok évente a GDP
6-7 százalékának megfelelő profitot visznek ki az országból. Mindez a
védőernyő ára, mely nélkül kizuhanhatnánk a tökéletes perifériára. De
van ennek a kérdésnek egy másik, nem gazdasági összetevője is. Számomra,
de úgy vélem, Magyarország számára is nagyon fontosak azok az európai
értékek, melyek a szabadság-egyenlőség-testvériség hármasában és tágabb
értelemben a multikulturális összeurópai kultúrában fogalmazódnak meg.
Érzékelhető, látható persze, hogy mára ezek az értékek labilissá váltak,
hiszen Európa-szerte erősödik a rasszizmus, az antiszemitizmus és
általában az előítéletesség. Mindazonáltal a több évszázad alatt
felhalmozódott értékek követendő normaként mind a mai napig
funkcionálnak. Tehát akkor is hatnak, ha nagyon sokan nem tartják be
azokat. És ez adhat okot reményre, pontosabban elsősorban ez adhat okot
reményre.
Válaszom
tehát nagyon összetett. Ez a hátrányom – és általában a
rendszerkritikai baloldal hátránya – a Jobbikkal szemben, amely csak
fehérben és feketében gondolkodik, és tökéletesen leegyszerűsített, de a
társadalom számára érthetőbb válaszokat ad bonyolult dilemmákra.
Az
LMP megalakulása óta elitcserét szeretne. Elképzelhető ez önmagában
parlamenti választásokkal? Ha az LMP kerülne kormányra, azt
nevezhetnénk egyáltalán elitcserének?
Hozzám
nagyon közel áll a LMP. Elsősorban azért, mert a magyar közéletet
emberemlékezet óta uraló urbánus-népi ellentéten ők túl akarnak lépni.
Vezetőik ezt többnyire úgy fogalmazzák meg, hogy a baloldal-jobboldal
megosztottságot akarják meghaladni, ez azonban téves azonosítás: míg az
urbánus-népi ellentét döntően csinált, a baloldal-jobboldal
megosztottság valós dilemmákon alapszik. Így állhat elő az a helyzet,
hogy retorikájában nem, de filozófiájában és gyakorlatában az LMP
döntően baloldali párt. Gyakran mondják erre a pártra azt, hogy
össze-vissza lavírozgat a Fidesz és az MSZP között, tehát kétszínű.
Valójában inkább arról van szó, hogy önálló vonalat igyekszik vinni,
melybe adott esetben beletartozik egy-egy kormánydöntés támogatása is.
Hiszen elképzelhetetlen egy olyan kormány, amelynek egyetlenegy helyes
döntése se lenne.
És lát bármi esélyt arra, hogy az LMP leváltsa a regnáló politikai elitet?
Az
LMP hatalomra kerülését csakis valamilyen koalícióban tudom elképzelni.
A következő húsz évben nem lesz olyan erős ez a párt, hogy egyedül
kormányt tudjon alakítani. A már említett történelmi okok miatt a magyar
választók többsége az urbánus-népi tengelyen helyezi el magát, és a
csúcshatalmi pozíció eléréséhez lehet, hogy ötven évre is szüksége lesz
egy olyan pártnak, amelyik ezen túl akar lépni.
Említette,
hogy a jobb-bal felosztást relevánsnak tartja. Ennek kapcsán merül fel a
kérdés, van egyáltalán értelme Magyarországon baloldalról beszélni a
szó hagyományos értelmében?
A
politikai baloldalt nem tekintem valódi baloldalnak még most sem. Az
LMP, amely akként határozza meg magát, hogy gazdaságban baloldali,
politikában liberális, kulturálisan pedig konzervatív, valójában sokkal
több baloldali értéket hordoz, mint a Magyar Szocialista Párt. A
legutóbbi népszavazási kezdeményezésük is kifejezetten baloldali akció
volt. De létezik egy nagyon gyenge, kicsi, megosztott kritikai baloldal
is Magyarországon, amelynek magam is tagja vagyok. Próbáljuk magunkat
fenntartani, az értékeinket őrizni, és úgy érzékeljük, hogy a fiatalság
egy része felől mutatkozik is erre igény. De nagyon gyengék vagyunk,
hiszen Magyarországon hiányzik a kritikai baloldal társadalmi bázisa,
vagyis nincs munkásmozgalom. Ez utóbbi csak spontán módon születhet meg,
mi a szellemi tevékenységünkkel legfeljebb csak katalizálhatjuk a
folyamatot. Ezért is igyekszünk a legszélesebb fórumokon megjelenni..
A baloldal gyenge helyzete azért az előző rendszer tagadásából, sima antikommunista lendületből is következhet.
1989
előtt a baloldal nagy tehertétele volt, hogy a baloldali eszmék,
értékek az autoriter rendszer hivatalos ideológiájaként jelentek meg.
Márpedig az autoriter hatalmi szisztémával a szabadságra vágyó fiatalság
óhatatlanul szembekerült. Miként szembekerültem magam is. Majd a
politikai rendszerváltás során és után a rendszerváltó értelmiség a
fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntötte, ezzel párhuzamosan a
valódi, a szegénységet, a kirekesztettséget rendszerszintű problémaként
láttató tagjait minden eszközzel igyekezett és igyekszik kiközösíteni.
De a baloldali hagyományok Magyarországon egyébként is gyengék, a
feudális hagyományok és attitűdök mind a mai napig felülírják azokat.
Magyarország munkásságának vezető erejét például létrejöttekor döntően
külföldről idetelepült és behozott munkásemberek alkották. Ez a
történelmi oka a balliberális jelző megszületésének, vagyis az
urbánusságnak, amellyel szemben csak látszólag állnak az alul lévők
iránt valóban elkötelezett népiek. Azért csak látszat ez, mert a
rögmagyarság valójában nem más, mind a mindenkori feudális uralkodó elit
népet elnyomó ideológiája. De különösen ma már a baloldaliak és
liberálisok összemosása is hamis: a valódi baloldal a liberálisokkal
ellentétben nem veti meg az árvalányhajas, uram-bátyámos világot, nem
akarja az embereket erőszakkal kirángatni abból, inkább azokat a szerves
folyamatokat igyekszik segíteni, melyek révén az emberek saját
erőforrásaikat mozgósítva léphetnek túl azon.
És mennyire befolyásolja a hazai baloldal helyzetét az ideológiája és a gyakorlati politikája közti különbség?
A
baloldal válságának egyik döntő oka, hogy a politikai képviseletét egy
olyan párt látta el az elmúlt húsz évben, amely valójában sokkal inkább
volt neoliberális, mint baloldali. Folyamatosan élen járt a
megszorítások végrehajtásában és menedzselésében, és ezzel a
lecsúszással fenyegetett, perspektívátlanná vált fiatalokat a Jobbik
karmai közé kergette. A kritikai baloldal olyan helyzetbe került, hogy
mindig hosszasan magyaráznia kellett, hogy az ő baloldalisága miben
különbözik az MSZP-jétől.
Sokak
szerint az új választási törvény hozadéka, hogy ha az ellenzéki erők le
akarják váltani a Fideszt, akkor össze kell fogniuk, és közös jelöltek
mögé kell beállniuk. Lát erre reális esélyt?
Ez
csak különleges szerencse esetén jöhet össze. A Fidesz olyan választási
törvényt csinált, amely bebetonozhatja a hatalmát. Különös tekintettel
a határon túli magyarok szavazatainak jelentőségére. Ellenzéki oldalon
pedig nem látok annyi fegyelmet, hogy tagjaik képesek legyenek közös
jelölteket állítani, és főként hasonló fegyelemről meggyőzni
választóikat. Nem látok továbbá olyan személyiséget sem, aki a
választási együttműködés vezéralakja lehetne. Sokan mondták és mondják
Bajnait. Épp most láttam, hogy Bajnai Lázár Jánossal kvaterkázott egy
mélyszegénységről rendezett konferencián. Bajnai azt a Lázárt hívta meg
erre a konferenciára, és azzal jópofizott, aki olyat tudott kiejteni a
száján, hogy mindenki annyit ér, amennyije van.
És a kívülről érkező civil mozgalmak, mint amilyen mondjuk a Milla, tölthetnek be érdemi szerepet a politikában?
A
Milla nagyon vonzó kezdeményezés, nagy szerepe lehet a demokratikus és
valóban hatékony civil kontroll megszületésében. Úgy tűnik viszont, hogy
a Milla arca pillanatról pillanatra változik, valószínűleg azért, mert
állandó változásban vannak belső erőviszonyai. Jelenleg kívülről úgy
látszik, mintha a liberalizmus lenne a domináns irányvonala. Március
15-re elkészítették a maguk 12 pontját, de a tüntetésen egyszerűen
kihagyták azt a négy pontot, ami a szociális jogokról szólt. Márpedig a
szociális problémák nyilvános felvetése és a szociális jogok
megerősítésének követelése nélkül egyetlen civil mozgalom sem lehet ma
Magyarországon átütő. Hozzáteszem: amikor szociális problémákról
beszélek, akkor nem csak a kisebbségekre gondolok, hanem legalábbis a
középosztály nagy részét kitevő alsó középrétegekre is.
Miközben
a baloldalon teljes a széttöredezettség, a jobboldali és
szélsőjobboldali pártok nagyon hűséges szavazóbázissal rendelkeznek.
Hogyan csinálják?
Két
alapvető tényezőt látok itt. Már szóltam róla, hogy a szélsőjobboldal,
de lényegét tekintve általában a jobboldal is nagyon egyszerű válaszokat
ad nagyon komplex jelenségekre. Az emberek ma Magyarországon nagy
bajban vannak, nagyon nagy az egzisztenciális bizonytalanság, és
ilyenkor nem csak nálunk, de más társadalmakban is bűnbakkeresési
folyamatok indulnak be. Az emberek csalódottak, meg akarják találni a
felelősöket, és meg akarják őket büntetni. Durván fogalmazva, vért
akarnak látni. Erre épít a jobboldal, elsősorban a Jobbik. Utóbbi
ideológiájában meghatározó szerepe van a rasszizmusnak és annak az
elgondolásnak, hogy mindenért mind a mai napig a hatalmi pozíciókat
bitorló kommunisták a felelősek. Megoldásaik is egyszerűek: ezeket ki
kell zárni, meg kell büntetni, és rendes nemzeti vezetőket tenni a
helyükre. A rendszerkritikai baloldal ezzel szemben nem büntetni akar,
hanem a rendszer logikáját akarná megváltoztatni. Ez kevésbé mozgósít
egy olyan társadalomban, amely a lecsúszás és az azzal való
fenyegetettség miatt tele van indulatokkal. A jobboldal sikerének másik
titka, hogy a baloldallal és a liberálisokkal szemben az összetartozás
érzését, illúzióját nyújtja az embereknek. Akik hányattatásaikban
különösen vágynak közösségre. Elsősorban a fiatalok. Ha az ember nem
tartozik közösséghez, akkor megbetegszik. És a közösségeket a
neoliberális fordulat a hetvenes évektől kezdve szerte a nyugati
világban és annak perifériáján szinte teljesen szétverte.
De ha lehet, a Fidesz tábora még hűségesebbnek tűnik, pedig ott a rasszizmus nem meghatározó.
Ami
a Fidesz szavazótáborában a sok különböző érdekű, egymással akár
szemben is álló társadalmi csoportot összetartja, az egyrészt a
vezérkultusz, másrészt a nacionalizmus. A nacionalizmust pedig a már
elmondottak mellett az táplálja, hogy Magyarország valóban túlzottan ki
van szolgáltatva a nemzetközi gazdasági és politikai folyamatoknak és
szereplőknek. Hazánk az Európai Unió provinciája, de erről a tényről a
politikai baloldal és a liberálisok egyszerűen nem hajlandóak tudomást
venni. Ez azt is jelenti, hogy a nemzeti sorskérdések tematizálását
átengedték a jobboldalnak.
Ez az átengedés mikor történt meg?
Már
92-ben, amikor a nevezetes Csurka-dolgozat megszületett. Amióta Csurka
István felvetette többek között a nemzeti szuverenitás kérdését, azóta a
baloldaliak és a liberálisok egy két kivételtől eltekintve többé nem
mernek ehhez a problematikához hozzányúlni. Attól félnek, hogyha
megállapítják ugyanazokat a kétségbevonhatatlan tényeket, mint amelyeket
a jobboldal, akkor a közvélemény egyszerűen hozzácsapja őket ahhoz az
oldalhoz. Holott az okok és a következtetések megjelölésének
tekintetében a különbség alapvető lehet. Sőt, az igazi vízválasztó itt
húzódik. A baloldali álláspont szerint az alávetettség a kapitalizmus
szerkezetéből fakad, szemben a jobboldallal, amely elsősorban a minket
tudatosan gyarmati sorban tartani akaró, gonosz és idegen brüsszeli
központokra mutogat. És a következtetések is lényegileg mások: a Jobbik
azt mondja, hogy zárkózzunk be, szakadjunk el Uniótól. A Fidesz is
lebegteti ezt. A baloldali álláspont ezzel szemben az, hogy a minket
érő kihívás globális, ezért a válasznak is globálisnak kell lennie.
Magyarország merrefelé kereshetne ilyen globális választ?
A
válaszhoz elég utalni a kelet-európai összefogás nehézségeire. Ebben a
térségben minden ország politikai elitje a legelső, a legjobb tanuló, a
vezér akar lenni. A magyar politikai elitekre ez különösen áll. Horntól
kezdve Medgyessyn és Gyurcsányon át Orbánig minden politikai vezető
kedvenc témája az volt, és ma is az, hogy hogyan állunk a kelet-európai
versenyben. Vezető politikusaink legfőbb félelme pedig az, hogy így vagy
úgy, de sereghajtók leszünk. Holott Kelet-Európa országainak nem
versenyezniük kellene egymással, hanem közösen fellépni a világban
sajátos érdekeink képviseletéért. Ennek előkészítése lehetne a mai
fiatal értelmiség egyik feladata. Ha már az én nemzedékem, a „nagy
generáció” nem csak hogy elmulasztotta ezt, de tevőlegesen hozzá is
járult a versengés kiéleződéséhez, amelynek során a Nyugat felé egyre
alább kellett egymásnak ígérnünk.
A
2008-as válság óta világszerte rengeteg új mozgalom indult el, olyanok
mint például az Occupy, várhatóak ezektől tényleges változások? Vagy
inkább az lesz, mint 68 után, hogy végül integrálódnak a rendszerbe,
amely maximum egyes pontokon korrigálja majd magát?
Nagyon
óvatosan fogalmaznék, mert tíz évvel ezelőtt nagy reményeket fűztem a
globalizációkritikai mozgalmakhoz, amelyek mára apályba kerültek. Az
egykor lázadó fiatalok családalapító felnőttekké váltak, akik most
mindenáron megpróbálnak integrálódni a korábban éles kritikával illetett
rendszerbe. Másrészt ezek a mozgalmak nem tudtak pozitív és egyben
reális, megvalósítható alternatívákat felmutatni. Ugyanakkor
értékelésükkor hozzá kell tenni, hogy komoly eredményeket is elértek.
Empirikusan is bizonyítani lehet azt, hogy e mozgalmaknak volt szerepe
abban, hogy az IMF és a Világbank mára kissé megszelídült, és
megtanulta, hogy a korábbi kőkemény sokkterápiáknak csak az lehet a
következményük, hogy a bajba került hitelezett ország még jobban leül,
és reális a feltételezés, hogy sosem kapják vissza a pénzüket.
A
mostani új mozgalmak sorsa nagy mértékben függ attól, hogy hogyan
alakulnak a globális gazdasági folyamatok. Ha jelentős fellendülés lesz a
világban, akkor a lázadó fiatalokat a rendszer ismét magába fogja
szippantani. Én viszont azt gyanítom, hogy a mély gödörből ugyan kijöhet
a világgazdaság, de 10-20 éven át tartó recesszió várható. Ebben az
esetben a fiatalok nem fognak tudni integrálódni, növekedni fog a ma is
már igen magas fiatalkori munkanélküliség és az ezzel járó
kilátástalanság, ezért tartós lesz az ellenállásuk. Nagy kérdés azonban a
globalitás kérdése. Mivel óriási különbség van például egy amerikai és
egy kelet-európai fiatal életszínvonala között, problematikus, hogy
hogyan fognak tudni közös mozgalmakat csinálni. Ez egyébként a mostanra
lecsengő globalizációkritikai mozgalmakban is nehézségeket okozott.
Gagyi Ágnesnek van most egy érdekes cikke a Fordulatban, amelyben szó
van arról, hogy az Occupy mozgalom kis túlzással nem más, mint az
amerikai fiataloknak az amerikai életszínvonal fennmaradásáért
folytatott küzdelme. Ami eleve gátja lehet a mozgalom
globalizálódásának, hiszen tudjuk, hogy az amerikai életnívó a világ
összlakossága számára ökológiai szempontból sem lenne biztosítható.
Akkor hogyan képzeli el a világ sorsának jobbrafordulását?
Tőlem,
mint marxista indíttatású társadalomkutatótól lehet, hogy furcsa ezt
hallani, de a világ megújításának általam vélt elsődleges útja a
spirituális megújulás. Bár Marxhoz való pozitív viszonyom nem változott,
de ma már a korábbiakhoz képest nagyobb jelentőséget tulajdonítok a
kulturális közösségek társadalomformáló erejének, és jobban hangsúlyozom
azt, hogy az emberek önmaguk is tehetnek valamit a saját
megújulásukért, vagyis nem szabad csak arra várni, hogy a környezet, a
körülmények majd megváltoznak. Az anyagi javak elosztásának ma kiáltó
egyenlőtlenségeit a centrumok spirituális megújulása, vagyis egyfelől
társadalmuk emberi szövetének regenerálódása, másfelől kifelé irányuló
szolidaritásuk feléledése nélkül nem lehet elképzelni. Ha a spirituális
ébredés nem következik be, és a mozgalmak csak az anyagi javakért
folytatott küzdelemről fognak szólni, akkor az kész bukás. Mert a
centrumok lakosságának életnívója belátható időn belül a gazdasági
tényezők oldaláról globális szinten elérhetetlen, ökológiailag pedig
elképzelhetetlen. Nem utolsó sorban pedig azért, mert a gazdasági
célokra leszűkülő harctól a történelmi tapasztalatok szerint nem várható
az emberi élet minőségének valóban pozitív változása. Márpedig ez
kellene hogy legyen az új mozgalmak legfontosabb célja.
forrás: Petőfi utca
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése