belföld, kommunizmus, interjú, MSZMP, Salgótarján, jog, Biszku Béla, sortűz, Gellért Ádám, Földes László, Magyar Gábor, Biszku-per, nemzetközi jogász, Budapesti Pártbizottság, Ladvánszky Károly, tűzparancs.
2015. június 2. 16:30 | Írta: Stumpf András
Mekkorát káromkodott tegnap?
Semekkorát. Várható volt, hogy az ítélőtábla hatályon kívül helyezi az elsőfokú ítéletet. Vagy felmenti Biszku Bélát.
Ennyire gyenge volt a vád?
Végigültem
mind az első, mind a másodfokú eljárás tárgyalásait, ismerem a teljes,
első hallásra tekintélyes méretű, 4700 oldalas nyomozati iratanyagot.
Már az különösen érdekes, ahogy az ügyészség eljutott a vádiratig.
Ők hibáztak?
Az
eredeti, jobbikos politikusok által feljelentés Biszku Béla
belügyminiszteri, 1957 márciusa utáni tevékenységére vonatkozott. A
nyomozás legelején az ügyészség egy 11 kérdésből álló kérdéssort tett
fel a feljelentők által javasolt és az eljárásba szaktanácsadóként
bevont dr. Kahler Frigyesnek. Az első kérdésre, hogy „a kommunista
diktatúra elmélete és gyakorlati működése - különös tekintettel a
büntetőjogi és büntető eljárásjogi kérdésekre - milyen szempontból tért
el a jogállam működésének alapvető elemeitől”, a szaktanácsadó
többek között, szerintem egyáltalán nem odaillő módon mindösszesen két
és fél oldalon kitért az 1956 telén leadott sortüzekre. Ez 2012
augusztusában volt, majd október közepén vádat emelt az ügyészség a
salgótarjáni és a Nyugati – akkor Marx – téri sortüzek miatt Biszku
Bélával szemben. Ezen kívül a „szakvélemény”-részleten kívül az egész
eljárás során nem rendeltek ki más történész szakértőt. Sem az
ügyészség, sem az elsőfokú bíróság nem érezte ezt fontosnak. Eléggé
furcsa.
Az. Addigra ráadásul ön már bőven
dolgozott az ügyön, törvényjavaslat-tervezetet is átadott Gulyás
Gergelynek. Ebben a perben volt szerepe?
Az
eljárás egyik szakaszában sem vettem részt hivatalosan, mindössze
megfigyelőként követtem az eseményeket. Természetesen beszereztem sok
iratot, folytattam egyfajta magánkutatást.
*
„Ez egy szakma: eltökélt, kompetens történész, levéltáros, szaktanácsadó nélkül nem megy.”
Talált valamit?
Mondok
egy példát. A több halálos áldozatot követelő Nyugati téri tüntetés
után két nappal az úgynevezett vörös zászlós tüntetést szervező és
lebonyolító Biszku Béla így számolt be az MSZMP Budapesti
Pártbizottságának: „Vannak olyan hangok, hogy a tüntetés
megszervezése korai volt, és olaj volt a tűzre. Találkoztunk olyan
érveléssel is, hogy jobban meg kellett volna szervezni ezt a tüntetést.
Mi erőpróbának szántuk a csütörtöki tüntetést, és ez az erőpróba
helyesnek bizonyult, sikeres volt, még akkor is ha provokáció is
előfordult. Arról van szó, hogy ezt folytatni fogjuk, és az utcát ilyen
körülmények között is vissza fogjuk hódítani az ellenforradalomtól. […] A
karhatalmat jól fel kell készíteni. Rendet kell teremteni ezen a
fronton is, A tömeg azt mondja egy karhatalmistának, hogy rám lősz, a
nép fiára, ilyenkor világos, hogy meghátrál, és nem meri elsütni
fegyverét. Ennyit a tüntetésről. Mi megvizsgáltuk ezt a kérdést és
javasoljuk az elvtársaknak is, hogy elemezzék a tüntetést”. Ez
1956. december 8-án hangzott el Budapesten. Aznap dördült el a
salgótarjáni sortűz. Ez a jegyzőkönyv például nem került a bíróság elé.
Honnan tud akkor róla?
Ahogy
megtudtam, mi az ügy tárgya, bementem a Fővárosi Levéltárba és kikértem
az MSZMP Budapesti Pártbizottság iratait. Ez a jegyzőkönyv azon kevés
iratok közé tartozik, ahol Biszku Béla véleményt mond a karhatalomról.
Sem az ügyészség, sem az elsőfokú bíróság nem vizsgálta meg ezeket az
iratokat. De továbbmegyek. Földes Lászlóval szemben, akit az MSZMP PB
összekötőnek rendelt ki a sortüzekre a vádirat szerint parancsot adó
Katonai Tanácsnak, eljárás volt a 2000-es évek elején. Persze nem
hivatalból indult az sem, hanem a Deport '56 és különösen Szerdahelyi
Szabolcs feljelentésére, többszöri panasztétel után. Ezeket az iratokat
sem szerezték be, sőt, Földes Lászlónak a politikatörténeti intézetben
található három folyóméternyi iratát sem nézték át.
Már bocsánat, de hogyhogy nem? Mit csinált akkor az ügyészség?
Hogyhogy
nem? Talán slendriánság, talán idő- és emberhiány. Esetleg a
szakértelem hiánya. Nem hiába hangsúlyozom lassan öt éve, hogy ez egy
szakma: eltökélt, kompetens történész, levéltáros, szaktanácsadó nélkül
nem megy. A másodfokú tanács nem véletlenül utasította a Fővárosi
Törvényszék egy másik tanácsát az új eljárás lefolytatására.
Instrukciókkal is ellátta őket. S hogy mit tett az ügyészség? Rengeteg
iratot beszerzett, de ahogy a másodfokú tanács a szóbeli indoklásnál
fogalmazott – s most a jegyzeteimből idézek – a „korábbi nyomozati iratok beszerzése nem kutatómunka”.
Itt a salgótarjáni és nyugati téri perek iratairól van szó. Biszku
védőjének, Magyar Gábornak a perbeszédéből kiderült, hogy ő tud egy
tanúról, aki élt még a nyomozás alatt. Kulcsfontosságú lehetett volna a
meghallgatása. Az ügyészség még csak ki sem hallgatta.
Ki volt ez a majdnem tanú?
Ladvánszky
Károly rendőr alezredes. Ő a salgótarjáni sortűz idején délelőtt
telefonon beszélt az ORFK vezetőivel és kérte az útmutatásukat, hogy mit
tegyenek a felgyülemlett tüntetőkkel szemben. Elmondása szerint azt
közölték vele, hogy cselekedjék saját belátása szerint. A ügyészségnek
le kellett volna futtatnia a korábbi perekben tanúként meghallgatott
személyek neveit a népesség-nyilvántartóban, s utána szisztematikusan
felkeresni a még élő embereket, majd kihallgatni őket. Hogy miért? Mert
az eredeti eljárásokban csak mellékes kérdés volt, hogy ki és mikor
rendelte el a sortüzeket.
*
„Láttam a rengeteg lukat, logikai bakugrást és a bizonyítatlanságot.”
Tehát
az a bírói szöveg, hogy nem volt tanú, egyszerűen nem állja meg a
helyét? Pontosabban: lett volna tanú, csak éppen elmulasztották
felkeresni?
Pontosan. S még ki tudja,
hányan élhetnek! De hangsúlyozom: nem a bíró feladata a nyomozás. Az
viszont az már az ő feladata lett volna, hogy tisztázza, a karhatalmi
alakulatok pontosan kinek a parancsnoksága alatt álltak, milyen
parancskiadási út volt, s hogy ennek mi köze az MSZMP Ideiglenes
Bizottságához. Ennek az alapvető dolognak a tisztázására most,
másodfokon külön fel kellett hívni a figyelmet.
Ha jól értjük, az elsőfokú ítélet tényleg hibás volt akkor. Ennyiben tehát jogos az új eljárás.
Az
elsőfokú ítélet kétharmad arányban kompiláció. Szó szerinti idézet a
korábbi ítéletekből, szaktanácsadói véleményekből és részben oda nem
illő más szakvéleményekből. Logikai koherencia pedig nagyon kevés volt
benne, ahogy ezt a másodfok is megállapította. A szóbeli indokolás alatt
egy helyen azt mondta Rúzsás Róbert bíró, hogy akkor, amikor Tóth
Szabolcs bíró és elsőfokú tanácsa nem csak korábban megállapított
tényeket, hanem jogi értékeléseket is beemelt az ítéletbe, kétséget
ébresztett, hogy eleget tett volna az önálló jogi értékelésnek. Ez
pedig, s ezt már én teszem hozzá, a bíró elsődleges funkciója. Ahogy
elolvastam az elsőfokú ítéletet, láttam a rengeteg lukat, logikai
bakugrást és a bizonyítatlanságot. Már az ügyészi vádbeszéd sem volt
meggyőző, „ideológiai tűzparancs” mint olyan nagyon jól hangzik, de amíg
nincs közvetett vagy közvetlen bizonyíték, csak egy jó szlogen marad.
Pedig az elsőfokú döntésnek elvileg örülhetett volna, hiszen akkor legalább elítélték Biszkut.
Nem
az volt a célom, hogy rá tudjuk ragasztani: bűnös. Mindig azért
küzdöttem, hogy a magyar állam végre valahára kompetens, szakszerű
vizsgálatot folytasson le. Az, hogy lassan három éve nyomoznak – már ha
nyomoznak – Biszku belügyminisztersége alatti bűntettek ügyében és még
gyanúsított sincs, elszomorító. Az is, hogy lassan öt éve zajlik ez az
ügy, s történész még nem vette a fáradságot, bátorságot, hogy írjon
bármi alapvetőt az ügyben. Tudja, mit hallok úton-útfélen?
Mit?
„Túl
kényes az ügy, nem foglalkozunk vele.” Jogászi körökben szintén nagy a
hallgatás. Sehol egy konferencia, pódium-beszélgetés, tanulmány, csak a
nagy csönd... Ez sokat elmond a mai magyar közéletről. Ahogy az is, hogy
jobbikos politikusok feljelentése alapján indult az egész: senki más
még csak meg sem vakkant az ügyben.
Ön azért igen. Átolvasott rengeteg jegyzőkönyvet, dokumentumot. Mi lenne a vád, ha ön lenne az ügyész?
A
vád egy alapos, szisztematikus kutatás és jogi értékelés után jöhetne.
Ha a kezemben lenne az ügyészség majdnem korlátlan infrastrukturális és
törvényi háttere, beküldenék még el nem fásult és eredményre éhes fiatal
kutatókat a levéltárba. Jól megfogalmazott hipotézissel küldeném be
őket.
*
„Ezekben az ügyekben egyvalami nincs: idő.”
Milyen hipotézis van a fejében?
Nem
nagy was ist das, már elmondtam többször. Az utca embere is ezt
mondaná. Biszku 1957-1961 között belügyminiszter, az MSZMP PB tagja, fő
döntéshozó és végrehajtó, a büntetőpolitika alakítója. Itt van a Nagy
Imre-per, itt vannak a bebörtönzések, s még hány és hány olyan, még
akkor is jogtalan eljárás, amelyben ő valamilyen formában részt vett,
kitalálta, végrehajtatta... Plusz a Koordinációs Bizottság, a
büntetőügyek politikai alakítására létrehozott szerv tagja is volt.
Folytassam még?
Egy testületben való tagság lehet önmagában emberiesség elleni bűncselekmény?
Nos,
ez az egyik kulcskérdés, mert ugye még nem is jogászkodtunk! De
nyugodjon meg: sajnos az elsőfokú bíróság, de még az ügyészség sem.
Pedig elég fontos kérdés, hogy egy testületileg hozott döntés esetén,
már ha volt ilyen, minden tagot érint-e, s egyenlő mértékben érint-e az
abból származó büntetőjogi felelősség? Mik ezeknek a határai,
paraméterei? Nos, ezek az alapkérdések még csak fel sem vetődtek ebben
az ügyben. Az úgynevezett láncolatos felbujtás jogi fogalma, elmélete,
gyakorlata, ami a kulcsa kellett volna, hogy legyen ennek az egésznek,
egyszer sem jelent meg az ítéletben. Nem bonyolult egyébként a fogalom
tartalma: A megkéri B-t, hogy bírja rá C-t valamilyen bűncselekmény
elkövetésére.
Minek nevezhetjük akkor az ügyet? A bíróság kudarca? Az ügyészség kudarca? A teljes igazságszolgáltatás kudarca?
Utóbbi.
Sőt, ez nem pusztán jogi kérdés. Mindez rávilágít arra, hogy
intézményeink papíron ugyan vannak, de azok messze nem működnek
megfelelően. Politikai és társadalmi akarat, jól és szakszerűen működő
intézmények nélkül nem megy. Igazából senki sem vállalta fel ezt az
ügyet. Gazdátlanul kallódik 25 éve.
Első
látásra sokan úgy gondolták, hogy a bíróság másodfokon egyszerűen nem
akar dönteni, lerázza magáról a felelősséget. Ezek szerint ez mégsem
igaz. Az új eljárás valóban eljárási hibák miatt van tehát, nem azért,
mert meghunyászkodott volna a bíró?
Ott voltam ugyan a tárgyaláson, végighallgattam az indokolást, elolvastam az ítélőtábla sajtóközleményét,
de az írásba foglalt végzést még nem. Az volt az érzésem mindenesetre,
hogy az alapján, amit a másodfok mondott, a megismételt eljárásban – ha
csak nem kerülnek elő újabb bizonyítékok – fel fogják menteni Biszku
Bélát.
Mert?
Az
egyik vádpont az volt, 1957 március 9-én a székesfehérvári karhatalom
tagjai három embert előállítottak és a helyi rendőrőrsön brutálisan
összevertek, megkínoztak. Vizsgálat indul, felelősként két személyt
jelöltek meg: a karhatalmi egység parancsnokát és a helyi rendőrőrs
vezetőjét. Az egyiket eltávolították, míg a másikat áthelyezték. A
Biszkunak küldött jelentésben azt kérik tőle: „Figyelemmel a megtett intézkedésekre javasoljuk a további vizsgálat megszüntetését”. Az iraton kézzel írva az áll: „Miniszter elvtárs már látta. További eljárást nem igényel. Irattárba”.
Nem Biszku írta oda, hanem valószínűleg az egyik munkatársa. Az
elsőfokú ítélet meg sem próbálta tisztázni, hogy ki írhatta ezt oda. Ez
azért lényeges, mert az egész bűnpártolás alapja ez az egy mondat volt.
Legalább bizonyítást kellett volna lefolytatni. Ne értse félre, nagyon
úgy tűnik, hogy Biszku belügyminiszter nem tett semmi továbbit, de ezt
bizonyítani kell. Ezért vagyunk jogállam.
Van
lehetősége, hogy az új eljárásban részt vegyen? Mondjuk odategye az
ügyészek asztalára, amit már amúgy is kitúrt a levéltárból...
Ezt
mindenképp meg fogom tenni, el fogom küldeni a bíróságnak az iratokat.
De valljuk be, ez azért mégis nonszensz. Rengeteg időt öltem már így is
bele ebbe a témába. Az ügyszeretet vitt előre. Eközben százmilliók
mennek el történeti kutatásokra, Ennek talán nem így kellene működnie,
ugye?
Hát nem.
Most
különben lehetőség lenne arra, hogy mindenki előkotorja az otthon
őrzött, levéltárban lévő iratokat és előálljon velük. Nincsenek persze
illúzióim. Az elmúlt öt év és a többi ügy, a Csatáry-, a Képíró-, és a
Mátsik-ügy megtanított arra, hogy ne nagyon számítsak „külső”
segítségre. Ez azért rendkívül elszomorító, mert pont ezekben az
ügyekben egyvalami nincs: idő.
*
„Skrabski Fruzsinának és Novák Tamásnak köszönhetjük, hogy egyáltalán tudunk a Biszku-problémáról.”
Önnek
egyébként ez már így is siker azért, nem? Ha nem lép 2010-ben, még
ennyi sem történik. Biszku szépen csücsülne a Rózsadombon, még a
bíróságig sem kellett volna elbattyognia.
Óriási
szerepe volt Skrabski Fruzsinának és Novák Tamásnak. Nekik
köszönhetjük, hogy egyáltalán tudunk a Biszku-problémáról. Én pusztán
követtem az általuk mutatott utat. A magam eszközeivel lépkedek
ugyanazon.
A Biszku-pernek nem Hágában lenne a helye?
Nem.
Egyetlen nemzetközi bíróságnak sincs joghatósága az ügyben. Ezt minden
posztszocialista országnak magának kell megoldania. Lengyelország,
Románia és a balti államok ebben is jóval előttünk járnak.
Lengyelországban például külön intézet nyomoz ügyészek és történészek
bevonásával több száz ilyen ügyben. Képzelje, olyan esetekben is, ahol
már meghaltak az elkövetők. Mégis az ügyészek kötelességévé tették ilyen
esetekben is, hogy kiderítsék a tényállást. Ez egy nagyon különleges
eljárás, tanulhatnánk belőle. Hány ilyen intézet van, évi több
százmilliós büdzsével? Egyik sem érzi feladatának.
Nemzeti Emlékezet Bizottsága. Nem ez lenne a dolguk?
A létrehozó törvény nem hatalmazta fel őket erre.
Mi a legfontosabb három pont, amit fel tudna sorolni, hogy elkerüljük ezeket a hibákat?
Egy:
erős jogosultságokkal ellátott központi intézet vagy bizottság
történészek, levéltárosok, ügyészek részvételével. Ez gyűjtené az
iratokat, koordinálná és előkészítené az ügyeket. Kettő: a
büntetőeljárási törvény módosítása. Törvénybe kell foglalni, hogy
ezekben a speciális ügyekben akkor is van nyomozásnak és a tényállás
teljes körű megállapításának helye, ha az elkövető meghalt. Három: az
elmúlt 25 év ilyen típusú ügyeinek teljes körű feldolgozása, hogy
tanuljunk a hibákból. Ne felejtsük el: a népbiztosok perétől kezdve a
népbíróságokon át a '90-es években lefolytatott felülvizsgálati
eljárásokig ezek az ügyek mindig újratermelődnek.
Ezeket az ötleteket, törvénymódosításra irányuló javaslatokat esetleg felveti valamelyik döntéshozónak is?
A
megfelelő csatornákon el fogom juttatni a javaslataimat, igen, ám
ugyanilyen fontos, hogy a közvélemény, a véleményformáló értelmiség is
napirenden tartsa a kérdést. Nem lesz egyszerű. Végletekig megosztott a
magyar közélet, s ez a megosztottság mindenhova leszivárog. Átitatta a
legkülönfélébb intézményeket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése