Megdöbbentő, hogy az utolsó magyar hóhér vállalja az arcát és a nevét a
televízió képernyőjén. Szembenéz velünk. És emellett gátlástalanul,
hovatovább mosolyogva mesél magáról, valamint arról a mesterségről,
amelynek tagjait valójában sohasem fogadta be a köznép. Mosolya ördögi
mosoly, az alvilágot körülvevő Styx hajósának ábrázata. Töltelékember. A
társadalom perifériájára szorult élőlény. Számkivetett és magányos,
holott családja van, megkeresztelt gyerekekkel. Római katolikus és
templomjáró. Mosolya a legszebb emberi érzések egyikének kigúnyolása,
szavait kísérő gesztusálca. „…egy kollégám halálával került rám a sor –
mondja –, már a megválasztásra, mert akkor javaslat útján lehetett ebbe a
csapatba bekerülni, tehát csak kihalásos alapon. És így kaptam a
parancsnokomtól egy felkérést, hogy elvállalnám-e ezt a feladatot. Hát,
hogy is mondjam, örömmel. Valahogy kitüntetettnek éreztem magam, hogy
ebbe a csapatba bekerülhettem…”
A debreceniek annyira
becstelennek tartották a hóhért, hogy már 1638-ban írásba foglalták: a
piacon sem kenyérhez, sem húshoz nem nyúlhat. „Egyikünket se a bosszú
vezérelte, mikor mink ezt elvállaltuk” – mondja a dokumentumfilmben
Pradlik György, aki nemcsak a Kisfogház udvarán akasztott, hanem a
hetvenes, nyolcvanas években két segédjével együtt járta az országot, és
Vácott, Győrben, valamint a szegedi Csillag börtönben is ő hajtotta
végre a halálos ítéleteket. Magyarországon az utolsó akasztás 1988
júliusában, szintén az ő segédletével zajlott. S ha nem tudnánk, hogyan
akasztották fel a szerencsétleneket, a legutolsó hóhér megmutatja. Fára
mászik és kötelet csomóz. Mellesleg bokrot metsz, fát vág, és virág van a
vázájában. A Nagy Imrét és mártírtársait kivégző csapat egyik hóhéra
sárga rózsát adott nekem ajándékba, amikor 1989-ben meglátogattam. És a
rózsák csak sokára hervadtak el.
A hóhér legrégibb
magyar neve a bitó volt. Nevezték bakónak vagy bákónak is. A mester név
is használatos volt, míg a gyepmester alatt inkább a sintért értették. A
perdő kifejezés Debrecenben volt szokásos. A hóhér vagy hóhár németes
név, már a XVI. század elején divatos volt. A Páriz-Pápai-féle szótár
1801. évi kiadásában a hóhér és a bákó kifejezéseken kívül még a hengér
(németül Henker) és a börtön elnevezés is megtalálható. A XVII. század
elején íróink börtönnek vagy bertennek nevezték a hóhért.
A
filmben Bogár Jánossal, a Gyűjtőfogház nevezetes alakjával is
találkozunk. (Valódi neve Kovács volt, de ezt a nevét sehol sem
használta.) Mondják, rendkívül hosszú karjai lapáthoz hasonlítottak és
nagy kezekben végződtek. Nagy keze van Pradlik Györgynek is, és az van –
ha még él –, a sárga rózsás hóhérnak is. Bogárnak szokása volt, hogy
miután 10-15 percet lógott a kivégzett ember a kötélen, utána odament
hozzá, és középső ujjával hirtelen végigszántotta az illető mellét úgy,
hogy lepattant az összes gombja. Ezt követően határozott mozdulattal
tárta szét a kivégzett ingét, hogy az orvos megvizsgálhassa, beállt-e a
halál. Pradlik nem beszél arról, mi volt az ő szokása. Csak mosolyog.
Úgy beszél a „kitüntetésről”, mint élete kiemelkedő pillanatáról, amely
az előléptetést jelentette. Vélhetően mosolygott akkor is, amikor saját
bevallása szerint, már az akasztás után, a „kis csapat” megivott egy-két
pohár sört. „Jó hangulat volt, jó kedvünk volt.” „Nekem egy fél deci
mindjárt másfél decinél kezdődött.”
Mielőtt a
kivégzések elkezdődtek, Bogár odament az elítélthez, és a következőt
mondta: „Nem én, hanem a Törvény!” Nem ők, hanem a Törvény.
Elnézem
ennek a legutolsó hóhérnak a mosolyát, és arra gondolok: hogyan fog
kimenni az utcára a vasárnapi tévéfilm után. (A Múlt-kor című történelmi
dokumentumfilmet 22 órakor sugározta a Magyar Televízió 1-es
csatornája.) És mit mondanak majd az emberek, ha felismerik? Bizonyára
összesúgnak a háta mögött. A sárga rózsás hóhérnak megdobálták a házát,
amikor kiderült, hogy a mártírok akasztásában segédkezett. Hiába épített
bástyához hasonló kőkerítést magának. Hiába lőtt a pisztolyával a
levegőbe. Pradlik György mosolyát elraktározza a néző, és megvetéssel
tekint majd rá, arra az emberre, aki Káin bűnét sajátos módon
értelmezte.(forrás:MNO)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése