z ellopott Seuso-kincs nyomában 2. rész
A kincs mint egység.
A
kincs ma ismert darabjainak tisztázatlan eredete miatt fontos volt
annak megállapítása, hogy a tárgyak egy együtteshez tartoztak-e
eredetileg is, vagy csupán a közelmúltban kevertek össze egymáshoz nem
tartozü darabokat a nagyobb anyagi haszon reményében. A tárgyakkal
1984-ben eladásra kínáltak két mészkôfejet is, amelyekrôl kiderült, hogy
azokat késôbb helyezték az edények közé, hogy állítólagos közel-keleti
eredetüket ezáltal is alátámasszák. A tizenöt edény viszont valóban
összetartozik, és közülük kisebb funkcionális egységeket, készleteket is
sikerült elkülöníteni a tárgyak azonos díszítése és méretei alapján
(ld. a tárgylistát). A készletek darabjai közötti hasonlóságon kívül a
leletegyüttes tárgyai között további hasonlóságok figyelhetôk meg: így
pl. a geometrikus kancsók és az amfora nyakát hasonló módon díszítették;
a dionüszikus jelenetek pedig nemcsak az egyik kancsón, hanem az
amforán is feltûnnek. Az Achilles- és "Meleagros"-tál hasonló méretei és
mitologikus jelenetei miatt szintén összetartozik. Ezt az
összetartozást a rézüst belsô falán, a talajlerakódásban megfigyelt
tálperem-lenyomatok is igazolják. Az üstbe díszített oldalukkal lefelé
fordítva helyezték bele a négy nagy tálat: legalulra a
"Meleagros"-tálat, föléje a geometrikus díszû és az Achilles-tálat, majd
a kincsnek nevet adó Seuso-tálat. A kincset árverésre bocsátani kívánó
társaság által megbízott oxfordi kutatók útmutatásai alapján egy olyan
számítógépes rekonstrukciós rajzot is készítettek, amely azt
szemlélteti, hogy az elrejtéskor a tárgyakat hogyan helyezték el az
üstben.
A leletegyüttes tárgyainak további formai elemzése
hozzásegít bennünket ahhoz, hogy a tárgyakat külön-külön és mint
együttest is egy történeti fejlôdési folyamatba illesszük, annak
részeként értelmezzük, és így megállapítsuk azt a korszakot és azt a
régiót, amikor és ahol a tárgyak készültek. A formai elemzés azon a
felismerésen alapszik, hogy a tárgyat készítô mester mindig egy
bizonyos, adott történelmi helyzetben, e helyzet közvetett vagy
közvetlen hatása alatt fejti ki tevékenységét, azaz a konkrét tárgy
kivitelezése megfelel a szakma hagyományainak, a mester képzettségének,
illetve a vásárló vagy megbízó elvárásainak. A tárgyak formájához a
legjobb analógiákat a Kr. u. 4. századból, annak is inkább a második
felébôl ismerjük. A kézmosómedence, a Seuso-tál és az Achilles-tál igen
közeli párhuzamai a svájci Kaiseraugstban elôkerült ezüstkincsben
találhatók meg. Svájci kutatók megállapítása szerint ezt a kincset Kr.
u. 351-ben rejthették el. Amennyiben növekvô sorrendben táblázatban
ábrázoljuk a 4. századból ismert római ezüstedények súly- és
méretadatait, akkor azt a tendenciát figyelhetjük meg, hogy az idô
elôrehaladtával a tárgyak súlya és méretei jelentôsen megnövekszenek.
Ebben a táblázatban a kaiseraugsti kincs tárgyai a táblázat elsô
felében, míg a Seuso-kincs tárgyai -- amelyek a legnagyobb és
legsúlyosabb római kori ezüstedények közé tartoznak -- a táblázat végén
helyezkednek el. Jelenleg egyetlen olyan római kori ezüsttálat ismerünk,
amely súlyosabb a Seuso-kincs Achilles-táljánál, I. Theodosius császár
Kr. u. 388-ban készített missoriumát. Ezek az adatok arra utalnak, hogy a
Seuso-kincs legjellemzôbb tárgyainak készítési kora is a két idôpont,
azaz a 4. század közepe és a 4. század vége között keresendô. A
Seuso-kincs tárgyaihoz leginkább hasonló funkciójú és formájú tárgyakat
szintén a Kr. u. 4. század második felébôl, a kelet-európai régióból
ismerünk. Például az amfora legjobb párhuzamai a Concestiben (Moldva),
illetve Boroczycében (Volhínia) elôkerült ezüstamforák.
Forrás: XXI. század -RTL KLUB
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése