7. Grafikon: A vállalkozások munkaerőköltségének bontása, 2009 (1)
(a teljes munkaerőköltség %-ában)
Forrás: Eurostat
(lc_an_struc_r2) és
(lc_an_struc)
Bruttó kereset
Az uniós tagállamok körében a legalább tíz munkavállalót foglalkoztató
vállalkozásoknál teljes munkaidőben foglalkoztatott
munkavállalók éves bruttó keresetének középértéke
(átlaga) 2009-ben Dániában volt a legmagasabb (56 044 EUR), amelyet
Luxemburg (2010-es adat), Írország, Hollandia és Németország (2010-es
adat) követett. E tagállamok mindegyikében 40 000 EUR felett volt a
középérték. A kereset Romániában (5 891 EUR 2010-ben) és Bulgáriában
(4 085 EUR) volt a legalacsonyabb (lásd az 1. táblázatot.)
2006-ban az éves kereset
mediánja
tekintetében nagyjából hasonló volt az országok rangsora (lásd az 1.
ábrát), a kereset középértéke Málta kivételével valamennyi országban
meghaladta a kereset mediánját. Az alacsony keresetűnek minősülő
munkavállalók hányada 2006-ban Lettországban volt a legmagasabb
(30,9 %), míg több mint minden negyedik munkavállaló alacsony
keresetűnek minősült Litvániában, Bulgáriában és Romániában (lásd a 2.
ábrát).
Nemek közötti bérszakadék
Annak ellenére, hogy e téren sikerült némi javulást elérni, még mindig jelentős a
nemek közötti bérszakadék, vagyis a nők és a férfiak átlagkeresete közötti különbség az
EU-27
tagállamaiban. 2009-ben a nők bére átlagosan 17,1 %-kal kevesebb volt,
mint a férfiaké. A nemek átlagkeresete közötti különbség Szlovéniában,
Olaszországban, Máltán, Romániában, Belgiumban (2008-as adat),
Lengyelországban és Portugáliában volt a legkisebb (legfeljebb 10 %),
Észtországban (2007-es adat), a Cseh Köztársaságban és Ausztriában pedig
a legnagyobb (több mint 25 %). A nemek közötti bérszakadék
kialakulásához számos tényező hozzájárulhat, például: a
munkaerő
piaci részvételében fennálló különbségek, a jellemzően férfiak vagy nők
által űzött foglalkozások vagy tevékenységek terén megfigyelhető
különbségek, a férfiak és a nők által végzett részmunkaidős tevékenység
mértékében felfedezhető különbségek, valamint a magán- és a
közszervezetek személyzeti osztályainak hozzáállása a karrierépítéshez
és a fizetés nélküli vagy szülési szabadsághoz (lásd a
nemek közötti bérszakadékra vonatkozó statisztikáról szóló szócikket).
Minimálbér
2011 júliusában az Európai Unió 27 tagállama közül 20 (Ausztria,
Ciprus, Dánia, Finnország, Németország, Olaszország és Svédország
kivételével), valamint két
tagjelölt ország (Horvátország és Törökország) rendelkezett
minimálbért megállapító jogszabállyal vagy nemzeti ágazatközi megállapodással.
2011 júliusában a havi minimálbérek terén jelentős eltérések
mutatkoztak (lásd a 4. ábrát), a skála a luxemburgi havi 1 758 EUR-tól a
romániai 158 EUR-ig, illetve a bulgáriai 123 EUR-ig terjedt. A
vásárlóerő figyelembevételével végrehajtott kiigazítás esetén a
tagállamok közötti eltérés az euróban kifejezett 14:1 arányról (a
legmagasabb és a legalacsonyabb összehasonlítása)
vásárlóerő-egységben (PPS)
kifejezve 6:1 arányra csökken. A skála két végén található országok nem
változtak, a PPS értéke Luxemburgban volt a legmagasabb (1 466), míg
Bulgáriában a legalacsonyabb (243) (lásd még a
Minimálbér-statisztika szóló szócikket).
Nettó kereset és adókulcs
Az
adóék
a relatív adóterhet méri, az 5. ábra pedig az alacsony keresetűekre
vonatkozóan szolgáltat adatokat e téren. Az EU-27 esetében az adóék
2010-ben 39,3 % volt, ami az öt évvel korábbi értéknél valamivel
alacsonyabb. Az alacsony keresetűekre vonatkozó adókulcs 2010-ben
Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Lettországban,
Magyarországon, Németországban, Olaszországban és Romániában volt a
legmagasabb.
Az uniós tagállamok körében gyakori volt az adócsökkentés a
2010-ig terjedő öt évben, amelyre vonatkozóan rendelkezésre állnak
adatok. A legnagyobb mértékű csökkentést Hollandia, Ciprus (2007-es
adat), Lengyelország, Szlovénia, Finnország és a Cseh Köztársaság
hajtotta végre. Ezzel szemben az adóék viszonylag gyorsan nőtt
Franciaországban és Olaszországban.
A 2. táblázatban szereplő egyéb mutatók tájékoztatnak a bruttó
kereset azon hányadáról, amelyet akkor vonnak le (magasabb adókulcs és
társadalombiztosítási járulék és/vagy a segély csökkentése vagy
megvonása formájában), amikor a munkavállalók ismét munkába állnak vagy
alacsonyabb jövedelemsávból magasabb sávba kerülnek. Az EU-27 egészére
vonatkozó számadatok szerint 2005 és 2010 között kevesebb tényező
ösztönözte a munkanélkülieket vagy az alacsony keresetűeket arra, hogy
munkaviszonyt létesítsenek, mivel keresetük nagyobb hányadát vonták le
(lásd még a
kereseti statisztikáról szóló szócikket).
Munkaerőköltség
2009-ben az átlagos óránkénti munkaerőköltség (lásd a 6. ábrát) és a
munkaerőköltség-szerkezet (lásd a 7. ábrát) tekintetében jelentős
különbségek voltak a tagállamok között. A vállalkozásoknál 2009-ben (
NACE
Rev. 2 B–N. nemzetgazdasági ág) az óránkénti munkaerőköltség a 36,94
EUR (Belgium) és 36,11 EUR (Dánia) összegű csúcsérték, valamint a 4,00
EUR (Románia) és 2,88 EUR (Bulgária) összegű alsó érték között
változott. (Megjegyzés: E számadatok nemcsak a munkavállalói
jövedelmeket, hanem a vállalkozások által térített szakképzési
költségeket, egyéb kiadásokat, adókat és kapott támogatásokat is
tartalmazzák). A teljes munkaerőköltségben a bérek és fizetések
viszonylagos súlya 66,2 % volt Svédországban (2007-es adat), emellett
szintén 70 % alatt volt Belgiumban és Franciaországban is, ugyanakkor
legalább 85 % volt az Egyesült Királyságban, Szlovéniában, Luxemburgban,
Dániában és Máltán (lásd még a munkaerőköltségre vonatkozó
statisztikáról szóló szócikket).
Adatforrások és adatok rendelkezésre állása
Bruttó kereset
A
bruttó kereset
teszi ki a munkaerőköltség legnagyobb hányadát, az adatok pedig az éves
bruttó átlagkeresetre (a kereset középértékére) vonatkoznak. A
vonatkozó főbb meghatározásokat a 2005. október 21-i
1738/2005/EK rendelet
tartalmazza. A bruttó jövedelem közvetlenül a munkáltató által
készpénzben fizetett díjazás, az adó és társadalombiztosítási járulékok
levonása előtt. Tartalmazza a prémiumokat (13. és 14. havi fizetés,
üdülési hozzájárulás, nyereségrészesedés, ki nem vett szabadnapok után
járó kifizetések, alkalmi jutalékok stb.), függetlenül attól, hogy
azokat rendszeresen fizetik-e. Az ismertetett adatok a vállalkozásoknál
(2007-ig a NACE Rev. 1.1 C–K. nemzetgazdasági ágait, 2008-tól a NACE
Rev. 2 B–N. nemzetgazdasági ágait foglalja magában) teljes munkaidőben
foglalkoztatott munkavállalókra vonatkoznak. A statisztikai egység a
vállalkozás vagy a helyi egység. A sokaság valamennyi egységet magában
foglalja, azonban a legtöbb ország esetében csak a legalább tíz
munkavállalót foglalkoztató vállalkozásokra terjed ki.
A kereset mediánjára vonatkozó adatok az éves bruttó kereseten
alapulnak, és a legalább tíz munkavállalót foglalkoztató
vállalkozásoknál teljes munkaidőben dolgozó munkavállalókat fedik le. Az
alacsony keresetűek az éves bruttó kereset mediánja kétharmadánál
kevesebbet kereső, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók.
Nemek közötti bérszakadék
Kiigazítatlan formájában a nemek közötti bérszakadék a meghatározás
szerint a fizetett női és férfi munkavállalók bruttó átlagórabére
közötti különbség a fizetett férfi munkavállalók bruttó átlagórabérének
százalékos arányában kifejezve. E mutató kiszámításának módszertana
nemrég megváltozott, így a korábban használt nem harmonizált források
helyett a
jövedelemszerkezeti felméréssel (SES) gyűjtött adatokon alapul.
Az új módszertan szerint a nemek közötti bérszakadékra vonatkozó,
kiigazítatlan mutató a (NACE Rev. 2 B–N. és P–S. nemzetgazdasági ágába
tartozó) ipar, építőipar és szolgáltatások terén tevékenykedő (legalább
tíz munkavállalót foglalkoztató) vállalkozások valamennyi
munkavállalóját lefedi (életkor és munkaóra szerinti korlátozások
nélkül).
Minimálbér
A minimálbér-statisztika a havi nemzeti minimálbéreket veszi alapul,
az e statisztikában közzétett adatok pedig a minden év január 1-jei és
július 1-jei béreket ismertetik. A nemzeti minimálbért gyakran a
szociális partnerekkel folytatott egyeztetést követően elfogadott
jogszabály vagy (például Belgium és Görögország esetében) közvetlenül
nemzeti ágazatközi megállapodás írja elő. A nemzeti minimálbér általában
minden munkavállalóra vagy legalábbis az adott ország munkavállalóinak
jelentős többségére vonatkozik. A minimálbér a jövedelemadó és a
társadalombiztosítási járulék levonása előtti, vagyis bruttó összeg. A
levonások mértéke országonként eltérő. Egyes országok a nemzeti
minimálbér alapösszegét nem havi bérként, hanem óra- vagy heti bérként
rögzítik. Ezen országok esetében az óra- vagy heti béreket a közvetlenül
az országok által megadott átváltási tényezők felhasználásával havi
bérekre számítják át.
- Írország: órabér x 39 óra x 52 hét / 12 hónap
- Franciaország – az 1999 januárjától 2005 januárjáig terjedő
időszakra vonatkozó adatok estében: órabér x 39 óra x 52 hét / 12 hónap;
a 2005 júliusától kezdődő időszakra vonatkozó adatok esetében: órabér x
35 óra x 52 hét / 12 hónap;
- Málta: heti bér x 52 hét / 12 hónap;
- Egyesült Királyság: (órabér x valamennyi ágazatban a teljes
munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók heti fizetett alapóráinak
átlaga x 52,18 hét) / 12 hónap;
- Egyesült Államok: órabér x 40 óra x 52 hét / 12 hónap.
Amennyiben a minimálbér évi 12-nél több hónapra jár (például
Görögországban, Portugáliában és Spanyolországban, ahol évente 14 havi
minimálbért fizetnek ki), az adatokat e juttatások figyelembevételével
kiigazították.
Nettó kereset és adókulcs
A
nettó kereset
a bruttó keresetből származik, és a díjazás azon részét jelenti,
amelyet a munkavállalók ténylegesen fogyasztásra vagy megtakarításra
fordíthatnak. A nettó kereset a bruttó kereset társadalombiztosítási
járulékkal és adókkal csökkentett, de családi támogatásokkal növelt
összege.
Az
adókulcsra vonatkozó mutatók (a munkaerőköltségen lévő adóék, a munkanélküliségi csapda és az adócsapda)
a munka vonzerejét hivatottak nyomon követni. A munkaerőköltségre
vonatkozó adóék a meghatározás szerint a bruttó bérjövedelemre terhelt
jövedelemadónak, valamint munkavállalói és munkáltatói
társadalombiztosítási járuléknak a teljes munkaerőköltség százalékos
arányában kifejezett összege. E mutatót a vállalkozásoknál (NACE Rev. 2
B–N. nemzetgazdasági ág) dolgozó munkavállalók átlagkeresetének 67 %-át
kereső, gyermektelen, egyedülálló személyekre vonatkozóan számítják ki. A
munkanélküliségi csapda mutatja a bruttó kereset magasabb adóval és
társadalombiztosítási járulékkal, valamint a munkanélküli személy
foglalkoztatásba való visszatérésekor megvont munkanélküliségi és egyéb
segélyekkel csökkentett összegének hányadát. A meghatározás szerint ez a
mutató a bruttó kereset és a nettó jövedelemnek a munkanélküliségből a
foglalkoztatásba való visszatéréskor bekövetkező növekedése közötti
különbséget adja meg a bruttó kereset százalékos arányában kifejezve. E
mutatót a vállalkozásoknál (NACE Rev. 2 B–N. nemzetgazdasági ágazat)
dolgozó munkavállalók átlagkeresetének 67 %-át kereső, gyermektelen,
egyedülálló személyekre vonatkozóan számítják ki. Az adócsapda mutatja a
bruttó kereset jövedelemadóval, társadalombiztosítási járulékkal,
valamint a bruttó kereset vállalkozásoknál (NACE Rev. 2 B–N.
nemzetgazdasági ág) dolgozó munkavállalók átlagkeresetének 33 %-áról
67 %-ára való emelkedésekor megvont segélyekkel csökkentett hányadát
(százalékos arányát). E mutatót a gyermektelen, egyedülálló személyekre,
valamint a két 6–11 éves gyermeket nevelő, egy keresővel rendelkező
párra vonatkozóan számítják ki.
Munkaerőköltség
A munkaerőköltség a munkáltatókat terhelő, a munkaerő alkalmazásával
kapcsolatos kiadásokat jelenti. Magában foglalja a munkavállalók
díjazását (beleértve a készpénzben és természetben adott bért és
fizetést, valamint a munkáltatók társadalombiztosítási járulékait), a
szakképzési
költségeket, valamint egyéb kiadásokat (például munkaerő-felvételi
költségeket, a munkaruhára fordított kiadásokat, valamint a
munkaerőköltségnek tekintett, foglalkoztatáshoz kapcsolódó adók és a
kapott támogatások különbségét). A munkaerőköltség e komponenseinek és
ezek elemeinek a meghatározását a 2005. október 21-i
1737/2005/EK rendelet tartalmazza. Az adatok három alapvető mutatóhoz kapcsolódnak:
Kontextus
A munkaerőköltségek és a keresetek szerkezete és alakulása a
munkaerőpiac lényeges jellemzői, amelyek tükrözik az egyének által
nyújtott munkaerő-kínálatot és a vállalkozások részéről jelentkező
munkaerő-keresletet.
A nemek közötti bérszakadékot legalább részben magyarázhatják
olyan, háttérben álló tényezők, mint például az ágazatbeli és munkahelyi
szegregáció, az oktatás és képzés, a tudatosság és az átláthatóság,
valamint a közvetlen hátrányos megkülönböztetés. A nemek közötti
bérszakadék rávilágít további egyenlőtlenségekre, különösen a családi
kötelezettségekből a nőkre háruló aránytalanul nagy részre, valamint a
munkájuk és a magánéletük összeegyeztetésével kapcsolatos nehézségekre
is. Sok nő részmunkaidőben vagy atipikus szerződés keretében dolgozik.
Ezáltal ugyan lehetővé válik számukra, hogy családi kötelezettségeik
teljesítése mellett a munkaerőpiacon maradjanak, azonban mindez negatív
hatással lehet a bérezésükre, szakmai fejlődésükre és előmenetelükre,
valamint a nyugdíjukra.
Az Európai Unió a nemek közötti bérszakadék fokozatos megszüntetésével támogatni kívánja az esélyegyenlőséget. Az
Európai Unió működéséről szóló szerződés (EUMSZ)
157. cikkének (1) bekezdése fogalmazza meg azt az elvet, hogy a férfiak
és a nők egyenlő vagy egyenlő értékű munkáért egyenlő díjazást
kapjanak, 157. cikkének (3) bekezdése pedig a férfiak és nők számára a
foglalkoztatás területén biztosított egyenlő bánásmódra vonatkozó jogi
szabályozás jogalapjául szolgál. Az Európai Bizottság 2010
szeptemberében fogadta el a
nők és férfiak közötti egyenlőségre vonatkozó stratégiát (2010–2015). E stratégia annak a 2006 és 2010 közötti időszakra kidolgozott
ütemtervnek
(COM(2006) 0092) a végrehajtása során szerzett tapasztalatokra épít,
amely átfogó keretként szolgált arra, hogy az Európai Bizottság
valamennyi politikájában elősegítse a nemek közötti egyenlőséget. A
stratégia rávilágít a nemek közötti egyenlőség gazdasági növekedéshez és
fenntartható fejlődéshez való hozzájárulására, emellett támogatja az
2020 stratégia nemek közötti egyenlőséggel kapcsolatos dimenziójának megvalósítását.
Forrás:Eurostat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése