NAGY MIHÁLY
A Seuso-kincs
1990.
február 9. óta, amikor a Seuso-kincsbôl tizenöt
darabot egy sajtótájékoztató keretében
New Yorkban bemutattak a nyilvánosságnak, számos ország
muzeológusát foglalkoztatja a kérdés: honnan
származnak ezek a magasfokú mesterségbeli tudással
megformázott ötvösremekek. A tárgyakat hamisított
libanoni kiviteli engedéllyel adták el jelenlegi birtokosának,
lord Northamptonnak. Egy oxfordi mûvészettörténész,
hitelt adva a libanoni papíroknak, a kincslelet közel-keleti
eredetét próbálta bebizonyítani, ám
ezt a magyarázatot -- amely számos ellentmondást rejtett
magában -- a tudományos közvélemény nem
fogadta el. A libanoni eredetben nem voltak biztosak a tárgyak birtokosai
sem, ezért a származás kérdésére
a tárgyakat árverés útján értékesíteni
kívánó vállalkozások képviselôi
is megpróbáltak választ kapni az UNESCO-nak, az Interpolnak
és más nemzetközi szervezeteknek eljuttatott körözvények
segítségével. Késôbb, egy immár
hat éve tartó per során libanoni, jugoszláv
(késôbb horvát) és magyar régészek,
természettudósok, jogászok, rendôrök és
diplomaták igyekeztek az eredeti lelôhely nyomára akadni.
A tárgyak mûkincspiaci értékesítése,
de ami ennél is nagyobb jelentôségû, a tudományos
feldolgozás szempontjából is alapvetô fontosságú
az eredeti lelôhely megállapítása. A kincslelet
az eddigi információk szerint valamikor az 1970-es évek
közepe táján került elô. Sokan úgy
vélik, meg kellene elégednünk a tárgyak kínálta
esztétikai értékekkel és nem érdemes
kutatni a tárgyak eredete után. Húsz év elteltével
valóban elhalványulhatnak azok a nyomok, amelyeket követve
a nyomozók megtalálhatnák azt a pontot, ahol a tárgyak
a földbôl elôbukkantak és azokat az embereket,
akik jelen voltak a tárgyak kiásásánál.
A proveniencia, azaz a hovatartozás megállapításáról
mégsem kell eleve lemondanunk, hiszen ismerünk olyan tudományos
módszereket, amelyek segítségével egyre jobban
leszûkíthetô az a terület, ahol a tárgyakat
egykor használták, majd valamilyen hirtelen veszély
közeledtével elrejtették és végül,
több mint másfél ezer év elmúltával
a megtalálók a földbôl kiemelték.
"A történelem az élet
tanítómestere"
Aligha
szükséges bizonyítani az ebben a közismert szállóigében
megfogalmazott igazságot. Az emeberiség, amióta csak
létezik, törekszik az ôt körülvevô világ
megismerésére, amelynek részét képezi
saját múltja is. A történelmi korok tanulmányozásának
elsôrendû forrásai az eredeti írott dokumentumok
és a kortársak feljegyzései. Mivel azonban az emberiség
történelmének nagyobbik részérôl
egyáltalán nem rendelkezünk ilyenekkel, és az
ókortól kezdôdôen fennmaradt írott emlékek
száma is korlátozott, a történelemtudomány
-- Magyarországon a reneszánsz óta -- újabb
forrásokat kezdett felkutatni és gyûjteni, elsôsorban
az ókori írásos emlékeket (pl. római
érmeket, feliratos sírköveket, oltárokat, mérföldköveket
stb.) és emellett egyéb régészeti emlékeket
is. A történelemtudomány e sajátos forráscsoportjának
gyûjtésével és feldolgozásával
a régészettudomány foglalkozik. A régészet,
mint a történelemtudomány szerves része, a többi
tudományághoz hasonlóan, általános emberi
tapasztalaton alapuló tényeket figyel meg és rögzít,
és a logika szabályainak megfelelô következtetéseit
e tények tanulmányozása során vonja le. A régészet
az emberi társadalmak múltjának minél teljesebb
megismerésére törekszik, és kutatásának
tárgyát képezi az emberi tevékenység
során tárgyiasult teljes emlékanyag, legyen az ingó
tárgy, épület vagy építmény.
Ezt
az emlékanyagot nem egymástól elszigetelten és
összefüggéseikbôl kiszakítva, hanem éppen
ellenkezôleg, történeti kontextusukban vizsgálja.
Mai felfogásunk szerint a régészet célja az,
hogy rekonstruálja a múltbeli életkörülményeket,
felkutassa és bemutassa a letûnt kultúrák fejlôdését,
azok környezetét és életfeltételeit. Azon
népek esetében, amelyeknél ismeretlen volt az írásbeliség,
a régészeti kutatások töltik be a hiányzó
történetírás szerepét. Ahol az írásbeliségre
alapozott történelem létezik, ott az a feladata, hogy
kiegészítse a dokumentációt és lehetôvé
tegye annak kritikai felülvizsgálatát. E széles
feladatkör miatt csak kevés olyan tudományág
létezik, amely kutatásának tárgyát és
bizonyos fokig kutatási módszereinek körét is
tekintve, olyannyira nyitott lenne egyéb tudományszakok felé,
mint éppen a régészet. A régészet fegyvertárában
éppúgy megtaláljuk a mûvészettörténészek,
nyelvészek vagy matematikusok által kidolgozott módszereket,
mint a legkülönfélébb természettudományos
vizsgálati eljárásokat (Röntgen-fluoreszcencia,
termolumineszcencia, pollenanalízis, dendrokronológia, radiokarbon-vizsgálat
stb., ld. errôl részletesebben Balla Márta cikkét).
Míg a régészeti gyûjtés korábban
csak a tárgyakra korlátozódott, a modern régészettudományban
alapvetô követelménnyé vált a lehetô
legszélesebb körû információk teljes leírása
is, így pl. a régészeti emlékeknek a felfedezés
pillanatában a lelôhelyen elfoglalt rétegtani helyzetének
pontos dokumentálása. A rétegtan (sztratigráfia)
alapját azok a megfigyelések képezik, amelyek szerint
a természeti folyamatok során képzôdô
talajrétegekhez hasonlóan, az idô múlásával
az emberi településeken, azok funkcionális használata
során is keletkeznek rétegek. A lelôhely rétegeiben
talált leletek elemzése alapján az egyes rétegek
korára következtethetünk. Ugyanakkor lehetôségünk
nyílik az egyes elkülönülô rétegekben
talált leletek viszonylagos korának meghatározására
is: az alsóbb rétegek korábbiak, mint a fölöttük
kialakult késôbbi rétegek, az egyes, felülrôl
zárt rétegekbôl elôkerült tárgyak
pedig többnyire azonos korúak, de lehetnek közöttük
korábbi idôszakból származó leletek is,
késôbbiek viszont nem. A modern régészeti kutatások
során gyakran rögzítenek a lelôhelyen szervesanyag-maradványokat
is, amelyek laboratóriumi vizsgálata értékes
kiegészítô információkat szolgáltathat
pl. bizonyos tárgyak korának, vagy funkciójának
megállapításánál. A Seuso-kincs tárgyait
az árverést elôkészítô cég
megbízásából különféle angliai
laboratóriumokban restaurálták és vizsgálták.
A per folyamán a felperesek -- köztük Magyarország
is -- kérték, hogy tegyék lehetôvé számukra
a korábbi vizsgálati eredmények ellenôrzését.
Néhány esetben erre sor került, de több olyan vizsgálatot
már nem lehetett elvégezni, amely egyébként
segített volna az eredeti lelôhely pontosabb behatárolásában.
|
1. ábra. Talajmintavétel az ún.
"Meleagros-tál" aljáról, New York, 1993.
|
A Seuso-kincset nem régészeti feltáráson
találták meg, és mivel a leletkörülmányeket
nem rögzítették, számos olyan információ
semmisült meg, amely segíthetett volna a leletek történeti
összefüggéseinek pontos megállapításában.
Noha információink hiányosak, a leletkörülményekre
mégis következtethetünk a leletegyütteshez tartozó
tárgyak mai állapotából. Ahhoz, hogy a tárgyak
eredeti összefüggéseit kiderítsük, alapvetô
fontosságú az eddig közölt tanulmányok kritikai vizsgálata, illetve a vitás kérdések
eldöntése a tárgyak személyes tanulmányozása
alapján (amelyre Balla Mártával együtt 1993.
május 21-én nyílt lehetôségünk,
amikor a tárgyakon fellelhetô talajmaradványokból
is mintát vettünk.)
A kincs mint egység
|
2. ábra. A Seuso-kincs Achilles-
táljának középsô medalionja
|
A kincs ma ismert darabjainak tisztázatlan eredete miatt fontos
volt annak megállapítása, hogy a tárgyak egy
együtteshez tartoztak-e eredetileg is, vagy csupán a közelmúltban
kevertek össze egymáshoz nem tartozü darabokat a nagyobb
anyagi haszon reményében. A tárgyakkal 1984-ben eladásra
kínáltak két mészkôfejet is, amelyekrôl
kiderült, hogy azokat késôbb helyezték az edények
közé, hogy állítólagos közel-keleti
eredetüket ezáltal is alátámasszák. A
tizenöt edény viszont valóban összetartozik, és
közülük kisebb funkcionális egységeket, készleteket
is sikerült elkülöníteni a tárgyak azonos
díszítése és méretei alapján
(ld. a tárgylistát). A készletek darabjai közötti
hasonlóságon kívül a leletegyüttes tárgyai
között további hasonlóságok figyelhetôk
meg: így pl. a geometrikus kancsók és az amfora nyakát
hasonló módon díszítették; a dionüszikus
jelenetek pedig nemcsak az egyik kancsón, hanem az amforán
is feltûnnek. Az Achilles- és "Meleagros"-tál
hasonló méretei és mitologikus jelenetei miatt szintén
összetartozik. Ezt az összetartozást a rézüst
belsô falán, a talajlerakódásban megfigyelt
tálperem-lenyomatok is igazolják. Az üstbe díszített
oldalukkal lefelé fordítva helyezték bele a négy
nagy tálat: legalulra a "Meleagros"-tálat, föléje
a geometrikus díszû és az Achilles-tálat, majd
a kincsnek nevet adó Seuso-tálat. A kincset árverésre
bocsátani kívánó társaság által
megbízott oxfordi kutatók útmutatásai alapján
egy olyan számítógépes rekonstrukciós
rajzot is készítettek, amely azt szemlélteti, hogy
az elrejtéskor a tárgyakat hogyan helyezték el az
üstben.
|
3. ábra. A kaiseraugsti kincs Achilles-
táljának középsô medalionja
|
A leletegyüttes tárgyainak további formai elemzése
hozzásegít bennünket ahhoz, hogy a tárgyakat
külön-külön és mint együttest is egy történeti
fejlôdési folyamatba illesszük, annak részeként
értelmezzük, és így megállapítsuk
azt a korszakot és azt a régiót, amikor és
ahol a tárgyak készültek. A formai elemzés azon
a felismerésen alapszik, hogy a tárgyat készítô
mester mindig egy bizonyos, adott történelmi helyzetben, e
helyzet közvetett vagy közvetlen hatása alatt fejti ki
tevékenységét, azaz a konkrét tárgy
kivitelezése megfelel a szakma hagyományainak, a mester képzettségének,
illetve a vásárló vagy megbízó elvárásainak.
A tárgyak formájához a legjobb analógiákat
a Kr. u. 4. századból, annak is inkább a második
felébôl ismerjük. A kézmosómedence, a Seuso-tál
és az Achilles-tál igen közeli párhuzamai a svájci
Kaiseraugstban elôkerült ezüstkincsben találhatók
meg. Svájci kutatók megállapítása szerint
ezt a kincset Kr. u. 351-ben rejthették el. Amennyiben növekvô
sorrendben táblázatban ábrázoljuk a 4. századból
ismert római ezüstedények súly- és méretadatait,
akkor azt a tendenciát figyelhetjük meg, hogy az idô
elôrehaladtával a tárgyak súlya és méretei
jelentôsen megnövekszenek. Ebben a táblázatban
a kaiseraugsti kincs tárgyai a táblázat elsô
felében, míg a Seuso-kincs tárgyai -- amelyek a legnagyobb
és legsúlyosabb római kori ezüstedények
közé tartoznak -- a táblázat végén
helyezkednek el. Jelenleg egyetlen olyan római kori ezüsttálat
ismerünk, amely súlyosabb a Seuso-kincs Achilles-táljánál,
I. Theodosius császár Kr. u. 388-ban készített
missoriumát. Ezek az adatok arra utalnak, hogy a Seuso-kincs legjellemzôbb
tárgyainak készítési kora is a két idôpont,
azaz a 4. század közepe és a 4. század vége
között keresendô. A Seuso-kincs tárgyaihoz leginkább
hasonló funkciójú és formájú
tárgyakat szintén a Kr. u. 4. század második
felébôl, a kelet-európai régióból
ismerünk. Például az amfora legjobb párhuzamai
a Concestiben (Moldva), illetve Boroczycében (Volhínia) elôkerült
ezüstamforák.
|
Milyen tárgyakat ismerünk ma
a Seuso-kincsbôl? |
1. Geometrikus díszû tál (ezüst, niellós
díszítéssel)
átmérô: 642 mm, 7150 gramm
2-3-4. Geometrikus díszû kézmosó készlet:
2 db (1 pár) kancsó (dombormûves aranyozott esüst)
magasság: 528 és 550 mm, 2671, ill. 2804 gramm, ûrtartalom:
4 liter
Kézmosó medence geometrikus és növényi
díszekkel
(dombormûves ezüst)
átmérô: 452-468 mm, 2118 gramm, ûrtartalom: 6
liter
5. Dionüszikus jelenetekkel díszített kancsó
(dombormûves aranyozott ezüst)
magasság: 435 mm, 3000 gramm, ûrtartalom: 4 liter
(A kincs készleteinél bizonyos edények szembetûnô
módon párban fordulnak elô: pl. a geometrikus kancsók
és a két vödör. Valószínûleg
a dionüszikus kancsónak
is volt egy párja, amely jelenleg nem szerepel a nyilvánosságra
hozott darabok között.)
6. Amfora ezüstbôl készült dugóval
(dombormûves aranyozott ezüst)
magasság: 385 mm, 2506 gramm
7. Illatszertartó szelence nyitható kúpos fedéllel
(dombormûves ezüst)
magasság: 320 mm, 2051 gramm |
8-9-10. Hippolytus-készlet:
Hippolytus-kancsó
(fedéllel, dombormûves aranyozott ezüst)
magasság: 573 mm, 4051 gramm
2 db (1 pár) háromlábú situla (vödör,
dombormûves
aranyozott ezüst)
magassága felemelt füllel: 390 mm, 4435 és 4478 gramm
11. Állatjelenetes fedeles kancsó
(aranyozott ezüst, niellós díszítéssel)
magasság: 510 mm, 3983 gramm, ûrtartalom: 4 liter
12. Seuso-tál
(ezüst, aranyozott és niellós díszítéssel)
átmérô: 705 mm, 8873 gramm
(Hasonló díszítése miatt a tál és
az állatjelenetes kancsó valószínûleg
egy készlet részét képezte.)
13. Achilles-tál
(ezüst, vésett és dombormûves díszítéssel)
átmérô: 720 mm, 11 786 gramm
14. "Meleagros-tál"
(ezüst, vésett és dombormûves díszítéssel)
átmérô: 694 mm, 8606 gramm
15. Rézüst
magasság: 325 mm, átmérô: 830-835 mm |
Ki, mikor és hol használta az edényeket?
A
kincs tárgyai közül formai tekintetben legérdekesebb
a római ezüstök között egyedülálló
vödörpár. Ezt a vödörformát fából
készítve és ezüst- vagy bronzveretekkel díszítve
gyakran megtaláljuk a Kr. u. 4. századi germán fejedelmi
temetkezések emlékanyagában (pl. Sackrau Sziléziában,
Osztrópataka és Czéke Kelet-Szlovákiában).
A tárgyak funkciójának leginkább megfelelô
forma kiválasztását szintén az adott történelmi
szituáció határozza meg, így a germán
edényforma jelenléte a Seuso-kincsben arra utal, hogy a kincs
egykori birtokosa barbár származású, de a római
birodalomban élô elôkelô római lehetett.
A tárgyak stílusában, azaz a konkrét formák
megvalósításában alkalmazott mûvészi
eszközöknek a vizsgálata szintén alátámasztja
a készítés idejérôl és a használat
helyérôl korábban tett megállapításainkat.
A geometrikus minták, a nielló és a mitológiai
jelenetek alkalmazására a 4. századi római
ezüstökön számos példát találunk
Skóciától Moldáig, azonban a Seuso-kincs legjellegzetesebb
formájú edényein, a vödrökön alkalmazott
griff-protomékra és a gyöngysoros dísz elé
helyezett dekoratív mellképekre a legjobb példát
a Polgárdiban talált ezüsttripus (összecsukható
haromlábú állvány, amelyet nagyméretû
tálak alátámasztására használtak)
esetében találjuk meg. A tripus öntött, tömör
lábai ugyanúgy téglalap keresztmetszetûek, mint
a Hippolytus-kancsó füle (amely a maga nemében egyedülálló
a római kori ezüstök között). Hasonló
kivitelû, bronzból öntött tripuslábat Trierbôl
ismerünk. A polgárdi tripus és a Seuso-kincs legtöbb
darabja is valószínûleg a Mosel-vidéken, vagy
éppen Trierben készült. A polgárdi tripus és
a Seuso-kincs vödreit egy másik jellegzetes vonás is
összekapcsolja. Mind a tripuson, mind a vödrökön az
ötvösmester beütött pontokkal jelölte meg azokat
a helyeket, ahová a tárgyak összeszerelése során
a külön elkészített alkatrészeket fel kell
forrasztani. A tripus és a kincs egyébként funkcionálisan
és kölcsönösen kiegészítik egymást:
a kincs nagyméretû táljaihoz eredetileg tripus is tartozott
(ennek ábrázolását megtaláljuk a Seuso-tál
középsô medallionján, sôt a tálak
peremének alján feltehetôen egy tripus tartókampójától
származó karcolások is megfigyelhetôk). A polgárdi
tripus méreteit tekintve ugyanúgy a legnagyobbak közé
tartozik, mint a Seuso-kincs edényei. Technikai hiányosságaik
is közösek: a nagytisztaságú ezüstbôl
készült, közvetkezésképpen puha anyagú
tripus és a kancsók nagy méretükhöz képest
nem rendelkeznek kellô szilárdsággal, ezért
a tripus szinte saját súlyát is alig bírja
megtartani, és a kancsók talpa is letörött a használat
során.
A
tárgyak formái, szimbolikája és a tárgyakon
ábrázolt jelenetek tartalmi elemzése alapján
Tóth Endre arra a következtetésre jutott, hogy a kincs
egy esküvôi ajándéknak szánt tálalókészlet
darbjaiból áll. Valóban, a Hippolytus-készlet
ital felszolgálására szolgálhatott a férfi
számára, míg az illatszeres szelence, amelynek oldalán
annak tulajdonosnôjét szolgái kíséretében
szépítkezés közben ábrázolták,
az ifjú ara számára készített ajándék
lehetett. A többi darab, mint pl. a kézmosó készlet,
közös használatú volt. A Seuso-tál középsô
medalionjának körirata, amelyben jókívánságokat
fogalmazott meg a tárgyak ajándékozója, tovább
a medalionban ábrázolt esküvôi lakomajelenet is
összhangban áll a tárgyak nászajándék
jellegével. A verses köriratban megnevezték a megajándékozott
Seusót, aki a kincs eredeti tulajdonosa volt. Ez a név eddig
más forrásból ismeretlen, formai elemzése arra
utal, hogy viselôje germán lehetett. A névforma ún.
bôvített rövid alak, ahol az egy szótagra (SEV-)
rövidített eredeti névhez egy kicsinyítô
képzôt (-SO) illesztettek. A medalion további jellegzetessége,
hogy itt nem csupán dekoratív céllal ábrázoltak
egy lakomajelenetet, hanem azt két kis címkébe illesztett
felirattal konkretizálták is.
Az egyik
ló mellé odaírták nevét is: INOCENTIVS,
és a lakoma helyszínét is pontosan meghatározták.
A kereveten lakomázó társaság elôtt elterülô
víztükör mellé odaírták a PELSO nevet.
Ez a földrajzi név jól ismert az antik írott
forrásokból és egyértelmûen a Balatonnal
azonosítható. A földrajzi terület pontos megjelölésébôl
arra következtethetünk, hogy a kincs tulajdonosának életében
fontos szerepet játszott a Balaton vidéke, valószínûleg
itt terültek el birtokai. A kincs némelyik edényének
hátoldalán a készítés, illetve a használat
során bekarcolt feliratokat találunk. A kulturális
és földrajzi hovatartozás tekintetében az utóbbiak
fontosak számunkra. Három feliratot is találunk (a
geometrikus tál, az egyik vödör és az illatszeres
szelence alján, amelyek a tárgyak leltári listába
vételérôl tanúskodnak. Leltárra utaló
felirattal a kaiseraugsti kincs esetében is talákozunk, a
Seuso-kincsnél azonban részben latin betûkkel, részben
rúnákkal, de mindhárom esetben germán nyelven
karcoltak számneveket az edényekbe. A Balaton tágabb
körzetében, Veszprém és Fejér megyékben
éppen a Kr. u. 4. század második felétôl
kezdôdôen ismerünk több rúnafeliratot. Ezek
feltûnése annál is inkább szembeszökô,
mivel a rúnafeliratok egyébként ritkaságszámba
mennek. A Seuso-kincs feliratai és a kelet-pannóniai rúnafeliratok
közötti viszony tisztázása még a jövô
kutatásának feladata.
A rézüst
A kincs elrejtésének körülményeit homály
fedi. Csupán annyi biztos, hogy nagyméretû edényekbe
(ezek közül az egyik nagyméretû üstöt
ismerjük) helyezték a tárgyakat és egy föld
alatti üregben rejtették el azokat. Az elrejtés okát
nem ismerjük. Ha háborús veszély miatt ásták
el, akkor erre Kelet-Pannónia 4. század végi történelme
több alkalmat is kínálhatott, de jelenleg nem tudjuk
pontosan beazonosítani az idôpontot. Kézenfekvô
lenne az elrejtést a Kr. u. 374 nyarán lejátszódott
súlyos harci cselekményekkel indokolni, amikor az aratásra
készülô tartományt hirtelen lerohanták
a Duna bal partján élô barbárok -- és
ezt az üst külsô faláról vett koromminta
C14-es vizsgálata is alátámasztja --, de szóba
jöhet az utána következô nyugtalan negyedszázad
egésze is.
|
|
4. ábra. A Seuso-kincs elrejtésére
szolgáló üst
|
5. ábra. A ságvári késô
római erôd te-
rületén talált rézüst szerkezeti rajza
|
A üst -- a kincslelet ma ismert részének legkevésbé
esztétikus darabja -- a kincset behatóan tanulmányozó
Marlia Mango szerint a legfontosabb támpontokat szolgáltatja
az elrejtés idejének és helyének meghatározásához.
Az üst oldala két meghajlított és összeszegecselt
rézlemezbôl készült, míg alját egy
harmadik, enyhén domborított lemezbôl alakították
ki. A fenéklemezt ún. fogazott varrattal erôsítették
az oldalhoz, amely úgy készült, hogy a fenéklemez
szélét nagyjából szabályos közönként
bevagdalták, minden második kis nyelvet kihajlítottak,
a nyelvek közé helyezték az oldallemez alsó szélét,
majd a nyelveket lekalapálták és leforrasztották.
|
6. ábra. A Kr. u. 5. század elôtt készült
fogazott varratos üstök elterjedése a
római világban. A New York-i tárgyalásra készített
egyik térképmelléklet
|
Megállapította, hogy ilyen nagyméretû, törékeny
és nehezen mozgatható edényt nem szállítottak
nagy távolságra, így azt ott rejtették el,
ahol az ilyen üstöket használták. Mango az üst
formai elemzése után nem talált ilyen nagyméretû
üstöt a Közel-Keleten. Az ottani fogazott varrattal készített
edények mind legfeljebb fazéknyi méretûek és
késôbbiek a kincs készítési koránál.
Mango véleménye szerint a koromminta C14-es vizsgálati
eredményébôl Kr. u. 616 körüli, vagy még
késôbbi elrejtésre lehet következtetni. Olyan
nagyméretû és hasonló formájú
üstöket, mint amilyenbe a Seuso-kincset rejtették, csak
a római birodalom rajnai és dunai tartományából,
illetve az ettôl északra elterülô szabad germán
területekrôl ismerünk. A Seuso-kincs üstjével
azonos struktúrájú és azonos technikával
készült nagyméretû üstök elterjedési
területe még ennél is pontosabban körülhatárolható:
ilyeneket eddig kizárólag Pannónia területérôl,
és fôleg a Balaton környéki, Kr. u. 4. század
második felére keltezett régészeti leletekbôl
ismerünk. A technika csak késôbb terjed el kelet
felé, ahol mind a mai napig használják. Ez a primitív
edénykészítési eljárás elárulja,
hogy azok a mûhelyek, amelyek ilyen üstöket készítettek,
csupán helyi igényeket szolgáltak ki a 4. század
vége elôtt Pannóniában. A Seuso-kincs üstje
egyébként már az elrejtéskor rossz állapotban
volt, többször foltozták, minden bizonnyal sebtében
kapták elô, amikor az ezüstöket gondosan becsomagolva
el akarták rejteni. Egyet kell értenünk Marlia Mangóval
abban, hogy ilyen nehézkesen mozgatható szállítmányt
nagy távolságra nem vihettek. Az ezüstöket minden
bizonnyal ott rejtették el, ahol korábban használták,
azaz a Balaton környékén. A Pannóniában
talált fogazott varratos üstök némelyikében
szintén tárgyakat (érmeket és mezôgazdasági
eszközöket) rejtettek el. Ez a szokás, az értékek
üstbe rejtése, szintén csak a római birodalom
rajnai és dunai tartományából ismert.
A kincs tulajdonjogi vitája nem fejezôdött be. Remélhetôleg
a per végleges lezárása után a leletegyüttes
valódi küldetését betöltheti és olyan
gyûjteménybe kerül, ahol az érdeklôdôk
zavartalanul tanulmányozhatják, és az alappublikáció
után elhárulnak azok az akadályok, amelyek a részletes
feldolgozást, a tudományos megismerést, az eredeti
történelmi kontextus megállapítását
ma még hátráltatják. Az eddigi vizsgálatok
eredménye alapján azonban véglegesen el kell vetni
a kincs közel-keleti használatának és elrejtésének
gondolatát.
Megjegyzés: Az ábraaláírás
nélküli képek csak az online változatban szerepelnek.
Természet Világa, |
128. évf. 2. sz. 1997. február, 50-53. o. |
|
http://www.kfki.hu/chemonet/TermVil/ |
|
http://www.ch.bme.hu/chemonet/TermVil/ |
Vissza a tartalomjegyzékhez
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése