|
2001
őszén, amikor a Javítások megjelent, Jonathan Franzen nevét
valószínűleg jobban ismerték publicisztikái, mint két, már megjelent
regénye révén. 1996-ban egy, a Harper's Bazaar-nak írt esszéjében
Franzen sajnálkozását fejezte ki az amerikai regény műfajának hanyatlása
felett, és bemutatta azt a személyes küzdelmet, amit azért folytat,
hogy okot találjon arra, miért maradjon szépíró. "A regényíróknak egyre
több mondanivalója van az olvasók számára, akiknek viszont egyre
kevesebb idejük van olvasni" – írta. |
"Miből
merítsünk energiát a krízishelyzetben lévő kultúrával való
kapcsolódáshoz, mikor a kultúra krízishelyzete éppen az, hogy lehetetlen
vele kapcsolódni?"
Öt
évvel a Harper's-esszé megjelenése után Franzen tökéletesen
összekapcsolódott a kultúrájával. A Javítások nemzetközi listavezetővé
vált: 35 nyelven jelent meg, keménytáblás kiadásából majdnem egymillió
példány kelt el Amerikában, és jelölték az ország majdnem minden nagyobb
irodalmi díjára. Franzen ezzel a kötettel elnyerte az Egyesült Államok
Nemzeti Könyvdíját. És ha az eladási adatok és a kritikai elismerés nem
emelte volna eléggé a köztudatba a szerzőt, megtette azt az a
sajtó-bonyodalom, amelyet Franzen ellentmondásos reakciója okozott
kötetének az Oprah Könyvklubban való méltatására.
Jonathan
Franzen első regénye, a The Twenty-Seventh City (A huszonhetedik város)
(1988), a szerző otthonát, St. Louis-t teremtette újra dél-ázsiai
összeesküvők és terroristák szemszögéből. A második, a Erős rengés
(1992), egy Boston diáknegyedében játszódó thriller/szerelmi történet
volt. Mindkét kötet bizonyítja Franzen tehetségét ahhoz, hogy a
személyeset, a politikait, az érzelmit és a társadalmit egyetlen
lenyűgöző, gazdag szövésű narratívában kapcsolja össze.
Bár
1959-ben az Illinois állambeli Western Spring-ben született, Jonathan
Franzen a Missouri állambeli Webster Groves-ban nőtt fel, St. Louis
egyik külvárosában. Miután 1981-ben lediplomázott a Swarthmore
Főiskolán, Franzen Fulbright-ösztöndíjasként Berlinben tanult tovább.
Később a Harvard Egyetem egyik szeizmológiai kutatólaboratóriumában
dolgozott.
Franzen
munkája még a listavezető esszégyűjtemény, a How to Be Alone (Hogyan
legyünk egyedül) és a The Discomfort Zone (A kényelmetlenségi zóna) című
önéletrajz. Nemrég jelentette meg Frank Wedekind Spring Awakening
(Tavaszi ébredés) című színdarabjának fordítását. Franzen a szerzője
Matt Weiland és Sean Wilsey 2008-ban kiadott gyűjteménye, a State by
State: A Panoramic Portrait of America (Államról államra: Amerika
panoráma-portréja) New York-ról szóló fejezetének. Ez a gyűjtemény az
1930-as években a WPA által kiadott útikönyv-sorozat ihletésére
született. Franzen novellái és esszéi – ideértve a politikai esszéket is
– megjelentek a The New Yorker, a The Best American Essays, a The New
York Times és a The Guardian hasábjain. 2012-ben új esszékötete jelent
meg Farther Away (Még távolabb) címmel. Legutóbbi esszékötete, a The
Kraus Project (A Kraus-projekt) Karl Kraus szatíraíró esszéinek Franzen
által fordított és annotált gyűjteménye. Jonathan Franzen a producere az
Emptying the Skies (Az ég kiürítése) című dokumentumfilmnek, amelynek a
témája az énekesmadarak megmentéséért folytatott titkos küzdelem. A
film alapjául Franzen hasonló című, a The New Yorker-ben megjelent
esszéje szolgált.
|
|
Franzen
legutolsó regénye a Szabadság (Farrar, Straus & Giroux, 2010). 2010
augusztusában Franzen szerepelt a TIME magazin címlapján – ez volt a
második eset az elmúlt évtizedben, hogy egy még élő szerző kapott helyet
a címlapon. Sam Tanenhaus, a The New York Times Book Review
szerkesztője Franzen Szabadság című regényét "az amerikai szépirodalom
mesterművének" nevezte. A könyv első helyen nyitott a Times
bestseller-listáján. Ez a kötet lett az Oprah Könyvklub 64. ajánlott
kötete, Franzen és Oprah pedig élő felvételen békültek ki decemberben. A
Szabadság elnyerte a 2011-es év John Gardner-díját a szépirodalom
kategóriájában, valamint a Heartland Díjat. Felkerült a The New York
Times "2010 tíz legjobb könyve" – listájára, és a döntőbe jutott a
National Book Critics Circle Award-on és a Los Angeles Times Book
Prize-on. Jonathan Franzent 2012 márciusában beválasztották az Amerikai
Művészeti és Irodalmi Akadémia tagjai közé. 2012-ben a 62. Guadalajara
Nemzetközi Könyvvásáron elnyerte a frissen alapított Carlos
Fuentes-díjat.
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése