A legendák, botrányos történetek, tragédiák és
milliárdos árverések helyett a művészetre koncentrál a Nemzeti Galéria
kedden nyíló Modigliani-kiállítása. Magyarországon még soha nem volt
ekkora kiállítása az olasz festőnek, akinek hosszú nyakú, pupilla
nélküli portréit és aktképeit még azok is ismerik, akik nem szeretik a
festészetet.
Amedeo Modigliani 36 évet sem élt, mégis ő
lett az európai modernizmus egyik legfontosabb mestere. Életében nem sok
képet adott el, mindössze egy egyéni kiállítása volt, az is botrányba
fulladt. Tavaly viszont egy aktját 170 millió dollárért árverezték el,
ami a második legmagasabb ár, amit
aukción műtárgyért valaha fizettek.
Modigliani Kék párnán fekvő akt című munkáját majdnem 50 milliárd forintért vásárolta meg egy kínai vevő.
Tovább
Modigliani szinte soha nem volt józan,
szerette az alkoholt, a kokaint és a hasist is, a kávéházakban az
asztalok tetején táncolt, Párizs utcáin meztelenül rohangált.
Élettársát, Beatrice Hastingst, akivel egyébként a Louvre-ba jártak
szeretkezni, veszekedés közben egyszerűen kilökte az ablakon. (Még
szerencse, hogy a földszinten voltak.) Későbbi szerelmét, Jeanne
Hébuterne-t a hajánál fogva vonszolta végig Párizs utcáin, de a nő mégis
annyira ragaszkodott hozzá, hogy amikor 1920-ban a festő meghalt, nyolc
hónapos terhesen kiugrott szülei negyedik emeleti lakásából.
Ezek azok a történetek, amelyekkel a Nemzeti Galéria
most nyíló Modigliani-kiállítása
nem foglalkozik. A 61 Modigliani-művet bemutató kiállítás egyik célja
ugyanis éppen az, hogy a sok legenda, a tragikus élettörténet, a viharos
szerelmek, az árveréseken elért rekordárak helyett a közönség
foglalkozzon végre a festő képeivel. Azzal, hogy híres portréi és
aktképei mellett hányféle műfajban alkotott, milyen lelkesen követte
kortársai pályáját, milyen művelt és nyitott gondolkodású művész volt,
akit sosem lehetett könyv nélkül látni. Magyarországon még soha nem volt
ekkora kiállítása, a képek és a szobrok Párizsból, Bécsből,
Amszterdamból, Jeruzsálemből, Philadelphiából, Dallasból és Oszakából
érkeztek, nem egy közülük magángyűjteményekből.
A nyomorgó festő mítosza
A Nemzeti Galéria meglehetősen szűkös helyre
beszorított kiállítását öt nagy részre osztották. Az elsőben az olasz
festő korai képeit és szobrait láthatjuk. Többek között azt a portrét,
amit egyik mecénása, Paul Alexandre öccséről készített. Modiglianinak
ugyanis szinte mindig voltak támogatói és műkereskedői. Folyamatosan
adott el képeket, még ha nem is drágán, az pedig, hogy csak egy egyéni
kiállítása volt, abban az időben nem is számított rossznak. A nyomorgó
festő mítosza annak köszönhető, hogy elverte az összes pénzét, és nem
annak, hogy nem voltak bevételei – magyarázta a kiállítás egyik
kurátora, Kovács Anna Zsófia. A mecénás öccséről készült kép azért
különleges, mert a hátoldalát is megnézhetjük. Ezen egy másik festmény,
egy aktkép van, ami vagy nem tetszett a festőnek, vagy csak így akart
spórolni a vászonnal.
Modigliani eleinte szobrásznak készült, a
kiállításon számos ókori egyiptomi, afrikai törzsi hatást mutató szobrát
is láthatjuk. Később részben anyagi, részben egészségi okok miatt mégis
a festészetet választotta. A képeket könnyebb volt eladni, elkészítésük
pedig nem terhelte annyira a beteges művészt. Egyébként főleg
építkezésekről, metróépítések helyszíneiről lopta a köveket a
szobraihoz.
Külön szekciót kaptak legendás portréi,
amiket főleg művésztársairól készített, láthatunk többek között Max
Jacob-, Jean Cocteau-, Diego Rivera-képeket, és a kiállítás tisztázza
Picassóhoz fűződő viszonyát is. A Modiglianiról szóló regények,
filmek
szerint féltékenyek voltak egymásra, és ahol tudtak, versengtek
egymással. Valójában inkább csodálták egymás munkáit, Picasso például
haláláig őrizte Modigliani Ülő sötét hajú lány című képét, amit szintén
láthatunk a kiállításon. Modigliani híres portréi amellett, hogy nagyon
szépek, elég nyomasztóak is tudnak lenni, hiszen egyik jellegzetességük,
hogy nem rajzolt nekik pupillát. Ő azonban úgy látta, hogy alakjai
igenis néznek pupilla nélkül is, sőt, „néma életigenlést sugároznak”.
A fanszőrzet kerüljön kicsit beljebb
Természetesen külön részt kaptak az aktok is.
Modiglianiról az a legenda is járja, hogy ő festett először
fanszőrzetet az aktképekre. Az viszont nem igaz, hogy egyetlen önálló
kiállítását emiatt pornográfnak minősítették és bezárták, a rendőrök
csupán annyit kértek, hogy tegyék egy kicsit messzebb a kirakattól a
meztelen nőket ábrázoló képeket. A képek készítésekor egyébként
meglepően szemérmes volt, amikor egyik mecénása éppen aktfestés közben
kereste fel, nagyon feldühödött, mert úgy érezte, hogy amíg a kép el nem
készül, az csak rá és a modellre tartozik.
A Nemzeti Galériában bemutatott aktok közül a
Fekvő akt kibontott hajjal
a legkülönlegesebb, már csak azért is, mert ez a kép tényleg ritkán
látható. Több mint húsz éve vette meg Oszaka városa egy olyan múzeuma
számára, ami a mai napig nem nyílt meg. A képet azóta egy raktárban
őrzik, az elmúlt 27 évben csak kétszer adták kölcsön európai
kiállításra.
Élete utolsó két évét az egyre betegebb festő
Nizzában és környékén töltötte, remélve, hogy ettől jobban lesz. Itt a
híres művészek helyett ismeretlenekről készített megható portrékat.
Néhány csodás kép elkészítéséhez elég, de a gyógyuláshoz már kevés volt
az itt töltött idő.
(A Modigliani-kiállítás június 29. és
október 2. között, a Magyar Nemzeti Galéria C épületében látható
mindennap 10 és 18 óra között.(Index)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése