2012. június 30-án a galamus.hu-n jelent meg Gerő András Akadémikus antiszemitizmus című
írása, amelynek fő állítása szerint Romsics Ignác munkáiban a magyar
történetírás antiszemita hagyományai lelhetők fel. Az írás vitát váltott
ki, a galamus.hu-n A Gerő András által kezdeményezett Romsics-vita írásai dossziécímet kapta. A vita lassan két hónapja az Élet és Irodalomban is folyik. (Emlékeztetőül a korábbi írások a megjelenés sorrendjében: Karsai László: Megjegyzések a Gerő-vitához; Bojtár Endre: Antiszemita vagy-e?; Romsics Ignác: Antiszemita vagyok-e?; Ablonczy Balázs: Teleki Pál antiszemitizmusáról; Lévai Júlia: Lépések egy oldalösvényről; Babarczy Eszter: Zsidók pedig vannak; Gyáni Gábor: Trianon versus holokauszt).
Jövő heti számunkban Tatár György Funkcionális antiszemitizmus című írását közöljük.
Bojtár Endre a Gerő András által
kirobbantott „antiszemitizmus”-vitához hozzászólva félreinterpretálja a
vita lényeges kérdéseit (Antiszemita vagy-e?, ÉS, 2012/30., júl. 27.) Ez a vita valójában a bizalom és a megfelelő „nyelv” hiányáról (is) szól.
A különböző személyeket antiszemitizmussal vádoló írás szerint Romsics Ignác támogatóira alapvetően a „riszálás”, „önbecsapás”, valamint
a „holló a hollónak nem vájja ki a szemét” mondás jellemző. Egyébként
ráadásul Bojtár maga is tudja, hiszen be is vallja, hogy az aláírók
jelentős részéhez évtizedes barátság is köti, de szerinte rájuk is a
fenti jelzők érvényesek. Azaz a számára kedves emberek tőle eltérő
véleményét azok alantas megfontolásaival magyarázza. Én is zavarban
érzem magam: személyes ismerőseként, általa is kedvelt liberális
orgánumok sokszoros cikkírójaként az antiszemitizmus és nemzeti
önvizsgálat témájában mégis minek tartsam most magam?
Bojtár nem takarékoskodik a jelzőkkel.
Szerinte Romsics közszereplőként antiszemita. Indoklása hajmeresztő:
Romsics azért antiszemita, mert nem ír „eleget” a holokausztról (mi
„elég” ahhoz, hogy valaki ne legyen antiszemita?), mert „nem ítéli el a
Horthy-korszakot” (elítéli), mert őt hívták Gyömrőre a Horthy tér
elnevezésének legitimálására. Hogy ott mit mondott, Bojtárnak csak
annyiban érdekes, amennyiben alkalmas előítéletei igazolására, és mivel
Romsics nem az általa favorizált Gábor Andor vagy József Attila
stílusában nyilatkozott Horthyról, ez már bizonyító erejű az
antiszemitizmusára. Nem számít, hogy Gyömrőn még a legfanatikusabb
Horthy-rajongó sem tudta szövegét felhasználni a közterület-elnevezés
alátámasztására. Romsics előadásait idestova húsz éve van módomban
hallgatni, ezalatt soha semmilyen témáról sem nyilatkozott azokkal a
bombasztikus szóvirágokkal, amelyeket rajta most Bojtár számon kér.
Helyesen tette. A történész állításait nem az erős jelzők fogják
hitelesíteni, és Romcsics a Bojtár által elvártakkal szemben nem harcos
politikai műveket ír. Még szerencse, hogy az előadás fenn van az
interneten, és mindenki meghallgathatja. Abban Romsics nemhogy tagadta
volna Horthy felelősségét a holokausztot illetően, hanem ezt nevezte meg
a legnagyobb bűnének.
Vissza kell kérdezzek: ha valaki a
sztálinizmusról kíván írni, akkor az egyedüli kompetens megszólalók
erről azok lennének, akik ezeket a rendszereket megszenvedték, és ezért
utálták? Bojtár analógiájából ez következik. Én ugyan szívesen használom
például Alja Rachmanova vagy Arthur Koestler műveit, ha a bolsevizmus
jellemrajzát kell bemutatnom tanítványaimnak, de nem gondolom, hogy csak
túlélők tanúságtételei képviselnék egy rendszer struktúráit bemutató mű
elsődleges forrásait. Ha ezen a szinten rekednénk meg, visszazuhannánk a
történelem XVIII. századi (sőt ennél is elavultabb) interpretációs
modelljeihez. A társadalom- és gazdaságtörténet, valamint más
diszciplínák jóval több és meggyőzőbb forrást adhatnak egy korszak
megítéléséhez, mint a Bojtár hiányolta exkommunikáló szentenciák.
Bojtár szerint az is bizonyíték az
antiszemitizmusra, hogy Romsics „csak” fél oldalt írt a holokausztról
egy összefoglaló műben. Ebben a vádban valójában a Romsics iránti
bizalom teljes hiánya látszik, ugyanis elvileg fél oldalban is lehet
méltányosan tárgyalni ezt a kérdést. Mivel Bojtár tartalmi észrevételt
nem tesz, nyilvánvaló, hogy nem a tényekkel van gondja. A jelenség maga
(interpretációmban: „biztos azért írt keveset, mert nem fáj neki, ami a
zsidókkal történt, tehát antiszemita...”) tölti el gyanakvással, és
ezért arányt téveszt, amikor tartalomelemzés helyett vádaskodni kezd.
Mégis, hogyan lehet kidekázni a helyes arányokat? Három oldal jobb lett
volna? Hol van kanonizálva, hogy hány deka holokauszt-említés szükséges
egy összefoglaló műben? Nem lehetett volna esetleg tartalmilag elemezni
azt, amit Romsics ír?
Nem korrekt dolog másokkal úgy vitatkozni,
hogy nem veszünk tudomást arról, amit vitatni kívánunk. A
Horthy-rendszer szociálpolitikáját – amelyről Bojtár szerint Romsics
életművében szó sincs – meglehetősen kimerítően tárgyalja a rendszerről
készített összefoglaló műveiben. Persze, ha az az elvárás, hogy a
Horthy-rendszer en bloc mint a történelem mélypontja jelenjék meg egy
fokkal Szálasi előtt, akkor Romsics művei kevésnek bizonyulnak. Vissza
kell azonban kérdeznem itt is: Andics Erzsébet és Hollós Ervin mai
követőin kívül vajon ki az a szaktörténész, aki ezt a véleményt osztaná?
Csak arra tudok következtetni, hogy Bojtár számára ez a kérdés
egyszerűen érzelmi jellegű, tudományos megfontolásoknak vagy az utóbbi
húsz év tudományos diskurzusa figyelembevételének helye nincs. Erre
utal, hogy magabiztosan közli: „Ami szép és jó, ami érték létrejött a
két háború között Magyarországon, az mind a Horthy-rendszerrel szemben,
annak ellenére jött létre”. Nem állítom, hogy a Horthy-rendszer a
megtestesült földi paradicsom lett volna. Szomorú azonban, amikor
ennyire zsigeri elfogultság akadályozza meg ennek a korszaknak a
számbavételét, amelyben egyébként számos progresszív elem is jelen volt.
Például a kultúra mai állapotokhoz képest nagylelkű támogatása vagy
azok a nem antiszemita szociálpolitikai próbálkozások (nyugdíj- és
balesetbiztosítás kiterjesztése stb.), amelyek százezrek életszínvonalán
javítottak.
Tények tudomásul nem vételére utal egyébként, amit a Horthy-rendszerről ír például az „egész Európában első numerus clausus törvény”
kapcsán. Ha Bojtár nemcsak átkokat akarna szórni Horthyra és
rendszerére, akkor tudhatná, hogy numerus clausus 1920 előtt Európában
másutt is létezett. Romániában nemhogy numerus clausus működött, hanem a
zsidóság egyenjogúsítása is csak 1918 után és csak az antanthatalmak
határozott követelésére történt meg (ezt Magyarországon az emancipációs
törvény már 1867-ben kodifikálta). Oroszországban 1887-től, Romániában
1893-tól létezett numerus clausus, igaz, Oroszországban 1917-ben,
Romániában formálisan 1920-ban ez megszűnt, de a zsidók diszkriminálása
továbbra is létező gyakorlat volt. Lengyelországban 1922-től az egyetemi
karok fele vagy teljesen elzárkózott zsidók felvételétől, vagy saját
hatáskörben korlátozta azt. Magyarán: pusztán a numerus clausus alapján a
Horthy-rendszer igencsak hasonlított a más kelet-európai országokban
is uralkodó rasszista állapotokhoz. Ettől a törvény még undorító marad.
Bojtár szerint 1939 „nem jelentett semmiféle fordulópontot”,
ezért is indokolatlan, hogy Romsics Ignác a Horthy-rendszer
1938/1939-ig számított húsz évének mérlegét úgy vonta meg, hogy erre
„hármas fölé” osztályzatot adott. Nem jelentene-e fordulópontot az első
általános és titkos választás, amikor a rendszer minden machinációjával
szemben a választók ahol tehették, 40 százalékban a nyilas-náci pártokra
szavaztak? (Ebből különböző csalásokkal lett 19 százalék parlamenti
mandátum). Nem jelent-e fordulópontot, amikor a szabadjára engedett
antiszemita törvényhozás ellenőrizhetetlen folyamatokat indított el a
parlamenten kívül és belül? Talán Horthy az 1938-tól induló antiszemita
törvényeknek is kezdeményezője volt, vagy mindegy, hogy mit is csinált
valójában? Bojtárnak inkább értékelnie kellene Horthy politikájában,
hogy 1939-ig megakadályozta az általános és titkos választást, kezdeti
támogatása után elbuktatta Gömbös Gyulát, és még sok egyebet is tett
azért, hogy a szélsőségeket megfékezze.
Egy dologban Romsics kritikusainak igazuk van: nevezetesen abban, hogy a Rubicon-cikk
meglehetősen pontatlanul határozta meg azt az időintervallumot, amelyre
az osztályzás vonatkozik. A szövegben magában 1938 szerepel – az
elfogulatlan olvasónak a cikk szövegéből arra kellene következtetnie,
hogy Romsics az első zsidótörvény előtti korszakot kívánja csak
tárgyalni – ezzel szemben a cikk bevezetőjében már 1939, illetve a
„Horthy-korszak két évtizede” áll. Az olvasónak nem kell tudnia, de az
utóbbiért nem Romsics, hanem a Rubicon szerkesztősége felelős.
A Romsics-szövegekről folytatott vita épp
ezen osztályzat kapcsán mutatta a kritikusok részéről legjobban a
szerzővel szembeni bizalom teljes hiányát. Gerő nyomán Bojtár is azt
feltételezi róla, hogy ő valójában félig titokban a „hármas fölé”
osztályzatba kívánja beszuszakolni a zsidótörvényeket is. Ha ez így
volna, annak történettudományi kérdésen túlmenő üzenete is lehetne. Azt
jelentené azok számára, akiket a zsidótörvények tönkretettek, hogy nem
kívánja felvállalni velük a szolidaritást. Gyanúm szerint sokak körében
emiatt váltott ki leginkább ez a passzus botrányt.
Pedig Romsics Horthy felelősségét
egyáltalán nem kendőzi, csupán más stílust használ, mint amit Bojtár
elvárhatónak tart. Néha azonban még ő is kilép a szenvtelen történész
szerepéből, példa lehet erre az akadémiai levelező tagságának
elnyerésekor tartott előadása a magyar birodalmi gondolatról. Ennek
alkalmával félre nem érthetőek voltak utalásai a mai magyar
szélsőjobboldal őrültségeire. Ritkán ugyan, de azokat az idézeteket is
használja, amelyeket Bojtár elvár tőle. Ama kevés idézet, melyet például
Magyarország 1944. végi közállapotairól megemlít a Magyarország
történetét összefoglaló művében, nem mástól, mint Márai Sándortól
származik: attól az írótól, akinél hitelesebben senki sem tudta leírni a
keresztény középosztály és a Horthy-rendszer morális csődjét.
Bojtár logikája szerint feltehetően magam
is a hazai antiszemitizmus táborát erősítem. Valóban feltételezek olyan
kollektív tapasztalatot, melyet a zsidónak nyilvánított magyarok
szereztek. E tapasztalat a létükben rasszista alapon fenyegetett emberek
tapasztalata. A probléma az, hogy leegyszerűsítve ezt „zsidó
tapasztalatnak” szokták mondani, holott a tapasztalók jelentős része nem
is tekintette magát zsidónak. Aki ezt nem élte meg, rendelkezzék
bármekkora empátiával, ítélje el bármennyire is az antiszemitizmust, az
nem a saját, hanem az ő tapasztalataik (és a holokauszt egészének
rettenetes ténye) alapján szerezte erre vonatkozó felismeréseit. Más
szóval: nagyon nehéz erről pontosan fogalmazni. Mintha hiányoznék hozzá a
nyelv. Annál is inkább nehéz, mert erre a tapasztalatra az érintettek
igen különböző módon reagálhatnak: egy részük baloldaliságon, más részük
jobboldaliságon, van, aki élethazugságon keresztül, és van, aki
antirasszista és liberális politikai nézeteivel. Mivel a zsidóság
modernizációs részvétele Magyarországon kiemelkedő, ezért sokszínűségük
ellenére is tipizálhatóak ezek az életutak. Társadalomtörténeti,
pszichológiai vagy szociológiai szempontból soha sincsenek száz
százalékban pontos modellek: ennek ellenére beszélhetünk tipikus
mobilizációs csatornákról, csoportspecifikus jegyekről és politikai
magatartásokról. Ez a tudományos életben olyannyira bevett dolog, hogy
például Karády Viktor, akit igazán nem lehetne gyanúsítani
antiszemitizmussal, a „zsidók” túliskolázottságáról [sic!] ír műveiben.
Nem is értem, miért háborodik fel Bojtár, amikor hasonló esetekre
mutatok rá, jelezve azt is, hogy ez nem szükségszerűséget, csupán
jellegzetességeket képvisel. Magyarán: abból például, hogy a kommunista
ideológia sok zsidó származású személynek emancipációs modellt
jelentett, még nem következik, hogy minden zsidó kommunista – és az sem,
hogy minden kommunista zsidó. Mégis bizonyos mértékig megértő vagyok a
gyanúsítással szemben: ha nem tudhatná rólam vagy Romsicsról több száz
ezzel kapcsolatos munkánk alapján az értő olvasó, hogy mi a véleményünk,
a mai magyar politikai légkör ad alkalmat a gyanakvásra, hiszen sokan
valóban rasszista értelemben torzítják el a tipizálás módszereit.
Bojtár szerint csak akkor megengedett
zsidók és nem zsidók megkülönböztetése, ha a zsidó származás szerepet
játszott az érintettek magatartásában. Amennyiben ez az 1919-es
népbiztosok vagy az 1945 után helyzetbe hozott zsidó származású
történészek esetében kimutatható, akkor rendben van, ha azonban az
említettek tetteiből önmagában ez nem következik, akkor minden ilyen
megkülönböztetés antiszemitizmus. Magam is egyetértek ezzel az
állítással. Vissza kell azonban kérdeznem: az egyedi eseteken túlmenően
nem állíthatjuk azt, hogy a zsidóság egy részének a liberalizmus mellett
a kommunizmus ígérete olyan emancipációs lehetőséget teremtett, melyet
akkor és ott semmilyen más politikai mozgalom nem kínált? Mivel
magyarázzuk azt, hogy Magyarországon a liberalizmus és a kommunista
ideológia a XX. században zsidó származásúak számára sokkal népszerűbb
volt, mint bármilyen más politikai mozgalom? Másfelől nézve is ugyanezt
állapíthatjuk meg, mivel egyetlen más csoport sem volt annyira
felülreprezentált ezekben a politikai mozgalmakban, mint a zsidóság, sőt
utóbbi felülreprezentáltsága a kommunizmusban 1945 előtt messze
kiemelkedő az egyszerű tagságon belül is. A népbiztosok mellett
hivatkozhatnék a csendőrségi nyomozókulcsra, amely bűntettesi és
gyanúsítotti adattár volt, és amely a tettesek származását is
nyilvántartotta. Vagy Bojtár szerint egyformán vonzotta volna a
kommunizmus ideológiája a zsidó és a nem zsidó származásúakat (például
az értelmiségben vagy a polgári középosztályon belül)?
Bojtár maró gúnnyal ír arról, hogy zsidók
és nem zsidók között egyaránt létező és egymás kölcsönös nyilvántartását
szolgáló információs kódhálózatról beszélek. Őt az érdekli, hogy az
érintett hogyan vélekedik a holokausztról vagy Horthy Miklósról. Ugyan
ez is kulturális kód, noha pontosabban tárgyiasítható, és nyilván nem
csak zsidók számára mérvadó. Ez azonban nem változtat azon a társadalmi
tapasztalaton, hogy az általam említett kölcsönös információs kódhálózat
létezik-e vagy sem, különösen azért, mert ez a kódhálózat nem egyetlen
elemből áll, hanem sok kis finom részlet összességéből. És nem mindenki
esetében létezik rasszista alapon. Sokszor van az úgy, hogy az ember nem
tudja nem észrevenni, ki az, aki potenciálisan zsidónak számít egy
rasszista szemében, és ki nem. Függetlenül attól, hogy az illető
zsidónak tartja-e magát vagy sem. Mert az, hogy valakit zsidónak
tartanak ma Magyarországon, nem az érintetteken múlik. Ez a szörnyű, de
nem pusztán annak tudása, hogy ki zsidó és ki nem.
Végezetül: Bojtár Bibó Istvánszövegeinek meghamisításával vádol. Szerinte az az állításom, amely szerint „Bibó nyomán azt gondolom, hogy az antiszemita érzület nem létezhet valamilyen racionális tapasztalat nélkül”,
súlyos torzítás. Bibó azt írja, hogy ez „közhely”, de „nem az az
antiszemita állítás, hogy az antiszemitizmus okai között zsidók is
szerepelnek, hanem az, amely azt mondja, hogy az antiszemitizmus
indulatai és akciói jogos és indokolt válasz a zsidókkal kapcsolatos tapasztalatokra”. Bojtár nem volt hajlandó elolvasni, amit írtam,
és itt is azt látom, hogy gyanakvása felülírta józanságát. Nem azt
írtam, hogy a zsidók tehetnek az antiszemitizmusról. Csupán arra
mutattam rá, hogy nem véletlenül váltak épp a zsidók és nem a cigányok
vagy a szlovák származásúak összeesküvés-elméletek alanyaivá. A zsidóság
részvétele Magyarországon a modernitás folyamataiban a XIX–XX.
században páratlan. Ezzel függnek össze azok a tényezők, amelyek a
zsidóellenességet annyira virulenssé teszik mind a mai napig. Ha az
erről folytatott diskurzus is antiszemitizmusnak minősül, akkor nem
tudom, miről is beszélünk. Akkor nyugodtan fel lehet hagyni a
történetírással.
Utóirat: Bibó Istváneredetileg a Horthy-rendszert zsákutcának
tartotta – amit valószínűleg családi szégyene, 1919 tömeggyilkos
különítményes, majd nyilas nagybátyjának és antiszemita vejének
cselekedetei miatt érzett szégyene is motivált. Öregkorára felülbírálta
ezt a kategorikus állítását. Definíciója szerint a Horthy-rendszer az
elitek elöregedésével ugyanúgy képes lett volna önmaga modernizálására,
mint ahogyan azt Salazar Portugáliája vagy Franco Spanyolországa tette.
Magyarán: a Horthy-rendszer nem volt eleve elrendelt kudarctörténet. Nem
volt 1920-tól belső történelmi kényszer arra, hogy 1938-tól
zsidótörvényeket hozzanak, és 1944-ben állami segédlettel végrehajtsák a
világtörténelem leggyorsabb deportálását a haláltáborokba. Hozzá kell
tennem: a Horthy-rendszer még csak diktatúra sem volt, csak autoriter
rendszernek nevezhető (ebben a történettudomány meglehetősen egységes).
Különösen a Rákosi- vagy a Kádár-rendszerrel összehasonlítva, amikor az
emberi szabadságjogokat sokkal jobban korlátozták, illene erre
tekintettel lenni. Tudom, az lesz a válasz, hogy a kommunizmusban nem
voltak faji törvények, és nem semmisítettek meg fizikai
létükben teljes osztályokat vagy népcsoportokat, legalábbis
Magyarországon. Erre viszont az a válaszom, hogy a magyar rasszista
törvénykezés a zsidónak nyilvánított magyarokat fosztotta meg
vagyonától, a Rákosi-rendszer mindenkit, és Kádár ezt betetőzte a falvak
téeszesítésével, azaz a földművesek tulajdonának elrablásával. És nem
utolsósorban nem más, mint a kommunista rendszer volt az, amely az egész
holokauszt kérdésével kapcsolatban 44 évig hazugságokra kényszerítette a
magyar társadalmat. Háborús helyzetben pedig ne legyenek illúzióink
arról, hogyan járt volna el egy kommunista rezsim belső ellenségeivel
szemben – 1956 sortüzei adtak ebből némi kóstolót. Ami pedig a
megsemmisítés kapcsán létező felelősséget illeti: igaz, Horthy 1944
márciusától júniusig nem tett semmit a magyar zsidók deportálása ellen.
Korszakának „keresztény közép” elitje vagy ugyanezt cselekedte, vagy
túltett ezen, és túlbuzgón vetette rá magát a rabolható javakra.
Adminisztrációja ugyancsak jelentős részben a megszállókkal egyetértően
hajtotta végre a deportálásokat. De a tömeges megsemmisítések maguk nem
Horthyn és rendszerén múlottak. Ezzel szemben Horvátországban
(Jasenovácban) a horvát, Romániában (Transnistriában) a román rendszer
maga hajtott végre tevőlegesen is tömeges megsemmisítéseket. Ez nem
menti fel a Horthy-rendszert, se annak a Sztójay kormányozta utolsó
hónapjait. Csak éppen a megítélése nem lehet azonos se a korabeli német,
se a horvát, se a román rendszerrel.( ES, 2012.08.17.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése