2013. május 27., hétfő

Ez tulajdonképpen az élő halál - mondja Ferge Zsuzsa

Soltész Miklós kereszténydemokrata szociális államtitkár szerint nincs szükség a Gyermekszegénység Elleni Programirodára (GYEP), amit különben is papírból dolgozó liberálisok működtettek, Balog Zoltán felzárkózásért felelős államtitkár viszont azt mondja, hogy a program, emberestül, mindenestül, csak átkerül a Wekerle Alapkezelőhöz. És mi az igazság? Erről kérdeztük Ferge Zsuzsa akadémikust, a program egyik vezetőjét, aki az interjúban azt is elmondja, miért kell felállnia.

Népszabadság| 2011. október 15. 

Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

benburns | 2011. november 1. | 12:46:48

maglilith | 2011. október 24. | 18:52:56
"Csak azon siránkozik,hogy milyen kevés az egy főre eső jövedelem a romáknál,..."

Ez a siránkozás hol látható az interjúban? Vagy neked úgy tűnik, hogy 13 kFt az rögtön definiálja az etnikumot? "Magyar" családot még nem láttál ekkora egyfőssel? Rózsadomb? XII. kerület?

benburns | 2011. november 1. | 12:28:07

Vlado64 | 2011. október 19. | 18:35:21
"Javaslom a google earth-ot, amellyen nagy pontossággal meg lehet becsülni, hogy egy-egy településen mely utcákban laknak cigányok,...)"

Áruld már el nekem, egy személyre szóló Earth-öd van? Mert ami a neten müködik, annak a felbontásával nehéz megítélni a környezetet, ha nem lehetetlen. Szóval?

maglilith | 2011. október 24. | 18:52:56

Főiskolásként tanitott Ferge Zsuzsa,és elhittem minden szavát.Ma már nem szeretem őt.Csak azon siránkozik,hogy milyen kevés az egy főre eső jövedelem a romáknál,de mit tett ő,mit tettek ők annak érdekében,hogy ne legyen első számu és egyetlen megélhetési forrás a gyerekgyártás?Ez az előző kormány szégyene,és az övé is,mert mélységesen hallgattak róla.

Pixy | 2011. október 17. | 08:51:12

megintcsárly | 2011. október 16. | 21:33:44

Légy szíves, mondd, meg, mit érveljek egy olyannak, aki szerint csak a cigányok szegények Magyarországon.
Mert ez nem igaz, és egyre kevésbé lesz igaz. Elindult és egyre gyorsul az alsó középosztály lecsúszása abba a nihilbe, amiről Ferge beszél, ahol már csak a tetű meg a patkány van, de remény a kilábalásra nincs.

Balcsi | 2011. október 16. | 21:48:02

megintcsárly

Igaz, valóban tt.

Balcsi | 2011. október 16. | 20:50:14

Pixy

Tényleg érdekelne,hogy szerinted hogy kellene írni helyesen ezt a szót. Leírni már nem is mertem.

Pixy | 2011. október 16. | 20:43:02

Balcsi | 2011. október 16. | 19:41:59

Kezdd a magyar helyesírás szabályainak megtanulásával, persze csak akkor, ha nem akarsz köztársasági elnök lenni. Abban az esetben írhatod úgy is.

Balcsi | 2011. október 16. | 19:41:59

Pixy

Nem tudom mi a nem hihető abban, amit írtam. Főleg, hogy igaz.
Nagyban segítené szellemi épülésemet, ha elmagyaráznád, mi a gond a legeldugodtabb szóval.

Pixy | 2011. október 16. | 17:50:17

Balcsi | 2011. október 16. | 11:14:36

Rövid leszek és lényegre törő.
Járóka líviának igaza van, neked viszont egy szavadat se hiszem el. Aki képes azt leírni, hogy "legeldugodtabb", az nem partner.

pro publico bono | 2011. október 16. | 16:57:25

Ferge Zsuzsa példaképem abban, hogy még ennyi idősen is törekszik a közjóért dolgozni.

Pálinkás úrnak pedig nem tudom, hogy mennyi a felelőssége a történtekben (remélem, nemsokára kiderül és a Wikipediában is olvasható lesz), de ha annyi, amennyi most látszik, akkor ezzel "ércnél maradandóbb" emlékművet állított magának... Illik is az ilyen az Akadémia elnökéhez.

pro publico bono | 2011. október 16. | 13:23:38

Fátime

Még jó, hogy a dél-amerikai favelák lakóit - ahol a nyomor világában szintén sok bűncselekmény történik - nem lehet azzal vádolni, hogy "mert "ezek" (lásd "a" cigányok) "mind eleve olyanok". "Mert azért a cigányság is felelős a sorsáért." Na persze... A kolontáriak is felelősek azért, hogy összeégette őket a lúg - minek laktak ilyen veszélyes zónában. Nyugodtan elköltözhettek volna korábban is, nem igaz? Az csak papírízű érvelés, hogy már miért kellett volna elköltözniük. A cigányok meg minek költöztek eleve szegényebb vidékekre (Somogy, Nyírség), nem igaz?

pro publico bono | 2011. október 16. | 13:16:37

A "puszták népének" (Illyés) is meg kellett volna magyarázni, hogy minek annyi gyerek. Talán néhány kommentelő sem lenne most itt.

Annyi mindenre volt pénz az elmúlt két évtizedben... Csak az ország külső és belső perifériáinak fejlesztésére nem. Sok helyen ki lehetne tenni a "Magyarország határa" táblát egy-egy megye kellős közepén. Hazug demagógia a sokszor elhangzó "azért nyomorognak, mert nem akarnak dolgozni". Nincs munka se közel, se távol a rossz gazdaságpolitka és a fejlesztések elmaradása miatt. Nem utolsó sorban a TSZ-ek tönkretétele miatt. Egy sokakra kiterjedő társadalmi-gazdasági katasztrófa ez. Az áldozatait okolni a lelki lepusztultságuk miatt olyan, mintha a tűzvészből menekülteket gúnyolnák, hogy kormos a képük meg a ruhájuk.

Heves | 2011. október 16. | 12:27:36

Nagyon jó interjú, borzasztó idők egy lenyomata. Remélem néhány évtized múlva magyarázni kell az egyetemistáknak, hogy mi is szerepel itt.

Balcsi | 2011. október 16. | 11:14:36

Pixy

Nem tudom Járőka Líviának igaza van-e.
Szenvedélyesen, a megismerés igényével járom az országot. A legeldugodtabb, mondhatni veszélyes helyekre is eljutok. Meglátásom szerint a szegénységnek, a nyomornak is vannak fokozatai. Az általam látott legrosszabb állapotok a cigányok által lakott helyeken vannak (Mésztelep, Ormánság, Cserehát, Közép-tisza vidéke, lehetne sorolni). Szörnyűek az állapotok. Minden szempontból.

Fátime | 2011. október 16. | 09:51:24

Fura módon ez az interjú megerősíti, hogy a Ferge-féle szolidaritás tényleg papírízű, valóságidegen (és persze középosztály-ellenes), politikai doktrináktól függővé tett dolog.

Ésmivel a jobboldal most hatalomra jutott része nyíltan szegényellenes (ez a nagyobbik baj!), ezért a civileknek kéne újragondolni a társadalmi szolidaritás kérdést – és végre kiszakítani a napi politikából, a divatos lózungok tartományából. Mert ez MINDENKI ügye.

baloldalierzelmu | 2011. október 16. | 09:43:53

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Pixy | 2011. október 16. | 09:42:42

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Fátime | 2011. október 16. | 09:39:08

(folyt.) ... mert úgy tűnik, nem a sok ezer prostitúcióra kényszerített gyerek számít, hanem a politikai elvek, a "helyes" politikai elvek. Ezek a szerint a gyerekszegénység mégiscsak "bal- vagy jobboldali dolog"? Működik egy gyerekszegénység elleni alapítvány, ami a szegények gyerekekkel szembeni bűneit relativizálhatónak tartja ("zárt ajtók" mögött mindenki ezt csinálja, a középosztály is prostitúcióra kényszeríti a lánygyerekeit, de biztos "titokban"), viszont az eltérő politikai véleményeket megbocsáthatatlannak tartja.

Fátime | 2011. október 16. | 09:30:37

Eddig nagyon tiszteltem Ferge Zsuzsát és az életművét. Most ez az interjú elbizonytalanított. A gyerekszegénység – természetesen – nem bal- vagy jobboldali dolog, és mégis (a számtalan krisztusozás ellenére)Ferge Zsuzsa magyarázata is az övétől eltérő politikai vélemények erkölcsi elítélésén alapul. Aki másképpen szeretné megoldani a gyerekszegénységet, az mind náci, az támadja a demokráciát, a toleranciát, a nemtudommit.

És közben – finoman szólva – nem is mond igazat. Mint nő, nagyon érzékeny vagyok a családon belüli erőszak, a bántalmazás és ezzel összefüggésben a prostitúció kérdésére. F. Zs. azt állítja, hogy mindez jelen van a nem romák között, a magasabb társadalmi osztályokban is. Ez igaz sajnos. De vajon az igaz-e, hogy a középosztály – titokban, zárt ajtók mögött – egész anyagi egzisztenciáját a lánygyermekek eladására, prostitúciójára alapozza? Hogy egy kisebbség tartósan eltűri ezt? Talán olyan alapon, hogy biztos ezt csinálják a "gazdagok" is, csak persze "titkolják"? Mintha ezt az önfelmentő hazugságot erősítené meg maga F. Zs. az interjú végén...

Pedig az ilyenféle "szolidaritásért" épp a gyerekek, a családjuk által idejekorán "munkába kényszerített" kamaszlányok nem lehetnek hálásak. De persze a gyerekprostitúció témáját TILOS említeni. Vagy tilos MEGEMLÍTENI, hogy azért a gyerekek szülei is felelősek. Ha megteszed, akkor meglóbálják a fejed fölött a rasszizmus csatabárdját – mert úgy tűnik, nem a sok ezer prostitúcióra kényszerített gyerek számít, hane

zeni | 2011. október 16. | 09:13:04

"Javíthatatlan optimista vagyok, ezért biztató jelnek tartom, hogy a nyolcadik kerületiek nyolcvan százaléka egyáltalán nem ment el szavazni...."

Csak tudnám mitől tartja magát optimistának t.Professzor asszony. Amit Ön itt megfogalmaz azon túl, hogy a realitásérzék teljes iányáról szól még csak nem is ad okot semmiféle "reménykedésre". Akkor lenne oka az optimizmusra,ha a kerületiek 80%-a elment volna szavazni és 51- 100 % ig terjedő sávban a hajléktalanok mellett tették volna le a voksukat.

minerva | 2011. október 16. | 08:41:33

Ennek az interjúnak nincs szerzője?

Kispancsa | 2011. október 16. | 08:19:42

Ferge Zsuzsa nemzetközi hírű és elismert szaktekintély. nem a korával és a munkájával van a baj, hanem a mindenkori kormányokkal, akik megpróbálnak kibújni a kötelezettségekből. Sajnos most az történik ami eddig soha, elhallgattatják, mert amiről nem beszélünk az nincs, így kerülnek elzavarásra a hajléktalanok, ha nem látjuk, akkor nincsenek.Az emberséges megoldás lehet, hogy kevesebbe kerülne, igaz, nem lehetne új állásokat kiosztani, az új szervezeteknél a kormányközelben. Lehet, hogy a bírálattal meg kellene várni mit tesznek, de eddig semmilyen területen nem fényeskedtek az új káderek, csak gazdagodtak.

tom dick and harry | 2011. október 16. | 08:18:03

"A szociálpolitika a Nemzeti Erőforrás Minisztériumához tartozik; a szegénység és kirekesztés a közigazgatási minisztériumhoz; a kirekesztés elleni küzdelemhez tartozó foglalkoztatáspolitikai, jövedelempolitikai eszközök pedig a gazdasági tárcához."

A per = Der Prozess. Írta Franz Kafka.

nablaquadrat | 2011. október 16. | 05:43:39

"Még az MTA elnöke is példaértékűnek tartja a programot, és nem is érti, hogy miért tekinti Ön megszűntnek a „régi” GYEP-irodát, hiszen az MTA biztosítja az iroda további működését, ..."

Az a baj, hogy elvadult ez a GYEP, a helyén csak parlagfű burjánzik. Egy jobb bozótvágó-gépre volna szüksége az MTA-nak. Vagy inkább mélyszántásra?

VB1990 | 2011. október 16. | 03:17:59

taliga | 2011. október 15. | 23:54:50
Múltkor már egy leírtam,hogy mit gondolok rólad,de akkor megsértődtél.
Úgy látszik,hogy amit múltkor leírtam az most is igaz.

kalamáris | 2011. október 15. | 23:09:24

Tisztelt Ferge Zsuzsa! A vállalt feladatot teljesítette, nyugodtan adja át a helyét a fiataloknak! Hátha ők egy élhetőbb világot teremtenek az Önénél!

PumukliPumukli | 2011. október 15. | 21:47:06

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Pasinszki | 2011. október 15. | 19:55:57

Tényleg, micsoda galád emberek vannak! Olyan elveket vallanak, mint leben und leben lassen. A gazfickók! Még hogy leben lassen! Nun, geben wir euch leben lassen! Szegény gyerekeket segíteni, mikor azok csak annyit érnek, mint amijük van! Pfuj!
Ehhez kapcsolódó freudi elszólás a cikkben: „a szegénység és kirekesztés a közigazgatási minisztériumhoz [tartozik]” (Megjegyzem, szerintem a szegénység és a kirekesztés nem a közigazgatási minisztériumhoz, hanem Orbán Viktorhoz tartozik.)

Ülő Bika | 2011. október 15. | 18:51:42

Nohát, Ő ér annyit, hogy javítsak az elütésen: Dr. Ferge Zsuzsa.

Ülő Bika | 2011. október 15. | 18:50:19

Jó lenne odafigyelni arra, amit Ferge zsuzsa és kutatótársai mondanak, írnak és javasolnak, mert most még nem késő ezeket a folyamatokat megállítani, tompítani. Eljöhet egy olyan időszak, amikor ez már kikerül az ellenőrzés alól és akkor Mexikó lesz itt vagy Kolumbia. Igenis kell egy központi iroda, ahol országos kutatások folynak és valóban, aki ott dolgozik az sem ingyen lakik és nem levegőt eszik. Éppen azért fontosak ezek a kutatások, hogy lássuk mire megy a pénz, a kísérleti projektek pedig azért fontosak, hogy ha valahol kialakítanak egy jó gyakorlatot, akkor azt máshova is tovább lehet vinni.
Lehet okoskodni félműveltként, de jobb ha szakértőkre bízzuk ezt!

Blama | 2011. október 15. | 18:48:17

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pro publico bono | 2011. október 15. | 18:41:19

Postmaster

Bocs, ezt nem neked szántam.



pro publico bono | 2011. október 15. | 18:39:29

Postmaster

Mert az a csúnya Ónody-Molnár Dóra nem igaz magyar-nyilas ember, tudjuk, mennyire együtt érez mindig a cigányokkal...

pro publico bono | 2011. október 15. | 18:37:45

1000 milliárdok szegénységgel kapcsolatos tanulmányokra? Elfelejtetted bevenni a gyógyszered?

Hammada Patrol W | 2011. október 15. | 18:37:20

"Blama | 2011. október 15. | 15:58:48

Hammada Patrol W | 2011. október 15. | 14:38:16

A "bunkóságom" mindig szándékolt, erős hatást szeretnék elérni."

Ez sikerült, vazze.

Postmaster | 2011. október 15. | 18:36:46

Moderátor, drága! Írassa be a dátum elé, hogy az interjút Ónody-Molnár Dóra készítette. Köszönöm.


adagio | 2011. október 15. | 18:34:54

A gyermekszegénység drasztikusan emelkedett az elmúlt 20 évben. A nagy tanulmányokra elköltött ki tudja mennyi 10, 100, esetleg 1000, milliárdok milyen hasznot hoztak?

kolyok | 2011. október 15. | 18:09:38

Heves kistérségre 750 millió Ft. A projekt előkészítését, a települések oktatással több évtizede foglalkozói készítették ingyen. A projekt megvalósításában a helyiek szintén ingyen részt vehetnek. A magyar pályázati rendszer alapján a tiszteletdíjak nagy része a Budapesti szakértőkre és a pályázati iroda működésére KELL!
Én is tapasztalatból írom ezt, igaz nem keresett meg a cikk írója, de a korrekt tájékoztatáshoz mindenképpen meg kívántam jegyezni.

Blama | 2011. október 15. | 17:39:00

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Blama | 2011. október 15. | 17:35:30

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pro publico bono | 2011. október 15. | 17:20:52

Atlasz

"Mintha a szabadon választott kormányaink pártjai mögött ugyanazok a rövidlátó milliárdos érdekek dominálnának egyfolytában..."

Mintha általában a Pénzügyminisztérium kormányozna, ezúttal a Nemzetgazdasági Minisztériumba beépülve. Az ottaniak megmondják, mit kell csinálni, a minisztereknek csak annyi a dolguk, hogy kommunikálják kifelé.

Bár itt nem (csak) erről volt szó, hanem tudatos rosszindulatról valaki részéről. Hogy aztán ez a Fidesz melyik vezetőjétől indult ki...

R. Cs.

Az antiszemitizmus rosszabb lehet, mint az alkoholizmus - erkölcsileg öl, butít, szellemi nyomorba dönt. Főleg, ha ennyire benn van valaki.


pietnik | 2011. október 15. | 17:14:43

Atlasz!
Csak egy kis helyesbítés!
A "mintha" lemarad,és a "dominálnának " helyett dominálnak!
Csak azért írtam neked ezt,mert most már ki kell végre határozottan mondani,amit gondolunk,és tapasztalunk!
Nekünk kell kimondani,még akkor is,ha mindkét oldal tagadja ennek az igazságát!Ordas érdekek diktálnak,amit nagyon hamar meg kell szüntetni!Hogy hogyan?!Jó kérdés!!

Atlasz | 2011. október 15. | 16:36:40

'Fázol. Hát mondd, hihetsz-e annak,
ki fűtve lakik öt szobát,
falain havas tájak vannak,
meztelen nők meg almafák?"
Igen, 1989 óta nem hihetnek senkinek azok, akikért az akadémikus asszony dolgozik! Itt félművelt, önérvényesítő akárki okítja őt a legnagyobb tisztelettel a helyes szóhasználatra. A röhögést vissza lehet fojtani, mert mit számít ez?! Sajnos, az emberség szava sem számít, ez az igazi baj!
Mintha a szabadon választott kormányaink pártjai mögött ugyanazok a rövidlátó milliárdos érdekek dominálnának egyfolytában...

Rákos Csaba | 2011. október 15. | 16:22:48

Bocsánat, a hatodik sorban hiba van: helyesen: diszkreditálta

Rákos Csaba | 2011. október 15. | 16:20:44

Noha a cikknek + értékelést adtam, engedtessék meg nekem egy bánatos megjegyzés: Ferge Zsuzsától még mindig szívesen tanulok, mint szociológustól, de minthogy édesanyámmal kb. egyidős, fiúi tisztelettel kezdek minden írásának, vagy a vele készült interjújának az olvasásához, így most is. Azonban a jól felépített, korrekt interjút csak a fegyelmezettségemnek és toleranciámnak köszönhetően nem hagytam félbe ott, ahol leújnyilasozta Dörner Györgyöt. Csurka Ístván leantiszemitázása miatt viszont úgy gondolom tájékoztatnom kell Ferge Zsuzsát, hogy Csurka soha sem sziszkreditálta, vagy sértette meg a sémi rassz népeit, ő következetesen zsidókat említett, akik szerte a világban legfeljebb harmadrészt sémik, míg az arabok (nem a muszlimok!) viszon csaknem teljesen, de vannak keleten egyéb sémi néptöredékek is, akik korántsem zsidók. Ez, az esztelen vagdalkozás a definiálatlan, operacionalizálatlan fogalmakkal, igen szánalmas színben tüntet fel egy szép életúttal rendelkező szociológust, akitől-mint említettem volt-szívesen tanulok valami mást, de ezt nem! Mindazonáltal, a Hegedűs Zsuzsa jótékonykodására tett utalás egy telitalálat. Magam is írtam egy programot megoldáskánt kínálva erre a borzalmas szegénység-elbutulás spirálra, de a kormány egyetlen embere sem reagál. Még Hegedűs Zsuzsa sem vette a fáradságot, hogy legalább hibát keressen abban, amit írtam. Érdekes.

Postmaster | 2011. október 15. | 16:16:51

Balcsi | 2011. október 15. | 15:45:28
Ön ezt a mondatot írta le: "A többségi társadalom teherbíró képessége is véges." Ez nem bunkó. Ez védhetetlen.

Balcsi | 2011. október 15. | 16:13:38

Blama

A stílus maga az ember. Kedves hangnemű válaszából azt szűrtem le, hogy nem Ön az, akivel leállok vitatkozni.

Postmaster | 2011. október 15. | 16:10:49

Blama | 2011. október 15. | 15:58:48
"Hammada Patrol W" kommentelő nem kehet bunkó, hiszen olyan magasröptű kifejezéseket használ, mint "maszop" és "fütyisz". Különös módon a DK-ra amelyet "belülről lát" még nem talált hasonló színvonalú megjelölést.

Blama | 2011. október 15. | 15:58:48

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Blama | 2011. október 15. | 15:49:52

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Postmaster | 2011. október 15. | 15:48:33

Postmaster | 2011. október 15. | 15:16:58
Megtisztelő, hogy "Hammada Patrol W" kommentelő, aki "belülről látja a DK-t", válaszom nyomán nem kérdezi meg újra, hogy "Na és akkor most mi van?"
Mellesleg a nyomtatott lapban is szerepel az interjú készítőjének a neve, tehát nem titok, s aki egyáltalán nem mellesleg kitűnő kérdéseket tesz fel.

Balcsi | 2011. október 15. | 15:45:28

Az éhező gyerekek zöme sok gyerekes cigány családokban él.
Kötelessége lenne felhívni valakinek a romák figyelmét a felelős gyerekvállalásra? Szerintem igen. Többek között a roma vezetőknek, politikusoknak, jogvédőknek és a Gyepnek is.
Mivel a fogamzásgátlás pénzbe kerül, a pozitív diszkrimináció jegyében ingyenessé (önkéntes alapon!) kellene tenni számukra a fogamzásgátlás valamelyik megbízható és nem kijátszható módját. Sőt ennek igénybevételét anyagilag is ösztönözni kellene.
Mindez sokba kerülne, de lényegesen kevesebbe, mint a 4.-5.-6.-stb. gyerek felnevelésének a támogatása + nagy valószínűséggel élete végéig történő segélyezése. Nem is beszélve az ő várhatóan ugyancsak nagy számú gyerekeikról és unokáikról.

Ugyanakkora kenyérből ezekben a csládokban 1-2 gyereknek több jutna, mint 5-6-nak. A többségi társadalom teherbíró képessége is véges. Ennyi, illetve egyre több romát nem tudunk eltartani és megóvni az éhezéstől.

Postmaster | 2011. október 15. | 15:16:58

Hammada Patrol W | 2011. október 15. | 15:09:20
Lehet, hogy más oldalt nézünk, de nálam nem szerepel a szerző.

Hammada Patrol W | 2011. október 15. | 15:09:20

"Postmaster | 2011. október 15. | 15:06:47

Az archívum szerint Ónody-Molnár Dóra készítette az interjút"

Na és akkor most mi van?

Hammada Patrol W | 2011. október 15. | 15:08:28

"fanibaba | 2011. október 15. | 14:53:55

Én úgy veszem észre, hogy az emberek túlnyomó részének tele van a......-e a fidesz szemétségeivel, uralmával. Akkor miért vezetnek ők még mindig - igaz, csak a közvéleménykutatók szerint -jelentősen a többi párt előtt?"

Igen, ez egy jó kérdés. A közvélemény-kutatások többsége valószínűleg igazat mond, de vedd figyelembe, hogy most már majdnem hatvan százalék nem nyilatkozik. Ha ezt is tekintetbe vesszük, akkor az jön ki, hogy a fidesz aktív támogatói nagyjából a lakosság húsz százaléka, ami nem túl sok. A nagy kérdés, hogy az a sok bizonytalan, illetve nem szavazó mit gondol. És ebben (meg abban, hogy lassan a jobbik a második legnagyobb párt Magyarországon) van a baloldali-liberális értelmiség nagy bűne. Ebben benne van vastagon a maszopos nómenklatúra és a szadeszos okosfiúk is.
Mondhatjuk azt, hogy új arcok kellenek. De szerintem új gondolatok kellenek.
A DK kiválásával elindulhat valami. De én úgy látom (belülről), hogy még a DK-ban is erős befolyással vannak a fideszesek. Nem feltétlenül maga a párt, hanem a stílus, a politikai kultúra. Ami végtelenül lenézi az embereket és bizalmatlan a demokratikus intézményekkel szemben. Ha ez így marad, akkor továbbra is a fütyisz marad a legerősebb politikai párt.

Postmaster | 2011. október 15. | 15:06:47

Az archívum szerint Ónody-Molnár Dóra készítette az interjút.

fanibaba | 2011. október 15. | 14:53:55

Én úgy veszem észre, hogy az emberek túlnyomó részének tele van a......-e a fidesz szemétségeivel, uralmával. Akkor miért vezetnek ők még mindig - igaz, csak a közvéleménykutatók szerint -jelentősen a többi párt előtt? Most be akarják vezetni az ingatlanadót is, amit - igaz, más címszó alatt -. de rohadtul támadtak. Kérdem, mi a qrva .....ból fizessen ki? A ynyugdjból, abból, amiből még a gyerekeimet is támogatom? Nekik meg ingatlanadó, 750 ezres fizetés, stb.!! Nekem elegem van és kersek egy olyan társulást, amelynek az a legfőbb célja, hogy minél előbb - jogszerűen - elsörpörje őket.

pro publico bono | 2011. október 15. | 14:42:56

Egyébként nem értem, hogy ebből miért nem lesz nemzetközi, európai ügy a médiában, meg miért nem kerül szóba az Európai Parlamentben. Mondjuk ez már a sokadik lenne ott az új Alkotmány és más ügyek után, de hát úgy kell nekik. Mármint a Fidesznek. Miután most volt Magyarország az EU vezetője, és főként a "romaprogramot" hirdette, hogy azt ők milyen jól csinálják - persze csak üres szavakkal... Szélhámosként arattak ezzel nemzetközi elismerést. Le kellene leplezni ezt a hazug társaságot.

Józsi | 2011. október 15. | 14:41:47

Lehet, hogy mára csak az udvarházak felgyújtása maradt, mint 1514-ben.

Hammada Patrol W | 2011. október 15. | 14:38:16

"Blama | 2011. október 15. | 13:33:28

kalamáris | 2011. október 15. | 13:29:56

Ha maga csak idáig jutott, akkor maga egy retard barom.

Ha maga még nem fogta fel, hogy az oszd meg és uralkodj elve alapján működő, totalitarius rendszer mindenkit, magát is tönkreteszi, akkor tényleg egy retard barom"

Bunkó hozzászólásodra csak ezért reagálok, mert egy közkeletű tévedést tartalmaz. Jelesül, hogy akinek olyan észrevételei vannak, hogy hogy fütyiszék nem feltétlenül minden tevékenysége úgy rossz, ahogy van, az egy "retardált barom", ahogy fogalmazni szíveskedtél. Ha az orbáni gondolatvilág úgy egy az egyben hülyeség volna, akkor viszonylag könnyű dolgunk lenne. Pontosan az benne az ördögi, hogy világosan felismeri azokat a pontokat, ahol az előző rendszer (mármint a "létező kapitalizmus" - de ha túl fiatal vagy, akkor ezt úgysem értheted) hibái, a - bizonyos értelemben valóban túlzó és doktríner - liberalizmus és a magára hagyott kisembert okkal irritáló jelenségek jogos elégedetlenséget szültek, és ezeken a pontokon "avatkozik be" (leginkább persze csak verbális szinten, de ezt hagyjuk). Ez ellen egy ellenszer van (lett volna), ha a szoci kormányok a bankok és a cigányok jól tartása mellett arra is odafigyeltek volna, hogy mindenki tegye meg a köz, illetve saját érdekében azt, ami tőle joggal elvárható. Most ezzel a tömény populizmussal a nyakunkban annak isszuk a levét, hogy ez elmaradt. Vagdalkozás helyett talán a tanulságokon kellene gondolkozni.

pro publico bono | 2011. október 15. | 14:37:26

Ki adta ki azt az utasítást, hogy egy héten belül költözzenek ki? Én ennek utána néznék a NOL helyében, szerintem érdekes téma. Egyébként enek én Balogh Zoltán államtitkár helyében is utána néznék.

Meg Pálinkás úrral is készítenék egy interjút arról, hogy hogyan is kommunikálta, szervezte ezt az ügyet és miért úgy. Én Balog Zoltán helyében könyörögnék Ferge Zsuzsának, hogy maradjon, és ha végképp nincs pénz, akkor inkább a minisztériumból menesztenék pár embert, hogy a GYEP-eseknek jusson. De egyébként érdekes, hogy annyi mindenre van azért pénz... Fonódó villamospálya, meg ilyen-olyan városrendezés Budapesten és még sorolhatnám. Csak amikor több és jobb hajléktalanszálló kéne vagy egy olyan program fenntartsa, amely tényleg emberszámba veszi a cigányokat és érdemben tesz értük, akkor derül ki az, hogy ja, arra sajnos nincs.

Most megy a magyarázkodás, miután EZ azért már felhördülést váltott ki sokakból. Csak Soltész Miklós elszólta magát... Az ő államtitkári válasza után már mondhat Balogh Zoltán vagy Pálinkás József, amit akar. Minden mondatukról lehet tudni, hogy csak üres, hazug mellébeszélés - Soltész Miklós válasza alapján.

giulio | 2011. október 15. | 14:24:46

Ez a sok rettenet olyan, mint az egyre jobban összenyomott rugó.
Nagyon vissza fog rúgni.
És remélem is.

VB1990 | 2011. október 15. | 13:51:27

"A szociálpolitika a Nemzeti Erőforrás Minisztériumához tartozik; a szegénység és kirekesztés a közigazgatási minisztériumhoz; a kirekesztés elleni küzdelemhez tartozó foglalkoztatáspolitikai, jövedelempolitikai eszközök pedig a gazdasági tárcához. Nem lehet könnyű kiválasztani az interpellálandó illetékest."
Bábeli zűrzavar.
Mellesleg az ,hogy egy olyan nagy tekintélyű szociológust mint Ferge Zsuzsa pusztán azért félreállítani mert "balliberális" az nonszensz.

Blama | 2011. október 15. | 13:33:28

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kalamáris | 2011. október 15. | 13:29:56

Egyetértek a nagy tudású asszonnyal: a porta rendben tartása nem várható el a társadalom részéről, ez már fasiszmus.

Hammada Patrol W | 2011. október 15. | 13:19:21

Amikor fütyiszék az egészségügyi reformot kaján vigyorral éppen kiherélni készültek, akkor Ferge Zsuzsa egy "szakmai" kritika köpönyegében indított támadás mögé beállt, nevét adva a politikai aknamunkához. Én akkor valahogyan megszereztem az e-mail címét és megírtam neki, hogy kedves kis istápoltjai lesznek a legnagyobb vesztesei annak, ha nem indulnak be a reformok - esetleg komoly hibákkal is terhelten - és, nem mellesleg, tönkreteszik azt a kormányt, ami elkötelezte magát az ország modernizációja mellett. F Zs akkor "szakmai" indokait sorolta válaszában, léthatóan nem véve tudomást a probléma valódi természetéről. "És most itt csücsülünk" (JA után szabadon), és türelmesen várjuk, hogy Ferge Zsuzsa elmesélje nekünk, hogy MOST hova fog állni, mint értelmiségi és mint szociológus.

Blama | 2011. október 15. | 13:12:39

Moderálási alapelvek- komment törölve -

baloldalierzelmu | 2011. október 15. | 12:40:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -
HIRDETÉS

Ferge Zsuzsa: Nyolcvanéves vagyok, most már nem fogok megváltozni, ha a vállalt feladatnak egyszerűen nem tudok eleget tenni, akkor fel kell állnom
- Kormányzati politikusok azt állítják, hogy a Gyermekszegénység Elleni Programiroda átalakítása szakmai és nem politikai kérdés. Ön is így látja?

- Soltész Miklós államtitkár parlamenti beszédéből kiderült, hogy politikai döntésről van szó. Szerintem valójában államtitkot fecsegett ki, amikor azt a bizonyos választ adta egy, a programiroda létéért aggódó interpellációra: az irodát liberális kötődésűnek tartják, ezért nincs szükség rá. Ugyanez történik az élet minden területén. Mi mindig azt gondoltuk, hogy a gyerekszegénység elleni küzdelem nem jobb- vagy baloldali, liberális vagy konzervatív kérdés. Minél rosszabb a gyerekeknek, annál nagyobb a társadalmi kár hosszú távon is. Sem az előző kormányzatok, sem a jelenlegi nem veszi figyelembe, hogy ha egy gyerek rosszul táplálkozik, akkor sokkal nagyobb eséllyel lesz beteg ember húsz éves korától kezdve. Kimutatható, hogy nem csak megrövidíti az életet, hanem növeli a társadalmi költségeket is ezeknek az embereknek a munkaképtelensége, betegsége. A GYEP létrehozása és a programot megerősítő országgyűlési határozat nem szólt másról, mint a segíteni akarásról.

- Soltész Miklóst leszámítva a kormányzat más tagjai elköteleződésüket fejezték ki a program mellett. Még az MTA elnöke is példaértékűnek tartja a programot,   és nem is érti, hogy miért tekinti Ön megszűntnek a „régi”  GYEP-irodát, hiszen az MTA biztosítja  az iroda  további működését,  felvesz 4 fő kiváló kutatót, illetve a  Wekerle Alapkezelő  biztosítja a többi foglalkoztatott befogadását. Erről önök már tudnak?

- Két napja, amikor megkaptam elnök úr fentieket tartalmazó levelét, igen. Nem szívesen beszélek az MTA-val és a Wekerlével kapcsolatos tapasztalatainkról. Az MTA elnöke azt követően döntött az iroda és a projekt bizonyos működési feltételeinek biztosításáról, hogy e feltételek  hiányában mi már kiürítettük az irodát. Levele végén arra kér, „a jövőben is kísérjem figyelemmel és segítsem tanácsaimmal” a programot és az Irodában most működő kutatókat. Ezt természetesen szívesen tenném, ha tudnám, kik az új kutatók, illetve ha bármivel megkerestek volna. A Wekerle esetében még nem tudjuk, hány embert vesznek át, egyenként történnek az interjúk.
Nem lehet, hogy az interpellációs kérdést nem a szociális ügyekért felelős Soltésznak, hanem Balog Zoltánnak kellett volna feltenni, hiszen a gyerekszegénység elleni programok a felzárkózásért felelős államtitkársághoz tartoznak?
- Csak egy kormány van. Ha Soltész államtitkár tudja, hogy ehhez nem ért, és azt is tudja, hogy a kormányának van a kérdésben szakértő tagja, akkor megkérhette volna a másik minisztérium másik államtitkárát, hogy válaszoljon. A szociálpolitika a Nemzeti Erőforrás Minisztériumához tartozik; a szegénység és kirekesztés a közigazgatási minisztériumhoz; a kirekesztés elleni küzdelemhez tartozó foglalkoztatáspolitikai, jövedelempolitikai eszközök pedig a gazdasági tárcához. Nem lehet könnyű kiválasztani az interpellálandó illetékest.
- Balog Zoltán felzárkóztatási államtitkár azt nyilatkozta a Klubrádióban, hogy ön magától állt fel, és szó nincs arról, hogy fölállították volna. Sőt, ezt a döntést „picit önzőnek” is tartotta.
- Amint már utaltam rá, az akadémián belül az egész folyamat átszervezésről velem sem mint akadémikussal, sem mint e komplex program egyik vezetőjével semmit nem beszéltek meg és minderről sem szóban, sem írásban  semmilyen információt nem kaptam e hét vége előtt. Amikor szeptember közepén félhivatalosan értesültünk a Wekerlével való háttér- megállapodásról,  nem mondhattunk mást, mint azt, hogy az iroda azzal a misszióval, amit eddig csinált, ellehetetlenült. A közfeladainkban benne volt az országos folyamatok kutatása és értékelése, a szécsényi kísérlet és a kiterjesztés módszertani-képzési  vezetése. A két – vagy négy - megmaradt ember minderre nyilván nem elég. Mikor egy hét múltán minden más megbeszélés helyett felszólítást kaptunk arra,  hogy ürítsük ki az irodát, világossá vált, hogy döntésünket elfogadták. Nem beszélek emberi méltóságról, vagy arról, hogy aki végigcsinált hat évig egy munkát, akkor megérdemelné, hogy mondjanak neki valamit. Világ életemben az volt a követelményem saját magammal szemben, hogy addig csináljak valamit, ameddig nem kényszerülök arra, hogy eláruljak nagyon fontos dolgokat. Ez még az átkosban is igaz volt. Nyolcvanéves vagyok, most már nem fogok megváltozni, ha a vállalt feladatnak egyszerűen nem tudok eleget tenni, akkor fel kell állnom.
2007-ben a gyerekszegénység elleni országos stratégiát konszenzussal szavazta meg minden parlamenti párt. Ritkán látni olyat, hogy valamiről egyhangúlag szavaznak a képviselők.
- Bibó István annak idején azt mondta magáról: élt három évet, 1945-től 1948-ig, amikor úgy nézett ki, hogy ebben az országban demokrácia lesz. A gyerekprogram talán hat hónapot élt, amikor a fogantatása és a parlamenti elfogadása között úgy nézett ki, hogy ebből lehetne olyan fontos kérdést csinálni, amire rengeteg dolgot fel lehetne fűzni. Már az első évben, a legszűkebb számítások szerint is 80 milliárdos programnak csak a tizede valósult meg, aztán az egész fokozatosan háttérbe szorult.
Kifejezte az irodát bezáró döntéshozóknak, hogy méltatlannak tartja az eljárást?
- Most igyekszem válaszolni az MTA elnökétől kapott személyesen nekem szóló levélre. De most se szeretném, ha az ügy olyan felhangot kapna,  mintha én aszemélyemben lennék megbántva. Az ügy miatt vagyok megbántva. Különben is, annyi elviselhetetlen dolog történik. Most nevezik ki az újnyilas színházigazgatót és a bizonyítottan antiszemita intendánsát – ez a legújabb botrány. Ezek mind ahhoz a vonulathoz tartoznak, melyben a méltóság, a tolerancia, a jog szitokszóvá váltak. Az egész eddigi értékrend minden eleme szitokszóvá vált.
Egy másik értékrend viszont diadalmaskodik: most nevezték ki a hajléktalanokat üldöző nyolcadik kerületi polgármestert hajléktalanügyi referensnek.
- Nem tudom, miért jó a hatalmukat tartósítani akaró politikusoknak, hogy ilyen módon vívják ki a társadalom különböző rétegeinek ellenszenvét, illetve mindazoknak az embereknek a haragját, akik a modern civilizációs értékekhez, vagy kifejezetten  a keresztény értékekhez kötődnek. A szegények a felebarátaink, a szegényekkel szemben kötelezettségeink vannak. Krisztus másról sem szól, csak erről a szeretetről.
- Az emberek rendet akarnak, és azt, hogy a hajléktalanok tűnjenek el az utcáról.
- Javíthatatlan optimista vagyok, ezért biztató jelnek tartom, hogy a nyolcadik kerületiek nyolcvan százaléka egyáltalán nem ment el szavazni. A húsz százalék többsége, az összes szavazásra  jogosult alig hatoda  szavazott úgy, hogy a hajléktalanokat kergessék ki a kerületből.  Ez nagyjából a Jobbikra szavazók aránya.
Egy ilyen népszavazás után miért nevezik ki a polgármestert hajléktalanügyi referensnek?
- A racionális politizálás megszűnt. Minden civil erőfeszítés, aláírás hiábavalónak tűnik, de talán még sem teljesen feleslegesek. Minél több provokáció éri a különböző társadalmi csoportokat, minél világosabb a jobboldal és a szélsőjobb közötti szoros kapcsolat,  annál többen ébrednek majd rá, hogy nem automatikusan érvényesülnek a jogaik, hanem tenniük kell értük valamit.
A racionális érvelés a Gyurcsány-kormányra sem hatott: nem volt a szociális szakmában szinte senki, aki az Út a munkához programot jónak tartotta volna, mégis bevezették. Azt is nehéz elfelejteni, hogy a monoki polgármester ötletét, a szociális kártya bevezetését a szociális minisztériumban megfontolandónak tartották.
- Igen, a GYEP-iroda, hogy finoman fogalmazzak, egyoldalú kommunikációt folytatott az előző kormányokkal is. A kritikáinkra az esetek tíz százalékában kaptunk csak visszajelzést, és jó, ha három százalékában történt valami kedvező elmozdulás.
A Beszélő folyóirat rendezvényén Köllő János közgazdász hívta fel a figyelmet arra, hogy a költségvetés-tervezet alapján a kormány a tartósan munkanélküli segélyezettek teljes tömegét be akarja vonni a közmunkába. Lehet ennek valamekkora szegénységenyhítő hatása, az Út a munkához programhoz hasonlóan?
- Akkor 116 milliárd ment hatvanezer emberhez. Most talán kétszázmilliárd menne háromszázezer emberhez, mert ennyi ember egész éves, nyolc órás foglalkoztatásáról beszélt Pintér Sándor belügyminiszter. Ezek az emberek nem a minimálbért fogják kapni, hanem a lényegesen kisebb közfoglalkoztatási bért. Ez a bér nincs semmihez sem kötve, sem a minimálbérhez, sem a nyugdíjminimumhoz, nem tartozik hozzá indexelési kötelezettség. Annyi segítséget se jelent, mint a Út a munkához.  De kiszámoltam, nem lehet ennyi pénzből ennyi embert nyolc órában foglalkoztatni, ez tényleg olyan csoda lenne, mint amikor öt kenyérből és két halból vendégelt meg Jézus ötezer embert.
A kormánypártiak azt mondják, mindez jó az érintetteknek, mert nem 28 ezer forintos segélyt kapnak.
- A parlamenti képviselők  a 300-400 ezer  forintos keresetükkel (amelynek jelentős emelése várható) hogyan gondolják, hogy havi ötvenezerből ki lehet jönni két gyerekkel? A villany, a gáz, ha egyáltalán vannak közművek, elviszik a jövedelem nagy részét. Miért nem hisznek el a politikusok semmit abból, amit a létminimum, a szociális minimum kérdésében a Szegénységellenes Hálózat vagy a KSH mond? Ha egy családban 13 ezer forint az egy főre jutó jövedelem, abból nem lehet a gyerekeket rendesen etetni, ruházni, gyógyszert venni és a gázszámlát is fizetni.
- Ön is beszélt nagy állami közmunkaprogramokról néhány éve, a Vásárhelyi-terv kapcsán. Lehet jól csinálni ezt a műfajt?
- XIX. századi módszerekkel nem lehet a 21. században építményeket létrehozni. Nem alkalmasak a kézműves módszerek arra, hogy modern anyagokból értelmes dolgot hozzanak létre. A mezőgazdaságban egyszerre kell modern művelés és sok-sok aprólékos kézi munka. De ehhez is tőkére van szükség és komoly szervezésre. A Vásárhelyi-tervben, ami alapvetően gátak építéséről szól, lehet bizonyos munkáknál kézi munkát alkalmazni, más munkáknál nem.
Személyenként 13 ezer forintos jövedelemmel milyen túlélési stratégiák léteznek?
- Kölcsönkérés, esetleg egymástól való lopás, minden lehetséges dologról való lemondás, vegetálás, és hátat fordítás az életnek: se remény, se esély, se öröm, se örömlehetőség. Ebből olyan pszichés állapot jön létre, amelyet csak egy író tud megírni, ez tulajdonképpen az élő halál. A dolog másik oldala a feszültség. De szerintem annyira legyengültek már az emberek, hogy már egy Dózsa-lázadásra sem futná. Ezért aztán mindenért hálásak. Ha Hegedűs Zsuzsa odamegy 15 nyúllal, akkor úgy érzik, a messiás jött. Növekedni fog a súlyosan beteg emberek száma, mert gyógyszerre nem telik, a gyerekek egész télen fáznak, és amikor nagy a szegénység, jön a tetű, jön a patkány.
Még a baloldalon és a liberálisok között is azt hallani, hogy nem kell semmilyen pénzt anélkül odaadni, hogy azért ne követelne valamit az állam.
- Az úgynevezett léthez való jog, a szociális minimum pusztán azért jár, mert vagyok. Van-e jogom a segélyért bármit elvárni? Krisztusi szellemben előbb adok, aztán nézzük meg együtt, mit csinálhatunk. Nem úgy van, hogy hozd rendbe a házad, aztán majd adok. A Bibliában nem erről van szó.
Erre azt mondják, hogy ha az ember végigmegy egy falun, látható, hol laknak a cigányok és hol a tisztességes polgárok. Pedig az egész falu munkanélküli.
- Nagyon szomorú ez. Ennek a képzeletbeli falunak egy része egy-két-három éve lett munkanélküli, egy másik része viszont már három generáció óta. A szocializációs körülmények mások, az önfeladás más szintű. A reménytelen mélyszegénység nem roma probléma. Egy csepeli szoba-konyhás nyomor ugyanolyan, mint egy lomizó cigány udvara. Ebben a nyomorban, cigány és nem cigány közegben egyaránt erős az agresszió és a feszültség. Az úri közönség soraiban is rengeteg az erőszakos cselekmény, a gyerekek abuzálása, a feleségek kínzása, csak ez nem látszik. Ez olyan, mint az alkoholizmus, aki utcán iszik, az látszik, aki otthon részegedik le, az már nem.(NOL.hu)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése