RÉGI
UTAZÓK A VÁRBAN
Ha
végigsétálunk a Vár utcáin, a legszembetűnőbb talán már nem is az a középkori,
vagy éppen barokkos hangulat, ami azelőtt oly jellemző volt ezekre a kanyargós
utcácskákra, hanem az a hatalmas mennyiségű külföldi turista, akik jószerivel
teljesen ellepik a környéket. Idegenforgalmi szempontból valószínűleg ez a
kerület a leglátogatottabb, mindegyikük nyakában kamera vagy fényképezőgép, amivel megörökíthető a
látvány. Százezrek őriznek emlékeket - mágnesszalagon, fényképen, vagy akár
gondolataikban - ezekről az ódon utcákról Kanadában, Svájcban, Japánban, szerte
az egész világon. Ilyenkor - amikor az ember alig tud felpréselődni a várbuszra
- még távolibbnak tűnik az a kor, amikor egy utazó valahol Európa vagy Ázsia
távoli részén elindult, hogy saját szemével lássa a mindaddig csak régi
leírásokból, vagy homályos legendák ködös históriáiból ismert egzotikus
vidékeket - és bizony, Magyarország abban az időben a nagyvilág számára
ilyesféle "terra incognita"
volt, kutyafejű, lóhúsevő vademberek földje. Egy Otto Babenberg nevű német püspök ittjártakor egyenesen Isten
hatalmas jóindulatának tulajdonítja, hogy ebben a szép országban megtűri a
rusnya, pogány magyarokat, akik "rút
ábrázatűak, szokásaikat és nyelvüket illetően egyaránt barbárok..." -
írja 1147-ben, ötven évvel azután, hogy az első keresztes hadjárat
Magyarországon átvonuló seregei a gabonát felajánló magyarokat fegyverrel
támadták meg, "mert azt hitték, azok
nem mernek velük szembeszállni" - amint azt egy francia szemtanú
leírta, felháborodva azon, hogy ezek után a keresztesek felgyújtották a
gabonaasztagokat, megerőszakolták a nőket és "a férfiak szakállát kiégették, vagy kitépték"...
Az első hiteles utazó, akiről elmondhatjuk, hogy
Magyarországról hírt adott a művelt nyugat számára, egy Lietbert nevű cambriai érsek volt, aki 1054-ben, zarándokútja
alkalmával járt nálunk Száz évre rá látogatott ide egy arab kereskedő, Abu Hamid, aki 1151-ben érkezett "Unkurijába, a bashgirdok földjére";
ahogy ő nevezte írásaiban Magyarországot. Érdekes módon, ő, és nem sokkal
később még egy kortársa, Idriszi is,
fölöttébb elismerően szóltak az itteni állapotokról, némely tekintetben
egyenesen Bagdadhoz hasonlították a nagyobb városokat; márpedig ez egy
"gyaurhitű" ország számára igen nagy megtiszteltetés volt akkoriban.
Aztán - ahogy egyre kifinomultabbá váltak a kereskedelmi és diplomáciai
kapcsolatok - egyre vonzóbbá vált távoli tájak, ismeretlen birodalmak felé
utazni, vállalva az út megpróbáltatásait; így aztán a középkor végére
megszületett az "utazó" alakja, aki nemzetének több éves kalandos
vándorlás után hírt ad a messzi vidékek hihetetlen csodáiról, vagy rettenetes
borzalmairól. Így vált legendássá Európában János
Pap országa, így lett híres Pico
Della Mirandola és Marco Polo, de hasonlóan nemes
elhatározás hajtotta a mi Julianus
barátunkat is kelet felé. És mire a reneszánsz beköszöntött, Európa elég
érettnek érezte magát arra, hogy "felfedezéseket" tegyen mindaddig
ismeretlen földrészeken is - a legtöbbször meglehetősen gyalázatos hátsó
szándékkal.
Ám
térjünk vissza a Várhoz. Mint a régi Buda magja, a királyi székhely, a főváros,
a kulturális élet központja, - minden korszakban célpontja volt a hazánkban
járó utazóknak. Alig akad olyan útleírás, amely ne említené Budát a Várhegyen
magasló, - vagy éppen lerombolt - épületeivel és történelmi emlékeivel.
Nézzük meg hát, hogy a régi utazók közül ki mit
gondolt, ki mit tartott lejegyzésre érdemesnek, amikor a budai Várban járva
szétnézett egy ismeretlen országban. És így talán mi magunk is el tudjuk
képzelni, milyen lehetett szűkebb pátriánk egy másik korban, amikor az emberek
még gyalogosan szemlélték a világ dolgait.
A
reneszánsz Buda I.
Buda a
XV. században vált európai hírű várossá; reneszánsz arculatának kialakítását
általában Mátyás itáliai udvartartásának szoktuk tulajdonítani, ám az igazság
az, hogy már a század harmincas éveiben megindult az a fejlődés, amelynek
köszönhetően a "reneszánsz Buda" a század második felére
felépülhetett. Zsigmond, német-római császár és magyar király volt az első, aki
a budai oldalon álló alacsony dombon - mi azért nevezhetjük Várhegynek -
nagyszabású építkezésbe kezdett, és mivel éppen ezidőtájt járt itt egy Bertrandon de la Brocquiére nevű francia
nemesember, leírásában ő is megemlítette az éppen épülő palotát. "Délen nagy palota emelkedik, mely uralkodik
a városkapu felett. A palotát a császár kezdte építeni; ha befejezik, nagyszerű
és erős épület lesz majd..." írja úti beszámolójában a francia, aki Jó
Fülöp herceg tanácsnoka volt, és 1433-ban, Palesztinából hazafelé tartva
utazott át hazánkon. Bár nem töltött sok időt Budán, néhány dolgot azért
említésre méltónak tartott; nevezetesen a környék hévizes fürdőit, a jó
borokat, a lovagi játékokat, valamint azt, hogy a nádor fiának "igen szép felesége van." - igaz
ugyan, hogy a nádorról magáról már csak annyit jegyzett meg, hogy nemigen
tanácsos hinni a szavának. Útleírásából megtudhatjuk, hogy a város
közigazgatása, ipara és az igazságszolgáltatás a németek kezén van, és szó esik
Zsigmond király különös ötletéről is, mely szerint a Duna két partja között
óriási láncot akart kifeszíttetni, hogy tetszése szerint elzárhassa a folyót.
Az ötletet a francia tanácsos is lehetetlenségnek tartotta, és a tények valóban
őt igazolták. Ami azonban a mai napig látható - ha romos állapotban is - az a
környék erdőségeiben valaha állt Szent Lőrinc templom, ahol Bertrandon mester
láthatta Remete Szent Pálnak, az egyetlen magyar alapítású rend, a pálosok névadójának állítólag "teljes épségben maradt holttestét".
A templom romjai és a budaszentlőrinci pálos kolostor alapfalai ma is állnak; a
jelenkori utazóknak a közeli Szép Juhászné fogadóban mérik a sört...
A tanácsos zárásképpen megismerteti olvasóit a lovagi
játékok szabályaival, mely szerinte "kedves
és gyönyörködtető látvány... a szabály az, hogy az egyik vitéznek a földre kell
buknia", majd miután kigyönyörködte magát, elbúcsúzik Budától és
folytatja útját hazafelé.
A reneszánsz Buda II.
Antonio Bonfini nevét talán mindenki ismeri, egy kicsit már-már
magyarnak is tartjuk, bár igazság szerint tősgyökeres itáliai volt. Az azonban
tény, hogy majdnem húsz évet élt a magyar királyi udvarban, sőt Budán is halt
meg, 1503-ban. Mátyás szolgálatába 1486-ban lépett mint történetíró, és megírta
a magyarok történetét 1496-ig. Bonfini, bár nem nevezhető a szó klasszikus
értelmében utazónak, azért sok érdekességet megőrzött számunkra, és mint
íróember, a Mátyás-korabeli Budavár hangulatát hűen idézi vissza ötszáz év
távolságból is. Tőle tudjuk, hogy a vár dunai oldalán emelt reneszánsz
kápolnában víziorgona szólt, a könyvtárépület és még számos terem mennyezetein
a korabeli csillagászat ismereteinek megfelelően planéták és csillagképek
pompáztak, a palota kútjához hét mérföldön át vezetett a vízvezeték szurokkal
bevont csövekből, ólomcsapokkal, valamint azt is, hogy Mátyás az egyik udvaron
apja mellett szobrot emeltetett bátyjának, Lászlónak is, aki valójában a
törvényes trónörökös lett volna - ha V. László ki nem végezteti.
Amint olvassuk a leírást, szinte mintha leltározta
volna a derék humanista a budavári kincseket és pompás épületeket. Boltozatos
reneszánsz termek, díszes lépcsősorok, aranyozott mennyezetű hálókamrák és
díszes kandallók, képzeletbeli, csodás állatszörnyekkel díszített kályhacsempék
és római szobrokat utánzó műalkotások hirdetik a királyi udvar kifinomult
gazdagságát - bár azt még a kétségkívül magyarbarát Bonfini is elismeri, hogy
amíg Mátyás "a szittyákat beavatta
az olasz szokásokba", nem kevés víz folyt le a Dunán. A király nagy
jutalmat ígért külföldi - főként olasz - poétáknak, grammatikusoknak, és egyéb
tudósoknak, ám azok "nagyobb
nyomorúságban vitték haza múzsájukat, mint ahogyan elhozták..." -
jegyzi meg. (Kivétel azért akadt: Regiomontanus, az európai hírű csillagász
jónéhány évig működött Budán - emlékét dombormű őrzi a Buzogány-torony alatti
kertben.) Ami pedig a művészeteket illeti: a templomokba német és francia
zeneszerzők hozták el a reneszánsz zenét, festők, szobrászok, ötvösök és
kőfaragók honosították meg a kor művészi ízlését Budán, a királyné számára
pedig konyhaművészeket és színészeket, valamint hárfásokat és egyéb
muzsikusokat hozatott Mátyás; bár a régi vágású nemesek gyakran vádolták,
"hogy játékra költi a pénzt...,
ostobaságra és hiábavalóságokra...", sőt egyesek egyenesen azon "zúgolódtak, hogy papucshős...".
Mátyás
király 1490-ben halt meg, Antonio Bonfini tizenhárom évvel élte túl, mint II.
Ulászló udvari történetírója. És ezekben az időkben már leáldozóban volt Budai
vár dicsősége - a később idelátogató utazók hamarosan egy egészen más Budára
érkeztek - ahol már a török volt az úr, és másfél évszázadig az is maradt...
A
mohácsi vész előtti Buda
A virágzás
évtizedei után Buda egy évszázadnál is hosszabb ideig volt egy elpusztított,
szétforgácsolt és lezüllesztett ország névleges fővárosa, ahová csak
kénytelenségből vetődtek utazók, ha semmiképpen nem kerülhették el. A török
terjeszkedés már a XV. század legelején aggasztó valósággá vált, így nem csoda,
hogy Tomaso Daniero, modenai követ, a
század első magyarországi utazója - aki még úgy jött Budára, mint egy virágzó
birodalom fővárosába - már olyan
hírekkel tért meg, amelyek a török közelségéről tanúskodtak. A követ
1501-ben érkezett Magyarországra, és a határtól fényes királyi díszkísérettel
vonult be Budára. Mint jó olasz - és minden bizonnyal humanista műveltségű
férfiú - nem felejti el megemlíteni a közeli Aquincumot sem, de úti
beszámolójának központi része egy korabeli ünnepség, az úrnapi körmenet
leírása. Ebből derül ki, hogy mennyire kézzelfogható volt az iszlám fenyegetés
akkoriban; a követ úr leírása szerint ugyanis "Valami jóslat úgy tartja, hogy a mohamedán hit kipusztul, ha Mohamed
koporsóját szétrombolják..." Mármost az úrnapi körmeneten - mint azt a
szemtanútól megtudhatjuk - a budai polgárok felállítottak egy mecsetet Mohamed
koporsójával, körülötte elhelyezték a szultán és a pasák szalmabábjait, majd
mindezt felgyújtották, és"...ami el
nem égett, azt a tömeg megrohanta, botokkal, kövekkel ízzé-porrá zúzta, sőt,
fogaival is szaggatta...".
Ezután a követ egy borral folyó csodaszökőkútról is hírt ad, amelynek
tövében a derék budaiak bögrékkel és és fazekakkal csépelték egymást, míg a
szerencsések részegen fetrengtek a földön, végezetül pedig így ír: "az ünnep ezután érte el csúcspontját: a...
tolongásba kappanokat, ludakat, galambokat dobáltak, melyeket a tömeg óriási
dulakodásban ezer darabra szaggatott."
Egy évvel később járt Budán utazó; a francia Pierre Choque, aki XII. Lajos francia
király megbízásából II. Ulászló menyasszonyát, Anne de Foix de Candale-t kísérte Magyarországra. Részletesen
tudósít az esküvőről is, majd hazatér szülőföldjére és azontúl irodalmi
munkásságot folytat. Az ittjártakor feljegyzettekből számunkra az a rész
érdekes, amelyben Budavár nevezetességeit tárgyalja, annál is inkább, mert
alkalmasint ő volt az utolsó nyugati utazó, aki Buda várát régi fényében
láthatta. Említi a mai Mátyás-templom helyén akkor állt Miasszonyunk-templomot
és Remete Szent Pál holttestét a Szent Lőrinc apátságban, dicséri a szőlőt és a
bort, a házak olaszos építését, az itt lakó firenzei és német származású
lakosokról is sőt, még a Corvinákról is
szót ejt, majd így folytatja: "A vár
a legszebb fejedelmi lak, melyet ismerek" ... És sokáig ez az utolsó
olyan híradás, amelyben hasonló csodálatnak ad hangot egy külföldi Buda
épületei láttán.
A
török kori Buda
1587-ben
Reinhold Lubenau königsbergi orvos,
később tanácsos, aki korának egyik híres utazója is volt; II. Rudolf császár
megbízásából Konstantinápolyba ment a szultánhoz császári üzenettel, és úti
jegyzeteiben Budáról is szólt. Itt a
budai pasa fogadta a német tanácsost, majd a vendég szétnézett a városban:
"Buda nagyon régi város... a király
székhelyén igen sok ház és palota állott, melyek most romba dőlve... cölöpökkel
alátámasztva, mert a törökök nem törődnek semmivel, csak a lovaiknak legyen
hely, egyébként az eső is becsuroghat... egerek, menyétek, kígyók, skorpiók
tanyáznak a házakban..." - írja. A vár kútjában halak úszkálnak,
Mátyás könyvtárában egy öreg török lakik, mint felvigyázó, és még megvan a
mennyezet, amelyre a planétákat festették, ahogy Mátyás születése órájában
álltak. A városkapun belül külön utcákban laknak törökök és keresztények.
Végezetül pedig - a tanácsos urat megvendégelték egy korsó pompás magyar
borral.
Négy év múlva, 1591-ben ismét küldöttek jöttek Budára.
Végcéljuk ugyanúgy Konstantinápoly volt, velük tartott báró Wratislaw Vencel, cseh főúri születésű
fiatalember is. II. Rudolf császár gazdag ajándékot küldött a budai pasának is
- ezt biztonságosabb módszernel vélte a török betörés ellen, mint a magyar
végvárak megsegítését - amit az pazar vendéglátással viszonzott. A fiatal báró
megnézte a várost, amelyről a következőt írja: "Valamikor Buda külvárosában is voltak szép épületek, magyar királyok és
főurak palotái, ezek helyén azonban ma már csak romok találhatók... "
A törökök kaszárnyának használják, és ha beázik valahol, akkor egyszerűen
átmennek egy száraz helyiségbe, de meg nem javítják. A mecsetté alakított török
templomok körül dervistáncot járnak a fanatikusok, a harangozást a törökök
betiltották - mindezt a fiatal cseh báró döbbenten szemlélte. Másnap aztán
szemtanúja volt egy mohamedán hitre áttért olasz beavatási ceremóniájának; a
tömeg keresztülvonult a városon, Mohamed nevét kiáltozva. Vencel úr pedig így
emlékezik meg a hitehagyottakról: "...ettől
pedig Isten óvjon mindnyájunkat!"
A történet csattanója: a báró a török fővárosból
jeruzsálemi zarándoklatra indult, de a szultán és Rudolf császár között - a
fejedelmi ajándékok ellenére - megromlott a viszony, így a szépreményű ifjút a
törökök letartóztatták és csak jóval később, nagy váltságdíj ellenére engedték
szabadon. Igaz ugyan, hogy miután hazatért, legalább valóban szabad lett -
kalandjairól könyvet is írt...
A
Habsburg Buda I.
Amikor
a Habsburg-birodalom végre úgy döntött, itt az ideje, hogy Magyarország immár
ne török, hanem osztrák tulajdon legyen, ezt a nyugati világ felé mint új
keresztes háborút, szent harcot hirdette meg. Ennek okán aztán számos
dicsőségvágyó, kalandor, és egyéb nyughatatlan nemes jött harcolni a török
ellen - egy kissé más cél hajtotta őket ide, mint a régebbi utazókat.
Lassay Armand
de Madaillan márki 1685-ben járt itt;
"ez az egyetlen hely, ahol állítólag
harcolni lehet..." írja levelében. A márki ugyanis leveleket
küldözgetett barátainak, amelyekben főként stratégiai észrevételeit és
személyes élményeit írja le, de a harcok szüneteiben néha ráér arra is, hogy
sajnálkozzék az immár teljesen lerombolt országon - amelynek lerombolásában ő
maga is részt vett...
Az első francia utazó, Jean Claude Flachat, aki már a valóságos Habsburg-kori
Magyarországon járt, Mária Terézia uralkodása idején érkezett. Foglalkozására nézve
lyoni kereskedő volt, aki távoli tájak érdekességei iránt érzett
ellenállhatatlan vonzalmat, így jutott el Magyarországra 1744-ben. Könyvében,
melyet tapasztalatairól írt, helyet kap az építkezés és a hídverés helyi
sajátosságai, az időjárás, a népszokások, és persze az evés-ivás. Minket
azonban most az a rész érdekel, amelyben Budát mutatja be: "...ez a város félig hegyen, félig a Duna
partján épült. 1686-ban a törökök - amikor látták, hogy tovább nem védhetik -
felégették; de a várost azóta elég szépen rendbehozták..." - állapítja
meg a derék francia, majd elmegy, hogy meggyőződjék a híres fürdők csodás
hatásáról és igen elégedetten írja: "A
legegészségesebbek is használhatják a vizet anélkül, hogy kárukra lenne."
A fürdők kerek tetejű házakban vannak, a víz nyakig ér és egy vastag csövön
áramlik be a fürdőházba, a medencében pedig "kis cellákat készítettek azon fürdőzőknek, akik nem akarják, hogy
meglássák őket...". Amikor pedig megismeri a császár számára
fenntartott fürdőket, ennyit jegyez meg: "...azok...sokkal díszesebbek, de nem jobbak...".
Szomorú mementóként a budai vár bástyái között hagyott
régi ágyúcsöveket is látott Flachat, és - lévén, hogy társaságában utazott a
Bécsből hazatérő török követ - , meg is jegyezte róluk: "...ezekben a törökök ráismertek a legutóbbi
háborúban ellenük felhasználtakra." ...
A
Habsburg Buda II.
A
Habsburg-korszak idejéből egy drezdai születésű természetbúvárról kell még
megemlékeznünk; Joachim C. Hoffmannsegg
báró épp a francia forradalom idején járt Magyarországon. A báró megtestesítője
a vérbeli utazónak; viszontagságos útjáról hosszú leveleket küldött nénjének -
valóságosabbakat, mint azelőtt Mikes Kelemen. Úgynevezett "gyorsparaszttal",
azaz afféle félhivatalos pusztai delizsánsszal érkezett Budára, ahol "a legismertebb és legjobb fogadóba, a várbeli
Fortunába" szállásolta el magát. A budai várat, annak felépítésével és
épületeivel Meissen városához hasonlítja a derék porosz, ahol az egykori királyi
palotában most Lipót főherceg, a császár fivére és Magyarország nádora lakik
"amolyan helytartóféle - a legelső
személy az országban".
Később a báró látogatást is tesz nála, és
keresztül-kasul bejárja a budai várat, amely "egymagában is külön város a hegyen", bár az utcák elég
siralmas állapotban vannak és szűkek is, de Hoffmannsegg báró - mint jó
vendéghez illik - az utcákról elétűnő kilátást csodálja, a környék hegyeivel és
szőlőivel. Miután leereszkednek a Várból - a meredek sikátorokon kötéllel
rögzített kerekű kocsival - a vendéget bemutatják a városi arisztokráciának és
azontúl naponta több helyen is vendégeskedik. Megállapítja, hogy bár az itteni
hölgyek szebbek, a német polgárlányok viszont műveltebbek, a fiatalemberekről
viszont igen rossz a véleménye: léhák és könnyelműek, ám a kisasszonyoknak
éppen ez tetszik.
Mivel a báró farsangkor még Budán volt, álarcosbálba is
meghívták, amelyről ő a következőt jegyezte meg leveleiben: "Az utolsó négy hét Budán elég unalmasan
telt... Alkalmam volt végignézni két álarcosbált is, egyet Budán, egyet Pesten.
Az ilyen mulatságok nagyon hasonlítanak egymáshoz... itt sem találtam semmi
feltűnőt..." - érdekessé számára csupán az tette, hogy a magyar
nemesek karddal és sarkantyúval lépnek be a bálterembe, emiatt aztán "...kivált a gyors tánc közben sok ruhát
elszakítanak, sok női bokát felsértenek..." - írja a jeles utazó, de
azért megemlíti, hogy újabban már a magyar nemes sem ragaszkodik mindenáron a
kardjához és sarkantyúból is olyat visel, aminek nincs éle - inkább csak dísznek
való...
Mindezt a báró kedves nagyvonalúsággal írja rólunk,
több helyen is kiemelve, hogy a magyar nők szebbek, karcsúbbak, mint a
hazájabeliek. De valahogy halvány árnyékot vet minden dicsérő szavára egy apróság;
nevezetesen az, hogy lányaink szépségén kívül a magyar nemesek jellemében a
virtuson kívül nem tud másról elismerően szólni; amikor a budai ismerőseinek műveltségét,
szokásait dicséri, olyankor az mindig egy német családra vonatkozik.
Persze, az is igaz, hogy ő maga magyarul nem tudott,
csak németül...
A
reformkori Buda I.
Ellentmondásos
korszaka volt a magyar történelemnek a reformkor. Megelégedettség és indulatok,
nemzeti hevület és kozmopolita törekvés, magyarosítás és németesítés élt meg
egymás mellett furcsa harmóniában, és ezek eredménye végül egy olyan mozgalmas
és érdekes kort eredményezett, amelyre ma már a legtöbben valamiféle édes-bús
nosztalgiával gondolunk. Ezekben az időkben indult meg a közlekedés fejlődése,
Magyarország számos újdonsággal ismerkedett meg - és egyre többen
megismerkedtek Magyarországgal.
Ezek közül való Vlagyimir
Boronyevszkij, cári tengerésztiszt, aki 1810-ben gyalogosan tért haza
Triesztből Ukrajnába, és élményeit a magyarok földjén könyv alakban is kiadta:
"Íme, Buda
- szólt a kocsis, és fejével a hegy felé inte. A házak fehér falai szinte
odatapadni látszottak a hegyoldalhoz, s a Duna mindkét partján, hol a város
terül el, könnyed, kékes köd lebegett..." - e szavakkal érkezik meg Magyarország
fővárosába, "melynek külvárosa
ugyancsak falusias: szűk, s piszkos utcáival."
Azonnal a legjobb fogadóhoz hajtat, szláv
érzelmességgel szól a budai utcák színes pompájáról és a csodálatos esti
Duna-parti sétáról. Mint jó tengerész, gyönyörködik a Duna hullámaiban, és... a
pipafüstben. Kávéházakban biliárdozik, csokoládét iszik, majd meglátogatja a budai
várat. "A várat kőfal veszi körül -
de hiányzanak belőle az ágyúk, legalábbis én nem láttam ilyeneket." -
írja. "A vár közepén csodás tér
nyílik, gazdag uraságok palotáival" ezek közül is kiemelkedik az
egykori királyi palota, amely épp lakatlan, mivel "a palatinus főherceg hitvese halála óta még csak rövid időre sem keresi
fel...". Mármost ez a hölgy nem más volt, mint Alekszandra Pavlovna;
"mágikus név az őt annyira tisztelő
magyaroknak...". A sírja mellett állandóan őrt álló Nyikoláj atya
vezeti körbe a tengerészt a palota üres szobáin, ahol a nyitott pianofortén érintetlenül
hagyva áll a dal kottája, amit utoljára játszott.
Az emlékezés szomorú percei után Boronyevszkij
meglátogat néhány budai fürdőt, majd a királyi palota csillagvizsgálóját és az
egyetem könyvtárát, valamint a Szent János-kórházat. Ez utóbbiról elismerő
szavakkal emlékezik meg, ellentétbe állítva a pesti oldallal, ahol "semmi nincs a helyén" - ám ez nem
is véletlen, hiszen a budai kórház katonai kórház.
1827
augusztusában járt Budán Joseph Krickel,
bécsi polgár, aki zarándokúton volt Jeruzsálembe (bár Bukarestnél messzebb nem
jutott). Augusztus 20-án tanúja volt a Szent István-napi ünnepségnek, mint
leírja "A Várban ma ünnepelték Szent
István napját. Buda egész papsága, sok magyar mágnás, céhek... díszes menetben
vonult az István-temlomhoz.". Látta és feljegyezte a Szent Jobb körülhordozását,
sőt arról is tud, hogy István király volt az, "aki hazájában a keresztény hit alapjait lerakta...". A derék bécsi
itt látott először lóvasutat - a bemutatón maga a király és a nádor utazott
rajta, Krickel szeme láttára, aki az eseményről hosszú beszámolót kanyarít,
csodálattal említve a vaspályán száguldó csodás járművet, végül pedig az esti
égboltot veszi szemügyre a csillagdában.
A
reformkori Buda II.
Talán a
legszimpatikusabb külországi látogatóval ismerkedhetünk meg a következőkben:
egy angol orvosdoktorral, John Paget-tel,
aki 1835-ben feleségül kérte Rómában az ott tartózkodó Wesselényi Miklós
unokahúgát, Polyxénát, és a kedvéért eljött Magyarországra - olyannyira, hogy
itt is maradt, magyarrá lett, vastag könyvet írt magyarországi utazásairól,
kastélyt épített Aranyosgyéresen, jó barátja lett Széchenyinek, sőt a
szabadságharc alatt Bem szárnysegédje volt. És bár Világos után Angliába
menekült, Kossuth angliai és amerikai útját szervezte ott is, hogy aztán
1855-ben hazatérjen Magyarországra, haláláig itt éljen és mint a magyar szabadságharc
hőse, a házsongárdi temetőben nyugodjék.
Amikor bécsi ismerősei megtudták, hogy Magyarországra
készül, a legképtelenebb borzalmakkal ijesztgették, amit később a derék angol
alaposan ki is nevetett. Megérkezvén a magyarok földjére, megállapítja, hogy ez
az ország bizony némely tekintetben szinte lehagyta Angliát. Hosszú
útleírásából most szorítkozzunk arra, amit Budáról feljegyez - bár maga az
útirajz minden sora élvezetes és kellemes olvasmány.
Paget a hajóhídon megy át Pestről Budára, miközben
alatta egy négyevezős bárka siklik el: "Az első pillantásra megállapítható volt, hogy Londonban készült.
Széchenyi grófé volt, ő is benne ült, néhány barátjával..." - írja,
majd körülnéz a Várhegy aljáról: "Buda
középponti része magányos sziklán áll, és még mindig fal veszi körül... A
várhoz a nádori palotán kívül több nagy épület tartozik, ezekben kapott helyet
a királyi helytartó tanács és a magyar udvari kamara." Itt megtudja, hogy a törököknek egy szentjét
temették el a közelben, és megemlíti a 145 éves török uralom utolsó emlékét, a
fürdőket is, nemkülönben pedig a bort, amitől egy bizonyos mennyiség után a
magyar embert "ellenállhatatlan
kényszer fogja el, hogy megsirassa hazája nyomorúságos sorsát. Urak és
parasztok egyaránt arra a képzeletbeli aranykorra emlékeznek, amikor Corvin
Mátyás alatt Magyarországot tisztelték külföldön, és a népet védelmezték otthon.
Anya nem sírhat keservesebben gyermeke elvesztésén, mint a magyarok Hunnia tűnt
dicsősége felett..." - olvashatjuk jegyzetei között.
"Egyébként Buda nyugalma és csendje erősen
elüt Pest élénk nyüzsgésétől" - jegyzi meg. Felkapaszkodik a
Blocksbergre, és ő is meglátogatja a csillagvizsgálót, majd lenéz a városra és
gyönyörködik a "budai hegyek kék
láncolatában", a zöld erdőkkel borított szigetekben, végül pedig így
ír útinaplójába: "Európa egyik leggazdagabb
országának közepén áll ez a város... éghajlata elsőrangú és minden irányba
korlátlanul terjeszkedhet... Mindebből előre látni Pest-Buda ragyogó jövőjét. Senki
nem kívánja őszintébben felvirágzását, mint e sorok írója, mert hisz abban,
hogy Magyarország megerősödésével együtt jár Kelet-Európa függetlensége is."
1849-ben Pagetnek menekülnie kellett Magyarországról. De
amint lehetett, visszajött, itt maradt és itt is halt meg.
Magyarországon, Kelet-Európában...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése