Hastánc töri
2009.03.04
A Közel-Kelet tánckultúrája - Orientális tánctörténet
A világ egyik legrégibb, és a mai napig szinte változatlan formában
fennmaradt tánca az orientális tánc. Eredeti arab neve: Raks Sharki,
szószerint azt jelenti, hogy a "Kelet tánca". Az első "nyugati" nevet a
franciák adták, amikor a XIX. században a Közel-Keletre utaztak, és
mivel az európai táncokban addig ismeretlen volt a törzs és a csípő
külön mozgatása, tévesen "danse du ventre"-nek nevezték el, amelyet az
angol tükörfordítás "belly dance"-re, a magyar pedig hastáncra
fordított. Sajnos a név egy téves szókép, hiszen az orientális táncban a
táncos egész teste mozog, beleértve a nagyon tipikus fej, váll és
mellmozdulatokat, amelyeket lágy karmozdulatok kísérnek.
Az orientális tánc gyökerei az ókori világ termékenységi szertartásaihoz vezetnek vissza.
Minden ókori civilizációban az egyik legfontosabb istenségnek számított
a Földanya Istennő. Feladata elsősorban az újjáteremtés volt, amelyet
nemcsak a faj szintjén, hanem az egész Univerzumra kiterjedően kell
érteni. Ő biztosította az évszakok váltakozását, a természet
újjászületését, tőle függött az adott terület jóléte, a jó termés, a jó
állathozam és a fajfenntartás. Fontos volt tehát kiengesztelni,
áldozatot bemutatni neki, és az ókori emberek ajándékként (számukra
természetes módon) fiatal lányok szolgálatát, szűzességét ajánlották fel
neki. Így alakult ki a "templomi prostitúció", amely minden ókori
társadalomban létezett.A lányok feladata volt többek között szent táncok
végzése az istennő tiszteletére, és ezek a termékenységi táncok számos
hastájéki mozdulatot tartalmaztak.
Az ókori világban a vallásos és a világi élet nem különült el, hanem
együtt létezett, számukra a "szent prostitúció" fogalma nem jelentett
ellentmondást. Valójában ezek a lányok rendkívül megbecsült tagjai
voltak a társadalomnak, gyakran külön kiváltságokat élveztek. Indiában
például a templomi táncosok, a "dévadászi"-k biztosították a klasszikus
táncformák töretlen fennmaradását évezredeken át. A vallásos és a világi
gondolkodás párhuzama a művészetekben is megfigyelhető, a lélek
vágyakozását az istenséggel való egyesülés után a szerelmesük utáni
vágyakozással fejezték ki.
Az orientális tánc a mai
napig kapcsolódik a termékenység gondolatához. Egyiptomban például ma
sem képzelhető el esküvő hastánc nélkül, és szokássá vált az is, hogy
fényképet készítenek, amelyen a fiatal pár a hastáncosnő hasára teszi a
kezét, ezzel szimbolizálva vágyukat, hogy a kapcsolat termékeny legyen.
Az orientális tánc a különböző születési
szertartások által is kapcsolatban áll a teremtéssel. Számos arab
törzsben a szülő nőt körbevették a törzs nőtagjai, és ismétlődő
hasmozdulatokat végezve táncoltak körülötte, ezzel mutatva, hogy milyen
mozgásokat végezzen szülés közben. A hastáncot hagyományosan éppen azért
táncolják mezítláb, mert így alakul ki a közvetlen kapcsolat a
Földanyával, és így lehet annak energiáit felvenni és közvetíteni.
Később az ókori
társadalmakban kikerült a tánc a templomokból a világi életbe, és
szórakozásból, illetve szórakoztatásból végezték. Az ókori
Görögországban a szegényebb családból származó lányok kimentek a
piactérre, ahol a lelkes közönség pénzt dobált az ügyes táncosnak, így
össze tudták gyűjteni a hozományra való pénzt, és hogy azt biztos helyen
tudják, felvarrták a ruhájukra díszítésként. A pénzdobálás szokása a
mai napig fennmaradt az arab országokban, és a mai táncos ruhákat is az
ókori aranypénz utánzatával díszítik.
Már
az ókorban elindult az a fejlődési folyamat, amely az orientális táncot
a professzionális szólótánc felé vitte. Az ókori egyiptomban már
léteztek olyan hivatásos tánccsoportok, akiket állami és családi
ünnepekre egyaránt fel lehetett bérelni. A háremlányokat külön tanár
tanította a táncra, de nevelésüknek része volt, hogy különböző
hangszereken tanuljanak játszani, jártasak legyenek a művészetekben és a
tudományokban. Gyakran teljes műsort építettek fel, és koreográfiákat
készítettek. Később "Almeh"-nek nevezték ezeket a lányokat (Alemah -
tanult nő), akik a japán gésákhoz hasonlóan társalgással, énekkel,
tánccal, szerelemmel szórakoztatták urukat. Sokan az ókori Egyiptomot
tartják a hastánc őshazájának, azonban az egyiptomi emberek inkább
szemlélői maradtak, és általában rabszolgákat béreltek fel, hogy azok
szórakoztassák őket.
Az iszlám megjelenésével és elterjedésével ez a távolságtartás
megerősödött, egyes szélsőséges csoportok mai napig próbálják
visszaszorítani. Egy kevésbé konzervatív csoport, a szufik teológiája
viszont úgy tartja, hogy azok a dallamok, amik érzelmeket, boldogságot
fejeznek ki, dícséretesek. A szufik a mai napig különböző arab
országokban fennálló vallási csoport. Az ő nevükhöz fűződik a
dervistánc, amely során a transz állapotába kerülnek, testük az ég és a
föld közötti csatornává válik, így kerülnek közelebb Istenhez. Már az
ókori Görögországban a szertartásos táncokra jellemző volt, hogy gyakran
transzba estek, amit a testi és lelki bajok orvoslásának tartottak. A
mai napig léteznek Marokkótól Szaud-Arábiáig különböző transztáncok,
amelyeket vagy gyógyításra használnak, vagy vallásos céllal,
tulajdonképpen ezek természetesen épülnek bele a keleten élők mindennapi
életébe.
A
középkorban feltűnt egy népcsoport, amely átvette a szórakoztatást,
hiszen kívül állt az iszlámon. A cigányok i. sz. 1000 körül indultak el
Indiából, és egyre nyugatabbra haladva Perzsiában, Egyiptomban, majd
Törökországban telepedtek le, illetve később Spanyolországig jutottak.
Egyiptomban a "ghawazee" (azaz cigányok) gazdagították az orientális
táncot, akik mély belső átéléssel szintén egy másik tudatállapotba
menekültek a tánc segítségével. A fénykorát élő Törökországban is főleg
ők szórakoztatták a helyieket és fejlesztették tovább új ritmusokkal a
táncot. A XVIII.-XIX. században Napóleon katonái is őket látták
Egyiptomban, amikor a "dance du ventre" nevet adták neki.
A modern hastánc története
1893-ban a Chicagoi Világkiállításon kezdődött. Ide érkeztek azok a
szíriai táncosok, akik közül egy "Little Egypt" nevű vált a
leghíresebbé. A baletthez és a fűzővel karcsúsított nőalakokhoz szokott
amerikaiakat sokkolta amit láttak, mégse tudtak ellenállni neki.
A századfordulón és a
szecesszió korában a művészetekre jellemzővé vált a Kelet felé fordulás,
ami több tehetséges táncost inspirált az orientális tánc felfedezésére
és előadására. Ekkor alakult ki a mai napig élő "cabaret style", azaz
revü stílus is.
1927-ben nyílt Kairó-ban a
Casino Opera, a modern hastánc első keleti színhelye. A század sztár
hastáncosai léptek fel itt, nagy (30 vagy többtagú) háttérzenekarral,
akik külön a táncosnak komponált zenét játszottak.
Sajnos ma a Közel-Keleten gyakran
turisztikai látványosságnak használják, és sokszor túl populárissá
válik. Jelenleg inkább Amerikában és Nyugat-Európában fejlődik tovább,
mint professzionális szólótánc, ahol nagyon kreatív és érzékeny
előadóművészek igyekeznek megmutatni, hogy az orientális tánc, akár más
táncok, művészetté válhat. A Közel-Keleten persze tovább él eredeti formájában is, amikor nők egymás között, egymásnak táncolják egyszerűen a tánc öröméért és pozitív hatásaiért, ügyességüket, fiatalosságukat és erejüket bizonyítva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése