ÖSSZEFOGLALÓ
a Nemzeti Jogvédő Alapítvány által működtetett Nemzeti Jogvédő Szolgálat
2006 őszi tüntetésekkel és megtorlásokkal összefüggésben ellátott jogvédő tevékenységéről ügyeiről
(2010. október 23.)
1. Általános értékelés
Ma, négy évvel a 2006 őszi tömeges
rendőri brutalitást és bírósági jogsértéseket követően már jogerős
bírósági ítéletek tucatjai igazolják a civil és nemzeti jogvédők
következetesen hangoztatott határozott és dokumentált véleményét arról,
hogy kirívó és nyilvánvaló jogsértések százait követték a rendvédelmi
szervek a 2006 őszén utcára vonult tiltakozókkal és megemlékezőkkel
szemben. 2006 szeptemberben és októberben több száz ember szenvedett
súlyos lelki és testi sérüléseket a tömeges rendőri erőszak miatt,
illetve vált önkényes fogva tartás áldozatává.
2006. véres ősze után jogvédő munkánk
még intenzívebbé vált, még jobban felértékelődött. Jogvédő kollégáink
első perctől kezdve hatalmas energiával kezdték meg az évekig tartó
heroikus jogvédő missziót több mint 100 meghurcolt védelme és jóvátétele
érdekében. Honlapunk máig az egyetlen legteljesebb forrása a 2006 őszi
jogsértésekkel kapcsolatos eseményeknek: http://nja.hu/hirek/2006.-szeptemberi-es-oktoberi-tuntetesek/
2004-ben alakult nemzeti érzelmű
ügyvédeket tömörítő alig 30 fős szervezetből országos és nemzetközi
szinten ismert és elismert jogvédő szervezetté váltunk, amelynek elnök
Zétényi Zsolt. Több száz esetben védtünk, képviseltünk a rendszerrel
ellen küzdő, nemzeti elkötelezettségű személyeket és szervezeteket, és
olyanokat is, akiket nem aktív ellenállóként darált be az elnyomó
gépezet. Meghatározó jelentőségű precedens ítéleteket értünk el (Bukta
ítélet, gesztenyéskerti ítélet, iránymutató kártérítési és kártalanítási
ítéletek). Az elmúlt 8 év jogsértéseiről Gaudi-Nagy Tamás által
készített jelentés-tervezetet a Nemzeti Jogvédő Alapítvány és Szolgálat
támogatja és hiteles összefoglalónak tekint, amely egyúttal a Nemzeti
Jogvédő Alapítvány és Szolgálat elmúlt 6 évének munkásságát is
feldolgozza. A jelentést az országgyűlés illetékes albizottsága
nemsokára napirendjére veszi.
Jogvédő munkánk hatékonyságát
rendkívül megnövelte a Civil Jogász Bizottsággal való együttműködés. Az
Összefogás az Igazságért akció keretében képesek voltunk sokszoros
hatékonyságúra növelni és a hazai és külföldi nyilvánosság számára is
eljuttatni jogvédő munkánk eredményeit és üzenetét, melynek a lényege
az, hogy az ellenállás joga megilleti a nemzet tagjait azokkal szemben,
akik a nemzet életére ellen. A közel 300 oldalas, jogsértéseket és
felelősségi viszonyokat feltáró Jelentés elkészítésében – Morvai
Krisztina mellett - meghatározó szerepet játszott Gaudi-Nagy Tamás NJSZ
ügyvezető.
Büszkén mondhatjuk, hogy kitartásunk,
eredményességünk és elkötelezettségünk nélkül nem juthattunk volna oda,
hogy az áldozatok jóvátételt kapjanak, koncepciós perekbe fogott
tüntetők, civilek többsége mentesüljön a megtorlástól, egyedül a
felelősök felelősségre vonása hiányzik még: ezt a hatalmas társadalmi
elvárással kísért célt minden erőnkkel előmozdítani kívánunk.
Érdemes felidézni, hogy a Nemzeti
Jogvédő Alapítvány már 2006. szeptember 22-én kiadott közleményében
rögzítette, hogy „a választók nyilvánvaló és kormányfõ által beismert
félrevezetése, megvetése a politikai rendszer és jogállamiság iránt
táplált bizalmat megrendítette. A hatalom olyan politikai erõk kezében
van, amelyeknek a választóktól kapott felhatalmazása a megtévesztés
miatt hitelesnek nem tekinthetõ. A
népfelség megnyilatkozásának tekinthetõ, mára mindennapossá vált
tiltakozások és tüntetések, a gyülekezési és véleménynyilvánítási jog
békés gyakorlása elõmozdíthatják a politikai rendszer legitimitásának,
alkotmányosságának helyreállítását.”
2006. október 23-án este pedig
„Állítsák meg a rendőri erőszakot !” címmel adtunk ki közlményt. Ebben
rögzítettük, hogy „példátlan erejű és méretű, megfélemlítő rendőri
intézkedések sorozatát észleltük.” Követeltük a kormánytól és az
országos rendőrfőkapitánytól a rendőri erőszak megszüntetését.
Figyelmeztettünk az állam és az eljáró hivatalos személyek
felelősségére. Rámutattunk: „Egy jogállamban megengedhetetlen az ilyen
rendőri fellépés, ezért a mozgósított rendőri erőket vissza kell
vezényelni, mert tevékenységük csak fokozza a már amúgy is komoly
feszültséget. Az országban kialakult válság karhatalmi eszközökkel nem
oldható meg, széles társadalmi közmegegyezésen nyugvó megoldást kell
találni.” Szorgalmaztuk – az 1990-es taxisblokádhoz hasonló – mielőbbi
közkegyelmet mindazok számára, akikkel szemben a 2006. szeptember 18-21
közötti, illetve 2006. október 23-i tüntetések kapcsán indult
büntetőeljárás.
A
2006 őszi jogsértéseket felelős erők bukása után új időszámítás
kezdődött a jogvédő munkában. Június az Országgyűlés határozatot
fogadott el az áldozatok jóvátételéről. Az országgyűlési határozat
parlamenti vitájában – az időközben országgyűlési képviselővé választott
- Gaudi-Nagy Tamás vezérszónoki beszédben összegezte az egész
Országgyűlés és a nemzet nyilvánossága előtt jogvédő munkásságunkat. A
felszólalás szövegét és felvételét el itt érhető el:
Májusban
az Országgyűlés emberi jogi bizottsága tagjaként, Gaudi- Nagy Tamás
NJSZ ügyvezető javaslatára az Országgyűlés albizottságot hozott létre
nem csak a 2006 őszi, hanem a 2002-2010-ig terjedő időszak állami
szabadságjogi jogsértéseinek vizsgálatára. Ezen albizottsági munka során
12 meghallgatás keretében több, mint 60 kulcsszereplő meghallgatására
került sor. A munkában a Nemzeti Jogvédő Szolgálat kivette a részét:
Morvai Krisztina, mint EP képviselő és Gaudi-Nagy Tamás, mint alelnök
meghatározó szerepet játszva vettek részt, számos nemzeti jogvédő
kolléga működött közre a meghallgatások sikeres érdekében. Az
albizottság 2010. szeptember 20-án Novozanszky Ilona ügyvezető-helyettes
elnökségi tagtársnőnk értékelte a Nemzeti Jogvédő Szolgálat munkáját és
mutatta be az albizottság előtt. A meghallgatás jegyzőkönyve itt érhető
el:
Az erről szóló közös sajtótájékoztató itt található:
2010.
szeptember 17-én Morvai Krisztina, a Civil Jogász Bizottság egykori
társelnökeként összegezte a jogvédő munka eredményeit.
A meghallgatás felvétele itt látható:
Az erről szóló sajtótájékoztató itt található:
Az albizottság által
elkészített és október 20-án elfogadott jelentés elismeri ugyan és
állami elismerésre javasolja a Nemzeti Jogvédő Alapítvány
erőfeszítéseit, azonban a hozzáfűzött reményeket nem váltotta be, adós
maradt az igazi elszámoltatást elősegítő tényállásfeltárással és
feljelentésekre vonatkozó konkrét ajánlással.
Gaudi-Nagy Tamás több mint 50 pont
tekintetében a jelentésbe illesztett módosítási javaslatokat
terjesztett, de ezeket érdemben nem vizsgálták meg és így fogadták el,
bár több képviselő szerint sok észrevétel elfogadhatónak tűnt, de
alapvetőek a koncepcionális különbségek. A valódi nemzeti jogvédő
szemlélet hiánya érzékelhető és ezt bármely párttal szemben szóvá
tennénk. Ugyan vannak értékes részei is a jelentésnek, de adós maradt a
jelentés a történeti tényállás teljes körű feltárásával. Különösen fájó a
koncepciós eljárások megemlítésének hiánya, a fogdákban, bv
intézményekbe történt bántalmazások hiánya, az embervadászatok tényleges
és részletes feldolgozásának hiánya.
A jelentést alapvetően
az a szemlélet hatja át, hogy akik úgymond békésen megemlékeztek, azok
áldozatok voltak, akik ennél erőteljesebb módon fejezték ki
tiltakozásukat a rendőri támadásokkal szembeni védekezés keretében, vagy
nem a bevett politikai „felekezetek” részeként fejtettek ki küzdelmet,
az ő terhükre esett jogsérelmek már nem kerültek igazából elismerésre.
Gyurcsány felelőssége elkenésre került. 2006 ősze és 1956 közötti
párhuzamot élesen tagadja. Kimaradt a közkegyelem kérdése. Méltatlanul
rövid volt az idő a jelentés elkészítésére. Emlékezetes, hogy az 1972.
januári észak-ír „véres vasárnap” legalább 14 ember lelövése miatt
létrehozott brit alsóházi bizottság 10 évig is vizsgálódott, 1000 embert
hallgatott meg és ötezer oldalas jelentést készített. Csak néhány nap
maradt a jelentések elkészítésére
Sajnálatos, hogy a
meghallgatások folyamából kimaradtak az ellenállási mozgalom alakjai,
így Gonda László, Gőbl György és Budaházy György. A 2006. szeptember
19-i titkosított emberi jogi és rendészeti összevont bizottsági ülés
országgyűlési jegyzőkönyve többszöri kérése ellenére nem került a
kezünkbe.
A jelentés ugyan elismeri Nemzeti
Jogvédő Alapítványunk érdemeit, azonban fájó, hogy a 2006. szeptemberi
jogsértések körében elhallgatja azt, hogy elsőként mi emeltünk hangot a
fogdákban, bv intézményekben és az utcákon történ bántalmazások miatt.
Ami pedig még meglepőbb, hogy a Gyurcsány-Bajnai kormány érdekei szerint
működő Magyar Helsinki Bizottság állami elismerésére vonatkozó
előterjesztést tesz a jelentés, ugyanakkor hiányzik a Civil Jogász
Bizottság tagjainak és az áldozatokat tömörítő Közhatalom Jogsértettjei
Egyesület elismerése is.
Hiányzik a jelentésből a
Gyurcsány-Bajnai időszak jogkorlátozó jogszabályainak hatályon kívül
helyezésére vonatkozó törvényjavaslat, amit az Országgyűlésben már elő
is terjeszttünk:
Előterjesztést tesz a
jelentés az országgyűlési bizottságtól való távollét szankcionálására,
erre tett jogvédő előterjesztést Btk. módosítás formájában a többség
korábban nem támogatta.
Hiányzik a
büntetőeljárás szabályainak a felülvizsgálatára vonatkozó javaslat, és
ami leginkább hiányzik, az a konkrét büntetőjogi felelősségre vonáshoz
szükséges következtetések levonása és konkrét ajánlások tétele
meghatározott személyek elmozdítására, pl katonai és nyomozó ügyészségek
vezetői, továbbá feljelentéshez szükséges részletességhez szükséges
büntetőjogi részletes releváns megállapítások tétele. Elöljárói
bűncselekmények körében Gergényi, Bene, Dobozi, Lapid, Szabadfi esetében
álláspontom szerint egyértelműen megállapítható az azonosító jelvények
hiánya, a nem rendszeresített vadászfegyverek alkalmazása, illetve a
szükségtelen és aránytalan erőszak tömeges és indokolatlan alkalmazása
miatt ezen rendőri vezetők büntetőjogi felelőssége, de ennél nyilván
tovább is kell menni, egészen le a minden helyszínen tapasztalható
jogsértés elkövető rendőri egység parancsnokáig is.
2. A négy év jogvédő munkájának áttekintése a számok fényében
A Nemzeti Jogvédő Szolgálatot működtető Nemzeti
Jogvédő Alapítvány 2006. szeptember 18-21-e közötti, illetve 2006.
október 23-24-e közötti tüntetésekkel összefüggésben lezajlott események
kapcsán, több száz megkeresést kapott. Azóta is érkeznek újabb
megkeresések jogsegélyre szoruló, meghurcolt emberektől. A megkeresések
döntő része a rendvédelmi szervek jogellenes tevékenységére vonatkozó
állampolgári bejelentés, adatközlés volt, kisebb számban, közel 100
esetben büntető vagy szabálysértési védelem, illetve sértetti képviselet
iránti igényt jeleztek, ezekből több mint 100 személy ügyében vállaltak
képviseletet a Nemzeti Jogvédő Alapítvány által működtetett Nemzeti
Jogvédő Szolgálat együttműködő ügyvédei, akiknek száma jelenleg
megközelíti a százat. A megkeresések közel fele, a 2006 szeptemberi
tüntetésekhez kötődött, a másik fele a 2006 októberi tüntetésekhez. A
részletes adatok az alábbiak:
1. Civilek védelme, képviselete
A Nemzeti
Jogvédő Szolgálat ügyvédei által védett 2006 őszén szabálysértési és
büntetőeljárás alá vont közel 100 ember több mint fele esetében az
eljárásokat megszüntették, illetve felmentésre került sor, ez is
igazolja azt, hogy számos esetben az ötvenes években alkalmazott,
koncepciósnak nevezhető eljárásokat indítottak a civilekkel szemben. Jelenleg
még folyamatban van a Szabadság téri szovjet emlékmű megrongálásával
vádoltak, a MTV székház ostromban érintettek és a jogállami elveket
sértő ügyészek, bírák adatainak nyilvánosságra hozásával vádolt személy
büntetőpere, a többi ügy lezárult.
Mivel az egyes
államhatalmi szerveket (ideértve a miniszterelnököt, a rendőrséget stb.)
kiemelkedő felelősség terheli a történtekért, ezért ez az egyén
felelősségét jelentősen kisebbíti, különösképpen arra is figyelemmel,
hogy a tömegpszichózis és a rendészeti szervek sok esetben jogellenes
intézkedéseinek hatása alatt cselekvő egyén sokkal kevésbé ura saját
cselekedeteinek, mint az, aki társaival összebeszélve primér gazdasági
érdekeinek kikényszerítése érdekében „higgadt nyugalommal” bénítja meg
egy egész ország életét. Helyesnek tartjuk tehát a 2006. szeptember
18-tól 25-ig tartó időben és a 2006. október 23-án és 24-én a
gyülekezési és véleménynyilvánítási jog (helyenként és időnként nem
megfelelő) gyakorlásával térben és időben összefüggő cselekmények miatt
elítélt civilek közkegyelemben részesüljenek. Ebben a körben kívánatos a
társadalmi megbékélés és bizonyos mértékű kiegyezés, lelki megnyugvás
állapotának elérése érdekében a kérdés felelős megvitatása és ennek
megfelelő döntéshozatal. Az utóbbi hónapokban mind a nemzet egysége,
mind a végrehajtó- rendfenntartó hatalom demokratikus működése súlyos
próbatételt viselt el, s ennek következményei – ha nem történik meg a
megfelelő orvoslás – maradandó károkat okozhatnak. A kárelhárítás egyik
eszköze lehet a közkegyelem.
2. Kárigények érvényesítése
A Nemzeti
Jogvédő Szolgálat ügyvédei több mint 70 személy kárügyében jártak el
sikerrel, már minden károsult jóvátételhez jutott. A
Nemzeti Jogvédő Szolgálat által képviselt 2006 őszén meghurcolt
jogsértettek 2010. májusi kormányváltás előtt egy jelentős része perben,
illetve peren kívül már kártérítést, kártalanítást kapott, többségük
esetében már az kormányváltást követően az Országgyűlés határozata
alapján kapott kártérítést. A nemzeti jogvédők által ellátott ügyekben közel 100 millió forint kártérítéshez jutottak az áldozatok. Ezt
megelőzte az, hogy a Nemzeti Jogvédő Alapítvány és Szolgálat ügyvédei
az áldozatoknak hat kártérítési és hét kártalanítási ügyet nyertek meg
bíróságokon jogerősen, döntő többségükben a teljes követelt összeget
megítélte nekik a bíróság, több esetben a korábbi bírói gyakorlat
mértékeit messze meghaladó kárösszegekkel. Ezzel példaértékű módon
járultunk hozzá a jóvátételhez.
Az Országgyűlés az
állami vezetői mulasztások, illetve az állam nevében elkövetett
jogsértések áldozatait megillető kártérítésekről szóló 33/2010. (VI.
11.) OGY határozatban, valamint a 33/2010. (VI. 11.) OGY határozat
végrehajtása érdekében szükséges intézkedésekről szóló 1189/2010. (IX.
13.) Korm. határozat rendelte el a károsultak peren kívüli jóvátételét.
Hét meghurcolt
áldozatot az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) elleni perben
képviseltünk ártatlanul elszenvedett előzetes letartóztatás vagy házi
őrizet miatt kártalanítás érdekében: ügyeikben hét jogerős határozat
született, ezekben a megítélt összesen közel húszmillió forint messze
meghaladta az eddigi bírói gyakorlatot. Kiemelkedő eredményeink: 7 nap
előzetes letartóztatás után 1,2 millió forint, 11 nap után 1, 6 millió
forint, közel 50 nap előzetesre 3 millió forint. Ilyen magas összegeket
előzetes letartóztatás kártalanításaként még nem ítéltek meg eddig
Magyarországon a Nemzeti Jogvédő Szolgálat tudomása szerint.
3. Rendőr elkövetők felelősségre vonása
A tömeges rendőri erőszakért
felelős rendőri vezetők közül egyetlen egyet sem marasztaltak el többek-
köztük a Nemzeti Jogvédő Alapítvány - feljelentése ellenére. A
végrehajtásért felelős rendőrök döntő többsége büntetlen maradt.
A Nemzeti Jogvédő
Alapítvány 2006. december 5-én tett büntető feljelentésében több mint
húsz különböző rendőri (beosztotti és elöljárói) bűncselekmény miatt
indítványozta büntető eljárások megindítását. A katonai ügyészségek a
rendőri vezetők és parancsnokok vonatkozásában minden eljárást
megszüntették, ideértve az azonosító jel hiánya és a 14 ember
szemsérülését okozó nem rendszeresített fegyverek és gumilövedékek
használata miattiakat is. Az elöljárói bűncselekmények miatti eljárás
megszüntetése ellen a Nemzeti Jogvédő Alapítvány június végén panaszt
tett, amit a Katonai Főügyészség „ panaszlási jog hiányára” –
alaptalanul - hivatkozva elutasított. Az első fokon eljáró Budapesti
Katonai Ügyészség – ellentétben a Budapesti Nyomozó Ügyészség néhány
nappal korábbi határozatával – azt mondta ki, hogy az október 23-án
bevetett minden eszköz rendszeresítve volt. A panasznak a nem
rendszeresített vadászfegyverek és gumilövedékek használatára vonatkozó
részét megküldték a Legfőbb Ügyészségnek, hogy vizsgálja meg: a rendőri
vezetők megvalósítottak-e jogsértést azáltal, hogy a rendőrség nem
rendszeresített eszközökkel lőtte a tömeget. A Legfőbb Ügyészség aztán
az ügyet áttette a Fővárosi Főügyészségre, amely végül nem indított
eljárást. A felelősöket még mindig nem találják, illetve kitüntetéseket
kapták vagy előléptették némelyiküket. Mindeddig alig több mint negyven
rendőrrel szemben emeltek vádat a közel kétszáz feljelentés nyomán és
eddig egy rendőrt ítéltek el jogerősen letöltendő szabadságvesztésre egy
tüntető gerincének szándékos eltörése miatt, a megvádolt rendőrök
többségét felmentették. Összesen 45 személy ellen indult eljárás, közülük hármat nem jogerősen, míg hármat jogerősen ítéltek el, a többieket felmentették vagy az az eljárást megszüntették.
Az ügyészség eddig hét
rendőrrel szemben emelt vádat, a Nemzeti Jogvédő Szolgálat által
képviselt áldozatok brutális bántalmazása miatt, ötött felmentettek. Két
rendőrt viszont október 23-i erőszakos, sérülést okozó bántalmazás
miatt első fokon 6 hónap egy évre felfüggesztett fogházra ítéltek.
Katonai
bűncselekmény megállapítható amiatt is, mert a rendőri vezetők lehetővé
tették, hogy a rendőri állomány 2006. október 23-án nem
rendszeresítetett sörétes vadászpuskából nem rendszeresített
gumilövedékeket lőjenek ki a békés járókelőkre ráadásul azokat sok
esetben nem megengedhető módon, túl közelről, illetve fejre, nyakra
célozva, ezzel többeknek maradandó egészségkárosodást okoztak. Válogatás
nélkül tüzeltek a fegyverkezelők, több ezer töltényt felhazsnálva pedig
ezt csak elöljárói tűzparancs alapján tehették volna és nem csak
felfegyverkezett tömeg ellenállásának letörésére használták.
Az ügyészségek a lövésektől sérültek
és jogvédők által tett feljelentések alapján ismeretlen rendőrökkel
szemben indult büntetőeljárásokat megszüntették, bár nem egy esetben
rögzítették határozataiban, hogy „a gumilövedék kilövésére alkalmas
speciális fegyvert kezelő rendőr magatartásával kapcsolatban
megállapítható, hogy a sértettet ért lövés leadásakor nem járt el kellő
gondossággal, az általa ismert lőparaméterek alapján nem kellett volna
vadászpuskáját ilyen módon használnia”, továbbá a súlyos
következményekkel járó lövésekkel elkövették a rendőrök a hivatalos
eljárásban elkövetett bántalmazás vétségét, illetve testi sértés
különböző minősítésű bűncselekményeit.
A nyomozó ügyészség azt is kimondta, hogy sem az
október 23-án használt vadászpuskák, sem a lőszerek használatához nem
volt meg az ORFK jóváhagyása. A rendészeti miniszter is csak utólag,
2006. december 6-án járult hozzá, hogy az eszközöket rendszerbe
állítsák. Az ezen ügyekben beszerzett fegyverszakértői szakvélemények
szerint a REBISZ beosztottjait, egy régi termékkatalógusban található,
már régen nem gyártott töltényhatás adati alapján oktatták, továbbá a
szakértői megállapította hogy a vizsgálatra átadott töltények lövedékei,
lényegesen nagyobb sebességűek, sokkal nagyobb energiájúak, lényegesen
veszélyesebbek és nagyobb a sérülést okozó képességük. Elöljárói
intézkedés elmulasztása bűncselekményét követhette el az, aki a
fegyverek beszerzését, alkalmazását lehetővé tette.Az elfogottaknak rendkívüli gyötrelmeket okozó műnyag szíjbilincset csak 2007 tavaszán rendszeresítették, továbbá eltűrték a nem rendszeresített rendőrbot (vipera) használatát, amely súlyos sérüléseket okozott, ebben a körben is felmerül az elöljárói intézkedés elmulasztása bűncselekménye.
Az albizottság október
13-i ülésén a katonai ügyészség vezetője és a katonai főügyészség
osztályvezetője az azonosító jelvények hiánya miatti feljelentést
elutasító 2007-es katonai ügyészség határozat megdöbbentő indokolását
fenntartották: szerintük a szolgálati rendre és fegyelemre semmilyen
hatással nem volt a jelvények hiánya. A katonai és nyomozó ügyészségek
vezetőinek felelőssége is megkerülhetetlen az elmaradt elszámoltatás
miatt.
4. Tüntetések feloszlatása miatti per
A 2006. október 23-i
tüntetések feloszlatásának jogellenessége miatti a Nemzeti Jogvédő
Szolgálat által (Grespik László képviseletében) kezdeményezett perben a
Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálati ítéletében kimondta: a Kossuth téri
tüntetők erőszakos kiszorítása jogellenes volt.
A Nemzeti Jogvédő
Alapítvány és Szolgálat továbbra is mindent megtesz a felelősök
felelősségre vonása érdekében és felhalmozódott tudás, tapasztalat és
releváns tények átadásával segíteni fogja Balsai István ebből a célból
kinevezett miniszterelnöki biztos munkáját, de saját eszközeivel is fel
kíván lépni a felelősök elszámoltatása érdekében, ennek jegyében is
folytatja tovább jogvédő munkáját, és erről folyamatosan tájékoztatja a
nyilvánosságot.
További részletek olvashatók 2006. szeptemberi és októberi tüntetések és megtorlásokkal kapcsolatos jogvédő tevékenységünkről: http://nja.hu/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=14&Itemid=35
Budapest 2010. október 23. Nemzeti Jogvédő Szolgálat www.nsz.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése