Budapest ostromakor innen
irányították a város védelmét a német-magyar parancsnokságok. Kádárnak
külön lakosztályt is kialakítottak a gigantikus méretű objektumban.
Alagút a Pokolba- Horthy Miklós kormányóvóhelye a budai Várhegyben (Fotó: Falanszter.blog.hu, Urbface.com)
Tavaly ősszel a Budapest Scenes bloggerének, Somogyi Levente
szervezésének köszönhetően sikerült nekem is lejutnom a P/50-es
kódnévvel ellátott egykori kormányóvóhelyre. Az objektum üzemeltetője
nagyon készséges volt, mindent megmutatott és elmagyarázott-, mi pedig
mindent lefotózhattunk és lefilmezhettünk. (A Budapest Scenes
beszámolóját itt lehet megnézni.) Több mint egy év is eltelt a publikálási engedélyre várva-, amikor Ungváry Krisztián és Tabajdi Gábor tollából idén megjelent a „Budapest a diktatúrák árnyékában” című könyv, amely „kvázi felkavarta az állóvizet”.
A történészpáros mellé persze a szerencse is egy jó nagy adaggal párosult, ugyanis Ungváry annak idején Sólyom László köztársasági elnökkel közösen tekinthette meg a műtárgyat-, így a hivatal „az elnökkel közösen felfedezőútra induló történész orra elé nem merte/akarta odadugni a titoktartási papírt.”
Más lehetőség híján így én is inkább a többször leellenőrzött - főleg
az objektum műszaki paramétereiről szóló- információkkal segítettem ki a
szerzőpárost-, ha már lúd, akkor legyen kövér felkiáltással; illetve a
BS blog szerzőjével „kötött” publikálási sorrendet betartva-,
legutoljára most én jövök ki az objektum történetével - reményeim
szerint több információt átadva.
Az előzmények…
Az I. világháborúban debütált légierő viharos fejlődésének döntő hatású elméleti megalapozása Giulio Douhet
olasz tábornok „Légiuralom-elmélet” című munkáihoz (Légi uralom [1921],
Légi háború [1927], Az 19.. évi háború [1929]) köthetők. A tanulmányok
forradalmi meglátásai szerint a jövő hadseregei a szárazföldi és a
haditengerészeti erők rovására, a jövőben csak ezzel az új fegyvernem
bevetésével lesznek képesek teljesen megsemmisíteni az ellenség
közigazgatási-, ipari- és kommunikációs gócpontjait, valamint
rettegésben tartani annak lakosságát. Ez az új nézetrendszer Szentnémedy Ferenc
vezérkari alezredes közvetítésével a hazai katonai köztudatban is hamar
elterjedt, főleg Magyarország revíziós törekvései és az erős hadsereg
megteremtése miatt. Ennek tükrében a magyar légierő így először 1936
márciusában tudott Gömbös Gyula kormányfő jóváhagyásával 24
millió márka értékben 36 darab közel-felderítőt (Heinkel He-46) és 84
darab bombázót (Heinkel He-70 és Junkers Ju-86) beszerezni, valamint
18,5 millió líráért 52 darab együléses vadászgépet (Fiat Cr-32)
megrendelni a Harmadik Birodalomtól és Olaszországtól.
A Légügyi Parancsnokság a repülőgép-beszerzéseket ekkor azzal indokolta Horthy Miklós kormányzónak, hogy „a minket környező kisantant államoknak legalább egyikével szemben komoly ellenségként tudjunk fellépni.”
Mivel Prágában, Bukarestben és Belgrádban is nagy népszerűségnek
örvendett az olasz tábornok elmélete-, így Budapest nemcsak a támadó
szellemű légierejét kezdte el fejlesztetni, hanem az ellenséges országok
területéről érkező esetleges légitámadások kivédésére, főváros-szerte
több tucat bombabiztos bunker, óvóhely kialakításba is belefogott.
Ezeknek a műtárgyaknak elsősorban az állam szempontjából fontos
vállalatok és közintézmények vezetőit; műkincseket, a koronázási
ékszereket, illetve a pénztartalékok védelmét voltak hivatottak
megvédeni, s csak másodsorban a lakosságot.
Mint kormányóvóhely…
Az 1935-ös kormánydöntésnek megfelelően
az Állami Építészeti Hivatal (ÁÉH) mérnökcsapata 1936-ban kezdhette el
építtetni a budai Várhegy mélyén az Országos Légoltalmi Parancsnokság
(OLP) „felkérésére” azt a Horthy Miklós és miniszterei számára
kialakítandó kormányóvóhelyet, amelynek építését a Honvédelmi
Minisztérium (HM) „Alagút” nevű intézményének felügyelete mellett
zajlott. Az Uy Károly és Uhlyarik Róbert tervezőket informális tanácsadással nagyban kisegítette Salacz Gyula mérnök és dr. Kadić Ottokár
egyetemi tanár, geológus-, aki ekkor szintén a Várhegy északnyugati
részében irányította a Magyar Nemzeti Bank (MNB) földalatti óvóhelyét és
trezortermeinek (Úri utca 72., volt Haslinger-Scossa-ház) kiépítését.
Mivel a műtárgy kiépítésénél fontos
szempont volt, hogy a Várban elhelyezett minisztériumok óvóhelyeiről
könnyen és gyorsan elérhető legyen a kormányóvóhely-, így kétszer három,
térben és mélységben többször megtört irányú gyűjtőfolyosókat is
kialakítottak a földfelszín alatt 12,5 méter mélyen, amelynek egy részét
(45%) keskenynyomtávú vasúttal is összekapcsoltak. (Az elkorrodálódott
vasúti sínek egy része a Dísz tér és a Tárnok utca alatt még mindig
láthatók.) A pókhálószerű alagútrendszer így szorosan összekötötte az
akkori Miniszterelnöki Hivatalt (Szt.György tér 1-2), a Honvédelmi
Minisztériumot (Szt. György tér 3.), a József-palotát (Szt. György tér
4.), a Honvéd Főparancsnokságot (Dísz tér 17.), a Külügyminisztériumot
(Díszt tér 1.), a Pénzügyminisztériumot (Szentháromság tér 6.), a
Belügyminisztériumot (Országház utca 28-32., Úri utca 49-53.) és a
Magyar Királyi Nyomdát (Kapisztrán tér 1.). Az északi, keleti és nyugati
tájolású járatokat természetesen több lökésvédelemnek ellenálló,
levegőszűrőkkel ellátott zsilipekkel és légóajtókkal tagolták fel,
amelyek egy-egy levegőelnyelő gépházszobán keresztül egy-egy közös
gócpontban futottak össze. A kelet-nyugati irányú szárnyak természetesen
a műszaki létesítmény zsilipekkel tagolt fő- és mellék légbeszívójaként
is funkcionáltak, amelyeket a mai napig jól lehet látni a Clark Ádám
térről és a Váralja utcából.
Az Alagút (Váralagút) feletti gócpontból
nyílt az a közel nyolc emeletet átfogó, 35 méter mélyre levezető
csigalépcső, amelynek végéből egy-egy déli irányú, rézsűs kialakítású
vágat vezetett az óvóhely földszintjére és első emeletére. (Ez a
függőleges vágat egyébként még 1857-ben épült, amikor a Várhegyet
megfúró Clark Ádám és William Tierney Clark innen
emeltette ki a kibányászott, felesleges földet.) A 350 méter hosszú
Alagúttal párhuzamosan futó, szintén keleti-nyugati tájolású,
kétszintes, hasáb alakú kormánybunkert 80 méter hosszúra tervezte az Uy Károly és Uhlyarik Róbert
mérnökpáros. Az alsó szinten 28 apró méretű irodahelyiséget rendeztek
be, amelyeket a járat középen futó közlekedőfolyosóból lehetett
egyenként jobbra-balra fordulva megközelíteni. A műtárgy földszintjének
nyugati oldalán alakították ki az objektum konyháját, éttermét és a
kormányzótanács tárgyalótermét, (amely ma már vizesblokként funkcionál) a
keleti oldalon pedig a komplexum épületgépészetét. Itt kapott hely
például a műtárgy 35 m3-es gázolaj és 200 kilogrammos kenőolaj tározója,
a 4 tartályból álló 466,6 m3 víztározója, valamint az elektromosságért
felelős 2 darab 200 kW teljesítményű dízelmotorja is.
Az ÁÉH az óvóhely felső emeletén nemcsak
további 28 irodát alakított ki, hanem relatíve egy nagy egészségügyi
blokkot is. (Műtő- és sebészeti központot nem alakítottak ki az
épületben.) A két szintet csak egy lépcsőház fogta össze (feltéve, ha
nem számoljuk ide a kétszintes gépház emeleteit összekötő vaslétrákat). A
kivitelezés éjjel-nappal folyt három műszakban. A nagy szakértelmet
igénylő „bányaművelési” munkákat 120-150 tatabányai és ajkai munkással
végeztették el. A szigetelést különleges technikával és nagy
odafigyeléssel „szerelték” össze. A kisebb igénybevételnek kitett
helyeken a jól bevált bitumenes szigetelést alkalmazták, de legalább
dupla akkora rétegben, mint az általános esetekben. A kritikus helyeken
ólomlemezes szigetelést alkalmaztak, amely a mai napig is az egyik
legmegbízhatóbb és a leghosszabb élettartalmú szigetelések közé
tartozik, mivel nem korrodálódnak és könnyen alakíthatóak. Az óvóhely
1939-ben lett teljesen kész. (Ungváry Krisztián szerint 1942-re,
de ez a ténymegállapítás több mint valószínű, hogy pontatlan-, ugyanis a
Teleki-kormány 1940. december 10-én már ebben a komplexumban tartotta a
Jugoszláviával két nappal később megkötendő örökbarátsági szerződés
végső, formális megbeszélését.)
Mint hadsereg-parancsnokság…
Jelenlegi ismereteink szerint Horthy Miklós kormányzó még akkor sem kereste fel az objektumot, amikor a harcok már Magyarország területén zajlottak. (Menye, özvegy Horthy Istvánné gróf Edelsheim-Gyulai Ilona
–aki a Moszkvában tárgyaló fegyverszüneti delegációval titkos rádiós
kapcsolat fenntartásáért felelt- sem itt rendeztette be (később a
Gestapo által bemért) központját, hanem családi házuk pince- és
bunkerrendszerében (Dísz tér 12.).
Az objektum első katonai „felavatása” a
Panzerfaust-hadművelet keretében történt 1944. október 16-án, amikor is a
budai Várban fellelhető kormányzati negyedet, a 22. SS-
önkéntes-lovashadosztály (Maria Theresia) egyik alakulata az Alagútból a
Honvédelmi Minisztériumba felvezető járaton keresztül a Szent György
térre kijutva tűzharcba keveredett a fent védekező magyar testőrséggel.
A 20 perces összecsapásban 2 magyar és 7 német katona esett el, további
7 magyar és 14 német megsebesült.
Budapest ostromakor a fizikai védelmet
kereső miniszterek és közszolgák helyett az objektumba a német-magyar
hadsereg-parancsnokságok költöztek be. A felső emeletet a Karl-Pfeffer Wildenbruch SS-tábornok vezette német, az alsót pedig a Hindy Iván vezérezredes irányította magyar vezetés foglalta el 1945 januárjában. Ugyanitt kapott helyt a Csipkés Ernő ezredes alá tartozó városparancsnokság is. (Érdekes, hogy a magyarokkal ellentétben Wildenbruch
az egész ostrom ideje alatt egyszer sem mozdult ki irodájából, ráadásul
„ügyfélfogadási, látogatási” rendet íratott elő katonáinak.) A
városharc utolsó heteiben német katonai szükségkórházat is létrehoztak
az óvóhely egyes részein, ahol a túlzsúfoltság és a higiénia megszűnése
miatt rendszeres volt a sebészek által is rettegett betegség, a gázödéma
kialakulása. (Ennek során a kötőszövetekben egy-két óra alatt gáz
képződik, ami a testrész vagy végtag nagyfokú duzzanatát okozza, és
szilvalészínű, penetráns hullabűzű váladék kíséri.)
Mint P/50-es központi harcálláspont…
Budapest szovjet kézre kerülésekor
Moszkva csak számba vette, de sohasem használta az objektumot-, a
felügyeleti jogokat 1945-ben átadta a magyar Belügyminisztériumnak, akik
semmilyen szempontból sem kívántak ekkor még a komplexum
karbantartásával foglalkozni. Ez a helyzet a hidegháború első éveiben
változott meg gyökeresen. Az állam ugyanis 1949-ben már arra utasította a
Földalatti Vasútépítő Vállalatot (FÖVA), hogy a bunkert egyrészt ne
csak atombiztos óvóhellyé alakítsa át, hanem az akkor még 90-95 személy
befogadására alkalmas műszaki építményt bővítse ki 130 férőhelyessé is.
Az ÁVH árgus tekintete mellett az építkezés főfelügyeletét Budapest
korábbi polgármesterére, az Országos Tervhivatal (OT) akkori elnökére, Vas Zoltánra bízták.
Az 1950-ben elindított rekonstrukciós és
bővítési munkák során először a 80 méter hosszú szárnyat növelték meg
nyugati irányba 120 méteresre, így a korábbi 28-28 iroda helyett már 68
„munkaasztallal” berendezett 36-36 iroda és pihenőszoba szolgálhatta ki a
párt és a néphadsereg vezetőségét vészhelyzet esetén. Szintén ekkor
kezdték el kiépíteni a kelet-nyugati irányú műtárgy közepére
derékszögben ráfeszülő új észak-déli irányú kétszintes szárnyat
(T-objektum) is. Ebben a 40 méter hosszú frissen kibányászott egységben
kapott helyt a négy kiemelt miniszternek és a minisztertanács elnökének,
titkárnők használta előszobáiból elérhető irodái; valamint a Honvédelmi
Tanács ülésterme. Az új építésű kisebbik szárny alsó emeletét egy 35
méter hosszú, kétszer megtört íves (Görbe) folyosóval is összekötötték a
Horthy-korban épült nagyobb egységgel. Az új szárny felső emeletéhez
ugyanekkor egy 230 méter hosszú, a légnyomás elvezetése miatt szintén
többször megtört irányú „D” kódnevű alagutat is hozzáépítettek, amely a
Várhegy keleti lábánál kizsaluzott, szintén „D” kódjelű
légókocka-garázsba (az 1943-ban leégett Öntőház utcai Zsinagóga helyén)
futott ki az utcára. (Mivel Vas Zoltán moszkvai minta alapján a
magyar cionista per egyik fővádlottja lett 1952 decemberében-, így ezt a
folyosószakaszt sohasem fejezték be.)
Ez a tény persze nem akadályozta meg a
műtárgy üzemeltetőjét abban a szándékában, hogy 1968-ig ezt a 95
százalékban elkészült járatot, mint a bunker tartalék személyi bejáratát
naponta használja.) Teljesen kiépült azonban a hegy nyugati lábánál
kivezetett (az egykori Koronaőr-laktanya helyén- Váralja utca 14.) az
ismételten 230 méter hosszú „B” kódnevű alagútszakasz, amely 1967-től az
intézmény központi, jól álcázott új személyi főbejárata lett. Az „L”
alakban a várfalra tapadó barakk épületek a „K” kódnevet kapták. (Egy
oldalsó folyosó innen az Országos Széchényi Könyvtár Palota úti
gyorsliftjébe is belefut). A 7000 négyzetméteres atombunkerré kibővített
kormányóvóhely 1952-re lett teljesen kész.
A P/50-es kódszámmal ellátott vegyi- és
atomtámadás ellen is jól védő műtárgyban ekkor kerültek kiépítésre az
egészségügyi átereszek, lég- és vízkezelő rendszerek, valamint a
harcigáz-szűrő és energiaellátó rendszerek is. Utóbbi szíve a máig
működőképes két amerikai gyártmányú dízelmotor és a hozzájuk kapcsolódó
szovjet és magyar fejlesztésű generátorok és kompresszorok. (Az objektum
védett légtere 6000 m3, a szűrt légbeszívása 7000 m3/ó, az
oxigén-tartaléka 250 m3, az ivóvíztartaléka 15 m3, az ipari víztartaléka
420 m3, az elraktározott hűtött vize 30 m3, a használati melegvíze
pedig 1,6 m3.) Atomtámadás esetén az óvóhelyben 15 napig lehetett volna
folyamatosan lenni. Teljes elzárás esetén (amikor nincs külső
légbeszívás) kb. 12 óráig. A szünetmentes energiaellátó rendszer és a
szükségvilágítás szintén eddig bírta volna csak ki.
Mint K-III, majd K-2-es objektum…
Az 1956-os forradalom után az objektumot
eleinte raktárnak használta a Belügyminisztérium, majd 1968-tól a BM
vezetése a honvédséggel karöltve központi harcálláspontnak és vezetési
objektumnak rendezte be a műtárgyat. A korábban P/50-nek hívott objektum
ekkor kapta meg a K-III kódnevet. (A K-I objektum Jobbágyiban 1967-ig
működött, amely ma az Andezit Fegyvergyárból kialakított mai napig
aktív kormánybunker; a K-II-es objektum Erdőbényefürdőn a Honvéd Üdülő
alatti komplexum; a K-IV pedig Bujákon 1970-ben kialakított vezetési
pont.)
Természetesen a K-III-as komplexum
bővítésekor a személyi védelem továbbra is megmaradt az MSZMP Politikai
Bizottság tagjai, valamint az állami vezetők (Minisztertanács tagjai, HM
Vezérkar stb.) számára. 1998-ban a kiterjedt bunkerhálózat a Polgári
Védelem kezelésébe került, akik K-2 kódnévvel már csak kisegítő
objektumként használták a műtárgyat 2001-ig. Ekkor vonták ki az
intézményt a „hadrendből” is. 2005-ben bár az állam feloldotta a
szigorúan titkos besorolást, az egykori P/50-es műtárgyat a mai napig
nem lehet „hivatalosan” megnézni. E felvezető jellegű cikkel/poszttal
ismételten szeretném megköszönni Somogyi Leventének és az objektum kezelőjének, hogy lejuthattam Horthy Miklós egykori kormányóvóhelyére.
Jamrik Levente
Ha érdekel egy olyan budai
várnegyed titkai-túra, amely a fenti írásnál sokkal több leplet ránt le
Budáról, akkor gyere! Október 21-én (Vasárnap), illetve Október 22-én
(Hétfő) délután 2-től 4,5 órás túra keretében ugyanis megint
házról-házra járva bemutatom a Várnegyedet. (ESŐNAP NINCS!!)
A séta során megnézünk
több gyilkossághelyszínt; az SS- és a Gestapo főhadiszállásait; 1848-as,
1944-es kémközpontokat; titkos leszbikus találkahelyeket; egykori
okkult szalonokat és kommunista kéjlakokat; kísértet-járta házakat;
híres emberek szerelmi fészkeit; a házak homlokzatán elhelyezett
rejtjeleket, címereket; egykori korrupcióval összeköthető házakat stb..
A túra költsége személyenként 3500 Ft-ba kerül majd. Jelentkezni az
artistfama@gmail.com címen lehet. Telefon: 30-434-66-80
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése