1990.
február 9. óta, amikor a Seuso-kincsbôl tizenöt
darabot egy sajtótájékoztató keretében
New Yorkban bemutattak a nyilvánosságnak, számos ország
muzeológusát foglalkoztatja a kérdés: honnan
származnak ezek a magasfokú mesterségbeli tudással
megformázott ötvösremekek. A tárgyakat hamisított
libanoni kiviteli engedéllyel adták el jelenlegi birtokosának,
lord Northamptonnak. Egy oxfordi mûvészettörténész,
hitelt adva a libanoni papíroknak, a kincslelet közel-keleti
eredetét próbálta bebizonyítani, ám
ezt a magyarázatot -- amely számos ellentmondást rejtett
magában -- a tudományos közvélemény nem
fogadta el. A libanoni eredetben nem voltak biztosak a tárgyak birtokosai
sem, ezért a származás kérdésére
a tárgyakat árverés útján értékesíteni
kívánó vállalkozások képviselôi
is megpróbáltak választ kapni az UNESCO-nak, az Interpolnak
és más nemzetközi szervezeteknek eljuttatott körözvények
segítségével. Késôbb, egy immár
hat éve tartó per során libanoni, jugoszláv
(késôbb horvát) és magyar régészek,
természettudósok, jogászok, rendôrök és
diplomaták igyekeztek az eredeti lelôhely nyomára akadni.
A tárgyak mûkincspiaci értékesítése,
de ami ennél is nagyobb jelentôségû, a tudományos
feldolgozás szempontjából is alapvetô fontosságú
az eredeti lelôhely megállapítása. A kincslelet
az eddigi információk szerint valamikor az 1970-es évek
közepe táján került elô. Sokan úgy
vélik, meg kellene elégednünk a tárgyak kínálta
esztétikai értékekkel és nem érdemes
kutatni a tárgyak eredete után. Húsz év elteltével
valóban elhalványulhatnak azok a nyomok, amelyeket követve
a nyomozók megtalálhatnák azt a pontot, ahol a tárgyak
a földbôl elôbukkantak és azokat az embereket,
akik jelen voltak a tárgyak kiásásánál.
A proveniencia, azaz a hovatartozás megállapításáról
mégsem kell eleve lemondanunk, hiszen ismerünk olyan tudományos
módszereket, amelyek segítségével egyre jobban
leszûkíthetô az a terület, ahol a tárgyakat
egykor használták, majd valamilyen hirtelen veszély
közeledtével elrejtették és végül,
több mint másfél ezer év elmúltával
a megtalálók a földbôl kiemelték.
Ezt
az emlékanyagot nem egymástól elszigetelten és
összefüggéseikbôl kiszakítva, hanem éppen
ellenkezôleg, történeti kontextusukban vizsgálja.
Mai felfogásunk szerint a régészet célja az,
hogy rekonstruálja a múltbeli életkörülményeket,
felkutassa és bemutassa a letûnt kultúrák fejlôdését,
azok környezetét és életfeltételeit. Azon
népek esetében, amelyeknél ismeretlen volt az írásbeliség,
a régészeti kutatások töltik be a hiányzó
történetírás szerepét. Ahol az írásbeliségre
alapozott történelem létezik, ott az a feladata, hogy
kiegészítse a dokumentációt és lehetôvé
tegye annak kritikai felülvizsgálatát. E széles
feladatkör miatt csak kevés olyan tudományág
létezik, amely kutatásának tárgyát és
bizonyos fokig kutatási módszereinek körét is
tekintve, olyannyira nyitott lenne egyéb tudományszakok felé,
mint éppen a régészet. A régészet fegyvertárában
éppúgy megtaláljuk a mûvészettörténészek,
nyelvészek vagy matematikusok által kidolgozott módszereket,
mint a legkülönfélébb természettudományos
vizsgálati eljárásokat (Röntgen-fluoreszcencia,
termolumineszcencia, pollenanalízis, dendrokronológia, radiokarbon-vizsgálat
stb., ld. errôl részletesebben Balla Márta cikkét).Míg a régészeti gyûjtés korábban csak a tárgyakra korlátozódott, a modern régészettudományban alapvetô követelménnyé vált a lehetô legszélesebb körû információk teljes leírása is, így pl. a régészeti emlékeknek a felfedezés pillanatában a lelôhelyen elfoglalt rétegtani helyzetének pontos dokumentálása. A rétegtan (sztratigráfia) alapját azok a megfigyelések képezik, amelyek szerint a természeti folyamatok során képzôdô talajrétegekhez hasonlóan, az idô múlásával az emberi településeken, azok funkcionális használata során is keletkeznek rétegek. A lelôhely rétegeiben talált leletek elemzése alapján az egyes rétegek korára következtethetünk. Ugyanakkor lehetôségünk nyílik az egyes elkülönülô rétegekben talált leletek viszonylagos korának meghatározására is: az alsóbb rétegek korábbiak, mint a fölöttük kialakult késôbbi rétegek, az egyes, felülrôl zárt rétegekbôl elôkerült tárgyak pedig többnyire azonos korúak, de lehetnek közöttük korábbi idôszakból származó leletek is, késôbbiek viszont nem. A modern régészeti kutatások során gyakran rögzítenek a lelôhelyen szervesanyag-maradványokat is, amelyek laboratóriumi vizsgálata értékes kiegészítô információkat szolgáltathat pl. bizonyos tárgyak korának, vagy funkciójának megállapításánál. A Seuso-kincs tárgyait az árverést elôkészítô cég megbízásából különféle angliai laboratóriumokban restaurálták és vizsgálták. A per folyamán a felperesek -- köztük Magyarország is -- kérték, hogy tegyék lehetôvé számukra a korábbi vizsgálati eredmények ellenôrzését. Néhány esetben erre sor került, de több olyan vizsgálatot már nem lehetett elvégezni, amely egyébként segített volna az eredeti lelôhely pontosabb behatárolásában.
![]() |
|
"Meleagros-tál" aljáról, New York, 1993. |
![]() |
|
táljának középsô medalionja |
![]() |
|
táljának középsô medalionja |
![]() |
|
| Milyen tárgyakat ismerünk ma a Seuso-kincsbôl? | |
| 1. Geometrikus díszû tál (ezüst, niellós
díszítéssel) átmérô: 642 mm, 7150 gramm 2-3-4. Geometrikus díszû kézmosó készlet: 2 db (1 pár) kancsó (dombormûves aranyozott esüst) magasság: 528 és 550 mm, 2671, ill. 2804 gramm, ûrtartalom: 4 liter Kézmosó medence geometrikus és növényi díszekkel (dombormûves ezüst) átmérô: 452-468 mm, 2118 gramm, ûrtartalom: 6 liter 5. Dionüszikus jelenetekkel díszített kancsó (dombormûves aranyozott ezüst) magasság: 435 mm, 3000 gramm, ûrtartalom: 4 liter (A kincs készleteinél bizonyos edények szembetûnô módon párban fordulnak elô: pl. a geometrikus kancsók és a két vödör. Valószínûleg a dionüszikus kancsónak is volt egy párja, amely jelenleg nem szerepel a nyilvánosságra hozott darabok között.) 6. Amfora ezüstbôl készült dugóval (dombormûves aranyozott ezüst) magasság: 385 mm, 2506 gramm 7. Illatszertartó szelence nyitható kúpos fedéllel (dombormûves ezüst) magasság: 320 mm, 2051 gramm |
8-9-10. Hippolytus-készlet: Hippolytus-kancsó (fedéllel, dombormûves aranyozott ezüst) magasság: 573 mm, 4051 gramm 2 db (1 pár) háromlábú situla (vödör, dombormûves aranyozott ezüst) magassága felemelt füllel: 390 mm, 4435 és 4478 gramm 11. Állatjelenetes fedeles kancsó (aranyozott ezüst, niellós díszítéssel) magasság: 510 mm, 3983 gramm, ûrtartalom: 4 liter 12. Seuso-tál (ezüst, aranyozott és niellós díszítéssel) átmérô: 705 mm, 8873 gramm (Hasonló díszítése miatt a tál és az állatjelenetes kancsó valószínûleg egy készlet részét képezte.) 13. Achilles-tál (ezüst, vésett és dombormûves díszítéssel) átmérô: 720 mm, 11 786 gramm 14. "Meleagros-tál" (ezüst, vésett és dombormûves díszítéssel) átmérô: 694 mm, 8606 gramm 15. Rézüst magasság: 325 mm, átmérô: 830-835 mm |
A
kincs tárgyai közül formai tekintetben legérdekesebb
a római ezüstök között egyedülálló
vödörpár. Ezt a vödörformát fából
készítve és ezüst- vagy bronzveretekkel díszítve
gyakran megtaláljuk a Kr. u. 4. századi germán fejedelmi
temetkezések emlékanyagában (pl. Sackrau Sziléziában,
Osztrópataka és Czéke Kelet-Szlovákiában).
A tárgyak funkciójának leginkább megfelelô
forma kiválasztását szintén az adott történelmi
szituáció határozza meg, így a germán
edényforma jelenléte a Seuso-kincsben arra utal, hogy a kincs
egykori birtokosa barbár származású, de a római
birodalomban élô elôkelô római lehetett.
A tárgyak stílusában, azaz a konkrét formák
megvalósításában alkalmazott mûvészi
eszközöknek a vizsgálata szintén alátámasztja
a készítés idejérôl és a használat
helyérôl korábban tett megállapításainkat.
A geometrikus minták, a nielló és a mitológiai
jelenetek alkalmazására a 4. századi római
ezüstökön számos példát találunk
Skóciától Moldáig, azonban a Seuso-kincs legjellegzetesebb
formájú edényein, a vödrökön alkalmazott
griff-protomékra és a gyöngysoros dísz elé
helyezett dekoratív mellképekre a legjobb példát
a Polgárdiban talált ezüsttripus (összecsukható
haromlábú állvány, amelyet nagyméretû
tálak alátámasztására használtak)
esetében találjuk meg. A tripus öntött, tömör
lábai ugyanúgy téglalap keresztmetszetûek, mint
a Hippolytus-kancsó füle (amely a maga nemében egyedülálló
a római kori ezüstök között). Hasonló
kivitelû, bronzból öntött tripuslábat Trierbôl
ismerünk. A polgárdi tripus és a Seuso-kincs legtöbb
darabja is valószínûleg a Mosel-vidéken, vagy
éppen Trierben készült. A polgárdi tripus és
a Seuso-kincs vödreit egy másik jellegzetes vonás is
összekapcsolja. Mind a tripuson, mind a vödrökön az
ötvösmester beütött pontokkal jelölte meg azokat
a helyeket, ahová a tárgyak összeszerelése során
a külön elkészített alkatrészeket fel kell
forrasztani. A tripus és a kincs egyébként funkcionálisan
és kölcsönösen kiegészítik egymást:
a kincs nagyméretû táljaihoz eredetileg tripus is tartozott
(ennek ábrázolását megtaláljuk a Seuso-tál
középsô medallionján, sôt a tálak
peremének alján feltehetôen egy tripus tartókampójától
származó karcolások is megfigyelhetôk). A polgárdi
tripus méreteit tekintve ugyanúgy a legnagyobbak közé
tartozik, mint a Seuso-kincs edényei. Technikai hiányosságaik
is közösek: a nagytisztaságú ezüstbôl
készült, közvetkezésképpen puha anyagú
tripus és a kancsók nagy méretükhöz képest
nem rendelkeznek kellô szilárdsággal, ezért
a tripus szinte saját súlyát is alig bírja
megtartani, és a kancsók talpa is letörött a használat
során.
Az egyik
ló mellé odaírták nevét is: INOCENTIVS,
és a lakoma helyszínét is pontosan meghatározták.
A kereveten lakomázó társaság elôtt elterülô
víztükör mellé odaírták a PELSO nevet.
Ez a földrajzi név jól ismert az antik írott
forrásokból és egyértelmûen a Balatonnal
azonosítható. A földrajzi terület pontos megjelölésébôl
arra következtethetünk, hogy a kincs tulajdonosának életében
fontos szerepet játszott a Balaton vidéke, valószínûleg
itt terültek el birtokai. A kincs némelyik edényének
hátoldalán a készítés, illetve a használat
során bekarcolt feliratokat találunk. A kulturális
és földrajzi hovatartozás tekintetében az utóbbiak
fontosak számunkra. Három feliratot is találunk (a
geometrikus tál, az egyik vödör és az illatszeres
szelence alján, amelyek a tárgyak leltári listába
vételérôl tanúskodnak. Leltárra utaló
felirattal a kaiseraugsti kincs esetében is talákozunk, a
Seuso-kincsnél azonban részben latin betûkkel, részben
rúnákkal, de mindhárom esetben germán nyelven
karcoltak számneveket az edényekbe. A Balaton tágabb
körzetében, Veszprém és Fejér megyékben
éppen a Kr. u. 4. század második felétôl
kezdôdôen ismerünk több rúnafeliratot. Ezek
feltûnése annál is inkább szembeszökô,
mivel a rúnafeliratok egyébként ritkaságszámba
mennek. A Seuso-kincs feliratai és a kelet-pannóniai rúnafeliratok
közötti viszony tisztázása még a jövô
kutatásának feladata.![]() |
![]() |
|
szolgáló üst |
rületén talált rézüst szerkezeti rajza |
![]() |
|
római világban. A New York-i tárgyalásra készített egyik térképmelléklet |
A kincs tulajdonjogi vitája nem fejezôdött be. Remélhetôleg a per végleges lezárása után a leletegyüttes valódi küldetését betöltheti és olyan gyûjteménybe kerül, ahol az érdeklôdôk zavartalanul tanulmányozhatják, és az alappublikáció után elhárulnak azok az akadályok, amelyek a részletes feldolgozást, a tudományos megismerést, az eredeti történelmi kontextus megállapítását ma még hátráltatják. Az eddigi vizsgálatok eredménye alapján azonban véglegesen el kell vetni a kincs közel-keleti használatának és elrejtésének gondolatát.
Megjegyzés: Az ábraaláírás nélküli képek csak az online változatban szerepelnek.
| Természet Világa, | 128. évf. 2. sz. 1997. február, 50-53. o. |
| http://www.kfki.hu/chemonet/TermVil/ | |
| http://www.ch.bme.hu/chemonet/TermVil/ |
Vissza a tartalomjegyzékhez







Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése