Németh Antal álmai
Kevés színházmûvész pályáját kísérte annyi
ellentétes vélemény, mint az övét. Kevés mûvészhez volt olyan kegyes és
olyan kegyetlen a sors, mint õhozzá. Volt, amikor csak róla beszélt a
színházi szakma. Szidták és csodálták. Szapulták nagy tekintélyû és
kérlelhetetlen kritikusok, meg középszerû, sértett színészek. Tanításait
megilletõdötten hallgatták ünnepelt sztárok és megszeppent tanítványok.
Máskor meg a nevét sem volt szabad kiejteni. A hatalom kegyeltjébõl
kilenc esztendei keserves tündöklés után a hatalom számûzöttje lett.
Azok közül is sokan belerúgtak, akiknek a pályáját egyengette. Meg
akikre nem osztott szerepet. (A dolog természetébõl fakadóan ezek mindig
többen vannak a kelleténél.) Aztán kegyelmet kapott: újabb nyolc évet
tölthetett el a színház közelében. Majd ismét rúgás következett,
alighanem váratlanabb, mint az elõbbi. Valaki alig hallhatóan megint
ráparancsolt: elég volt, állj félre!
Gúnyneveket
aggattak rá: "Hóman-boy", "fővilágosító", "doktor úr". Az első a
botrányos kiugrásra, a Nemzeti Színház puccsszerű elfoglalására utal, a
második arra, hogy a színészi játéknál állítólag jóval több figyelmet
szentelt a próbákon a szcenikának, a harmadik pedig kivételes elméleti
felkészültségére próbált nyelvet ölteni.
Már a húszas-harmincas évek fordulóján gyanúsak
voltak színházi berkekben a túlságosan műveltek, az elmélet felől
érkezők. Hevesit még az ötvenes években is "irodalmár rendezőnek"
bélyegezték, ha erre nem is igen akarunk ma már emlékezni. Németh Antal
pedig származásával, tájékozottságával és tevékenységével egyaránt
provokálta a bennfenteseket. A józsefvárosi proligyerekből lett tudós
előbb kritikusként hívja ki maga ellen a "szakma" haragját, majd
szerkesztésében megjelenik a Színészeti Lexikon (1930), amely "weimari"
ízlésével és szemléletével üzen hadat a naturalizmus kényelmes
bűvöletében megrekedt színházeszménynek. Hamarosan két újabb úttörő
munkával jelentkezik: 1933-ban jelenik meg Az ember tragédiája a
színpadon, majd 1935-ben A Bánk bán száz éve a színpadon című
monográfia. Ha e műveken kívül más nem maradt volna utána, akkor is
megkülönböztetett hely illetné meg a magyar színjátszás történetében. Ám
ezek - egyéb írásaival, tanulmányaival és cikkeivel együtt - egy
küzdelmes élet melléktermékei csupán, éppúgy, mint egész pályáját
végigkísérő színészpedagógiai tevékenysége. Németh Antal elsősorban
rendező volt; korát megelőző, a korabeli színházi ízléssel perlekedő, a
korszerű európai irányzatokat meghonosító alkotó, keserves küzdelmeket,
szűk esztendőket, nélkülözést és minduntalan vissza-visszatérő
mellőztetést zúdítva ezzel önmagára.
|
Németh Antal küzdelmes, hosszabb-rövidebb
kényszerszünetektől terhes rendezői pályája három különálló szakaszra
oszlik. Az első a szegedi Városi Színházhoz kötődik, két évadot és
mintegy félszáz rendezést tartalmaz; a második a Nemzeti Színház
igazgatójaként kifejtett rendezői tevékenysége, ez a vendégrendezésekkel
és felújításokkal együtt nyolcvankét színpadra állítást jelent; a
harmadik pedig az 1956 és 1964 közötti körülbelül negyven munka (azért
az óvatos becslés, mert miként a szegedi, ez a szám is tartalmaz
határeseteket; előbbi olyan előadásokat, amelyeket nem jegyzett nevével a
rendező, utóbbi pedig felolvasószínházi esteket, drámaismertetéseket,
keresztmetszeteket). A három időszakot leszámítva Némethnek nem volt
állandó színházi szerződése. Igaz, a közbeeső szakaszokban is akadtak -
korántsem mindig jelentéktelen - rendezői feladatai. Így elfogadhatjuk,
hogy teljes és tényleges rendezői életműve 186 színházi rendezésből áll.
Feldolgozásra vár még rádiórendezői tevékenysége; "filmográfiája" nem
okoz gondot a kutatóknak: bár pályája elejétől vonzotta a filmművészet, a
kivételes vizuális kultúrájú művésznek egyetlen alkalommal volt
lehetősége filmet rendezni.
Ha tudomásul vesszük, hogy rendezői életműve alig
huszonkét évad eredménye, a szám impozáns. De meg nem valósult és eleve
reménytelen tervei éppúgy figyelmet érdemelnek, ha személyiségének
megértéséhez közelebb kívánunk jutni, mint azok az előadások, amelyekről
úgy véljük, jól jellemzik munkásságát, és a kor színházi életének
kiemelkedő teljesítményei. Németh Antal álmodozó volt. Bármikor belement
a megvalósulás reményével alig kecsegtető kalandokba, vagy ha más
lehetősége nem volt, eljátszott a gondolattal, hogy színházat csinál.
Naiv volt és hiszékeny, pedig sokszor becsapták. Mégsem tanult a
fiaskókból. Vagy talán nem is akarta tudomásul venni a külvilágot,
amikor az már lehetetlenül abszurdnak, vagy kilátástalannak tűnt a
számára. Ilyenkor hatalmas íróasztalánál játszott színházat, sok színes
ceruzája segítségével rögzítette álmait, vagy játszótársakat hívott,
tanítványokat, akikkel képzeletben valóra válthatta elgondolásait.
Javíthatatlan fantaszta volt, mint egyik példaképe, Gordon Craig. Lehet,
hogy az ő képtelen és megvalósíthatatlan, fantasztikus és monumentális
álomszínháza lebegett folyton a szeme előtt. Ebben az értelemben Németh
Antal kamaszkorától kezdve mindig rendező volt. Akkor is, amikor
tizennyolc évesen Blattner Géza hívására részt vesz egy vásári
Faust-bábjáték színrevitelében (a darabot ketten játsszák a Katolikus
Kör Molnár utcai termében, Blattner és ő), meg amikor az ötvenes évek
közepén Tárogató úti lakásán németül szavalja Goethe Faustjának
monológját ("Habe nun, ach! Philosophie, / Juristerei und Medizin, / Und
leider auch Theologie..."). Pedig közönsége mindössze három
színházrajongó gimnazista, név szerint Lengyel György, Pós Sándor és
ennek az írásnak a szerzője. Az idétlen kamaszok néha összenéznek,
már-már nevetni támad kedvük, de aztán megrendülten arcukra dermed a
vigyor, mert már nem is Faustot hallgatják; Prospero ül előttük, akitől
elvették a varázspálcáját, mégis képes varázsolni, álmodni, hiszen
"olyan szövetből vagyunk, mint álmaink".
Még középiskolás, amikor megismerkedik Kassákkal,
Mácza Jánossal, irodalmi esteken szerepel. Aztán Góth Sándor
tanítványául szegődik (a kiváló és művelt vígszínházi színészt a "puccs"
idején ő szerződteti majd rövid időre a Nemzetihez), és rendszeresen
publikál színházi és képzőművészeti tárgyú írásokat. Ez utóbbi
érdeklődése később rendezői tevékenységének is fő jellemzője lesz: a
látvány kevés magyar rendező munkásságában játszik annyira meghatározó
szerepet, mint nála. Legalább ilyen fontos azonban a zene iránti
vonzalma. Ifjú éveiben a karmesteri pályával kacérkodik; ilyen irányú
tanulmányait operarendezéseiben lesz alkalma kamatoztatni. Közben a
budapesti és a berlini egyetemen tanul, doktori disszertációját A
színjátszás esztétikájának vázlata címmel jelenteti meg. (A doktori
titulushoz egyébként - minden kialakult színházi szokásnak ellenszegülve
- rigorózusan ragaszkodik; még a hatvanas években is dr. Németh
Antalként szerepel a plakátokon és műsorfüzetekben.)
Első rendezői munkája Strindberg Húsvét című
misztériumjátéka az Országos Kamara Színházban. Az Alapi Nándor
alapította stagione együttes igényes műsorral járta az országot, Ibsen,
Moličre, Shaw, Pirandello, Molnár Ferenc műveit vitte el azokba a
városokba, amelyeknek nem volt állandó társulata. A huszonöt esztendős
színháztudósnak és kritikusnak kapóra jön a meghívás. Először, de nem
utoljára éppen állástalan, első munkahelyén, a Magyarság című lapnál
néhány hete kapta meg a felmondólevelet egy túlontúl szigorú
színikritikája meg a lapnál bekövetkező politikai szemléletváltás miatt.
Csak egy esztendő múlva, berlini tanulmányútja után
kap lehetőséget a rendszeres színházi munkára. Az 1929/30-as évadban a
szegedi Városi Színház rendezője, ahol a Csongor és Tündével mutatkozik
be. Sokan kétségbe vonják Vörösmarty korszakot lezáró és új korszakot
nyitó mesedrámájának színszerűségét. Németh vitába száll ezzel a
véleménnyel. Másik két nemzeti klasszikusunk, a Bánk bán és Az ember
tragédiája mellett a Csongor és Tünde is végigkíséri egész pályáján.
1930-ban pályázatot nyújt be Szeged város
polgármesterének, amelyben kifejti a reformmozgalmakkal és a szegedi
Városi Színházzal kapcsolatos nézeteit. Ennek lényege, hogy "az
elveszett Kolozsvári Nemzeti Színház helyébe Szegeden kell megteremteni
az ország második Nemzeti Színházát". Hivatkozik németországi
tanulmányaira, és megemlíti, hogy operarendezést is szívesen vállal.
(Már az első évadban színpadra állította Beethoven Fidelióját.) Elemzi a
vidéki színjátszás művészi és gazdasági elmaradottságának okait; első
helyen említi a fővárosi műsor utánzását, amely nem veszi figyelembe a
helyi kulturális tradíciókat, és akadályozza az eredeti profil
kialakulását. A város vezetősége elveti a szenvedélyes hangú beadványt,
de nem mond le Németh további foglalkoztatásáról. Kompromisszum
születik: 1930 őszétől kinevezik a színház dramaturg-főrendezőjének. A
megbízatás azonban csak egyetlen évadra érvényes. 1931-ben megbukik a
kormány, a szegedi színház városi felügyelete megszűnik, a társulat a
gazdasági világválság nyomán konzorciumot alakít. Így Németh Antal egy
időre lemondani kényszerül nemzeti színházi álmairól és kenyérkereső
foglalkozásáról.
A két szegedi évad rendezéseinek listáját végignézve
szembetűnő, hogy jellegében és szándékában alig van különbség az első és
a második program között, holott az első szezont beosztott rendezőként
teljesítette, míg a második - elvben legalábbis - az ő művészeti
irányításával jött létre; ha a főrendezői kinevezés nem jelentett is a
valóságban művészi kérdésekben teljhatalmat, mint a színház
dramaturgjának mégiscsak szerepe volt a műsorterv alakulásában. Ezzel
szemben mindkét évad "átlagos" vidéki program, az akkor szokásosnál
némileg igényesebben szórakoztató szándékkal. Az ifjúi hévtől átfűtött
beadvány elvei nyomaiban sem látszanak érvényesülni. Németh Antalnak,
úgy tűnik, csalódnia kellett a vélt lehetőség és a valóság
feloldhatatlan ellentmondásai láttán.
Az első évadban három olyan klasszikus művet állít
színpadra, amellyel többször találkozik majd későbbi állomáshelyein. A
már említett Csongor és Tünde mellett színre viszi a Cyranót és a Bánk
bánt. Ez akkor is szerencsés indulás, ha tisztában vagyunk vele, milyen
körülmények között és mennyi idő alatt készülhetett el akkoriban egy-egy
produkció. Németh is, mint valamennyi rendező és színész abban az
időben, gyakorlatilag végigpróbálta az évadot: két-három hetenként volt
újabb bemutatója, természetesen többnyire kész vagy alig átalakított
díszletekkel, a színészek saját ruháiban. És a fennmaradó időben
munkaköri kötelessége a repertoár karbantartása, régebbi előadások
felújítása, a szerepátvételek lebonyolítása. De rendezheti Molnár Ferenc
A hattyúját (amelyet harmincöt év múlva, pályája végén Pécsett ismét
színpadra állít) és Egy, kettő, három című vígjátékát, rendez
Pirandellót (Öltöztessük fel a mezteleneket), Jókait (Az arany ember),
Török Rezsőt, Földes Imrét, Csathó Kálmánt, Herczeg Ferencet, Hunyady
Sándort és a korszak többi sikeres színpadi szerzőjét.
A második szezont Erkel Hunyadi Lászlójával kezdi, de
az évad során még egy operát rendez, A sevillai borbélyt. Viszont a
klasszikus drámairodalmat most csak Kisfaludy Károly A kérők című
vígjátéka és egy Hauptmann-mű, a Hannale mennybemenetele képviseli, a
többi rendezés mind kortárs szerző (Móricz Zsigmond, Sík Sándor, Fodor
László, Bónyi Adorján, Bús-Fekete László, Harsányi Zsolt, Galamb Sándor,
Vaszary János, Csathó Kálmán, Szép Ernő és mások) darabja.
Szeged konzervatív vezetősége megkönnyebbül a
politikai változások nyomán, kapóra jön a konzorcium, amely sok egyéb
mellett azt is jelenti, hogy megszabadulhatnak az elszánt színpadi
újítótól. Németh Antal a kudarc után előbb egy újabb ösztöndíj
segítségével európai tanulmányútra megy (így kialakuló kapcsolatai révén
még némi "rendezői" tevékenységre is lehetősége nyílik: Münchenben
műsoros estet, majd a párizsi Magyar Házban kabaréműsort készít), aztán
Tormay Cecile meghívja a Napkelet című laphoz segédszerkesztőnek. A
Napkelet 1923 januárjától 1940 augusztusáig megjelenő irodalmi és
kritikai folyóirat, amelyet a Nyugat vetélytársaként hozott létre a
Magyar Irodalmi Társaság. Számos fiatal író (Keresztury Dezső, Németh
László, Szerb Antal) pályakezdését segítette, de kritikai rovata is
kiemelkedő jelentőségű. Németh Antal nagy kedvvel végzi itt
segédszerkesztői munkáját egészen 1935-ig, amikor sokak megrökönyödésére
váratlanul kinevezik a Nemzeti Színház élére.
Előbb azonban szerkesztői tevékenysége mellett
egy-egy rendezést is elvállal. Ismét színpadra állít néhány operát
(Mozart: A színigazgató, Auber: Fra Diavolo), az Országos
Színészegyesület növendékeivel megcsinálja a Nemzeti Színház műsorán
Bajor Gizi főszereplésével lanyhuló érdeklődés mellett játszott óind
színművet, Kálidásza Sakuntaláját, és ekkor találkozik rendezőként
először Az ember tragédiájával.
Részben Az ember tragédiája a színpadon című
monográfia hatására, a székesfőváros kulturális vezetése felkéri, hogy a
Sebestyén Géza igazgatásával a főváros felügyelete alatt működő Budai
Színkörben rendezze meg Madách drámai költeményét. Nagy kedvvel fogadja
el a feladatot, de a Sebestyénnel való első találkozás alaposan kedvét
szegi. Kiderül, hogy mindössze egy hét próbaidő áll rendelkezésére, no
meg százötven pengő a kiállítási költségekre. A direktor megnyugtatja,
hogy nem lehet semmi baj, hiszen a három főszereplőnek, Beregi
Oszkárnak, Molnár Arankának és neki magának is régi, "lejátszott"
szerepe Ádám, Éva, illetve Lucifer. A díszletek és a kosztümök is
"készen vannak" egy korábbi előadásból. A kedveszegett ifjú rendező erre
önérzetesen kijelenti, hogy ilyen körülmények között a neve nem
szerepelhet a színlapon. Sebestyén állítólag egy tőle megszokott
szellemességgel válaszol ("Na mondja már, legfeljebb marad a Madách!"),
amely évekig terjed Németh Antal hamarosan megszaporodó ellenségei
ajkán.
Több mint három évtized távolából ő maga így
emlékezik vissza az előadás létrejöttének körülményeire: "Beregi
hangzengető modorosságait nem reméltem megszüntetni, ellenben néhány
játékmozzanatra felhívtam figyelmét. Többek között arra, hogy a
történelmi színek végén az eszmélő Ádám ismerje fel Lucifert olyankor
is, amikor erre nincsen szöveg; így például a guillotine alatt a
tanulságot levonó Ádám álljon előttünk. Molnár Aranka a színészi
jelentékenység hiánya miatt színtelenebb volt, mint amilyennek az örök
asszony színpadi megjelenítését látni szerettem volna. Sebestyén a
hagyományos színpadi intrikus eszközeivel, jó vidéki rutinnal mondta
végig Lucifer szerepét..." Németh szavai nemcsak elegáns
stílusfordulatai, finom és találó megjegyzései miatt érdemelnek
figyelmet, de a fiatal rendező színészvezetéséről is elárulnak
egyet-mást.
|
De az álmok helyett hamarosan a valóság talaján
kénytelen birokra kelni eszméi megvalósításáért. Alig egy esztendővel a
Budai Színkör premierje után hihetetlenül felgyorsulnak körülötte az
események. 1935 májusában kinevezik a Rádió drámai osztályának élére (az
irodalmi osztály vezetője Cs. Szabó László, a zenei osztályé Dohnányi
Ernő), két héttel később a debreceni Tisza István Tudományegyetem
magántanára lesz, majd június 1-jével elfoglalja a Nemzeti Színház
igazgatói székét. Aligha kell ennél több egy éppen harminckettedik
születésnapját ünneplő ambiciózus fiatalembernek. Még nem sejti, mennyi
keserves megpróbáltatás és megaláztatás vár rá. Nem tudja, hogy máris
packáznak vele, hogy hirtelen egy politikai sakkjátszma figurája lett,
akiről nem tudni, melyik oldalon áll, ezért mindenki igyekszik előbb a
maga érdekei szerint felhasználni, majd ellenségnek tekinteni. A
legnagyobb hibája, hogy nem tartozik sehova. Mégis kegyencnek látszik. A
"reformnemzedék" képviselője, akiben felfedezői hamarosan csalódni
kénytelenek. A baloldalnak túlságosan jobboldali, a jobboldalnak nagyon
is balra tart. Pedig csak megpróbál tisztességes maradni, és korszerű,
izgalmas színházat csinálni.
A "puccsot" megelőző években a Nemzeti Színház
művészileg, erkölcsileg és gazdaságilag egyaránt mélyponton van, mégis
hamarosan Németh szemére vetik, hogy elbocsátja és nyugdíjazza a
társulat tizennyolc tagját. (Alig egy évvel korábban elődje, Voinovich
Géza tizenhét embernek mond fel "a Nemzeti Színház költségvetési
egyensúlyának biztosítása végett", de erre már senki sem emlékszik.) A
sajtó hecckampányt indít, eredménye a jóformán üres nézőtéren is
lecsapódik, a közönség tapsorkánnal búcsúztatja az "áldozatokat" utolsó
fellépéseiken. A sebtében összeverbuvált új társulat pedig nem lehet
egységes, hiszen az ifjú direktor különféle stílusban játszó
magánszínházak neveltjeit szerződteti. Többnyire sztárokat, többnyire
kettőt-hármat ugyanarra a szerepkörre. Társalgási vígjátékok elegáns
csillagait viszi a régi nagyok helyére a Nemzeti Színházba. A nemzet
színházába, amelyről ilyen helyzetekben rögtön mindenkinek van
elképzelése.
Csak Németh Antalnak nincs, hiszen a színházvezetésre
évek óta módszeresen készülő, megfontolt és kínosan precíz igazgató
másfél napot kapott kegyosztó feletteseitől, hogy "koncepcióját"
kialakítsa, új társulatot szervezzen és meghirdesse programját. Mire
nagy titokban lezajlanak a szerződtetések, az új direktort már mindenki
gyűlöli, akinek nem jutott hely a társulatban. Az is, akinek a kedvese, a
hitvese, vagy a titkos arája hullt ki a rostán. Hozzájuk csatlakoznak
később az önjelölt háziszerzők, tanácsadók és feledékeny kritikusok,
akik néhány hónapja még Voinovichot, két esztendeje Márkus Lászlót,
előtte pedig egy évtizeden át Hevesit támadták hasonló indulatoktól
vezérelve.
Az első, 1935/36-os évad nagyszabású vállalkozása a
Bánk bán. A darab bemutatása mindig kockázatos. Többek között éppen
Németh Antal könyvéből tudhatjuk, mekkora vihart kavart Hevesi hat évvel
korábbi rendezése, amely alapos dramaturgiai változtatásokat hajtott
végre Katona drámáján. Most Németh először azt tervezi, hogy minden
húzás és beavatkozás nélkül, a teljes szöveget viszi színpadra. Később
eláll ettől a szándékától, de húzásai nem érintik a darab egészét; a
kritika csak Bánk IV. felvonásbeli monológjának ("Nagyravágyás,
büszkeség, / Kecsegtetés, hízelkedés, csupán / Csak csillogó fények...")
elhagyását nehezményezi. "De mindennél súlyosabban esik latba a rendező
szövegtoldó működése: az ötödik felvonás utolsó jelenetének önkényes
megfejelése" - írja a Pesti Naplóban Kárpáti Aurél. Németh ugyanis egy
temetési szertartással zárja az előadást, amely "fölhígítja a zárótétel
tömör alaphangulatát és megbontja az előadást". A papok Gertrudis
ravatalánál tolonganak, mit sem törődve a másik halottal, Melindával. Az
ingerült kritikus még epésen hozzáfűzi: "Azt, hogy az igazgató-rendező a
dramaturgiához is ért, célszerűbb lenne kisebb fajsúlyú darabok kapcsán
dokumentálni."
Igazán mégis a színpadkép váltja ki a legtöbb bíráló
ellenkezését. A forgószínpadra épített monumentális díszlet egyetlen
szikár, dísztelen, szürke építmény, amely betontömbökre emlékeztető
mértani testekkel a mű időtlenségét hivatott hangsúlyozni. Szakít a
historizáló realizmussal, sötét fülkék, komor árkádos folyosók tagolják a
teret, amelyben a rendező igen gyakran alkalmaz szimultán játékot. Csak
szigorú vonalaiban, román íveiben és félbemaradt dongaboltozataiban
utal a cselekmény korára. Az emeleti termeket hatalmas körívek sejtetik.
A díszleteket Varga Mátyás tervezte "dr. Németh Antal rendezői
elgondolása szerint". (A színlap szokatlan fogalmazása arra enged
következtetni, hogy kettőjük együttműködése sem volt konfliktusoktól
mentes.) A furcsa építmény sokkal inkább az orosz és német színház
konstruktivista szerkezeteivel mutat rokonságot, mintsem az addig
megszokott román palotabelsőket ábrázoló festői hagyományokkal. "A baj
igazi oka nyilván ott van, hogy a díszletterv gyökerében elhibázott" -
összegezi ellenvetéseit Kárpáti Aurél. - "Nem a darab adottságaiból
indul ki, hanem saját adottságaihoz akarja hozzátörni a darabot, aminek
egyenes következményeként a dráma szétesik."
A színészi játékkal azonban többnyire elégedett a
kritikus. Különösen azokat dicséri, akik már korábban is találkoztak
szerepükkel. "Elsősorban Kiss Ferenc szuggesztív erejű, hamleti
töprengésekkel aláfestett, fojtottan izzó Bánk alakítása" nyerte el a
tetszését, meg "Kürti József szenvedélyes, háborgó indulatú Peturja".
Igaz, az új szereplők sorából kiemeli Somlay Tiborcát, Tőkés Anna
Melindáját és Timár Biberachját, de az epitheton ornansokból világos,
hogy a nagy tekintélyű kritikusnak egy romantikus Bánk bán-előadás
eszménye lebeg a szeme előtt, amely nem képes összebékülni Németh Antal
szikár elgondolásával. Joggal feltételezhetjük, hogy Kiss Ferenc
emelkedett játékmodora éles ellentétben állt a látványban nyomon
követhető stilizációs szándékkal, és a rendezőnek aligha sikerült
eltérítenie őt a korábbi előadásokban kialakított szerepfelfogástól. Ám a
kritikus nem ezt az ellentmondást veszi észre, hanem kiáll a régi
játékstílus mellett, és hadat üzen az újító rendezőnek.
Kárpáti ellenszenvének több oka van. Kezdetben a
baloldali kritikusok a jobboldal emberének nézik Némethet, ezért
"hivatalból" támadják. De a sajtóhadjáratban személyes okok is
közrejátszanak. Kárpátit az új igazgató a dramaturgia vezetőjének
kívánja felkérni, de amikor kiderül, hogy egyetlen idegen nyelven sem
tud, inkább Szűcs Lászlót szerződteti. A másik jeles színibíráló,
Pünkösti Andor meg titkon arra számított, hogy ő lesz a Nemzeti
igazgatója; vetélytársa vigasztalásul egy játékmesteri félállást kínál
neki, amivel vérig sérti. (Később pedig meghívja két vendégrendezésre és
"megbuktatja".)
A második évad eseménye és egyben botrányköve O’Neill
Amerikai Elektra címen bemutatott trilógiája. Kárpáti ezúttal a
darabválasztást veszi célba. "O’Neill vérfagyasztó történetét a
költészet éltető sugara helyett csupán a Nobel-díj dicsfénye aranyozza
be. Szörnyeteg ez a mű. Kulturált néző számára üres, műveletlenebb néző
számára viszont homályos." Németh Antal rendezésével kapcsolatosan most
elnézőbb; a kényszerű összevonásokat, valamint a hátborzongató és
erotikus jelenetek előtérbe helyezését ugyan nem helyesli, de elismeri,
hogy az ötórás előadás stílusban tartása eléggé sikerült. Ez a némileg
módosult harcmodor ugyanis most már nem a rendező, hanem egyértelműen az
igazgató tevékenysége ellen indít hadjáratot. Néhány hónappal később
Van-e még Nemzeti Színház? címmel megjelent eszmefuttatásában a kérdésre
egyértelműen azt feleli, hogy nincs. "Németh Antal igazgatói működése
mind irodalmi, mind művészi vonatkozásban katasztrofálisan
szétbomlasztotta és tönkretette a Nemzeti Színházat." Ugyanazt az
intézményt, amelyről 1934 januárjában Egyed Zoltán A Nemzeti Színház
tragédiája címmel írt cikket, vagy amelynek két évvel korábbi
igazgatójáról, Márkus Lászlóról Pünkösti Andor úgy vélekedett, hogy
"terve nem volt, de ereje és gerince sem, hogy az általa lehetetlennek
minősített feladat végrehajtását megtagadja".
A Nemzeti közeledő centenáriuma kapóra jön Németh
Antalnak, hogy három legkedvesebb színpadi művét sorra megvalósítsa. A
Bánk bán 1936. március 15-i premierjét alig egy esztendő után követi a
Csongor és Tünde 1937 februárjában, fél évvel később pedig Madách drámai
költeménye.
A Csongor és Tünde előadása mintha kevesebb indulatot
váltana ki a sajtó képviselőiből. Persze most is felmerül a mindenkori
aggály, hogy Vörösmarty remeke híjával van az igazi drámaiságnak, és
hogy a színpad aligha képes hozzátenni valamit a befejezett, kész,
tökéletes remekműhöz, de ezek inkább beidegződések és közhelyek, mintsem
meggyőző érvek. "Az új rendezés Vörösmartynak ezt a naiv és költői
remekét csillogó új keretbe foglalta" - állapítja meg Pukánszkyné Kádár
Jolán A Nemzeti Színház százéves története című munkájában. -
"Tekintettel volt a darab allegorikus elemeire és ezt Jaschik Álmos
stilizált színpadképeiben juttatta érvényre." Jaschik Álmos régi
munkatársa Némethnek, együtt alapítják meg 1928-ban a Színpadművészeti
Stúdiót, majd Szegeden is együtt dolgoznak. Különlegesen finom hatású,
népmesei ihletésű, szecessziós díszletei és stilizált jelmezei a korszak
kiemelkedő alkotásai. A Csongor és Tünde székely építészettől és
népviselettől ihletett, költőien finom látványvilága plasztikus elemeket
kombinál vetített hátterekkel. Egyszerre dekoratív és puritán, követve
és segítve a rendezői szándékot, amely Babits értelmezését viszi át a
színpadi gyakorlatba: nem pusztán tündérmesének, hanem bölcseleti
drámának, a madáchi Tragédia ikertestvérének tekinti a darabot. Babits
szerint "az Éj valóban mindent elnyel; a kalmár pénze, a tudós tudása, a
fejedelem hatalma, mind hiába való, csak a szerelem... nem élt hiába".
Ez a gondolat áll a rendezői megvalósítás középpontjában, amelyről a
Magyar Szemle cikkírója, Bisztray Gyula így ír: "Úgy hisszük, minden
eddigi rendezési kísérlet között ez a megoldás áll a legközelebb a mű
tökéletes tolmácsolásához."
|
Nem sokkal később Horváth János közreműködésével fog
hozzá a Tragédia nagyszínpadi koncepciójának kidolgozásához. Ezúttal a
Római Operaházat veszik célba, hogy látványos operai hatások
érvényesítésével szólalhasson meg Madách drámai költeménye. Ekkor készül
el Farkas Ferenc kísérőzenéje, akivel hónapokig dolgoznak az előadás
előkészítésén. Egy másik változatot is kidolgoznak a Veronai Aréna
monumentális szabadtéri színpadára. Állítólag már Mussolini engedélyét
is sikerült megszerezni az 1934-es bemutatóhoz, amikor egy magyar
kultuszállamtitkár illetéktelen magánakciónak nyilvánítja és meghiúsítja
a terveket. Németh ekkor fogadja el a főváros ajánlatát, hogy a Budai
Színkörben rendezze meg a drámát. Szerény vigasz a káprázatos tervek
kudarca után.
Már a Nemzeti Színház igazgatója, amikor 1935
decemberében a Magyar Rádióban megrendezi a mű hangjátékváltozatát.
Ádámot Somlay Artúr, Évát Bajor Gizi, Lucifert Csortos Gyula játssza.
Szabó Lőrinc összekötő verseket ír az előadáshoz, amelyek mind a
színpadi fordulatokat, mind a helyszíneket világossá teszik azok előtt,
akik most találkoznak először Madách művével. A hangjátékot - az akkori
rádiós gyakorlatnak megfelelően - viaszlemezre rögzítették, amely csak
kétszeri lejátszást tesz lehetővé, így a páratlan értékű hangdokumentum
nem maradt fenn az utókor számára.
Fennmaradt viszont Németh Antal három évvel későbbi
vállalkozása, amely hanglemezen szólaltatja meg a Tragédiát, ezúttal
Abonyi Géza, Tasnády Ilona és Uray Tivadar főszereplésével. A jó
technikai minőségnek köszönhetően fél évszázaddal később a Hungaroton
Hanglemezgyár újra kiadta, immár mikrobarázdás változatban és bárki
számára hozzáférhetően. 1938-ban Németh messzemenő terveket szövögetett a
lemezfelvétellel kapcsolatosan. Kultuszminiszteri segítséggel szerette
volna eljuttatni Madáchot "a ma lehetséges legjobb magyar nyelvű
tolmácsolásban" iskolákhoz és más kulturális intézményekhez. Anyagi okok
miatt ez a terve sem valósulhatott meg.
A Nemzeti Színház színpadára csak 1937-ben kerül
először Németh Antal rendezésében a dráma. Új elképzelésével megvárja a
színház fennállásának százéves évfordulóját. De a hazai centenáris
Tragédia előtt fél évvel, 1937 áprilisában előbb Hamburgban rendezi meg a
művet. Korábbi elképzelése több ponton változott ebben az előadásban,
legjellegzetesebb része a londoni szín haláltáncának döbbenetes erejű
megjelenítése. Emlékirataiban Németh elutasítja azt a megfogalmazást,
miszerint ő a hamburgi koncepciót ültette volna át a Nemzeti Színház
színpadára, ellenkezőleg, "...fordítva igaz: Hamburg volt a budapesti
előadás főpróbája".
A centenáriumi előadás - főszereplői Lehotay Árpád,
Tőkés Anna és Csortos Gyula - tizenöt képre oszlik. Németh a második
prágai képet elhagyja és helyette a londoni színt záró jelenetet, a
temetőt jelöli önálló képként. Az első felvonás az első három színt
tartalmazza, a második Rómával, a harmadik Párizzsal ér véget, a
negyedik szakaszt London és a haláltánc, az ötödiket pedig a fennmaradó
négy szín alkotja. Az előadás négy szünettel három és fél óráig tart. A
forgószínpadra épülő, mozgalmas előadás csúcspontja most is a haláltánc,
Milloss Aurél kongeniális koreográfiájával és közreműködésével.
Miközben a vásári forgatag körtánccá alakul át, a bódék és sátrak helyén
sírok és fejfák jelennek meg. Feltűnik a frakkos-cilinderes, fekete
köpenyes, fehér kesztyűs Halál. Amerre elhalad, kezének rebbenésére
lehullanak az emberek. Mindenkit más-más mozdulattal dermeszt meg: a
Cigányasszonynak a tenyerét mutatja, a Nyegle kezéből egy könyvet kap
ki, a vendéglő vendégeinek bort tölt, a Zenésztől elveszi a hegedűjét, a
Kéjhölgy csókra kínálja az ajkát, a Virágáruslánytól virágot vesz.
"...fortissimo zenére diadalmi táncot táncol a Halál a szakadatlanul
forgó színpadon, végig a londoni vásáron, hullák és hullahegyek közt -
emlékezik a jelenetre a rendező -, míg meg nem pillantja az egyetlen
élőt, a fátyolba burkolózott Évát, akiről szavai végén éles, fehér fény
tépi le az utolsó leplet, hogy ott álljon diadalmas meztelenségében a
Halált is legyőző örök Asszony."
Két évvel később ennek az ellentétpárját alkotja meg a
Nemzeti Kamaraszínház színpadán. Mintha vitatkozni akarna saját
látványos, mozgalmas, forgószínpados, sok szereplős, "operai"
elképzelésével. A kicsi, mélység nélküli színpad mindvégig egy szárnyas
oltárt ábrázol, amelynek képei - Viski Balázs László festményei - nem
csupán a helyszínekre utalnak, de a képeken belüli kettősséget is
kifejezik: az oltárképek az egyes álomképek közepén megfordulnak, az
emberi életprogram színe után a visszáját, egy-egy cél megvalósulásának
pozitív és negatív oldalát mutatva. A képeken mindig egy-egy idézet utal
a jelenet lényegére. A szereplők - Abonyi Géza, Lukács Margit, Kovács
Károly és a többi szerepet játszó tizenöt színész - csak kevés
mozgással, állóképszerű beállításokban, mint egy oratórium szólistái
szólaltatták meg Madách szövegét. Azt hiszem, ez az előadás volt Németh
Antal legkedvesebb gyermeke; legalábbis erre utaltak a Tárogató úti
lakás relikviái: a bejárati ajtó előtt elhelyezett és mívesen
kivitelezett makett, meg a nappaliban álló gipsz Éva-szobor.
1940-ben Frankfurtba hívják meg a Tragédia
rendezésére; itt Helmuth Jürgens a díszlettervező, akivel ismét
visszatérnek a dinamikus, jelzésszerű háttérvetítés alkalmazására,
továbbfejlesztve a kamaraszínházi előadás Ádám csalódásai nyomán
megváltozó képeit. A két utóbbi előadás szintézisének megteremtésére
tesz kísérletet az 1942 augusztusában megvalósuló hetedik
Tragédia-rendezés, amelyet Németh "középváltozatnak" nevez, mivel
egyszerre próbál megfelelni a technikailag igényes, korszerű
nagyszínházi kívánalmaknak és a kamaraszínpad meghittségének. A
nagyvonalú és puritán, mindvégig egységes színpadkép tervezője ezúttal a
fiatal Fábri Zoltán, a három főszereplő Lehotay Árpád, Könyves Tóth
Erzsi és Kovács Károly.
A negyvenes évek első felében szóba kerül a darab
grazi, varsói, ljubljanai, zágrábi, belgrádi és moszkvai bemutatója is,
de a háború előretörése meghiúsítja a javíthatatlan álmodozó lankadatlan
fáradozásait. Egyedül Bernben sikerül még egyszer színpadra vinnie a
darabot 1943-ban, de ez majdnem olyan keserű tapasztalatokat hoz
számára, mint első Tragédia-rendezése Sebestyén Gézánál. "Nagy
önuralmamba került, hogy ebben a másfajta - üzleties - szemléletű
közegben állandó kompromisszumokkal, a művészi eredménnyel arányban nem
álló erőfeszítések árán mégis létrehozzak egy becsületes produkciót" -
emlékezik utolsó megvalósult Tragédia-rendezésének körülményeire a
rendező.
A negyvenes években monumentális, színes hangosfilmet
akar készíteni Madách művéből. Sikerül összehoznia százezer pengőt a
költségekre, de az előzetes költségvetés szerint elképzeléseihez
háromszázezer pengőre lenne szükség. (Akkoriban egy átlagos magyar film
költsége húszezer pengő.) Úgy képzeli, hogy valamennyi magyar színész
szerepet kap benne, az egyes korok helyszíneit pedig más-más
díszlettervező tervezi, "hogy a film a korszak magyar
színházművészetének teljes enciklopédiája maradhasson akkor is, amikor
más szempontból talán elavul". Három verzióban, magyar, német, olasz
koprodukcióban kívánja elkészíteni. A terv nem valósul meg, ahogy
meghiúsul a táncjátékváltozat is, amelynek zenéjét Veress Sándor,
koreográfiáját Milloss Aurél komponálta volna.
Nemzeti színházi működésének időszakából figyelmet
érdemelnek Shakespeare-rendezései (Lear király, Szentivánéji álom, Ahogy
tetszik, A vihar, Macbeth, Julius Caesar), amelyek közül a Hamlet
csupán azzal vívja ki a kritika ellenkezését, hogy a "Lenni vagy nem
lenni"-monológot kiemeli az eredeti helyéről, és prológusként az előadás
elején mondatja el a címszereplővel. Kárpáti Aurél persze most is,
szinte már reflexszerűen epés. "Németh Antal új rendezői beállítása
lényeges újítást nem hoz. Amit nyújt: merő külsőség s még annak sem
egészen szerencsés." Elégedetlen Horváth János díszletével, amely "a
történelmi hűség ellenére is expresszionista képekre emlékeztető,
modern, keresztmetszetszerű, kellemetlenül nyomott", ennek ellenére
"meiningenieskedőnek" mondja. Kifogásolja a szereplők többségének
szövegmondását, Uray Hamletjéből pedig hiányolja azt a közelebbről
meghatározhatatlan erőt, "amely adott pillanatban csakugyan a zseni
illúzióját kelti fel bennünk".
Németh Antalnak ez volt az egyetlen valóságos
találkozása a Hamlettel, pedig már tizennyolc évesen tanulmányt írt
róla, és élete alkonyán is visszatért hozzá; álomszínházának becses
példája az a rendezőpéldány-töredék, amelyhez 1965-ben Koch Aurél
készített több variációban maketteket. Ifjúkori eszméit próbálja
átültetni a gyakorlatba, a rekonstruált Shakespeare-színpad újabb
variációival kísérleteznek.
A Hamlet előadását alig három hónap múlva követi a
Romeo és Júlia, amellyel kapcsolatban Kárpáti a színpadi beállítás
mértéktartó stilizáltságát meg Oláh Gusztáv artisztikus, összefoglaló
célzatú díszletét dicséri (ez volt Németh Antal és Oláh Gusztáv egyetlen
közös munkája). Aztán mégis arra a következtetésre jut, hogy a bemutató
indokolatlan volt, hiszen jelenleg nincs a színháznak igazi Romeója és
Júliája. "Sebaj, egy növendék-előadásra emlékeztető szereposztás annál
jobban kedvez a rendezői kedv érvényesülésének" - jelenti ki. Szabó
Sándor Romeójával az a baja, hogy "hiányzik belőle a csillogó
érdekesség, amely e hősi figura sajátja". Szeleczky Zita "kedvesen és
jelentéktelenül csicsergő, vérszegény Júliájáról" még ennyi jót sem tud
mondani.
Németh kilenc Nemzeti színházi évadának egyik
legnagyobb szabású vállalkozása a Peer Gynt 1941-es előadása, amelyet
Kárpáti Aurél ismét elutasít. "A felújítás beérte a látványosság
felfokozásával, amire bő alkalom kínálkozott" - írja. "Mozival tetézni a
színházat, külön ťfénypontokk፠avatva a Dovre-barlang jelenetét,
Anitra táncát, az élethíven megcsinált hajótörést és Peer bolyongását az
égett erdőben. Más szóval: színjátszás helyett inkább színjátékot ad.
Kitetszik ez abból is, hogy a címszerepet Jávor Pálra bízta, akinek ez a
komplikált, nehéz feladat egyáltalán nem való. Az ő derék Peer Gyntje,
minden jó szándékú igyekvés ellenére sem jut túl a komédiázáson s
legtöbbször a verset is csak tüdővel győzi." Ám az igazi felhördülést a
másik este szereposztása okozza, ahol a fiatal Peert Apáthi Imrével
játszatja a rendező, majd a szünet után, a negyedik és ötödik
felvonásban Lehotay Árpád veszi át a szerepet. Kárpáti indokolatlan,
rossz tréfának, színházellenes, furcsa kísérletnek tartja Németh Antal
eljárását. Benedek Marcell az előadás egészéről másként vélekedik.
Elismerően szól a vállalkozás méreteiről, Jaschik Álmos káprázatos
díszleteiről és a harmincöt helyszínen játszódó történet zökkenőmentes
változásairól. "Rendezőnek és színésznek közös dicsősége, hogy az óriási
személyzetű előadásban egyetlen hamis hang vagy mozdulat sem bántotta a
nézőt - állapítja meg az Új Idők kritikusaként. - Jávor Pál, aki az
egyik előadáson játssza Peer Gynt szerepét, nagyon megjavította a róla
alkotott véleményemet őszinte és komoly játékával. Szeleczky Zita
önmagát adhatja Solvejg szerepében. Gobbi Hilda Aase anyója megrendítő
volt." Ám a kettévágott címszereppel ő sem tud megbékülni, mind Apáthit,
mind Lehotayt szívesen látná az egész szerepben.
Legmerészebb álmai közül egyet mégis sikerül
Némethnek valóra váltania, méghozzá a lehető legalkalmatlanabb időben,
1944-ben. Miután a Tragédia megfilmesítéséről kénytelen lemondani,
elhatározza, hogy Madách életéről fog filmet készíteni. A forgatókönyv
alapjául Harsányi Zsolt Ember küzdj! című életrajzi regénye szolgált, de
a rendező olyan hitelességre törekszik, hogy egyetlen mondat sem
hangzik el a dialógusok során, amely levelek, dokumentumok alapján ne
lenne hitelesíthető. Ugyanilyen gondosan ügyel a helyszínek
valódiságára: a bálterem a gyarmati megyeháza termének pontos mása, a
kis Ára bölcsőjéhez Madách Imre bölcsője a minta, az oroszlánbarlangot
Madách rajza alapján rekonstruálják. Az Egy ember tragédiája című film
főhőséül Timár Józsefet választja a rendező, mivel Madách arcát
legjobban az ő arcberendezése idézi fel, és színészi alkata is a
legközelebb áll hozzá. A korabeli magyar filmek közül kiemelkedő alkotás
bemutatására azonban - németellenes tendenciája miatt - a gyártás
évében gondolni sem lehetett. A gellérthegyi sziklabarlangban vészeli át
Budapest ostromát, és csak 1946 nyarán kerül sor az utómunkálatok
befejezésére. A rendező "balszerencséjére" a filmgyár vezérigazgatója
Cannes-ba akarja küldeni a filmet, mire azonnal megindulnak az
ellenakciók, melyek eredményeképpen a film egyáltalán nem kerül
hivatalosan bemutatásra.
|
Ami ezután következik, az küzdelmes életének
legkeservesebb időszaka. Az igazolóbizottság ugyan hosszas procedúra
után igazolja, de egyik volt színésze, akire annak idején a Bánk bánban
"szerződésbontó" szerepet osztott (Simon bán kétségtelenül ebbe a
kategóriába tartozik), "színész- és műszakellenes magatartása miatt"
tesz ellene bejelentést, amelynek következtében Németh Antalt első fokon
állásvesztésre ítélik. A Népbíróság mint fellebbviteli hatóság ugyan
jogszabálysértést állapít meg, és hatályon kívül helyezi az ítéletet, de
erre már senki nem figyel. A "kabátlopás" megtörtént, a többi nem
érdekes. Németh a felmentő ítélet ellenére tizenkét évig nem jut
színházi szerződéshez. Állás és rendszeres jövedelem nélkül, a
Népművészeti Intézet külső munkatársaként tengődik. Negyvenegy éves,
amikor a Nemzeti Színházat el kell hagynia. Más rendezők ilyenkor kezdik
pályájukat. Ő most kezdi felépíteni fantasztikus álomszínházát.
1953-ban ismertem meg személyesen. A Madách
Gimnáziumban Az ember tragédiája bemutatójára készültünk. Természetesen
őt is felkerestük, hogy tanácsaival segítse minden szempontból
kockázatos vállalkozásunkat. Kapcsolatunk azzal folytatódott, hogy a
bemutató után hármunknak felajánlotta, vegyünk részt egy szemináriumon,
amelyen a Faust színpadi lehetőségeit elemezzük. A "próbák" olyanok
voltak, mintha a Nemzeti Színházban készülnénk a bemutatóra. Tőle
hallottunk először a vásári Faust-bábjátékokról, Gustaf Gründgens
Mefisztójáról, lemezről hallgattuk meg Moissi Faust-monológját, és
közben terveket szőttünk, egy káprázatos, erőteljes, izgalmas
Faust-előadás terveit. Azt képzeltük, hogy híres színészek vagyunk, akik
Faust, Mefisztó és Wagner szerepére készülünk. Mert úgy beszélt velünk,
mintha egy igazi színház, az ő színházának tagjai lennénk. Ő legalábbis
tántoríthatatlanul hitte ezt. Nem tudott másképp dolgozni. Láttam,
amikor a Lúdas Matyit rendezte egy debreceni amatőr bábcsoport
tagjaival: akkor is ugyanilyen komoly és elmélyült volt. Meg néhány
évvel később, amikor meghívott, hogy vegyek részt Tennessee Williams
Üvegfigurák című drámájának felolvasószínházi bemutatóján. Hetekig
próbáltunk Bányay Geyza lakásán, mintha "rendes" premierre készülnénk.
De hát senki nem gondolta, hogy ez nem igazi színház. A zsúfolásig
megtelt teremben úgy izgultunk, mint az igazi nagyok. És mindnyájunk
között ő volt a legizgatottabb.
Pedig akkor már volt szerződése. Zách János egyetlen
évadra elvállalta a kaposvári színház igazgatását, és első dolga volt,
hogy Németh Antalt meghívja rendezőnek. Szerencsésen indult az
újrakezdés, megint megrendezhette a Csongor és Tündét (ezúttal Pekáry
István díszleteivel és jelmezeivel, aki a második, 1942-es nemzeti
színházi Csongor-rendezését is tervezte), Thornton Wildert rendezhetett,
A mi kis városunkat (Zách játszotta a darabbeli Rendezőt), és életében
először és utoljára egy parádés nagyoperettet is elvállalt, A mosoly
országát. A Somogyi Néplap több hosszabb cikkben méltatta a Csongor és
Tünde előadását. Megállapította, hogy Németh Antal rendezése nemcsak
szakmai sikert hozott, de megcáfolta azoknak a balhiedelmét is, akik
lebecsülték a kaposvári közönség igényességét.
A két kecskeméti évad is szerencsésnek tűnik, itt az
Othellóval mutatkozik be, majd Maugham Eső című színművének fojtott,
feszült légkörű, mesterien komponált előadása következik. Közben sor
kerül 1945 utáni egyetlen fővárosi szereplésére: az Erkel Színházban
Honegger Jeanne d’Arc a máglyán című oratóriumát rendezi. Ez az alkalmi
koncert - jóval szerényebb színpadi eszközökkel - másfél évtizeddel
korábbi Nemzeti színházi bemutatkozására, Beethoven Missa Solemnisének
színpadra állítására emlékeztet. Az előadás tomboló sikert hoz, Lukács
Margit Johannájának elhisszük, hogy ott ég el a szemünk előtt. Valaki
ironikusan megjegyzi a szünetben: "Ezt megint sokáig nem fogják Németh
Antalnak megbocsátani." A tréfás úrnak igaza lett.
Aztán Kecskeméten az Úri muri következik, majd egy
Tairov-ihlette, még mindig jócskán korának színháza előtt lépkedő,
idegesítően korszerű Optimista tragédia. Két kecskeméti szezonját a
Szentivánéji álom tündérmese-konvenciókat tépázgató rendezése zárja le.
Színpadi munkáinak adattárát végigolvasva azt
hihetnénk, hogy az utolsó állomás, az öt pécsi évad mégiscsak pályájának
méltó befejezése volt. A kezdet megint biztató. Két hónap leforgása
alatt egymás után megrendezi a Macbethet és a Bernarda házát. Mindkét
előadás nagy feltűnést kelt, bár az országos sajtó alig vesz róluk
tudomást. Pályája utolsó állomásairól mégis így számol be Márai
Sándoréknak az elkeseredett, megint tétlenségre kárhoztatott és immár
súlyos beteg Németh Antal: "Amikor utoljára találkoztunk a Tárogató
úton, kedves Sándor, nem gondoltam, hogy még évekig megóvják tőlem a
magyar színpadokat. Sok mindennel lefoglaltam magam, míg 1956 nyarától
Kaposvárott, ezen a szerény vidéki színpadon rendezhettem, utána
1957-59-ig Kecskeméten voltam, ahol körülbelül ugyanúgy éreztem magam,
mint Katona érezhette magát, de én nem haltam bele ebbe az alföldi
városba, mint ő, a szerencsétlen, mert 1959-től Pécsett dolgoztam.
Minthogy azonban első produkcióm - a Macbeth - nagyobb sikert merészelt
aratni, mint tehetségtelen igazgatóm erőlködései, attól a pillanattól
kezdve száműztek az operarendezés területére."
A Macbeth és a Bernarda után valóban operák sora
következik (Bánk bán, Bohémélet, A trubadúr, Aida, Szöktetés a
szerájból, Tosca, Az álarcosbál), és a csalódott Németh Antal megint az
álomszínházához menekül: a Pécsi Művelődési Házban "rendez"
drámaismertető előadásokat és felolvasóesteket. Előadják a Faust mindkét
részét, a Magyar Elektrát, a Peer Gyntöt (!); O’Neillt, Strindberget,
Pirandellót, Čapeket játszanak. De más vigasz is akad: a Bóbita
Bábegyüttessel - Koós Iván tervezői közreműködésével - pompás előadásban
megrendez két zenei bábpantomimet Prokofjev Péter és a farkas és Vass
Lajos A kiskakas gyémánt félkrajcárja című szvitjére. A Pécsi Nemzeti
Színházban utoljára Molnár Ferenc A hattyú című darabját rendezi.
Néha mégis sikerült "Európát varázsolni a pécsi
színpadra", ahogy Márainak írja. Offenbach dalműve, a Hoffmann meséi Eck
Imre közreműködésével igazi szenzáció. Mátrai Betegh Béla így számol be
az előadásról: "Az ismert fantasztikus dalmű és a most hozzátett vagy
beléje tett, vagy vele elegyített balett - nem is tudom, hogyan jelöljem
- egy és oszthatatlan. Nézem ezt az elragadóan, izgalmasan, furcsán
összeötvözött színpadi játékot, ezt a keveréket, amely anélkül keverék,
hogy korcs vagy zavaros volna és ismerem a közös nevezőt, s ki merem
mondani a feleletet: művészet. Gyümölcse egy gondolatnak, gyümölcse két
művész: Eck Imre és Németh Antal erőfeszítésének, közös munkájának,
együttes ábrándjának, egymást erősítő, összecsengő ötletességének.
Valami más, valami új, valami összetett, érdekes színpadi zenei műfaj,
nem a kísérlet tétova, nem a kuriózum föltűnni vágyó, nem a különcködés
borzas, hanem a művészet érett jellemzőivel."
Aztán az új pécsi igazgató nem tart többé igényt a
munkájára. Ekkor - Keresztury Dezső hívására - a Széchényi Könyvtár
Színháztörténeti Osztályára kerül, innen megy nyugdíjba 1966 nyarán.
Rendezői pályájának utolsó állomása az Othello újabb
színpadra állítása a régi szövetséges, Cselényi József díszleteivel és
Vágó Nelly jelmezeivel, ezúttal a veszprémi Petőfi Színházban, Szabó
Ottó, Nagy Attila és Medgyesi Mária közreműködésével, a kecskeméti
előadás elveinek továbbfejlesztésével. Németh Verdi eszméit követi, aki a
"Jago" címet akarta adni utolsó előtti operájának. A veszprémi előadás
középpontjában egyértelműen Nagy Attila démonikus Jago-alakítása áll.
Még kétszer kísérti meg a találkozás lehetősége a
Tragédiával. 1964-ben, az Othello sikere után a veszprémi Petőfi Színház
felkéri Madách művének megrendezésére. Németh Antal húsz év után
újraértékeli a dráma szcenikai megoldását, és olyan koncepciót dolgoz ki
Cselényi Józseffel, amely szakít minden teatralitással, a színészi
játékot a gondolat tolmácsolására, "a madáchi Ige szolgálatára
kényszeríti". Az új értelmezés leglényegesebb vonása Lucifer alakjának
és mondanivalójának Madáchcsal való azonosítása. "A Fényhozó alakját
minden démoni vonástól megfosztva, nemes szkeptikusként, önmagával is
vívódó, töprengő lénynek fogtam fel - emlékezik halála előtt néhány
hónappal a rendező. - Lucifer szerepét megkérdezésem nélkül egy olyan
színészre osztották, aki legfeljebb Molnár Ferenc Ördögének
címszerepében jeleskedhet, de abban is csak vidéken. Ezért - nem akarván
így búcsúzni Madáchtól - inkább visszaléptem a Tragédia veszprémi
rendezésétől."
|
A XX. század első felének jelentős magyar színházi
rendezői között alig akad olyan, akinek teljes pályaívet sikerült
bejárnia. Németh Antal sorsa annyiban tragikusabb a többiekénél, hogy
két totalitárius politikai rendszerben próbált kívülálló maradni.
Mindkét rendszer kegyetlenül megbüntette "másságáért". Hevesi a
szintézis volt, összegezte mindazt, amit a magyar és az európai színház
az ő megjelenéséig elért. Ő volt az első huszadik századi értelemben
vett rendező Magyarországon, aki már nemcsak lebonyolítja az előadások
létrejöttét, de értelmezi a drámát, és elemzi a színész munkáját.
Németh Antal, aki egy emberöltővel fiatalabb nála,
már nem csupán értelmez és elemez, hanem önálló, öntörvényű alkotásnak
tekinti a színházi előadást. Szerinte a rendezőnek "nemcsak összekötő
kapoccsá kell lennie az időtlen irodalmi mű, valamint a kortól
determinált közönség, színész és színpad között, hanem a szó szoros
értelmében alkotó művésszé, kinek kezében csupán anyag az irodalmi mű
lelke és szóruhája, a színész teste és hangbeli adottságai, a színpad
építészeti, festői és plasztikai lehetőségei, de anyag tulajdonképpen a
közönség is, amelynek lelkéből formálja meg, hívja életre a
rendelkezésére álló alakító eszközökkel művészi álmait". A Nemzeti
Színház 1941-es évkönyvében foglalta össze ezekkel a szavakkal
hitvallását. Nem rajta múlt, hogy megvalósítása minduntalan akadályokba
ütközött. Amit ő kezdett el, az 1945 után nem folytatódhatott. A
rendezői színház eszméjét sokáig csak fejcsóválva, gúnyolódva volt
szabad emlegetni, mint hajdan a fauve-okat az akadémikus festészet hívei
körében. A realizmus nevében még évtizedekig a pszichologizálás volt az
egyedüli üdvözítő módszer, amellyel a "színészközpontú" magyar
színpadon hiteles pillanatokat lehet teremteni. Németh Antal totális
színháza sokáig nem talált folytatókra.
Az idén lenne százéves. Emlékezzünk rá, mielőtt végképp elfelejtjük.
Irodalom
-
Színészeti Lexikon. Szerk. Németh Antal. Győző Andor kiadása, 1930.
-
Németh Antal: Bánk bán száz éve a színpadon. Budapest Székesfőváros, 1935.
-
Pukánszkyné Kádár Jolán: A Nemzeti Színház százéves története. Magyar Történelmi Társulat, 1938.
-
A százéves Nemzeti Színház. Pallas Irodalmi és Nyomdai Rt, 1938.
-
Nemzeti Színház 1941. Kiadja a Nemzeti Színház igazgatósága, 1942.
-
A magyar színházak műsora 1949-1969. MSZI, 1970.
-
Magyar Bálint: A Nemzeti Színház története a két világháború között. Szépirodalmi Könyvkiadó, 1977.
-
A Nemzeti Színház 150 éve. Gondolat, 1987.
-
Németh Antal: Új színházat! Tanulmányok. Vál. és szerk. Koltai Tamás. Múzsák, 1988.
-
Selmeczi Elek: Németh Antal. A magyar színház enciklopédistája. OSZMI, 1991.
-
Száz pécsi évad. Szerk. Bezerédy Győző, Simon István, Szirtes Gábor. Pannónia Könyvek, 1995. Balogh Géza
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése