Mert precedensértékűvé válhat bármely döntés, és ha precedenssé válik további ügyek megítéléséhez, akkor beláthatatlan következményekkel járó láncreakció indulhat el, amely messze túlmutat Magyarország határain is.
Teljesen érthető tehát, hogy a Kúria elnöke levélben kérte ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének véleményét. Itt mindjárt érdemes megállni kicsit, mert az ellenzék egy része a jogrend és a bírói függetlenség brutális megsértéseként értékelte, hogy egy állami szervezet vezetője előzetesen véleményt nyilvánít várható bírósági ítéletekről. Jellemző a közállapotainkra, hogy ez a teljesen alaptalan feltételezés széles körben el is terjedt, holott nyilvánvaló, hogy a PSZÁF elnöke a Kúria elnökének kifejezett kérésére konkrét és részletes kérdésekre reagált csupán. A harminchárom oldalas levél valószínűleg „történelmi dokumentum” lesz, mert olyan bírósági ítéletek kimenetele függhet tőle, amelyek alapvetően meghatározzák majd sok százezer magyar család sorsát.
Csakhogy egy kicsit távolabbról kell kezdenünk a kérdés egészének megítélését! Talán attól a ponttól, amelynek lényege, hogy a közvélekedés nem tudja megkülönböztetni egymástól a hatalmat és az uralmat. A politikatudomány igen. A hatalom valójában nem más, mint a saját érdekeim érvényesítése oly módon, hogy az érdekeimet közvetítő akaratomat másokra kényszerítem. A hatalom mindig azoknak a kezében van, akik saját érdekeiket követve meghatározzák egy adott emberi közösség anyagi, fizikai, lelki, erkölcsi, szellemi erőforrásainak elosztását és ezen keresztül az ön-újrateremtési rendszerét is. Az uralom pedig azoknak a professzionális értelmiségi csoportoknak a szolgáltató funkciója, akik „készre szerelik”, vagyis leadminisztrálják azt, amit a mindig rejtőzködni kívánó hatalom a háttérből diktál számukra. Ez persze nem azt jeleni, hogy kettejük viszonyát csakis a vak engedelmesség jellemzi. Sőt, az uralmi szféra számára egyenesen létfontosságú, hogy úgy tüntesse fel, mintha ő volna a hatalom valóságos birtokosa, aki bátran harcol látható és láthatatlan külső erőkkel, védve egész népét s annak érdekeit. Ez a látványtechnikai mutatvány a hatalmat gyakorló birodalomnak sincs feltétlenül ellenére, sőt akár segíteni is igyekszik a maga helyi kitartottjait abban, hogy a honvédő szerepük meggyőzőbb, hitelesebb legyen.
Kissé kitekert szójátékkal azt mondhatjuk, hogy „Magyarországon” a valóságos hatalom „nem Magyarországon” van, hanem azoknak a globális struktúráknak a kezében, amelyek az ország újratermelési folyamatait ténylegesen ellenőrzik. Ők a hitelezőink, a globális piacok, a nemzetközi befektetői világ, konkrétabban a Nemzetközi Valutaalap, az Európai Bizottság s más „birodalmi” szervezetek képében jelennek meg számunkra. Ám ez csak a felszín. Maga a lényeg sohasem látható. Már sohasem fogjuk megtudni, hogy mit és hogyan gondolt jó egy évtizeddel ezelőtt a birodalom, amikor engedélyezte a lakossági devizahitelezést, sőt kifejezetten devizahitelek felvételére kényszerítette a lakosság mind nagyobb hányadát. Ezzel ugyanis a meglévők mellé újabb globális pénzszivattyút kapcsolt a – szokás szerint mit sem sejtő – magyar társadalomra. Tudni kell, a magyar uralmi rendszer mindig is a birodalom szolgálatát tartja alapvető feladatának, és aligha hihetjük, hogy ebben az ügyben valami másképpen történt volna, vagy történhetne ezután. A PSZÁF elnöke (aki akkor is elnök volt, amikor a devizahitelezés beindult hazánkban) és vezetői garnitúrája az intézmény nemzeti bankba való beolvasztása nyomán úgyis elveszti uralmi státusát, így nekik már nincs mitől tartaniuk, tehát velük mondatják el a rossz hírt, vagyis hogy a birodalom nem azért illesztette ránk az újabb pénzszivattyút, hogy azt csak úgy lelökjük magunkról.
A bírósági rendszer persze most csapdába került. Féltve őrzött „függetlenségét”, ami valójában inkább a magyar társadalom létérdekeitől való „függetlenség” a birodalom érdekeinek képviseletében, most valóságosnak kellene láttatnia, de ez lehetetlennek tűnik. És megpróbált ebből a csapdából úgy kioldalazni, hogy a felelősségnek legalább egy részét másokra háríthassa át. Hiszen ha a legfőbb pénzügyi szakértők mondják azt, miként a PSZÁF elnöke írja a válaszában, hogy a devizahitelek egészének mint „pénzügyi terméknek” a jogi semmissége, pontosabban ennek bírói döntésben való kimondása a magyar bankrendszer összeomlásához és ennek nyomán államcsődhöz vezetne, akkor sajnos a jogrend is tehetetlen. Vagyis a birodalom így próbálta világosan jelezni, hogy semmilyen eszköztől nem riad vissza, ha bárki megpróbálja leállítani a pénzszivattyúk működését. És, hogy teljesebb legyen a káosz, a kormánypárt parlamenti frakciójának vezetője éles hangú bírálatban utasította vissza a PSZÁF-elnök levelét, amelyben a bankok és nem a magyar emberek érdekeit védi. Csakhogy itt a kormánypárt a kormányzati uralmi struktúra egyik alapvető intézményével került szembe.
A helyzet tehát igen kényes, és a szereplők talán most kezdik igazán átérezni a fenyegető veszélyeket. Az ügy kimenetele megjósolhatatlan, csak abban reménykedhetünk, hogy a birodalom az utolsó pillanatban mégis hajlandó lesz némi kompromisszumra.
Bogár László - Magyar Hírlap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése