Bernáth Aurél
(1895-1982) Munkásállam-történelem című, 12x8 méteres szekkó faliképét
készíti az MSZMP Központi Bizottsága székházának előcsarnokában
A vízszintesen három részre osztható freskó legfelső sávjával sok
gond nem volt, a felhő az felhő. Az „átverés” a két alsó sávban
történik: legalsó részében dolgozó munkásokat látunk, de ha közelebbről
szemügyre vesszük, egyértelművé válik, hogy igazából senki sem dolgozik,
az izmos sztahanovista munkások a csinos munkáshölgyekkel próbálnak
ismerkedni. A freskó legizgalmasabb része mégis egyértelműen a
zseniálisan megkomponált középső sáv, amelyben a kor több ismert
értelmiségije, például Déry Tibor, valamint a vezető politikusok –
köztük Nagy Imre, de maga Aczél és Kádár János is – szerepelnek. A
jelenet szerint egy gyűlést látunk, ahol az előadókat nagyszámú
hallgatóság hallgatja. A dolog szépséghibája, hogy az előadóknak nincs
szája, Kádár János sakkozik, Aczél pedig az ajtófélfának dőlve
látványosan unatkozik. Nem tudni, hogy az előre kifizetett tiszteletdíj,
Bernáth személye, vagy Aczélhoz fűződő viszonya miatt, de meglepő módon
az ügynek szinte semmilyen visszhangja nem lett, sőt megvolt a kötelező
méltatás is. A rendszerváltás után a képet először a szoborparkba
akarták átköltöztetni, majd letakarták, és így maradt egészen 2004-ig.
Jelenleg tizedmásodpercekre lehet megpillantani, ha az ember a
fotocellás ajtó előtt álldogál kitartóan, és azonnal bedugja a fejét az
ajtónyíláson, ha az kinyílik.
Bernáth Aurél 1895-ben látta meg a napvilágot
Marcaliban, régi földbirtokos család sarjaként. Mikor megszületett, a
korábbi földeket a család már régen elveszítette, ennek ellenére Bernáth
megengedhette magának, hogy festőnek tanuljon, s a nagybányaiakként
ismertté vált csoporthoz csatlakozva, majd hosszabb bécsi tartózkodás
után a 20-as és 30-as években már rendszeresen állított ki a legnagyobb
budapesti kiállítóterekben. 1945-től a Magyar Képzőművészeti Főiskola
tanára volt. Első alkotói virágkorát egyértelműen a 20-as évek végén,
30-as évek elején élte, ekkorra datálhatóak legismertebb – a nagybányai
hagyományokon alapuló, impresszionista stílusban megalkotott – művei,
majd az 50-es évek végétől újra reneszánszát éli, s számos köztéri –
leginkább állami funkciót betöltő épületbe szánt – alkotás fűződik a
nevéhez. A Munkácsy-díjas Érdemes- és Kiváló művésszé avanzsáló Bernáth
kétszer is megkapta a Kossuth-díjat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése