Az Andrássy úti Aranymúzeumáról híres milliárdos műgyűjtő
adásvételi szerződést kötött a valószínűleg a 70-es években, Polgárdi
környékén illegálisan kiásott páratlan ókori műkincs brit
tulajdonosaival. Az ezüstedényeknek saját múzeumot építene, és
végrendeletében az államra hagyná azokat. Cserébe annyit kér, hogy ne
kobozzák el a határon. Most a válaszra vár.
Kapcsolódó cikkek (12)
- Eladta a Seuso-kincseket Lord Northampton?
- A Bonhams kiállítja a Seuso-kincset, de nem adja el
- Seuso-kincsek: az OKM figyelmezteti a Bonhams aukciós házat
- Megszabadulna a Seuso-kincstől Northampton grófja
- Újra harcba szállhat Magyarország a Seuso-kincsekért
- Újabb csata a Seuso-kincsekért
- Kilakoltatják a Seuso-per magyar koronatanúját
- A Seuso-kincseket rejthette a római kori palota
- Megoldódik a Seuso-rejtély?
Hogyan fordult az érdeklődése a Seuso-kincs felé?
Mint műgyűjtőt és művészetkedvelő embert,
engem is élénken foglalkoztattak azok a hírek, melyek a 90-es évektől az
egész nemzetközi sajtót bejárták. Egyrészt a kincsek kalandos
története, utána pedig az a lenyűgöző valóság, hogy a világ legnagyobb
késő-római kincslelete került volna kalapács alá. A kincsek jelentősége
óriási, hiszen a világ legjelentősebb ilyen tárgyegyütteséről van szó,
melynek a művészettörténeti, történeti, régészeti eszmei értéke
felbecsülhetetlen. Mindig is izgatta a fantáziámat, hogy vajon melyik
múzeumot fogja gazdagítani. A 90-es évek Sotheby's aukcióját követően
rendszeresen tájékozódtam, hogy mi történik a világ műkincspiacán, és
nyilván minden műgyűjtő érdeklődését felkelti, amikor egy rendkívüli
tárgyegyüttes felbukkan.
Zelnik IstvánFotó: Barakonyi Szabolcs / Index
Mi a véleménye a magyar kormányok korábbi erőfeszítéseiről?
Sajnálattal konstatáltam, hogy miután ez az
anyag bemutatásra került és Magyarország, Horvátország és Libanon igényt
formált rájuk, Magyarország elvesztette a pert. A legtovább hazánk volt
érdekelt, de a korábbi adminisztrációk az akkori kormánybiztos
vezetésével nem készültek fel igazán egy ilyen, nemzetközi nagypályán
folyó mérkőzésre. Sem tényanyagban, sem a tanúk felvonultatásában, sem a
téma kezelésében nem bizonyultak igazán körültekintőnek és
felkészültnek, a Lord Northampton képviselte társaság pedig játszi
könnyedséggel nyerte meg a pert.
Mit kellett volna tenniük?
Ha már évtizedeken keresztül százmilliókat
költöttek el az ügy menedzselésére, legalább ekkora erőfeszítést kellett
volna tenni, hogy a vélt lelőhelyen, Polgárdiban igazán komoly ásatást,
régészeti és művészettörténeti kutatást végezzenek el, ami elegendő
bizonyítékot tár fel.
Maradt még esély a magyar jogigény érvényesítésére?
Én úgy gondolom, hogy ez a szakasz lezárult.
Magyarország ugyan továbbra is fenntartja jogigényét, de a New York-i
bíróság döntése értelmében ezek a tárgyak piacképesek. Más kérdés, hogy
az értékesítésük nagy nehézségekbe ütközik, hiszen egy állam bármikor
újra felvetheti az igényét és újabb pert kezdeményezhet. Ez az oka, hogy
noha több kísérlet történt az értékesítésére – legutóbb 2006-ban a
Bonhams szervezett egy magánértékesítést zártkörű kiállítással
egybekötve – egy sem járt sikerrel. 2006 óta a kincsek a sorsukra
várnak, megfosztva a szakértőket és a világot attól a hihetetlen
élménytől, amit nyújtanak.
Kerestem, de nem találtam
publikus információt arról, hogy Lord Northampton eladta-e a kincseket,
és ha igen, kinek. Ön hogy jutott el a tulajdonosokhoz?
Másfél éve döntöttem el, hogy kísérletet
teszek a tárgyak megvásárlására, ezért megbíztam egy brit és egy svájci
ügyvédi irodát. Rajtuk kívül egy régiségkereskedő ismerősömön valamint a
Seuso-kincsek tudományos feldolgozásában részt vevő külföldi kutatók
egyikén keresztül, egyéves munkával sikerült megtudni, hogy hány
darabból áll a Seuso-kincs, kik a tényleges tulajdonosai, hol találhatók
a tárgyak és megvásárolhatók-e. Örömmel mondhatom el, hogy pontosan
tudom, hány darabból áll a kincs: a hivatalos publikációkkal ellentétben
eggyel több, összesen 15 nagy tárgy található a tárgyegyüttesben. Nem
egy, hanem négy tulajdonosuk van, de mivel kettő között valószínűleg
megegyezés születik, így lényegében három tulajdonosról beszélhetünk.
Mi történt ezután?
Miután felderítettem, hogy kinél találhatók a
számunkra legfontosabb tárgyak, köztük Seuso híres vadásztálja, aminek a
közepén a medalion található a stilizált Balatonnal és a
Pelso-felirattal (a tó latin neve – M.G.), és mivel nyolc nagy
tárgy ennél a tulajdonosi körnél van, megalkudtam a vételárra és
adásvételi szerződést kötöttem velük. Most ezt az ügyletet készítjük
elő, a végén a kincsek hazakerülhetnek Magyarországra. A többi tárgy
tulajdonosával is kapcsolatban vagyok, ők is késznek tűnnek a
megegyezésre.
Kik az eladók?
Tekintettel arra, hogy az adásvételi
szerződés titoktartási záradékkal van ellátva, amíg nem kapok rá
felhatalmazást, nem fedhetem fel az eladók kilétét.
Mit tervez tenni a Seuso-kinccsel?
Mivel Magyarország – egyelőre nem
megalapozott módon – változatlanul fenntartja az igényét a kincsre,
ezért úgy gondoltam, hogy mielőtt megérkeznek, megállapodást kell kötnöm
a magyar állammal. Ennek keretében Zelnik István visszavonhatatlanul és
végérvényesen kinyilatkoztatná, hogy a kincseket a saját vagyonából
megvásárolta, Magyarországra hozza, az Andrássy úton egy villában
Seuso-múzeumot hoz létre, a tárgyakat kiállíthatóvá és kutathatóvá
teszi, továbbá nemzetközi kiállítások formájában is közszemlére
bocsájtja őket. Mindezt követően a végrendeletében a Seuso-kincset a
magyar államra hagyományozza, mégpedig olyan pénzügyi konstrukcióban,
ami lehetővé teszi, hogy ez a múzeum a magyar állam pénzügyi
hozzájárulása nélkül, önfenntartóan illetve nyereségesen tudjon működni.
Ezt az ajánlatot tettem, és ez alapján szeretnék egy megállapodást a
magyar állammal, hogy ne legyenek jogi bonyodalmak, amikor Ferihegyre
megérkeznek a kincsek.
Tehát ne jelentse be rájuk az állam az igényét, és ne kobozza el őket?
Így van, illetve ne kezdődjön egy olyan per,
amely nem lehet tudni hova vezet. Mivel az állam kísérletei a kincs
megszerzésére sikertelenek voltak, minimális esély sincs arra, hogy ezek
a kincsek Magyarországra visszakerüljenek. Talán nekem adta meg a sors
azt, hogy ezt az ügyletet nyélbe üthessem.
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index
Mi az, amit ön tud, és más nem?
A világban most már elég jó nevem van, nemzetközileg ismert és elismert műgyűjtő vagyok. Létrehoztam a világ egyetlen délkelet-ázsiai aranymúzeumát,
birtoklom a világ három legnagyobb délkelet-ázsiai arany- és
ezüsttárgy-gyűjteményének a legjelentősebbikét. Létrehoztam egy
tudományos kutatóintézetet, a gyűjteményemet közszemlére bocsátottam, az
anyagból nemzetközi vándorkiállításokat szervezek. E nélkül a
referencia nélkül a tulajdonosok nem álltak volna szóba velem. Így
viszont tárgyaltunk, megállapodtunk, a kincseket a kezemben fogtam,
erről fotódokumentáció készült.
Nyilvános a vételár?
Nem. De következtetni lehet rá, hiszen
1990-ben 60 millió font volt a kikiáltási ár, a 15. tárgy nélkül. Több
tízmilliárd forintos nagyságrendről beszélünk.
Milyen feltételeket támaszt a magyar állammal szemben?
Semmilyent, én adni szeretnék.
De ha jól értem, a megállapodás akkor jön létre, ha a magyar állam ideiglenesen lemond az igényéről a kinccsel kapcsolatban.
Igen. Feltehetőleg sikerül majd
bebizonyítani, hogy ezek a kincsek Polgárdi közelében kerültek elő, és
hogy a legfontosabb műtárgyon nem véletlenül található a Balaton neve
latinul. Úgy gondolom, ezeknek a kincseknek a magyar nemzeti vagyon
részét kell képezniük. Nem kívánom magánemberként birtokolni, és ez az
egyetlen reális megszerzési mód, ami minden felet kielégíthet.
Az adásvételi szerződés realizálása függ attól, hogy ön meg tud-e állapodni a magyar állammal?
Igen, részben. Ez egy hivatalos, transzparens
eladás, amit az illetékes brit hatóságnak, az Arts Councilnak jóvá kell
hagynia, a döntést pedig a kulturális miniszter is ellenjegyzi. Meg
akarnak győződni róla, hogy a kincs Magyarországra kerül, és nekem is
vállalnom kell, hogy a hazámba szállítom, kiállítom, kutathatóvá teszem.
A britek erre biztosítékot kérnek, ezért a magyar állam bevonása
megkerülhetetlen.
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index
Ha a magyar állam valamiért mégsem él a lehetőséggel, akkor ön elállhat az adásvételtől?
Igen. A szerződésnek van egy határideje, azután semmissé válik.
A Nemzeti Múzeumban van egy
állvány, ami a kutatók szerint a kincs egyik darabjához tartozhat. A két
tárgy birtokában tényleg meg lehetne bizonyosodni a kincs eredetéről?
Ebben én nem vagyok biztos. Azt már lehet
tudni, hogy a tárgyak nem egy helyen készültek. Bonyolult és szerteágazó
vizsgálatokra van szükség az összes tárgy esetében, amelyek nem csak az
anyagösszetételt vizsgálják, hanem a talajmaradványokat, egyéb
szennyeződéseket, a megmunkálóeszközök mikrorészecskéit, amelyek
feltehetően rajta vannak a tárgyakon. Emellett régészeti, történészi és
művészettörténeti kutatásokra is szükség van.
Ki fogja állni a kutatás költségeit?
Amennyiben a kincsek hazakerülnek, ezeket a
kutatásokat a Magyar Délkelet-Ázsiai Kutatóintézet vagy a Seuso-múzeum
el fogja végeztetni, hiszen mindenkinek ez az érdeke.
Hogy állnak a tárgyalások a magyar állammal?
A magyar állam legmagasabb szintű illetékeseinek ezt az ügyet előadtam, és a támogatásukat kértem. Várom a választ.
Hogyan fogadták?
Nehéz egy ilyen ajánlatra azt mondani, hogy
nem támogatom, hiszen a magyar állam tálcán kap meg valamit, aminek a
megszerzésére az elmúlt 20 évben képtelen volt. A legnagyobb problémát
az a dilemma okozza, hogy az államnak átmenetileg le kéne mondania
valamiről, ami fölött tulajdonosként rövid ideig valaki más rendelkezik.
Ezt jogilag elég nehéz áthidalni.
Mennyi időt enged a szerződése a megállapodásra a kormánnyal?
A következő 1-2 hónapban a történetnek ezt a részét mindenképpen le kell zárni.
Mikor válik semmissé a szerződés?
Néhány hónapos játéktér van.
Gondolkozik azon, hogy ha nem sikerül megállapodni a kormánnyal, máshol hozza létre a Seuso-múzeumot?
Én ezt a projektet felépítettem. Tízmilliókat
költöttem arra, hogy az információk birtokába jussak, a kezembe
foghassam a tárgyakat. Létrehoztam egy projektcéget, kiszemeltem a
palotát, amelyben ezt a múzeumot létre lehetne hozni. Ez az ügylet az én
léptékemmel rendkívüli pénzügyi erőfeszítést jelent. Ha nem sikerül
megállapodni, le kell tennem életem két legnagyobb projektje közül az
egyikről.
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index
Miből finanszírozná az adásvételt és a múzeumépítést?
Kész vagyok a vagyonom, a gyűjteményem egy
részét, illetve projektjeim részeit eladni annak érdekében, hogy ezt a
kincset megvásárolhassam.
Ez mit jelent?
Komoly műtárgybefektetési portfólióim vannak,
ezek közül egyet vagy kettőt értékesítenem kell, ennek az előkészítése
folyamatban van. Ezen kívül létrehoztam projektcégeket a következő évek
nagy vándorkiállításaira, részben ezeket is értékesíthetem. Így
fedezhető az adásvétel és a múzeumépület megvásárlásának, átalakításának
alsó hangon is hárommilliárdos költsége.
Mennyit ér egy ilyen projektcég, és van-e rá kereslet?
Van kereslet. Az első ilyen nemzetközi
vándorkiállítási projektcég a most még Zalakaroson látható Ca
Mau-hajótörés porcelánjait utaztatja, ebből eddig 20 százalékot adtam
el.
Ha minden jól megy, mikor láthatja a magyar közönség a Seuso-kincset?
Ez nem csak rajtam múlik. Optimális esetben
az ősz folyamán a Seuso-tálat be lehet mutatni például itt, az
Aranymúzeumban, egy önálló vitrinben. Ha az akvizíciók sikeresek
lesznek, jövő tavaszra elkészülhet egy vándorkiállítás, és további 1,5-2
évet kell majd várni, hogy megszülessen a múzeum. Bármelyik kiszemelt
épületet a falakig le kell csupaszítani, és a legmodernebb technikával
kell felszerelni.
Kinézett már épületet erre?
Hogyne, két épületre előszerződést kötöttem, de 4-5 épületen gondolkodom.
Mivel a gyűjteménye és
különösen annak nem teljesen átlátható eredete miatt már kellett
magyarázkodnia, várhatóan lesznek, akik szerint a magyar kulturális
örökség gyarapításának gesztusa örvén valójában a saját legitimációját
szeretné erősíteni.
Amennyiben Zelnik Istvánnak sikerül egy
ilyen, nemzetközi léptékkel is nagyon jelentős műtárgyvásárlást
eszközölnie, akkor nyilvánvaló, hogy a magyarországi és főleg külföldi
műgyűjtői presztízse nagymértékben nőni fog. Még hitelesebb, még
komolyabb műgyűjtőnek fogok számítani. De nem gondolom azt, hogy ez a
Seuso-művelet hozzájárul a délkelet-ázsiai gyűjteményem
legitimációjához.
Miért?
Magyarországon voltak és vannak olyan körök,
akiknek szakmai, etikai és minden egyéb szempontból nem érdeke, hogy
ilyen színvonalú intézmény működjön. Másrészt ha a gyűjtemény
legitimációjával bármilyen komoly probléma lett volna, nem indítok
nemzetközi kutatást, nem publikálom az eredményét, nem létesítek
múzeumot, nem csinálok vándorkiállítást, hanem elzárom, és családi,
baráti körben nézegetem és élvezem. Ez a legitimációs ügy egy
mesterségesen gerjesztett kérdés. Nagy nemzetközi magángyűjteményeknél
ezzel érdekes módon máshol nem szoktak foglalkozni.
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index
Milyen a gyűjteménye nemzetközi elismertsége?
Nemrég járt itt a párizsi Guimet múzeum
elnöke, aki egyébként ismert Kambodzsa-kutató. Tavaly nevezték ki, és
mivel sokat hallott az aranymúzeumról, a Louvre és a Guimet
fémrestaurátora és egy történészprofesszor kíséretében eljött megnézni
az anyagot. 3-4 órán át nézték a múzeumot és vizsgálták a tárgyakat.
Aztán ledőlt minden fal: a világ leghíresebb Ázsia-múzeumának vezetője
elismerte, hogy ez egy világszínvonalú gyűjtemény, egy olyan kincs,
amire nemzetközi tudományos együttműködési programokat lehet és kell
építeni, és amiben a Guimet partnere lesz a Zelnik István
Aranymúzeumnak.
Az interjút ön kezdeményezte. Miért áll a nyilvánosság elé, mielőtt lezárulna a tárgyalás a kormánnyal?
Várható, hogy a Seuso-ügy kapcsán is
támadások érnek, ezeket szeretném megelőzni, illetve nem szeretném, ha
nem a hitelesség és a tények kerülnének előtérbe, hanem mendemondák
keringenének, amik átláthatatlan, kezelhetetlen helyzetet eredményeznek.
Mindent, amit elmondtam, szerződéssel és fotókkal tudok igazolni.dr. Zelnik István
Zelnik István (61) saját elmondása szerint 14 éves korában kezdte a műgyűjtést, a Bizományi Állami Vállalat nagykörúti boltjában. Ekkor már beszélt németül és japánul, később angolul és franciául, majd oroszul, vietnamiul és hollandul is megtanult.A keleti blokk legendás diplomataképző egyetemére járt, a moszkvai IMO-ra, vietnami szakra. Innen egyenes út vezetett a külügyminisztérium kötelékébe: 1975-ben a hanoi magyar követségen kezdett dolgozni. Hét évig élt a régióban, és ekkor fordult igazán komolyra a műgyűjtőszenvedélye: a jövedelme nagy részét műtárgyakra és szakirodalomra költötte.
1982-ben hazatért, a külügy belga referatúráján, majd a rendszerváltásig a brüsszeli magyar követségen Magyarország európai kapcsolatainak fejlesztésével, a majdani integráció előkészítésével foglalkozott. Ezt követően Kovács László (a későbbi uniós biztos és MSZP-elnök) külügyminiszterhelyettes tanácsadója lett, részt vett a külügy európai integrációs főosztálya irányításában, majd rábízták az Európa Tanács magyar missziójának létrehozását Strasbourgban. Diplomataként ez volt az utolsó munkahelye.
1992-ben tanácsadó céget alapított, mely cégek uniós beilleszkedését segíti. Műgyűjtőként ekkor még nagyobb sebességre kapcsolt, és az egész világot beutazta az általa kedvelt délkelet-ázsiai műtárgyak nyomában. Gyűjteményének darabjait bolhapiacokon, kis és nagyobb gyűjtőktől, azok leszármazottaitól, műkereskedőktől és közvetlenül az érintett államoktól is szerezte, adásvétel vagy csere útján. A kollekcióba több mint 16 ezer tárgy tartozik, az értékét Zelnik másfél milliárd dollárra, 300 milliárd forintra becsüli, bár mint mondja, sok felbecsülhetetlen értékű műtárgy van a birtokában.
A tulajdonában lévő műkincsek áttekinthetetlen eredete miatt viszonylag sok kritika érte, de Zelnik szerint mindet tiszta úton szerezte, és egy sem származik háborús övezetből vagy csempészetből.
A kollekció legbecsesebb darabjait Zelnik az Andrássy úton 2011 szeptemberében megnyitott Aranymúzeumban helyezte el, és létrehozott egy kutatóintézetet is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése